Alatko nyt alkoholistiksi kun 4-oluet tulevat kauppoihin?
Katkeaako selkärankasi ja vajoat syvään alkoholismiin?
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-2000001182550.html
Kommentit (205)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun rakas isäni 69-v on pahasti alkoholisoitunut. Ajoittain hän saattaa olla sunnuntaisin selvänä tai melkein selvänä, koska silloin ei ole Alko auki. On todennäköistä, että neloskalja ruokakaupoissa pahentaa hänen tilannettaan. Tästä ei kärsi ainoastaan hän itse, vaan myös äitini ja minä, joka olen jo yli nelikymppinen surullinen ja ahdistunut alkoholistin lähiomainen. Minusta alkoholin saatavuutta pitäisi vaikeuttaa.
Isäsi käy ma-la Alkossa hakemassa neloskaljaa tai väkeviä, eikä tajua ostaa lauantaina sunnuntaillekin? Heh.
Alkoholisteillahan tunnetusti kalja säilyy seuraavaan päivään. Ja tosi juopot tuntee pimeän viinan myyjät, joten sunnuntainakin saa Viron viinaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko alkoholiin liittyvä holhousjärjestelmä pitäisi purkaa. Vasta silloin ihmiset alkaisivat oppia itse ottamaan vastuuta alkoholinkäytöstään ja pääsisivät eroon ajattelusta, jonka mukaan kaikki alkoholi minkä "isoveli valtio" sallii kansalaisen ostavan pitää myös ostaa ja vetää kurkusta alas.
Mene katsomaan vastuunottoa Viron lautoille 😈 Myös Suomen naisiin kohdistuva perheväkivaltatilasto on EU tasolla häpeällinen, kiitos viinan vedon.
Mistähän se johtuu, että Viron laivoilla ja Tallinnan satamassa suomalaiset ovat kännissä kuin käet? Ei vaan olisi syynä se, että rakas holhousjärjestelmämme on pitänyt huolen siitä, etteivät ihmiset koskaan ole oppineet itsesäätelyä alkoholin suhteen? Ja kun heidät sitten hetkeksi altistetaan vapaudelle, niin he eivät osaa suhtautua siihen oikein. Vapauden pitäisi olla pysyvää, jotta niitä ajatuksia alkaa herätä ihmisten päissä ja itsesäätely kehittyä. Ei siellä laivalla virolaisia viinapullo kädessä konttaajia näy, he kun ovat tottuneet vapauteen ja kykenevät sitä myöten säätelemään itse omaa käyttäytymistään.
Mistä johtuu ettei minun alkoholinkäyttöäni säätele millään tavoin Suomen alkoholipolitiikka? Ihminen itse sen viinan kurkustaan alas kaataa, oli se sitten kallista tai halpaa.
Viroon mennään myös pitämään hauskaa ja jos alkoholi on halpaa ja harvoin tarjolla, niin kyllähän sitä juodaan liikaa. Ei kukaan päästään terve ihminen ala vetämään Viron laivojen tyyliin kännejä useammin, jos Suomen alkoholipolitiikkaa löysennettäisiin vielä enemmän. Ihmisillä on elämässä muutakin, kuten työ ja perhe.
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei muuta mitenkään sitä että kontroloidaan valtiollisesti verotuloja alkoholista. Tuo nanny state kommentti osoittaa vain turhautuneen mielen syyttelyä joka ei itse kehitä maailmaa paremmaksi... meillä länsimaissa on tällainen ja tällainen tekosyy jota syyttää, tämä plaa plaa on ihan nykypäivää. Konkreettisesti tämä ei muuta sitä että halutaan rahat oluen myynnistä päivittäistavara kartelleille. Tämä ei myöskään muuta veroja kevyemmiksi esimerkiksi miedommille oluille ja ohjaa siten kulutusta. Mikään ei takaa että väitetty monipuolisuus lisääntyisi. Mitä vaan syyllistäviä argumentteja on helppo heittää ne kun eivät paljoa paina. Tosin niistä ei ole rakentamaan mitään. Suomessa halutaan valtio esittää myös vihollisena jota ei kehitetä jolle kehitys on muka mahdotonta ja jolle tavis voi nauraa. Alkon tulisi kehittää toimintaansa ja näinhän tässa jatkossa varmasti käykin. Minusta suomessa saa kuitenkin aika vapaasti, olla vaikka moni nannyä kaipaakin ja osa heistä sitä vihaa. Tietyt säännöt on hyviä jotta ahneus ei voittaisi, mitä rajoja ahneus ymmärtää kuka ahneelle laittaisi rajan, ahne itse vai?
Ahneus tosiaan. Suomessa ahneuskin on (melkein) valtion monopoli.
Vierailija kirjoitti:
Päihteet pitäisi kieltää kokonaan. Jumala on kieltänyt ne.
Paitsi kukan budin marin pilven hasiksen sauhun höyryn möyhön kukinnon weedin ruohon lehden tms :) Cannnnabis sativa
Kirjoitin tänne aikaisemmin että tuskin on omaan elämään muutosta koska juoman oluet eläisivät edelleen Alkossa , mutta jos kauppista saa muutakin kuin koffin nelosta, eli jotain oikeasti hyvää olutta (ja halvemmalla?), niin saattaisin laiskistua ja ostaa kaupasta.
Eli joisin 'kevyempiä' oluita. Huomiokaamme että ostan 1-2 kerralla..eli vaikutus ei ole muuta kuin kävisin vähemmän Alkossa :D
En ole juonut kolmostakaan, niin miksi nyt alkaisin alkoholistiksi!
Tosi-alkoholistit tekevät kiljunsa itse ja siinä on tarpeeksi prosentteja.
Vierailija kirjoitti:
Keskioluen vapauttamisen jälkeen alkoholin kulutus / henkilö kolminkertaistui 10 vuodessa. Ans kattoo, kuinka tässä käy.
Nythän kulutus on laskemaan päin, joten täytyyhän hallituksen yrittää jeesata panimoteollisuutta.
Tuo on tosi pöllö vertaus. Totta kai se on noussut, koska sitä ei aikaisemmin ole ollut saatavilla. Samoin verojen lasku näennäisesti nostaa kulutusta, oikeasti se vaan siirtää kulutusta tilaistoimattomasta juomisesta tilastoituun.
No siis todellakin. Alkojahan ei ole kuin melkein joka toisen ruokakaupan naapurissa, niin en ole millään onnistunut alkoholisoitumaan aiemmin.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tyhmyydellä mitään rajaa.
Valtiovallan mielestä suomessa on vissiin liian vähän juoppoja, väkivaltaa ja muuta alkoholin aiheuttamaa paskaa.
Joo. Kannatetaan kieltolakia :) Saadaan sitten väkevämpää tilalle, kun virallinen kulutus loppuu.
En, jos hinnat eivät laske merkittävästi Alkon hinnoista
Vierailija kirjoitti:
Mä en tajua miten tuo vaikuttaa mihinkään. Alkothan on nykyisin ruokakauppojen yhteydessä joten ei sen neloskaljan hakeminen ole yhtään hankalempaa sieltä kuin kaupasta.
Joten en ymmärrä miten sitä nyt kaikki jois jos se on kaupassa mutta alkosta kukaan ei jaksais hakea. Mulle ainakin ihan sama mistä juomani haen.
Alko ei harjoita hintakilpailua, kun se on monopoli. Siksi Viron viinaralli.
Autojen myyntiä on rajoitettava ja verotusta kiristettävä, koska osa autoilijoista ajaa ylinopeutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko alkoholiin liittyvä holhousjärjestelmä pitäisi purkaa. Vasta silloin ihmiset alkaisivat oppia itse ottamaan vastuuta alkoholinkäytöstään ja pääsisivät eroon ajattelusta, jonka mukaan kaikki alkoholi minkä "isoveli valtio" sallii kansalaisen ostavan pitää myös ostaa ja vetää kurkusta alas.
Mene katsomaan vastuunottoa Viron lautoille 😈 Myös Suomen naisiin kohdistuva perheväkivaltatilasto on EU tasolla häpeällinen, kiitos viinan vedon.
Mistähän se johtuu, että Viron laivoilla ja Tallinnan satamassa suomalaiset ovat kännissä kuin käet? Ei vaan olisi syynä se, että rakas holhousjärjestelmämme on pitänyt huolen siitä, etteivät ihmiset koskaan ole oppineet itsesäätelyä alkoholin suhteen? Ja kun heidät sitten hetkeksi altistetaan vapaudelle, niin he eivät osaa suhtautua siihen oikein. Vapauden pitäisi olla pysyvää, jotta niitä ajatuksia alkaa herätä ihmisten päissä ja itsesäätely kehittyä. Ei siellä laivalla virolaisia viinapullo kädessä konttaajia näy, he kun ovat tottuneet vapauteen ja kykenevät sitä myöten säätelemään itse omaa käyttäytymistään.
Missään en ole nähnyt niin paljon surkeita rapajuoppoja kuin 90-luvun lopulla Pietarissa. Venäläisiä siis, vodka on siellä aina ollut halpaa ja saatavuus hyvä. Tai on sitä kai sen jälkeen rajoitettu jonkin verran.
Viina on halpaa myös Espanjassa ja sitä saa vaikka Lidlistä.
Suomalaiset eläkeläiset alkoholisoituvat myös siellä.
Niin? Eiköhän ne alkoholisoituvat alkoholisoidu missä hyvänsä niin kauan kun viinaa saa ostettua. Ja sitten kun ei saa aletaan pontikan keittoon. Normaaleilla ihmisillä ei ole mitään ongelmaa vaikka kaupan kassalla olisi tyrkyllä votkapulloja siinä suklaapatukoiden vieressä. Niitä kun ei ole mikään pakko ostaa.
Väärin. Keitän olutta ja viiniä, pontikat ei kiinnosta.
Sinkkumies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät alkoholistit osta kaljaa, koska siinä on ihan liian huono hinta-viina suhde.
Ei kaikki alkoholistit ole köyhiä. Ja ruokakaupoista päivittäinen kaljan myyntiaika on pidempi kuin alkoissa. Ynnä tietysti sunnuntait.
Kaikki tutkimukset osoittavat, että lisääntynyt tarjonta/saatavuuden helpottuminen lisäävät kulutusta. Kyllä se ehkä sitten muutaman kymmenen vuoden päästä alkaa tasoittumaan.
Mutta onhan nyt tehtävä äkkiä jotain, kun kulutus uhkaa muuten laskea liikaa.
Alkoholisteja löytyy kaikista yhteiskuntaluokista. Niitä on istunut jopa eduskunnassa (hys hys)
t. Pomo
No nyt saadaan oikeita oluita kaupan hyllyille.
Vielä kun ne tajuaisi tilata jotain muutakin kuin lageria.
Sinkkumies
ei ongelmaa kirjoitti:
Pitää paikkansa. Kaverini on joskus juonut viinitkin suoraan käymispöntöstä kesken käymisen.
Vierailija kirjoitti:
ei ongelmaa kirjoitti:
Pitää paikkansa. Kaverini on joskus juonut viinitkin suoraan käymispöntöstä kesken käymisen.
Tuota voi sanoa alkoholi ongelmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei ongelmaa kirjoitti:
Tuota voi sanoa alkoholi ongelmaksi.
ongelma on sitten kun alkoholi on loppu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua asia ei kosketa, kun en juo väkevää olutta.
Ketju kyllä osoittaa ettei olisi suotavaa löysentää alkoholipolitiikkaa
A-ikinä kan ylilääkäri sanoi, että hän on kuollut Ennenkuin suomalaiset oppii sivistyneet juomatavatAlkoholin kanssa on tappio-tappio tilanne. Kielto ei onnistu, sitä on jo kokeiltu. Aineena alkoholi on erittäin haitallinen, rahassa kulut lasketaan miljardeissa. Yhden mukaan 5-6 ja toisen mukaan 14 miljardia. Keski-ikäisten yleisin kuolinsyy. Mukana väkivalta rikoksissa 80% osuudella.
Jos jokin muu aine aiheuttaisi samanlaiset haitat kuin alkoholi puhuttaisiin erittäin vaarallisesta huumeesta. Silti mitään muuta ei olla sallimassa. Ei vaikka vähemmän haitallisia on niin niiden käyttö ja hallussapito ovat rikoksia. Päihteetön mailma on täyttä utopiaa, ihmisillä on halu päihtyä. Ainoa järkevä ratkaisu on koitaa ohjata käyttö mahdollisimman vähän haitallisiin päihteisiin.
Hassua sinällään että vaikka meillä on netti tietolähteenä ja kaikki faktat käsillä niin moni pitää kannabista alkoholia pahempana päihteenä, vaikka kannabis on moninkertaisesti vähempi haittaisempi alkoholia. Etenkin jos sitä ei nauti polttaen. Silti polttaenkin se on vähempi haittainen. Oraalisesti nautittuna hyvin antioksidanttinen.
Sokka irti! Tätä olen odottanut kohta 40 vuotta.