Muumimukien arvon lasku
Oletteko huomanneet itse?
Niin paljon on viime vuosina ollut tätä "tarkista onko kaapissasi kallis muki" -tyyppistä uutisointia, että tilanne on nyt tainnut hintakehityksessäkin kääntyä. Monet ovat tarkistaneet kaappinsa, ja nyt noita mukeja liikkuu niin paljon, että niistä on jopa vaikea päästä eroon. Varsinkaan niin hyvin hinnoin, mitä joillakin sivuilla on listattu.
Onhan se nyt kun miettii, niin aika paljon se neljäkin kymppiä massatuotetusta mukista, joka ei ole edes antiikkia.
Kommentit (136)
Mitähän kivoja mukeja löytyis tilalle, en todellakaan osta enää muumeja, thaimaalaista roskaa. Onko mitään kotimaisia, ei taida olla, löytyykö Ruotsista vaikkapa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Satasella saattaa saada jo huikean, vanhan käsityönä tehdyn ja signeeratun taidelasimaljakon, jopa kaksikin. Tai sitten yhden massatuotetun, kahdeksan vuotta vanhan kahvikupin.
Ovatko nämä muumimukit todella Kiinassa valmistettuja?
Thaimaassa. Sinne siirtyi niiden koko tuotanto.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän kivoja mukeja löytyis tilalle, en todellakaan osta enää muumeja, thaimaalaista roskaa. Onko mitään kotimaisia, ei taida olla, löytyykö Ruotsista vaikkapa?
Pentik.
Tämä muumimukihomma on samaa kuin keräilykortit USA:ssa?
Valmistaja voi tehdä näitä rajattomasti.
Periaatteessa sama pätee myös rahajärjestelmään,napin painalluksella keskuspankki siirtää lukuja tai printtaa paperia.
Jos ihmiset haluatte jotakin mikä säilyttää arvonsa ikuisesti niin ostakaa hopeaa ja kultaa. Niitä ei kukaan voi valmistaa lisää.
Mitä nämä mukeissa olevat tarrat ovat? Onko niitä ihan tavallisissa muumimukeissa vai ainoastaan kausimukeissa? Meille on ostettu vain niitä tavallisia mukeja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pentik.
Pentikiltä mulla on jo paljon astioita, mutta ajattelen arkisiksi kahvimukeiksi jotain tuollaista "hauskaa", värikästä mukisarjaa. Pitää ruveta etsiskelemään, Ruotsin puolella valikoima on yleensä kaikessa lajempi ja tuotantoa enemmän jäänyt sinne kuin täällä. Suomessa romutetaan kaikki perinteinen tuotanto viemällä se halpamaihin ja sitten ihmetellään kun ei ulkomaankauppa vedä. Kuka ostaa enää surkeita marimekonkaan rättejä, ei siinä pelkkä merkki riitä, kun laatu on huono.
Vierailija kirjoitti:
Minkä tilalle? Aiot siis myydä/antaa muumimukisi pois, ja tarvitset jotain uusia? Vai eikö niitä muumimukeja voi enää käyttää jostain syystä?
vois ainaki kuvitella kirjoitti:
Näkyyköhän tuossa ilmiössä se minimalismi ja konmaritus? Kaikille ei tuota mukiröykkiöt kaapeissa niin suurta iloa.
Paljon tavaran omistaminen ei ole kovin muumien ideologiankaan mukaista. Eikä se, että jonkin omistamisesta tulee taakka, esim. jos ei uskalla käyttää kauniita astioitaan pelätessään niiden rikkoutuvan.
"Omistaminen merkitsee vain huolia ja matkalaukkuja, joita joutuu raahaamaan mukanaan." (Pikku Myy)
Arabian keräilyä harrastaneena olen seurannut näitä uudempiakin ja hyvänä esimerkkinä käy Satumetsä. Viime talvena mukeista pyydettiin eri kanavissa noin 40 kappale ja kauppa kävi. Keväällä Arabia otti jälleen Satumetsän ohjelmaan ja Citymarketista sai mukia hintaan 15 euroa ja rapiat.
Vierailija kirjoitti:
vois ainaki kuvitella kirjoitti:
Näkyyköhän tuossa ilmiössä se minimalismi ja konmaritus? Kaikille ei tuota mukiröykkiöt kaapeissa niin suurta iloa.
Paljon tavaran omistaminen ei ole kovin muumien ideologiankaan mukaista. Eikä se, että jonkin omistamisesta tulee taakka, esim. jos ei uskalla käyttää kauniita astioitaan pelätessään niiden rikkoutuvan.
"Omistaminen merkitsee vain huolia ja matkalaukkuja, joita joutuu raahaamaan mukanaan." (Pikku Myy)
Tai vielä pahempaa: omistaa astioita vain siksi, että niistä saa tulevaisuudessa paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pentik.
Pentikiltä mulla on jo paljon astioita, mutta ajattelen arkisiksi kahvimukeiksi jotain tuollaista "hauskaa", värikästä mukisarjaa. Pitää ruveta etsiskelemään, Ruotsin puolella valikoima on yleensä kaikessa lajempi ja tuotantoa enemmän jäänyt sinne kuin täällä. Suomessa romutetaan kaikki perinteinen tuotanto viemällä se halpamaihin ja sitten ihmetellään kun ei ulkomaankauppa vedä. Kuka ostaa enää surkeita marimekonkaan rättejä, ei siinä pelkkä merkki riitä, kun laatu on huono.
Kultakeramiikka? Valmistus on nykyään Virossa (joka on maana melkein pohjoismaisempi kuin ruotsi).
Valmistetaanko Suomessa enää mitään astioita???
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään ruotsalaisista Rörstrandin Peppi-ja Eemelimukeista. Niissäkin nuo kuvat aina vaihtuu ja on juhlamukeja ja muita erikoispainoksia. Miinuksena koko, nuo on 2.5 dl (muumimukit 3 dl).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tykkään ruotsalaisista Rörstrandin Peppi-ja Eemelimukeista. Niissäkin nuo kuvat aina vaihtuu ja on juhlamukeja ja muita erikoispainoksia. Miinuksena koko, nuo on 2.5 dl (muumimukit 3 dl).
Muumumukit ovat joko 2,4 tai 2,6 dl. See 3dl on saatu aikaiseksi pyöristämällä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saman konsernin omistuksessa kuin Arabiakin, joten valmistus on viety mm. Aasiaan.
Vierailija kirjoitti:
Valmistetaanko Suomessa enää mitään astioita???
No se Pentik lienee ainoa, en tiedä onko koko pohjoismaissa enää muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muumumukit ovat joko 2,4 tai 2,6 dl. See 3dl on saatu aikaiseksi pyöristämällä
Höpsistä! Kerran mittasin oikein desimitalla vettä mukiin kun en uskonut että sinne 3 dl uppoaa. Mahtui kuitenkin!
Jos sinä et tykkää muumimukeista niin eikö toisetkaan saa niitä ostaa?
Tätä en ymmärrä.
Mulla on niitä kotimaassa tehtyjä parikymmentä.
Saanko pitää ne?
Onko muumimukien hintaromahdusta povaava sama, joka on vuosikaudet povannut asuntojen hintaromahdusta pk-seudulle ja osakkeiden hintaromahdusta? Tyyppi yrittää luoda pessimismiä, että itse pääsisi nettoamaan.
Kuka enää ostaa näitä uusia muumimukeja, kun tehdään Thaimaassa? Mulla on aika kattava kokoelma muumimukeja, ihan uutena ostettuja ja käyttöön, koska oon aina tykännyt muumeista, mutta nyt en osta enää yhtäkään halpatuotettua muumimukia.