Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua täysikasvuisten lasteni pituuksia?? Onko tämä edes normaalia!

Vierailija
18.05.2016 |

Minulla on siis neljä lasta, kaksi poikaa ja kaksi tyttöä. Vanhimmalla lapsella (joka on siis poika) on eri isä kuin muilla. He ovat kaikki jo täysikasvuisia, eli eivät kasva tästä enää.

Lasteni pituudet ovat siis (ikäjärjestyksessä): 203 cm, 177 cm, 168 cm ja 147 cm. Tytöt ovat tietenkin lyhimmät noista.

Itse olen n. 160 cm, ja vanhimman lapseni isä on n. 195 cm pitkä, ehkä pari senttiä alle. Kolmen nuorimman lasten isä on 179 cm. Kenelläkään lapsista ei ole mitään "kasvuhäiriöitä" tai muita pituuteen vaikuttavia sairauksia, joten en käsitä, miten tuo vanhin poika voi olla yli 2 m ja siskonsa alle puolitoistametriä?! Kaksi keskimmäistä lasta ovat ihan keskipituisia, suunnilleen tuonmittaisiksi heidät ennustettiinkin.

Mutta onko tämä siis normaalia, että perheessä on noin suuret pituuserot? Ja vaikka pisin ja lyhin ovatkin vain puolisisaruksia, niin silti tuo vanhempi on n. 10 cm pidempi kuin isänsä (ja äitiään yli 40 cm pidempi...) ja nuorin lähes 15 cm lyhyempi kuin äitinsä ja 32 cm lyhyempi kuin isänsä.

Mistä tämä voisi edes johtua, ja onko muilla perheessä samaa?

Kommentit (52)

Vierailija
21/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyimmällä tyttärelläsi taisi tulla murrosikä varhain ja pidemmillä taas myöhemmin. Tämä voi selittää 10-15 cm. Lisäksi on perinyt molemmilta vanhemmilta lyhyitä geenejä. Todennäköisesti suvussa on muitakin keskimääräistä selvästi lyhyempiä.

Hyvä kun on kertaalleen tutkittu mutta kuulostaa siis täysin normaalilta!

Olen 181 cm ja kuukautiset alkoivat 12 v.

Vierailija
22/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tupakoinut tai käyttänyt alkoholia jonkun (lyhyimmän) raskauden aikana? Onko syönyt monipuolista ravintoa kasvuiässä?

En ole koskaan tupakoinut enkä myöskään käyttänyt alkoholia raskausaikana.

Ja omasta mielestäni tyttö (kuten kaikki muutkin) ovat syöneet monipuolisesti kasvuiässä VAIKKA punaista lihaa emme syö. Mutta tuskinpa tuo vaikuttaa, sillä ensinnäkin kaikki lapseni ovat syöneet sitä ja toiseksi punaisesta lihasta saatavat ravintoaineet voidaan hankkia muualtakin.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

147 cm pitkä on kääpiö.

Hohhoijaa. 147 senttinen ei aina ole kääpiö tai kasvuhäiriöstä kärsinyt.

Vierailija
24/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun toinen isoäiti oli todella pieni, kengän numerokin joku 33. Itse en häntä muista. Isoisät aika pitkiä, ja toinen mummu omassa ikäluokassaan keskipituinen. yksi sisaristani lyhyt, muut yli naisten keskipituuden ( 4 siskosta)

Vierailija
25/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhyimmällä tyttärelläsi taisi tulla murrosikä varhain ja pidemmillä taas myöhemmin. Tämä voi selittää 10-15 cm. Lisäksi on perinyt molemmilta vanhemmilta lyhyitä geenejä. Todennäköisesti suvussa on muitakin keskimääräistä selvästi lyhyempiä.

Hyvä kun on kertaalleen tutkittu mutta kuulostaa siis täysin normaalilta!

Näin se taisi mennä, sillä vanhemman tytön kuukautiset alkoivat kasiluokalla ja nuoremman viidennellä. Mistä tuokin sitten johtuu, en tiedä :D

ap

Vierailija
26/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eri isät tietenkin selittää... Sitä paitsi sinä olet lyhyt niin tietenkin tyttö ja poikakin voi jäädä lyhyeksi.

Vierailija
27/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

no kyllä 147 on täysi-ikäiseksi niin lyhyt että olisi ollut jo ajat sitten aika mennä lääkäriin, hänhän kärisii selvästi lyhytkaisvuisuudesta, mikä on sairaus, TAI joku muu sairaus on tehnyt ettei hän ole kasvanut täyteen mittaansa. Oootteko työ jjossain tymnyrissä kasvatetuja kaikki=!?!?!`!?`!?

Vierailija
28/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun toinen isoäiti oli todella pieni, kengän numerokin joku 33. Itse en häntä muista. Isoisät aika pitkiä, ja toinen mummu omassa ikäluokassaan keskipituinen. yksi sisaristani lyhyt, muut yli naisten keskipituuden ( 4 siskosta)

KORJAUS viestiini jossa kerroin siitä lihansyömättömyydestä: eli siis kaikki lapset ovat olleet SYÖMÄTTÄ sitä :D

Ja tuohon jota nyt lainasin, niin kun mietin tarkemmin se voi mennä myös noin, sillä vaikka minun äitini on 170 cm ja hänen äitinsä suunnilleen samanpituinen, niin 180 senttisen isäni äiti taisi olla 150 cm tai alle (todella pieni ja siro nainen).

ap

Vierailija
29/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

147 cm pitkä on kääpiö.

voiko tuo tosiaan olla ihan normaali pituus aikuiselle ihmiselle?

Minun 9v poikani on tuon 147cm ja luokkansa toisiksi pisin, eli pitkä ikäisekseen.

Vierailija
30/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

147 cm pitkä on kääpiö.

Hohhoijaa. 147 senttinen ei aina ole kääpiö tai kasvuhäiriöstä kärsinyt.

kyllä muuten on, ja se on täytynyt jo neuvoloissa, kouluterveydenhoidossa, ja lukion terveystarkastuksissakin havaita, eli koko ketju on TROLLI! EI SUOMESSA LYHYTKASVUISET TIPAHDA TERVEYDENHOIDON ULKOPUOLELLE IHAN NOIN HELPOSTI. oIREYHTYMÄÄN VOI LIITTYÄ NIIN PALJON MUUTAKIN, KUTEN SYDÄNVIKAA, (EN OLE 100% VARMA) ETTÄ NE OISI PITÄNY HOITAA JO KAUAN SITTEN, MURROSIÄSSÄ.

Vierailija
31/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti 156 cm, isä 182 cm, vanhin veli 198 cm, toinen veli 178 cm, minä 164 cm ja sisko 152 cm. Kaikki ollaan täyssisaruksia.

Vierailija
32/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

no kyllä 147 on täysi-ikäiseksi niin lyhyt että olisi ollut jo ajat sitten aika mennä lääkäriin, hänhän kärisii selvästi lyhytkaisvuisuudesta, mikä on sairaus, TAI joku muu sairaus on tehnyt ettei hän ole kasvanut täyteen mittaansa. Oootteko työ jjossain tymnyrissä kasvatetuja kaikki=!?!?!`!?`!?

Olen jo sanonut että on käytetty tutkimuksissa eikä löytynyt häiriötä.

ap

Vierailija
33/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku vertaa täällä isoäitiinsä tätä 147-senttistä nuorta aikuista. 

Ei toimi. Moni vanhemman polven ikäihminen on jäänyt lyhyeksi ympäristötekijöiden vaikutuksesta. 

Nykyään näin ei voi käydä. Eikä geneettisesti ole mahdollista suomalaislapsen jäädä alle 150 cm, ellei kyseessä ole virhe. 

Veikkaan provoa. 

Vierailija
34/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos lukisit tarkemmin, tyttöhän oli tutkittu ja kaikki oli ok. 147 cm voi olla ihan terveen ihmisen pituus kun vaan sattuu kaikki lyhyyttä aiheuttavat geenit kasaantumaan ja esim. varhainen murrosikä jo mainittiinkin.

Vierailija
35/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhytkasvuiseksi sanotaan ihmistä, joka on aikuisena alle 140-150 cm. Lyhytkasvuisuuteen on olemassa 400-500 eri lääketieteellistä syytä.

TROLLI PALJASTETTU!

lapsi on sairas ja sin tietäisit sen jos juttus olisi totta, !!hahaha

Vierailija
36/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lyhytkasvuiseksi sanotaan ihmistä, joka on aikuisena alle 140-150 cm. Lyhytkasvuisuuteen on olemassa 400-500 eri lääketieteellistä syytä.

TROLLI PALJASTETTU!

lapsi on sairas ja sin tietäisit sen jos juttus olisi totta, !!hahaha

Niin, tuo koskee miehiä ja naisia, useimmiten naisia koskee tuo alle 140 cm.

Vierailija
37/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niille jotka epäilee trolliksi niin eikö minulta sitten löytyisi yhtään parempaa aihetta provoilla kuin joku tällainen tylsä :D

Ja kaikki lapset vain 3/4 eurooppalaisia.

ap

Vierailija
38/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhytkasvuiset naiset ovat yleensä alle 140cm.

Vierailija
39/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

alle 150 cm voi ola lyhytkasvuinen.http://www.lyhytkasvuiset.fi/

lopeta trollaamine,

Tai mene lapsesi kanssa tutkimuksiin.

Vierailija
40/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niille jotka epäilee trolliksi niin eikö minulta sitten löytyisi yhtään parempaa aihetta provoilla kuin joku tällainen tylsä :D

Ja kaikki lapset vain 3/4 eurooppalaisia.

ap

No olisit heti kertonut, että isovanhemmista löytyy 130-senttisiä aasialaisia tai Austraalian aboriginaaleja :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän neljä