Tilanneviesti

Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Vierailija

Kun opettajat aina puhuvat työnsä rankkuudesta ja perustelevat ammattinsa hyviä etuja sillä. Kuitenkin myös sairaanhoitaja on vastuussa ihmishengestä, joutuu työpäivänsä ainaka hankaliin vuorovaikutustilanteisiin, työ on kiireistä fyysisesti raskasta. Usein kolmivuorotyötä. Opettajalla taas on vapaa työaika, huomattavasti enemmän lomaa ja parempi palkka.

Onko kyse vain siitä, että toinen ammatti on perinteisesti keskiluokkainen ja toinen duunariammatti?

• ylös 64
  • alas 107

Sivut

Kommentit (175)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei mitenkään. Samat asiat oppii itse kirjoista lukemalla kuin koulussa. Rankkaa on ainoastaan se 3,5 kk vuodessa kun miettii miten saa ajan kulumaan.

• ylös 34
  • alas 67
Vierailija

Ei millään, arvostan sairaanhoitajia enemmän kuin opettajia, sitä työtä pystyy tekemään kuka vain halutessaan, ja niin monesti tekeekin ilman pätevyyttä.

• ylös 62
  • alas 98
Vierailija

Jos nyt on eroja etsittävä, ehdotan sitä, että hankalaa oppilasta joutuu opettamaan tiiviisti vuosia, mutta hankala potilas perheineen jää harvoin hirveän pitkäksi riesaksi. Mutta en tosiaan ole tehnyt kumpaakin työtä, joten tämä on vain arvaus.

• ylös 72
  • alas 28
Vierailija

Mielestäni lähihoitajan työ on vastuullisempaa kuin opettajan. Opettaja inspiroi oppimaan asioita, jotka voi oppia kotonakin ja en väheksy silti opettajan työtä, mutta vaikea sitä on kovin vastuullisena pitää. Tulosvastuu on aika vähäinen.

Kusipäitä on myös molemmissa ammattiryhmissä. Jotenkin ymmärrän sen että hoitohenkilökunnassa sellaista kylmyyttä voi ilmetä mutta en ymmärrä mikä esim.kuviksen opettajaa stressaa siellä luokassa patsastellessa että pitää kuittailla ilkeästi lapsille.

• ylös 25
  • alas 72
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ei millään, arvostan sairaanhoitajia enemmän kuin opettajia, sitä työtä pystyy tekemään kuka vain halutessaan, ja niin monesti tekeekin ilman pätevyyttä.

Niin onhan se ikävää että et päässyt opiskelemaan opettajaksi.

• ylös 74
  • alas 37
Vierailija

Ero on siinä että opettajan työssä tarvitaan aivoja mutta sairaanhoitajan työssä riittää että tekee sen nippelihomman jonka lääkäri sanelee.

• ylös 29
  • alas 128
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajalla on yksi potilas kerrallaan, opettajalla usein kolmattakymmentä...

Ja ne kaikki on hengenvaarassa ja ope yrittää pitää hengissä? Ja opetusvirhe vaarantaa oppilaan hengen?

• ylös 100
  • alas 34
Vierailija

Tunnen yhden opettajan, joka on myös lähihoitaja ammatiltaan. Sanoi, ettei ikinä enää hoitajan työhön! Kyllähän se varmasti on fyysisesti ja henkisesti todella raskasta, hektistä, ihmishenkiä vastuulla jne. Ja paska palkka vielä työn vaativuuteen nähden.

• ylös 85
  • alas 2
Vierailija

Miten niin opettajalla on vapaa työaika? No ei tod.

Mutta joo, opettajalla on jotain 24x45 min työaika, päälle wilmat ja tuntien valmistelut ja kokeiden tarkistamiset. Niitäkin opettajat usein tekevät tuntien aikana, oppilaiden tehdessä tehtäviä. Pitkään alalla olleiden opettajien työaika on todella lyhyt.

Ja päälle neljäsosa vuodesta lomaa.

Joten kyllä, opettajilla on vaativa työ ajoittain, mutta noin kokonaisuudessa helevetin paljon iisimpi duuni kuin sairaanhoitajilla (jos kohta heistäkin osa on aika helpossa työssä, esim. yksityisen lääkäriaseman vastaanotossa).

• ylös 69
  • alas 26
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajalla on yksi potilas kerrallaan, opettajalla usein kolmattakymmentä...

Ai? Tätä en ole ainakaan vanhustyössä huomannut vaikka olen ollut alalla jo yli 20 vuotta.

• ylös 89
  • alas 7
Vierailija

Olen opettajasuvusta ja olen asunut lapsuuteni opettajien omakotialueella. Laiskempia ihmisiä todellakin saa hakea! Perse homeessa kesäisin makasivat pihoillaan tai etelässä. Kun olin kesätöissä, vittuilivat että miksi teen kesäisin töitä? Öö, koska olin 15-vuotias. Opettajaksi en todellakaan ryhtynyt vaikka sitä odotettiin, suorastaan inhottaa koko ammattikunta. Opiskelin sellaisen ammatin, jossa tienaa hyvin ja voi pitää vaikka koko kesän palkatonta ja silti vuositulot on enemmän kuin opettajalla :)

• ylös 46
  • alas 62
Vierailija

Molemmat ovat omalla tavallaan rankkoja. Opetan yläkoulussa ja lukiossa

Teen opettajana talvet 50-60 tuntista työviikkoa, josta koululla noin 38h (noin 8.30-16.00). Opetusta on 25-30h viikossa.

Työt ovat jatkuvasti mielessä ja teen vähintään alitajuisesti suunnittelua myös kesällä. Käytännössä kaikilla lomilla joutuu tekemään töitä. Ensi kesänä pitäisi suunnitella tyhjästä kolme lukion kurssia, joista vain yhteen on olemassa oppikirja. Lisäksi kirjojen tiedot vanhenevat ja joudun viikoittain teetättämään lukiolaisilla korjauksia heidän kirjoihinsa. Tätä ennen minun on tietenkin itse tutustuttava viimeisimpiin alan uutisiin.

Myös viikonloppuisin teen vähintään toisen päivän töitä. Tänä viikonloppuna minulla on mukana 300 sivua korjattavia kokeita.

Palkkaa tulee kuussa tilille 2700€

• ylös 78
  • alas 23
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Ero on siinä että opettajan työssä tarvitaan aivoja mutta sairaanhoitajan työssä riittää että tekee sen nippelihomman jonka lääkäri sanelee.

Lääkäri, johon käytännössä ollaan yhteydessä n. kerran viikossa? Olet todella pihalla todellisuudesta.

• ylös 55
  • alas 6
Vierailija

Olipa pointiton aloitus. Eri hommat on rankkoja eri tavoilla, turha virittää niistä kilpailua.

• ylös 76
  • alas 3
Vierailija

En käsitä miksi sairaanhoitajaa pitäisi minkään syyn vuoksi verrata opettajaan. Sairaanhoitajan työ on tusinatyötä matalalla koulutuksella samaten kuin esim tradenomi ja fysioterapeutti. Opettajalla on vaativa ylempikorkeakoulututkinto ja vaativa työnkuva suurella kokonaisuuksien hallinnan ja itsenäiseen työhön kykenevyyden vaatimuksella.

• ylös 26
  • alas 67
Vierailija

Opettaja suunnittelee itse työnsä sisällön. Työt eivät jää työpaikalle. Sairaanhoitaja tekee, mitä käsketään, ja työ pysyy työpaikalla. Molemmilla taitaa olla aika sama palkka.

• ylös 50
  • alas 33
Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Jos nyt on eroja etsittävä, ehdotan sitä, että hankalaa oppilasta joutuu opettamaan tiiviisti vuosia, mutta hankala potilas perheineen jää harvoin hirveän pitkäksi riesaksi. Mutta en tosiaan ole tehnyt kumpaakin työtä, joten tämä on vain arvaus.

Kuule, kyllä ainakin mielenterveys- ja vanhuspuolella ne hankalat potilaat ovat usein n. 7 vuoden riesa. Ja uskaltaisin väittää, että hieman eri tavalla kuin opetuspuolella. Moni vanhus on väkivaltainen päivittäin ja silti sinun tulee huolehtia kaikista hänen intiimiasioistaan.

• ylös 43
  • alas 4

Sivut