Korkosuojatuotteet olisi pitänyt nähdä sijoitusinstrumentteina
Huuli pyöreänä kuuntelin kesällä 2021, kuinka lehdissä annettiin, jopa ihan alan lehdissä tyyliin Kauppalehti, neuvoina ihmisille korkojen nousua vastaan, että säästäkää, älkää suojautuko koroilta.
Vastuutonta. Olisi pitänyt ehdottomasti neuvoa kaikkia suojautumaan koroilta.
Se on halpa tapa välttää lähes varmasti eteen tulossa olleita kuluja.
Ilmeisesti pankit tai korkosuojausjohdannaisten myyjät olivat siellä viestin takana?
Halpa tapa, josta pääsee kuluista eroon, jos korkoympäristö olisi palaamassa miinukselle.
Mutta ei. Ihmisiä johdettiin suoraan harhaan.
Kommentit (66)
Jaa. Mä otin vasta viime viikolla asuntolainan ja oli melko korkea korkokatto. En ottanut.
AP, tää on Vauva-palsta.
Eksyitkö?
Minulla on kissa. Sen nimi on Misse.
Vähän väsyttää. Pitäisikö ottaa nokoset?
Itse otin syksyllä 2020 parhaimman korkosuojauksen asuntolainaan. N-pankista ihan ehdottivat tuota ja sanoin, että otan 10 vuodeksi parhaimman suojauksen. Sanoivat pankistakin, että tuskin korot mihinkään nousevat. Kuinkas sitten kävikään :) Maksan samaa pientä kuukausisummaa seuraavat lähemmäs 10 vuotta. Kyllä insinööri osaa nää rahahommat.
Riippuu sopimuksen ehdoista. Kyllä moni laski, että varsinkin viime vuonna ehdot oli tosi huonot. Joku vanha sopimus, jossa oikeasti on katto, eikä tarvitse maksaa ylimääräistä , on hyvä. Katsotaan mihin korot nousee. Onhan nykyiset kattosopimukset aika korkeita.
Vierailija kirjoitti:
Jaa. Mä otin vasta viime viikolla asuntolainan ja oli melko korkea korkokatto. En ottanut.
Niin, siis puhuin kesästä 2021!
Ilmeisesti pankkien ekonomit eivät tiedä korkokattotuotteista yhtään mitään, tai sitten heidät oli käsketty estämään ihmisiä ottamata niitä.
On aivan selvää jokaiselle, joka tuntee suojaustuotteiden speksit, että riski niiden kanssa 2020-2021 oli lähes nolla, mutta riskit, joilta ne suojasivat olivat massiivisia!
KUKA IHAN OIKEASTI LUULI, että korot jatkavat miinuksella seuraavat 20 vuotta?! Tai edes 5? Jokaisen, joka ei siihen uskonut, olisi pitänyt ihan sijoitusmielessä OTTAA KORKOKATTO lainoihinsa!!!!
Se olisi ollut vaikuttava keino jatkaa kykyä sijoittaa ja säästää ja käyttää rahaa johonkin muuhunkin, kuin lainaansa (ja sähköön)!
Sama asia, kuin hyvätuottoisen rahaston valitseminen olisi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Riippuu sopimuksen ehdoista. Kyllä moni laski, että varsinkin viime vuonna ehdot oli tosi huonot. Joku vanha sopimus, jossa oikeasti on katto, eikä tarvitse maksaa ylimääräistä , on hyvä. Katsotaan mihin korot nousee. Onhan nykyiset kattosopimukset aika korkeita.
Mikä vanha sopimus on muka hyvä? Kyllä mä sanon, että ne parhaat korkokattosopimukset tehtiin 2020 - syksy 2021.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Itse otin syksyllä 2020 parhaimman korkosuojauksen asuntolainaan. N-pankista ihan ehdottivat tuota ja sanoin, että otan 10 vuodeksi parhaimman suojauksen. Sanoivat pankistakin, että tuskin korot mihinkään nousevat. Kuinkas sitten kävikään :) Maksan samaa pientä kuukausisummaa seuraavat lähemmäs 10 vuotta. Kyllä insinööri osaa nää rahahommat.
Mikä se korko kattosi on? Ja oletteko maksanut sen kattosumman koko ajan. Niin ne sopimusehdot nykyään on. Siinä on monta prosenttia markkinakorkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä vanha sopimus on muka hyvä? Kyllä mä sanon, että ne parhaat korkokattosopimukset tehtiin 2020 - syksy 2021.
Ap
Ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä se korko kattosi on? Ja oletteko maksanut sen kattosumman koko ajan. Niin ne sopimusehdot nykyään on. Siinä on monta prosenttia markkinakorkoon.
Vattu taas joku tampio selittää!!!! Ei ole MONTAA prosenttia, minulla oli 0,7%!!!! Ilmeisesti monilla on ollut asuntolainoissaan vielä matalammat. Mulla oli muu laina, niin siksi vähän kalliimpi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sama.
Otin korkosuojauksen ja vakuutuksen sairastumisen yms varalle.
Maksoi joitain kymppejä per kk.
Ensimmäisen vuoden maksoin turhaan, koska korot ei nousseet.
Sitten pomppasivat ja nyt säästän joka kuukausi pari sataa euroa pelkästään korkokuluissa.
T. Toinen inssi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tuohon aikaan sait sopimuksen, jossa maksat suoraan sitä kattokorkoa. Ja se oli melkein kolme prosenttia korkeampi kuin markkinakorko. Auttaa se, jos korot nousee nyt taivaisiin .
Tässä vielä OP:n esite korkokatosta 2021:
Turvaa ja ennakoitavuutta lainasi takaisinmaksuun. Liitä lainaasi korkokatto. Korkokatolla varmistat, ettei lainalle maksettava korko nouse yli sovitun rajan.
Korkokatto on Osuuspankin yritys- ja henkilöasiakkaille tarkoitettu luottoon kytkettävä korkosuojaus. Korkokatto määrittää luoton vaihtuvalle viitekorolle maksimitason. Näin varmistut, etteivät lainan korkokustannukset nouse sovittua korkeammaksi. Korkokattoaikana kokonaiskorko muodostuu kattotasoon rajatusta viitekorosta, lainan marginaalista ja korkokaton lisämarginaalista. Lainan viitekoron ollessa alle sovitun kattotason laina käyttäytyy normaalin vaihtuvakorkoisen lainan tavoin, jolloin hyödyt vallitsevasta korkotasosta sekä mahdollisesta korkojen laskusta.
Turva korkojen nousua vastaan
Täysi hyöty matalista koroista
Joustava luoton takaisinmaksuohjelma
Korkokatto voidaan liittää sekä uuteen että vanhaan euribor-sidonnaiseen lainaan haluamallesi kattotasolle ja ajanjaksolle jopa 14 vuodeksi. Korkokatosta peritään korkokattomaksu, jonka suuruuteen vaikuttavat lainan ehtojen lisäksi valittu kattotaso, voimassaoloaika ja korkomarkkinatilanne. Korkokattomaksun voit maksaa kerralla kokonaan tai henkilöasiakkaana osana lainan marginaalia korkokaton voimassaoloaikana. Lainan maksuohjelma säilyy joustavana ja lainan mahdollisesta ennenaikaisesta takaisinmaksusta ei aiheudu ylimääräisiä kuluja.