Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En tajua täysikasvuisten lasteni pituuksia?? Onko tämä edes normaalia!

Vierailija
18.05.2016 |

Minulla on siis neljä lasta, kaksi poikaa ja kaksi tyttöä. Vanhimmalla lapsella (joka on siis poika) on eri isä kuin muilla. He ovat kaikki jo täysikasvuisia, eli eivät kasva tästä enää.

Lasteni pituudet ovat siis (ikäjärjestyksessä): 203 cm, 177 cm, 168 cm ja 147 cm. Tytöt ovat tietenkin lyhimmät noista.

Itse olen n. 160 cm, ja vanhimman lapseni isä on n. 195 cm pitkä, ehkä pari senttiä alle. Kolmen nuorimman lasten isä on 179 cm. Kenelläkään lapsista ei ole mitään "kasvuhäiriöitä" tai muita pituuteen vaikuttavia sairauksia, joten en käsitä, miten tuo vanhin poika voi olla yli 2 m ja siskonsa alle puolitoistametriä?! Kaksi keskimmäistä lasta ovat ihan keskipituisia, suunnilleen tuonmittaisiksi heidät ennustettiinkin.

Mutta onko tämä siis normaalia, että perheessä on noin suuret pituuserot? Ja vaikka pisin ja lyhin ovatkin vain puolisisaruksia, niin silti tuo vanhempi on n. 10 cm pidempi kuin isänsä (ja äitiään yli 40 cm pidempi...) ja nuorin lähes 15 cm lyhyempi kuin äitinsä ja 32 cm lyhyempi kuin isänsä.

Mistä tämä voisi edes johtua, ja onko muilla perheessä samaa?

Kommentit (52)

Vierailija
41/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niille jotka epäilee trolliksi niin eikö minulta sitten löytyisi yhtään parempaa aihetta provoilla kuin joku tällainen tylsä :D

Ja kaikki lapset vain 3/4 eurooppalaisia.

ap

No olisit heti kertonut, että isovanhemmista löytyy 130-senttisiä aasialaisia tai Austraalian aboriginaaleja :D

No ei nyt ihan 130 senttisiä kuitenkaan sillä minun toinen puoli suvusta on harvinaisen pitkää indonesialaisiksi :D Kuten sanoin (indonesialainen) isäni on 180 cm. Ja muut lapseni kun ovat keskivertoa pidempiä.

ap

Vierailija
42/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

alle 150 cm voi ola lyhytkasvuinen.http://www.lyhytkasvuiset.fi/

lopeta trollaamine,

Tai mene lapsesi kanssa tutkimuksiin.

OLEMME JO OLLEET TUTKIMUKSISSA. Lukekaa ketju!

Ja alle 150 cm VOI olla, mutta ei ole VÄLTTÄMÄTTÄ. Väännänkö sen nyt rautalangasta?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on 168-senttinen mies jolla on reilu parimetrinen pikkusisko. :D Aika tuurilla nuo menevät, että miten geenit jakautuu.

Vierailija
44/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän tuo 147cm mikään lyhytkasvuinen naiseksi mahda olla. Kun nuorten naisten keskipituus on 167cm, niin 147 cm on yhtä kaukana siitä kuin vaikka 187cm ja ei kai jälkimmäinenkään ole mikään jättiläiskasvuinen kuitenkaan.

Vierailija
45/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko turnein syndrooma tutkittu. Se aiheuttaa lyhytkasvuisuutta, muuten henkilö on aivan normaali.

Vierailija
46/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun toinen isoäiti oli todella pieni, kengän numerokin joku 33. Itse en häntä muista. Isoisät aika pitkiä, ja toinen mummu omassa ikäluokassaan keskipituinen. yksi sisaristani lyhyt, muut yli naisten keskipituuden ( 4 siskosta)

Minä olen hintsusti yli 150 cm ja kengänkoko 32. En ole koskaan ajatellut, että olisin kääpiö tms. Eräs työkaverini oli 148 cm pitkä ja ihan tavallinen aikuinen. Onhan se nykyään harvinaista olla näin pienikokoinen, mutta ei se välttämättä merkitse mitään kehityshäiriötä tms.

Vierailija
47/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, minä olen 148 cm pitkä 30-vuotias ja ihan terveeksi ja normaaliksi minutkin on todettu. Olen sopusuhtaisissa mitoissa ja urheilen kilpatasolla. Moni aasialainen kaverini on samoissa mitoissa. Mitä täällä jotkut horisevat jostain epänormaaliudesta. 😀

Vierailija
48/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko turnein syndrooma tutkittu. Se aiheuttaa lyhytkasvuisuutta, muuten henkilö on aivan normaali.

On tutkittu. Lähes kaikki mahdollinen on.

ap

Vierailija
49/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset voi kasvaa pituutta jopa 25  vuotiaaksi ja joskus n. 30 v. alkaa ns. toinen murrosikä. Voi siis aikuisillakin ihmisillä tulla taas finnejä jne. Sitten seuraava kun tulee kuumatkaudet ja keho ei enää tuota suvunjatkamis materiaalia. Tämä tosin on hyvin yksinkertaistetusti, mutta luulen, että normaalia. Tyttösi saattaa vielä kasvaa, mutta välttämättä ei. Toinen huomioon otettava asia on se millaiset kasvuvaiheet lapsilla on. Polttaako joku tupakkaa tai onko alkanu juomaan nuorena. Liikunnan puuteki voi vaikuttaa tai liiallinen liikunta. Joka tapauksessa en olisi tuhan huolissani tästä asiasta vaan siitä, että lapsesi ovat jokseenkin hyväkäytöksisia ja viihtyvät omissa nahoissaan ja osaavat olla tyytyväisiä itsestään. Olivat sitten pitkiä, lyhyitä, laihoja, lihavia, sopusuhtaisia, yms. En kommentteja lueskellut, enkä niitä luultavasti luekaan, mutta itse kunkin olisi hyvä opettaa lapsensa luottamaan itseensä ja olemaan onnellinen kehossaan oli se millainen tahansa. Etenkin niille jotka kehottavat lapsiaan lenkkeilemään enemmän (laihtumaan) ja sitten kun näin tapahtuu niin kauhistellaan, että kuinka sinä lapsi kuihduitkin niin pieneksi. Muuten siitä tuli mieleen, että myös lapsesi syömistottumukset vaikuttavat pituuden kasvuun ja tietty ihan ne geenitkin. Mieti onko sukusiaikajanassa ketään suht. samanpituista. kun lapsesi kanssa kuitenkin olette lääkärissä asti käyneet ja lääkäri oli sitä mieltä ettei hätää ole, niin jättäisin sen miettimättä ja keskittyisin muihin asioihin kokonaan.

https://fi.wikipedia.org/wiki/Murrosikä

Vierailija
50/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti 156 cm, isä 182 cm, vanhin veli 198 cm, toinen veli 178 cm, minä 164 cm ja sisko 152 cm. Kaikki ollaan täyssisaruksia.

Tuleeko sinulle oikeasti yllätyksenä, että pisimmällä veljellä on eri isä...

Vierailija
51/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lyhyimmällä tyttärelläsi taisi tulla murrosikä varhain ja pidemmillä taas myöhemmin. Tämä voi selittää 10-15 cm. Lisäksi on perinyt molemmilta vanhemmilta lyhyitä geenejä. Todennäköisesti suvussa on muitakin keskimääräistä selvästi lyhyempiä.

Hyvä kun on kertaalleen tutkittu mutta kuulostaa siis täysin normaalilta!

Olen 181 cm ja kuukautiset alkoivat 12 v.

Voisit olla 190 jos olisivat alkaneet 16 v :)

Vierailija
52/52 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lyhytkasvuisuus johtuu perintötekijöistä eikä mistään sairaudesta tai oireyhtymästä, sille ei Suomessa kai tehdä yhtään mitään.

Aloittajan kannattaa nyt  miettiä enemmän isovanhempia ja muita kaukaisempia sukulaisia. Uskallan väittää, että sinun omasta suvusta joko isän tai äidin puolelta löytyy joku poikkeuksellisen pitkä, ja myöskin erittäin lyhyt. Katselepa vanhoja valokuvia, eikö ole joku muita päätä pitempi ja toinen lyhyt? Samoin on lastesi isien suvuissa.

Nyt on vaan käynyt niin, että pitkä lapsi on perinyt kummaltakin puolelta pisimmät mahdolliset perintötekijät, ja lyhin lapsesi lyhimmät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän