Vierailija

Mikä käsitys sairaanhoitajalla on sairaalasta tullessaan kotihoitoon töihin ettei lähihoitajasta/perushoitajasta, olisi sairaanhoitoon & huolenpitoon?

Miksi sairaanhoitaja tulet asenteella sijaisuuteesi, ettei lähihoitaja/perushoitaja tiedä mistään mitään? Myös ettei heistä olisi sairaanhoidollisiin toimenpiteisiin?

• ylös 3
  • alas 7

Kommentit (8)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

En ole minkääntyyppinen hoitaja enkä myöskään kotihoidossa töissä. Mutta minulla on ollut se käsitys, että sairaanhoitajilla on oikeus tehdä sairaanhoidollisia toimenpiteitä (lääkkeenannot ym) ja lähihoitajilla ei ole siihen koulutusta, joten heillä ei ole oikeutta tehdä sairaanhoidollisia juttujakaan, vaan he tekevät niitä muita hommia kuten auttavat pesuissa ja ruokailuissa. Eikö sitten ole näin?

Vierailija

No en minä ainakaan heittäisi tuollaisia olettamuksia, eli taaskaan ei kannata yleistää. Onhan se sairaanhoitajallekin uusi työpaikka ja uudet työkuviot, jotka täytyy opetella. Ja kyllähän lähäritkin tietävät asioista. Jonkin verran tietämys riippuu koulutuksesta (esim se amk tutkinto on kattavampi, mitä toisen asteen tutkinto), mutta suurin osa tiedoista ja taidoista opitaan vasta työelämässä. Joten ihan samalla lailla voi lähärit ja sairaanhoitajat oppia uusia asioita.

Mutta tutkinnon perusteella lähärin ja sh:n työnkuva on hieman erilainen, ellei lähäri ole opiskellut jotain kursseja ja saanut erityisoikeuksia joidenkin toimenpiteiden suorittamiseen. En minä epäile, etteikö lähihoitaja osaisi myös sairaanhoidollisia toimenpiteitä suorittaa (jos ne on jossain vaiheessa henkilölle opetettu ja perehdytetty), mutta ammatin perusteella ne työt jaotellaan, miten jaotellaan. Esim. Belgiassa monilla osastoilla on ns. "lähäreitä" (siis nimitys on eri ja käsittääkseni hieman työnkuvakin) ja hoitsuja, ja vaikka koulutukset on todella erilaisia ja eriasteen oppilaitoksissa, niin useat lähärit tekee periaatteessa ihan sairaanhoitajan työtä. Tästä oli belgialaisessa koulussa puhetta, ja esim opettajat eivät ole tyytyväisiä tähän. Ihan sen vuoksi, että on potilasturvallisuuden vaarantamistakin antaa lähärin tehdä työtä, johon ei ole koulutusta. Mutta saa nähdä tuleeko asiaan muutosta seuraavien vuosien aikana.

Eli siis en itse ainakaan lyttää lähäreiden tietämystä ja taitoa, mutta lähärin ja hoitsun tutkinnot on kuitenkin kaksi eri asiaa. Ja siksi ne työnkuvatkin on hieman erilaisia. Ja sen mukaan jokainen sitä työtänsä tekee.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
En ole minkääntyyppinen hoitaja enkä myöskään kotihoidossa töissä. Mutta minulla on ollut se käsitys, että sairaanhoitajilla on oikeus tehdä sairaanhoidollisia toimenpiteitä (lääkkeenannot ym) ja lähihoitajilla ei ole siihen koulutusta, joten heillä ei ole oikeutta tehdä sairaanhoidollisia juttujakaan, vaan he tekevät niitä muita hommia kuten auttavat pesuissa ja ruokailuissa. Eikö sitten ole näin?

No jaa.
Minä olen lähihoitaja ja esimerkiksi
- jaan lääkkeitä
- annan pistoksia
- otan verikokeita

Meille tuli töihin sairaanhoitaja jolla ei ole oikeuksia
- lääkkeenjakoon
- pistosten antoon
- verikokeiden ottoon ennen kuin on suorittanut tarvittavat näytöt hyväksytysti. Sitä päivää odotellessa...

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.