Possautin tänään tytärtäni paahtoleipäpaketilla päähän
Kun hän ei sanonut, ettei halua reissumiesleipää vasta sen jälkeen kun olin sen voidellut, vaan haluaa paahtoleivän. En vain enää tiennyt miten muuten saisin sen lapsen päähän, kun asiasta on hänelle sata kettaa sanottu, että en halua tehdä sinulle turhia voileipiä, joita et syö. Että uskot nyt mitä olen sinulle sanonut. Lapsi on vasta 6-vuotias... Mutta ei tyhmä. Minä se tyhmä kait olin... En silleen lyönyt kovaa, mutta yllättäen ja takaapäin vieläpä. Lapsi meni huoneeseensa itkien ja tuli sieltä myöhemmin luokseni. Pyysin anteeksi ja sanoin, että tein väärin ja lapsi tuli pitkäksi aikaa syliini. En vain jotenkin hirveästi edes kadu, kun mikään ei ole mennyt aiemmin vain perille. Mutta tuli vähän surkea olo silti.
Kommentit (67)
Ehkä mun pitää jatkossa lyödä miestä paahtoleipäpaketilla päähän, jos miehen mielestä se kakkosvaihtohdonkin tekeminen pikku puppelille on ihan ok.
Ap
Meillä menisi huumorilla tuollainen pehmeällä paketilla päähän "lyöminen".
Mutta perhekulttuureja on erilaisia ja sinä otat tämän vakavasti. Sitä myöten tietysti lapsesikin otti.
Ehkä nyt syytä olisi -- kuten täälläkin on todettu -- tukea lapsen itsenäistymistä. Eli yleensä katetaan pöytään jotain ja lapsi siitä sitten ottaa itse. Ymmärrän, että jos syöjänä on vain lapsi, niin näin ei tehdä. Mutta jos on perhe koolla.
Auttaa myös itsesäätelyssä ruokamäärien suhteen. Oppii hahmottamaan tarpeensa paremmin kuin, että lyödään valmis setti pöytään.
Mä en halua humoristaa edes tällaista käytöstä, koska olin tosissani ja kohdistin kyllä vihaa pikku tyttööni, vaikka koitinkin pehmentää sitä etten satuttaanut varsinaisesti fyysisesti. Mutta kai se luo lapselle turvattoman olon kun me vanhemmatkin ollaan niin erilaisia, kuin yö ja päivä. Toista ei ruokahävikki haittaa, mä saan siitä melkein raivarin.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ehkä mun pitää jatkossa lyödä miestä paahtoleipäpaketilla päähän, jos miehen mielestä se kakkosvaihtohdonkin tekeminen pikku puppelille on ihan ok.
Ap
Et ole oikeasti äiti.
Ehkä olet nähnyt tällaisen tapahtuman ja siksi kirjoitat. Olen kuitenkin takuuvarma, että oikea äiti ei kirjoita lapsestaan "pikku puppelina" halventavaan sävyyn.
Näin nyt kävi, että provo ei mene läpi. Itse asiassa ei jo aikaisemminkaan, mutta tämä oli maljan läikkyminen yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis kysyitkö ennen voitelua, että mitä leipää ottaa?
No en kysynyt, tällä kertaa. Mutta on käynyt niinkin, että lapsi haluaa leivän eikä sitten syökään sitä. Ajattelin kai nyt, että saa kelvata leipä kuin leipä. Ehkä lapsi ei noteerannut sitä hänelle tulevaksi, ennen kuin se voi oli siinä, vaikka ajattelin sillä hetkellä, että se vain odotti, että leipä on "pilalla" ja sitten sanoo, että en syö tuota, vaan haluan paahtoleivän.
Ap
Pitäiskö sun pitää sitä lastas nälässä niin kauan että alkaa ruoka kuin ruoka maistumaan jumalauta.
Ja minusta miehen pitäisi opettaa lapsi voitelemaan leivät ja muutenkin tekemään kaikki, koska mies lapsia eniten halusikin, mutta miestä ei haittaa voidellakaan leipiä vielä.
Ap
Kiva sitten kohdata karu totuus kodin ulkopuolella kun vanhemmat on noin laiskoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEt ole oikeasti äiti.
Ehkä olet nähnyt tällaisen tapahtuman ja siksi kirjoitat. Olen kuitenkin takuuvarma, että oikea äiti ei kirjoita lapsestaan "pikku puppelina" halventavaan sävyyn.
Näin nyt kävi, että provo ei mene läpi. Itse asiassa ei jo aikaisemminkaan, mutta tämä oli maljan läikkyminen yli.
Olenhan, miksi en voisi ajatella lapsen isältään saamasta ylilässystä palvelusta, että pikku puppeli se siinä saa taas leivälle voitelua?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Kiva sitten kohdata karu totuus kodin ulkopuolella kun vanhemmat on noin laiskoja
Mikä karu totuus? Eikö nuoret yleensä halua tehdä asioita itse?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Niin siis ongelma oli se, ettei lapsi sanonut ajoissa, ettei halua reissumoestä, vaan katseli tyynen rauhallisena kun mä voitelin sen ja SITTEN sanoo, että haluan paahtoleivän.
Ap
Tuossa tapauksessa sanot tyynen rauhallisena että koska et sanonut mitään vaikka näit että voitelen sinulle tätä reissumiestä niin tämä leipä täytyy syödä ensin. Sen jälkeen voit saada paahtoleipää. Meillä ei heitetä ruokaa roskiin.
Mitä jos miehesi tulisi ja löisi sinua päähän paistinpannulla? Haittaisiko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApEt ole oikeasti äiti.
Olenhan, miksi en voisi ajatella lapsen isältään saamasta ylilässystä palvelusta, että pikku puppeli se siinä saa taas leivälle voitelua?
Ap
Oikea äiti ei käänny noin pientä lastaa vastaan käyttämällä hänestä halventavia sanoja.
Näin se vain on. Sanoisit ennemmin miehestä pahasti, olisi uskottavampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis ongelma oli se, ettei lapsi sanonut ajoissa, ettei halua reissumoestä, vaan katseli tyynen rauhallisena kun mä voitelin sen ja SITTEN sanoo, että haluan paahtoleivän.
ApAivan, koska sallit lapsen kaappaavan vallan sinulta, aikuiselta. Se ei luo turvallisuutta
Miten se valta siinä hänellä oli? Olen pyytänyt, että teen vain yhden leivän, jos se on väärä, niin en tee toista. Silti näin käy. Lapsen pitäisi se tietää, mutta ilmeisesti ei usko. En tiedä uskooko jatkossa mutta aika ikävää lyödä häntä paahtoleivällä päähän, että uskoisi.
Ap
Pyytänyt? Alkaa uskoa kun toimit niin kuin olet kertonut (et siis pyytänyt) toimivasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Pumpulissa pidetyt ei ole oivaltaneet, että itse pitää tehdä. Lapsesi menee eskarien 6 vuotiaana ja kouluun 7 vuotiaana. Hän ei ole nuori vielä nyt
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos miehesi tulisi ja löisi sinua päähän paistinpannulla? Haittaisiko?
No jos mieheni olisi sanonut, että haluaa tehdä ruokahävikkiä, ja mun olisi sitä uskottava, että näin meillä toimitaan, niin ei se sitten niin haittaisi, jos rankaisisi minua, jos kieltäisin ruokahävikin syntymisen ja olisin ankara lapselle. Mutta mies EI OLE sanonut haluavansa tehdä ruokahävikkiä, mutta sitä vain tulee, ja minä olen sanonut, että EN HALUA että hän tekee ruokahävikkiä eikä mies piittaa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä huvita voidella. Joutuisin pakottamaan. Alkaa itkeä, jos sanon, että en voitele.
Ap
Molemmille veitsi ja leipä käteen ja hieman huumoria mukaan ja näytät, miten leipä voidellaan. Pistä kilpailu pystyy, kumpi voitelee tasaisemmin tms. Kehu onnistumisesta.
Mutta ei lapsi tuosta paahtoleipäpaketilla huitaisusta oppinut kuin että jos ei jotain toinen heti osaa, häntä saa lätkiä. Lätkii sitten sinua, kun olet vanhus ja et osaa pissiä potalle tai et pysty nousemaan sängystäsi.
1. Pieni lapsi tarvitsee aikuisen vastuunottoa ja päätösten tekoa. Aikuinen päättää esim., milloin mennään nukkumaan, syödään ja lähdetään ulos. Lapsella ei ole turvallinen olo, jos hänelle sysätään liikaa valtaa ja vastuuta.
2. Aikuisen asettamissa rajoissa lapsi voi tehdä pienempiä päätöksiä. Mahdollisuus käyttää omaa tahtoa vähentää uhmaamisen tarvetta. Anna lapselle mahdollisuus valita kahdesta vaihtoehdosta, jotka molemmat ovat turvallisia tai sopivia. Anna kiitosta onnistuneesta valinnasta.
3. Vaarallisia asioita kuten kuuman kannun kylkeä tai terävää veistä, voi kokeilla yhdessä vanhemman kanssa, ja jutella, miksi ne ovat vaarallisia.
4. Pienet lapset eivät pysty vastaanottamaan ja ymmärtämään pitkiä perusteluja. Lapsen kehitystaso huomioiden voit kertoa, miksi jokin asia on tietyllä tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApPumpulissa pidetyt ei ole oivaltaneet, että itse pitää tehdä. Lapsesi menee eskarien 6 vuotiaana ja kouluun 7 vuotiaana. Hän ei ole nuori vielä nyt
Niin mutta puhe olikin siitä vaiheesta kun lapsi haluaa tehdä asioita itse. Olen minä joskus sanonut, että älä sitten tule minua syyttämään, ettet saa *jotain* tehdyksi, koska mulla ei ole mitään sitä vastaan, että opit sen. Mutta jos panee hanttiin niin itsehän hän siitä kärsii.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä huvita voidella. Joutuisin pakottamaan. Alkaa itkeä, jos sanon, että en voitele.
ApMolemmille veitsi ja leipä käteen ja hieman huumoria mukaan ja näytät, miten leipä voidellaan. Pistä kilpailu pystyy, kumpi voitelee tasaisemmin tms. Kehu onnistumisesta.
Mutta ei lapsi tuosta paahtoleipäpaketilla huitaisusta oppinut kuin että jos ei jotain toinen heti osaa, häntä saa lätkiä. Lätkii sitten sinua, kun olet vanhus ja et osaa pissiä potalle tai et pysty nousemaan sängystäsi.
Huumoria, mitä huumoria on leivän voitelussa? Mua ei perkele naurata ainakaan yhtään.
Ap
No en kysynyt, tällä kertaa. Mutta on käynyt niinkin, että lapsi haluaa leivän eikä sitten syökään sitä. Ajattelin kai nyt, että saa kelvata leipä kuin leipä. Ehkä lapsi ei noteerannut sitä hänelle tulevaksi, ennen kuin se voi oli siinä, vaikka ajattelin sillä hetkellä, että se vain odotti, että leipä on "pilalla" ja sitten sanoo, että en syö tuota, vaan haluan paahtoleivän.
Ap