Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tulen hulluksi unihalvausten kanssa

Vierailija
19.05.2016 |

Haluan kertoa ihan alkuun olevani täysin normaali, kilpaurheilua harrastava ja opintoja ihan hyvällä menestyksellä suorittava ihminen. Yksi asia meinaa toisinaan ajaa minut hulluksi, enkä enää tiedä mitä teen. En halua kertoa asiasta kenellekkään, kukaan tuskin ikinä aavistaisi millaista h*lvettiä elämäni tietyistä syistä toisinaan on.

Saatan saada unihalvauksia peräti 6-8 kertaa yössä. Se on ihan järjetön määrä ja karannut käsistä. Pystyn herättämään itseni ennen niiden alkua kun tulee se tietty tunne, mutta en voi jatkaa nukkumista ilman että annan niiden tapahtua. Voin vain siirtää niitä. Voi kuulostaa hullun tekstiltä, mutta en sinänsä enää pelkää itse unihalvauksia, vaikka sairaita ovatkin.. mutta tuntuu ihan kun jotain yritettäisiin riistää. Olen kokenut useita ruumiista irtautumisia ja pelkään etten pääse enää takaisin. Voi kuulostaa absurdilta pelolta, mutta tämä on todellinen. Tiedän että tämä kuulostaa ihan hullulta. Ennen unihalvaukset olivat luokkaa: "Olet junaradan alla, juna lähestyy ja äänet kuuluvat potenssiin 10000 oikeaan elämään verrattuna." Nykyisin ne ovat täynnä väkivaltaa ja hyvin julmia. Toissayötä edeltävänä yönä yksi unihalvauksista tapahtui ollessani lentokoneessa. Se lähti syöksymään järjetöntä vauhtia alas kunnes pamahti. Sitten se vain loppui. En muista kaikkia unihalvauksia niin selvästi, mutta näin tuosta pätkän tavallisena unena viime yönä. Koputin vielä seinää ettei se tapahtuisi. Ja mitä näkyykään uutisissa, kone taas tippunut. Tapahtuuhan niitä aina silloin tällöin, mutta ahdistaa. On hirveää saada unihalvaus kissan katoamisesta ja paria viikkoa myöhemmin se käy toteen. Sattumaa, ehkä. En tiedä, mutta haluan eroon tästä kaikesta. Hulluimmat ruumiista irtautumiset ovat niin sairaita, että saisin varmaan passituksen hullujen huoneelle jos kertoisin jollekkin. Tipuin viime vuonna hevosen selästä ja menin tajuttomaksi, silloin taas näin yhden pizzaan liittyvän kohtauksen joka on tapahtunut ollessani ala-asteella. Näin siis unta? tapahtumasta, joka oli todellisuudessa tapahtunut ollessani lapsi. Kävin satulahuoneessa sanomassa veljelleni ja hänen ystävälleen, että pizza on valmista. He olivat siellä silittämässä kissaa. Tuokin tuntuu niin hullulta, mutta sentään jossain määrin järjellisemmältä.

Onko unihalvauksiin olemassa mitään lääkitystä? Onko kellään muulla kokemuksia vastaavasta? Miten jaksatte? Kärsin päänsärystä vain juomista seuraavana päivänä, muuten en oikeastaan ikinä lukuunottamatta unihalvauksen jälkeistä aikaa. Unihalvauksen aikana tuntuu, että kroppa on ihan virittynyt ja täynnä energiaa. Pahimmassa tapauksessa päähän saattaa sattua vielä seuraavana päivänä niiden jäljiltä. Kun niitä tulee välillä monta kertaa yössä, voi olla välillä vaikka koko viikon huono olo. Voivatko näin runsaat unihalvaukset viittoa johokin aivosyöpään? Tai muuhun sairauteen?

Kommentit (58)

Vierailija
1/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hirveän raskasta tuollainen. 

Itselläni oli muutama unihalvauskohtaus, mutta niihin liittyi sellainen pahuuden tunne, mitä en osaa selittää. Rukoilin äänettömästi  ja kerroin mielessäni sille 'pahalle', etten pelkää, olen turvassa ja suojassa. Kohtaukset loppuivat onneksi pariin kertaan. 

Vierailija
2/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painajaisia nuo on eikä mitään unihalvauksia. Se on muotisana niin sitä käytetään väärin. Unihalvauksen aikana ei näe unia vaan on hereillä, mutta ei pysty liikkumaan. Jäänne tosta unen aikaisesta halvauksesta kun aivot herää ensin, ja keho pahasti myöhässä. Tosin harhoja voi olla, muttei unia.

Painajaisissa on toki monesti se että ei pysty liikkumaan (keho halvaantuu, koska liikkeet voi unessa olla vaarallisia, unissakävelijöillä mekanismi ei toimi kunnolla), mutta silloin nukut ja keho nukkuu. Ei unihalvaus.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa aivan hirveältä. Voisitko hakea apua jostakin terapiasta? Useinhan uniin tulee se, mitä ajattelee ja pelkää, joten sinun täytyisi jotenkin saada itsesi ajattelemaan hyviä, positiivisia asioita ennen nukkumaan menoa. Pelkäät näkeväsi kauhu-unia, joten näet niitä. Opettele ajattelemaan, että ne ovat vain unia, eivät totta, ne eivät sinua voi oikeasti vahingoittaa. Tsemppiä!

Vierailija
4/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Painajaisia nuo on eikä mitään unihalvauksia. Se on muotisana niin sitä käytetään väärin. Unihalvauksen aikana ei näe unia vaan on hereillä, mutta ei pysty liikkumaan. Jäänne tosta unen aikaisesta halvauksesta kun aivot herää ensin, ja keho pahasti myöhässä. Tosin harhoja voi olla, muttei unia.

Painajaisissa on toki monesti se että ei pysty liikkumaan (keho halvaantuu, koska liikkeet voi unessa olla vaarallisia, unissakävelijöillä mekanismi ei toimi kunnolla), mutta silloin nukut ja keho nukkuu. Ei unihalvaus.

mun mielestä kuulostaa lucid unilta, eli unilta joissa tiedostaa nukkuvansa.

Vierailija
5/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nuo unia ole. Olen ihan hereillä unihalvausten aikana ja kykenen ajattelemaan normaalisti, voin unihalvauksen aikana ajatella: "Mitä ruokaa tekisin tänään", "Painukaa h*lvettiin!" Kaikkea on ajateltu, mutta samapa se mitä ajattelee. Liikkumaan ei tosiaan pysty.

Vierailija
6/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se mitä koin tajuttomuuden aikana oli varmaan jonkin sortin nukkumista, se ei millään tavalla liity unihalvauksiin. Sinä aikana en siis tiedostanut olevani mitenkään tajuton, se selvisi vasta kun olin herännyt ja ihmettelin missä olen.

Paras ystäväni oli muutama vuosi sitten luonani yötä ja katsottiin leffaa ja juteltiin siinä jotain elokuvan loputtua. Sanoin hänelle että saan kohta unihalvauksen. En enää pystynyt vastaamaan kun unihalvaus alkoi ja hän juoksi katsomaan, unihalvaus tieysti loppui mutta ehti nähdä ja sanoi että näytin ihan riivatulta. Säikähti itsekkin tosi pahasti eikä ole enää sen jälkeen halunnut tulla siihen asuntoon yöksi. Olenkin joskus miettinyt, että olisi mielenkiintoista pistä videokamera pyörimään yöksi. Tai osallistua johonkin tutkimuksiin, unihalvauksista ei liene hirveästi tietoa ja minulla niitä piisaa.

Toiselle kommentoijalle tiedoksi: "Tämä on klassinen kuvaus unihalvauksesta. Se on unen häiriö, jossa ihminen herää, vaikka keho on vielä liikkumattomassa tilassa." Uskon valitettavsti ennemmin erikoislääkäri Markku Partisen määritelmään unihalvauksesta...

http://www.hs.fi/elama/a1344134903844

Vierailija
7/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sain myös käsityksen, että painajaisia joten en sen vuoksi viitsi helvettiin painua. Googleta mikä on oikea unihalvaus tai opettele kirjoittamaan ymmärrettävämmin. Todella sekavaa tekstiä. Mun kokemus unihalvausista on, että nukun, herään, mutta uni jatkuu vielä.

Vierailija
8/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, et varmastikaan ole hullu tai tulossa sellaiseksi. Luulen, että käyt ylikierroksilla, olet stressissä tai post-traumakokemuksessa. Onko meneisyydessä tapahtunut jotain kuormittavaa?

Tai saatko tarpeeksi lepoa?

Oletko saanut paljon kosketusta lapsena ja päässyt varttumaan lapsuutta jossa aivojen annetaan kehittyä rauhassa; levon, läheisyyden ja ulkoilun ja hyvän ravinnon parissa?

Ehkä aivosi vielä muokkautuvat?

Lähde matkaan mukaan! Muista lepo, kosketus ja hyvät tasavertaiset sosiaaliset suhteen. Voit olla "vain" kasvamassa ja kehittymässä vielä.

Vierailija
9/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhut unihalvauksesta. Uni halvaus on

Unihalvaus on termi jota käytetään joko normaalista Ream- unen aikana tapahtuvasta halvaustilasta tai häiriöstä nukahtamisvaiheessa, jolloin ihminen säilyttää tietoisuutensa kehon halvaantuessa, tai häiriöstä heräämisvaiheessa, jolloin keho jää hetkeksi halvaantuneeseen tilaan herätessä.

Unihalvauksena tunnettu häiriö ilmaantuu, kun aivot aktivoituvat normaaliin täysin hereillä olevaan tilaan REM-unesta, mutta kehon halvaustila on edelleen voimassa. Tämä aiheuttaa tilan, jossa henkilö on täysin tietoinen ympäristöstään, muttei pysty liikkumaan. Lisäksi unihalvaukseen yhdistyy usein hallusinaatioita. Tila kestää harvoin muutamaa minuuttia kauempaa, vaikka kokijan mielestä se usein tuntuu kestävän huomattavasti pidempään. Kohtaus loppuu kuitenkin välittömästi, jos joku henkilö koskettaa tai puhuttelee kokijaa. Unihalvauskohtaus säilyy myös muistissa. Unihalvaus esiintyy useimmiten nukkuessa selällään. Ihminen voi opetella "herättämään" itsensä unihalvauksesta, jos unihalvauksia toistuu usein.

Arviolta puolet terveistä ihmisistä kokee unihalvauksen jossain vaiheessa

(eli sinulla ei ole unihalvaus vaan näet painajaisia siinä kaikki. Etsi syytä miksi näet painajaisia. Katotko telkkaria ennen nukahtamista vai sättäätkö netissä juuri ennen nukkumaan menoa. Kannattaa välttää)

Vierailija
10/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Unihalvauksessa sä heräät mutta kroppa pysyy unessa etkä pysty liikkumaan. Itse en niiden aikana pysty ajattelemaan mitään ruuanlaittoa vaan taistelen kroppaani paniikissa hereille. En ole varma ymmärsinkö (erittäin sekavaa) tekstiäsi oikein. Mutta siitä saa sen käsityksen että näet pinnallisia painajaisia, et saa nukuttua syvää unta ehkä ollenkaan ja päänsäryt voisivat johtua siitä, samoin tuo sekavuutesi.

Sitäkään en tekstistä ymmärtänyt että kuinka se, että näet unta jostain lapsuuden tapahtumasta ja se sekoittuu unessa tallilla oloon, liittyy ruumiista irtautumiseen?

Vierailija
11/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei kukaan hereillä ollessasi saa unihalvauksia (kuten sinä elokuvaa katsoessa).

Vierailija
12/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa mennä lääkäriin, sieltä pääset psykiatrille. Tai jos on varaa, niin suoraan terapiaan. Tuo varmasti haittaa elämää aivan älyttömästi.

Vierailija
13/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juotko muuten iltaisin kahvia tai jotain muuta piristävää? Itselläni se vaikuttaa unen pinnallisuuteen ja katkonaisuuteen.  Joillakin vaikuttaa jo sekin iltapäivällä juo. Tai syö paljon sokeria.

Liikutko ja ulkoiletko minkä verran?

t.10

Vierailija
14/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Paras ystäväni oli muutama vuosi sitten luonani yötä ja katsottiin leffaa ja juteltiin siinä jotain elokuvan loputtua. Sanoin hänelle että saan kohta unihalvauksen." Lukeeko tuossa, että sain unihalvauksen elokuvaa katsoessa? Kannattaa kiinnittää huomiota siihen omaan luetunymmärtämiseen. Aiheen ydin ei suinkaan ollut unihalvauksen määrittely, tiedän tasan mikä unihalvaus on ja että minulla on juurikin niitä. En kaipaa määritelmän suhteen tietoa. Kävin oikeastaan psykologilla kysymässä aiheesta, mutta eipä hän osannut kysyä kuin klassisia: "Onko sinulla stressiä?" ja muuta yhtä samantekevää. On jonkin verran, jokseenkin ei älyttömästi. Kaipaan vain tiedon siitä, onko jotain tehtävissä - erittyykö unihalvauksen aikana aivolisäkkeestä jotain ainetta, joiden erittymisen voisi estää tai erittymistä mahdollisesti hillitä jonkin lääkkeen avulla.

Seuraavaksi joku ryntää varmaan kommentoimaan, kuinka unihalvaukset ovat vain unta. En ota kantaa niiden todenmukaisuuteen, mutta ne nyt sattuvat mahdollisesti olemaan aivojen tuottamia hallusinaatioita jotka ovat kaukana unen aikana nähtävistä painajaisista. Unihalvauksista ei ole hirveästi tietoa, tai ainakaan siitä mikä ne aiheuttaa. Ihmiset kuitenkin kokevat niitä, eli ne ovat ilmiönä ns. olemassa, vaikka niitä ei konkreettisesti noin vain nähdä - aivan kuten infrapunasäteet, mikroaallot, radioaallot, UV-säteily jne.

Vierailija
15/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikun päivittäin keskimäärin 3h. Syön sokeria jonkin verran, mutta en mitenkään keskimääräistä enempää. Pullia, karkkia, virvoitusjuomia ja vastaavia en juuri ollenkaan. Kahvia tai muita piristäviä juomia en juo yhtään.

Ongelma onkin se, että en koe minkään kohdan elämäntapaani liittyen olevan ainakaan pahasti pielessä. Liikun suht paljon, syön monipuolisesti ja pääosin terveellisesti, yritän nukkua 7-8h/yö.

Vierailija
16/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika jännä, että unihalvaus saattaa iskeä hereillä ollessakin? Voisiko tuohon liittyä jotain epilepsian tyyppistä? Olisikohan neurologi oikea osoite pyytää apua seuraavaksi?

Vierailija
17/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ylikuntoa? Liian vähän lepoa? Stressiä? Minulle tulee heti nämä asiat mieleen.

Vierailija
18/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei tullut vielä selväksi, niin ei nuo kuulosta unihalvauksilta vaan painajaisilta. Jospa unilääkkeet auttaisivat? Itselläni on ollut unihalvauksia, joissa en pysty liikkumaan ja kuulen esimerkiksi että joku tulee asuntoon ja liikkuu siellä, samoin olen nähnyt hallusinaation sängyn vieressä olevasta olennosta, enkä ole pystynyt liikkumaan vaikka olen ollut "hereillä". Eli hallusinaatiotkin liittyvät kuitenkin siihen paikkaan missä nukut noissa unihalvauksissa. 

Vierailija
19/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko mahdollista, että olet ajautunut ylikuntoon? Liikut varsin paljon ja kilpailet. Erilaiset nukkumisvaikeudet voivat olla ylikunnon oireita. 

Suosittelisin, että menet lääkäriin. Ensi avuksi voisit kokeilla lepoa.

Vierailija
20/58 |
19.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, unihalvaus tulee vain nukkuessa ja niinkin vain selällään ollessa. Tarkalleen ei tiedetä miksi on näin, joku selittikin jo yhden teorian.

Unihalvauksia en ole saanut aikoihin koska en pidä selällään nukkumisesta muutenkaan. Unia joissa herään mutta olen oikeasti unessa, tulee välillä. Niitä voi ohjailla jos haluaa mutta vaatii harjoitusta. Itse en tekniikkaa hallitse joten unet pelästyttävät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi yksi