Miten oppia tuntemaan iloa vaatteistaan?
Siis sellaisista, joita jo omistaa? Ostan uusia vaatteita, koska en rakasta nykyisiä, ne eivät tuo minulle tyydytystä.
Onko kellään samaa ongelmaa?
Kommentit (12)
Vaatteet pitää asustaa, että ne näyttävät hyvältä. Korut, laukut, huivit jne. on tärkeitä pukeutumisessa. Pelkkä vaate yksinään harvoin näyttää erityisen tyylikkäältä.
Älä osta vaatteita, joita et rakasta. Ne ihan ok-vaatteet jää juuri siksi käyttämättä, että ne on ihan ok, mutta ei tyydytä. Jos vaatekappale ei ole sellainen, että se istuu hyvin, on mieluisa väri ja materiaali ja sinulla on kotona vaate jonka voit siihen yhdistää, älä osta sitä.
Tyhjennä kotisi kaikista vaatteista. Vuokraa joku lukollinen kontti pihalle. Vietä ensimmäinen päivä kotonasi alasti ja sitten toisena päivänä saat hakea kontista yhden vaatekappaleen. Näin jatkat kunnes sinulla on tarvittava määrä vaatteita. Loput vaatteet viet kirpparille tai lahjoitat pois. Sitä mitä ei ole, oppii arvostamaan.
Minulla on vain sellaisia vaatteita joista pidän ja joita pidän.
Hyvä neuvo tuo kaapin räjäyttäminen. Kaikki lattialle, vanhat ja uudet. Sitten käyt lumput läpi. Lajittelet ja mietit..
Takaan, että ostointo laantuu hetkeksi.
Tyhjennä koko vaatekaappi ja laita sinne takaisin vain ne vaatteet, jotka haluaisit pukea päällesi samantie, laita loput pois. Mieti mikä yhdistää valitsemiasi vaatteita ja miten voisit niitä parhaiten yhdistää.
Mulla: ostamalla vain sellaisia, jotka oikeasti näyttää hyvältä päällä ja on sen näköisiä että on mun tyyliä. Eli en osta jotain halpoja kittanoita vain koska on halpa/tarjouksessa, tai ei oikein mun juttu mutta "olisi välillä kiva".
Toinen juttu: suunniteltu vaatekaapin kokonaisuus. Ei ne kivatkaan vaatteet ilahduta, jos ne ei sovi minkään muun kanssa yhteen. Siloin tuntuu aina, että ei ole tarpeeksi päällepantavaa ja täytyisi ostaa jotain uutta. Mutta jos on miettinyt oman värikarttansa ja oman tyylinsä, ja ostaa niiden mukaan, kaikki kaapissa sopii yhteen ja voi napata minkä vaan alaosan ja yläosan ja saa kivan asun. Esim. tänä kesänä mun värit on taivaansininen, pinkki, valkoinen ja keskiharmaa. Aina jos ostan jotain uutta mun kesäpuvustoon, mietin että on näitä värejä, ja että jokainen alaosa sopii yhteen ainakin 3:n yläosan kanssa, ja jokaisen yläosan pitäisi sopia yhteen ainakin 2:n alaosan kanssa. Esim. jos minusta näyttäisikin kivalta kaupassa vaikka joku ruskehtava leopardikuositoppi, en osta, koska se ei sopisi yhteen muun puvustoni kanssa riittävän hyvin, vain jonkun mustan hameen kanssa ehkä, ei yleisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla: ostamalla vain sellaisia, jotka oikeasti näyttää hyvältä päällä ja on sen näköisiä että on mun tyyliä. Eli en osta jotain halpoja kittanoita vain koska on halpa/tarjouksessa, tai ei oikein mun juttu mutta "olisi välillä kiva".
Toinen juttu: suunniteltu vaatekaapin kokonaisuus. Ei ne kivatkaan vaatteet ilahduta, jos ne ei sovi minkään muun kanssa yhteen. Siloin tuntuu aina, että ei ole tarpeeksi päällepantavaa ja täytyisi ostaa jotain uutta. Mutta jos on miettinyt oman värikarttansa ja oman tyylinsä, ja ostaa niiden mukaan, kaikki kaapissa sopii yhteen ja voi napata minkä vaan alaosan ja yläosan ja saa kivan asun. Esim. tänä kesänä mun värit on taivaansininen, pinkki, valkoinen ja keskiharmaa. Aina jos ostan jotain uutta mun kesäpuvustoon, mietin että on näitä värejä, ja että jokainen alaosa sopii yhteen ainakin 3:n yläosan kanssa, ja jokaisen yläosan pitäisi sopia yhteen ainakin 2:n alaosan kanssa. Esim. jos minusta näy
Miten tämä auttaa tuntemaan iloa niistä vaatteista, jotka jo omistaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä auttaa tuntemaan iloa niistä vaatteista, jotka jo omistaa?
Voihan niistä jo omistamitaan vaatteista koota niin hyvän ytimekkään yhteensopivan vaatekaapin kuin pystyy. Laittaa muut varastoon, myydä tai antaa pois tms. Ja jokaisen aika ajoin täytyy täydentää kumminkin myös vaatekaappiaan. Silloin kun täydentää, voi sitten aina miettiä mihin pyrkii kokonaisuuden kanssa, niin että ostos sopisi yhteen monen muun kanssa eikä jäisi käyttämättömäksi kun ei sovi oikein minkään kanssa.
Joskus voi auttaa jos pyydät ystävän tai sukulaisen mukaan. Yhdessä käytte vaatteita läpi mallaillen, mielipiteitä vaihtaen ja ideoiden.
Joskus ongelma voi olla valaistuksessa ja muissa olosuhteissa. Onko kaupassa imartelevampi tai värejä eri tavalla korostava valo tai ehkä hoikentava peili? Luoko kaupan musiikki tunnelmaa, joka kotona puuttuu? Oletko kotona yksinäinen ja ahdistunut, mutta shoppaillessasi virkeä ja innostunut?
Jos koko ajan ostat uutta, niin sinulla on varmaan paljon vaatteita. Ota kaikki esiin ja ylläty mitä ihanuuksia sinulla on. Kokeile uteliaasti uusia yhdistelmiä. Etenkin näin kesällä on helppo kokeilla vaikka millaisia ideoita.
Jos kaikki vaatteet on mielestäsi kamalia, jopa ne uusimmat, ehkä ostat vaatteita vain pakonomaisesti vaikket edes pidä niistä. Silloin sinun täytyy lähteä etsimään mikä sinun tyyli oikeasti olisi.