Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lentokoneen penkin selkänojan kääntäminen

Vierailija
18.05.2016 |

Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta, miten usein te etenkin paljon matkustavat olette tähän törmänneet? Kehtaako kovinkin moni kääntää selkänojan alas oman mukavuutensa tähden?? Ja mitä tapahtuu, jos asiasta huomautatte? Itse lennän muutaman kerran vuodessa ja onneksi näitä idiootteja ei ole kohdalleni osunut

Kommentit (157)

Vierailija
21/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olettepa pulskia jos teitä alas käännetty selkänoja häiritsee. Minua se ei häiritse ollenkaan, tuskin edes huomaan sitä. Ja käännän itse aina ja joka lennolla. Jos on kovin paksu kannattaa matkustaa ykkösluokassa, siellä on enemmän tilaa penkkien välillä.

Olen normaalipainoinen ja 164 senttiä lyhyt. Silti se käännetty penkki ottaa minua polviin kiinni ja estää normaalin jalkojen liikuttelun. Lyhenevätkö reiteni jos laihdutan itseni laihaksi? Vai pitäisikö sinun olla se joka laihduttaa, jos koet että penkki on pakko kääntää jotta mahdut siihen?

Vierailija
22/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta, miten usein te etenkin paljon matkustavat olette tähän törmänneet? Kehtaako kovinkin moni kääntää selkänojan alas oman mukavuutensa tähden?? Ja mitä tapahtuu, jos asiasta huomautatte? Itse lennän muutaman kerran vuodessa ja onneksi näitä idiootteja ei ole kohdalleni osunut

Kumpia pidät idiootteina? Niitä jotka laskee sen selkänojan vai niitä jotka siitä valittaa?

Ruokailun aikana toki se pidetään ylhäällä mutta jos tarkoitus on että sitä selkänojaa ei lasketa niin ne penkit ei silloin kääntyisi ollenkaan.

Minä viittaan kintaalla siitä kääntämisestä valittajille...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olettepa pulskia jos teitä alas käännetty selkänoja häiritsee. Minua se ei häiritse ollenkaan, tuskin edes huomaan sitä. Ja käännän itse aina ja joka lennolla. Jos on kovin paksu kannattaa matkustaa ykkösluokassa, siellä on enemmän tilaa penkkien välillä.

Olen normaalipainoinen ja 164 senttiä lyhyt. Silti se käännetty penkki ottaa minua polviin kiinni ja estää normaalin jalkojen liikuttelun. Lyhenevätkö reiteni jos laihdutan itseni laihaksi? Vai pitäisikö sinun olla se joka laihduttaa, jos koet että penkki on pakko kääntää jotta mahdut siihen?

Pakskapuhetta! Itse olen saman pituinen eikä se edessä oleva penkki ikinä osu polviini!

Tosin millään karjankuljetus chartereilla en ole Kanarialle lentänyt joten en niistä tiedä mutta noin noilla "normaaleilla" lentoyhtiöillä.

Vierailija
24/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vieressä istui kerran yks tosi pitkä mies, tietysti sillä oli myös pitkät jalat, vaikea muutenkin mahtua penkkiin saati toinen ihminen penkkeineen sylissä. Sen edessä istuva käänsi selkänojan nurin. Pitkä mies oli sen verran pitkä, että kun se katsoi alas päin, niin sai hyvin katsekontaktin siihen edessä makaavaan. Siinä tuijottivat toisiaan ensin, sitten makaaja yritti kääntää katsettaan, mutta pitkä mies vaan jatkoi tuijottamista, kunnes makaaja nosti penkin pystyyn. Hupaisaa.

Vierailija
25/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vieressä istui kerran yks tosi pitkä mies, tietysti sillä oli myös pitkät jalat, vaikea muutenkin mahtua penkkiin saati toinen ihminen penkkeineen sylissä. Sen edessä istuva käänsi selkänojan nurin. Pitkä mies oli sen verran pitkä, että kun se katsoi alas päin, niin sai hyvin katsekontaktin siihen edessä makaavaan. Siinä tuijottivat toisiaan ensin, sitten makaaja yritti kääntää katsettaan, mutta pitkä mies vaan jatkoi tuijottamista, kunnes makaaja nosti penkin pystyyn. Hupaisaa.

Eipä ole tullut istuinta vastaan joka noin alas kääntyisi eikä ketään kolmetristäkään!

Ja jos olisikin niin saisi tuijottaa minua ihan niin paljon kun haluaa

Vierailija
26/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa yllättävän monessa koneessa kääntyy myös viimeinen penkki, lentopelkoisena todennäköisyyksien tykkääjänä sen valitsen, jos on vapaana... Niin siis tilastollinen jos jotain sellaista sattuisi, missä joku voisi selvitä niin on se selviytyjä yleensä istunut koneen takaosassa max 5 penkkirivin päässä hätäulos käynnistä.. Menee ny vähä aiheen ohi kyllä :-D

Vierailija
27/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oma mukavuus ennen kaikkea, olenhan minä tai työnantajani maksanut lennosta.

Oma mukavuus ennenkaikkea myös täällä ;) Eli mikäli eteeni sattuu kaltaisesi idiootti, niin minä pitkänä naisena oman terveyteni vuoski joudun silloin venyttelemään jalkojani :) eli voi voi niitä vihaisia mulkaisuja, kun selkääsi alkaa painaa polveni :) tai minun kun tarivtsee juoda tasaisesti, jotta verenkierto pysyy ja tulppia ei tulisi, niin kun kiskon selkäsi taakse litran vesipulloni, voi voi kun se painaa ristiselkääsi :( ja joudun sitä tasisin väliajoin vetää pois tiukast taskusta ja takas ...

Niin ja sitten terveyteni ja mukavuuteni vuoksi joudun nousemaan jalkeille tiuhaan :) tukea otan tietenkin edessä olevasta selkänojasta :) myös alas istuutumiseen tarvitsen tuota tukea, samoin kun seisoskelen käytävllä joudun tukeutumaan siihen sinun selkänojaasi ;)

Matkustan monta kertaa vuodessa, ja totean, että hyvin nopeaan edessä oleva älyää nostaa selkänojansa suoraksi :) :)

Vierailija
28/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkillä lennoilla, joilla nukutaan, säätö on hyvä. Ei sitä ole tarkoitettukaan käytettäväksi silloin, kun takana oleva tarvitsee tilaa tehdä töitä.

Vierailija
29/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia penkkejä teidän koneissa on?? Kaikissa niissä, joissa itse olen matkustanut (kymmeniä matkoja) se penkki nitkahtaa noin 5 cm taaksepäin eli ei todellakaan ole kenenkään sylissä tms.

Vierailija
30/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on niitä asioita joiden takia menetän aina vähän lisää uskoani ihmiskuntaan. Yksi konkreettisimmista arkisista esimerkeistä jossa oma hyöty on suoraan toiselta pois, ja kovin kovin moni sitä mahdollisuutta silmää räpäyttämättä käyttää. Aivan erityisesti inhoan niitä tyyppejä, jotka eivät edes ruokailun ajaksi tajua nostaa selkänojaa pystyyn, siinä varsinkin huomaa etteivät muut ihmiset kiinnosta yhtään ja vain omalla navalla on väliä. Ja siis kyllä tätä harrastetaan todella paljon, myös lyhyillä lennoilla.

Tiedän kyllä että asiasta on olemassa eri näkökulmia, joidenkin mielestä koska penkki kallistuu ja siitä on maksettu, niin penkin voi myös surutta kallistaa. Pitkillä yölennoilla tämä on vielä jokseenkin ymmärrettävää, mutta esimerkiksi lyhyillä Euroopan päivälennoilla penkeistä voisi hyvin jättää koko kallistusominaisuuden pois. Haitta takanaistujalle verrattuna hyötyyn kallistajalle on niin paljon suurempi.

Air Francen ja Lufthansan mannertenvälisillä lennoilla henkilökunta nostattaa selkänojat yläasentoon ruokailujen ajaksi. Kaikkien on nostettava.

Näin toimitaan muillakin asiallisilla lentoyhtiöillä.

Vierailija
31/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo pitkä mies on mun sankari!:D Itse olen 160cm, mutta ei se ole kivaa saada toisen penkkiä syliinsä. Joutuisin nousta seisomaan, jotta saisin ilmoitettua penkin ylitse makaajalle, että mun tarttis saada syötyäkin, mutta koska se tuoli makaa sylissä, en saa itseäni ylös penkistä. Ensi kerralla työnnän käteni penkin välistä ja kutittelen makaajan kaulaa ja röhkin samalla.

Vierailija
32/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma mukavuus ennenkaikkea myös täällä ;) Eli mikäli eteeni sattuu kaltaisesi idiootti, niin minä pitkänä naisena oman terveyteni vuoski joudun silloin venyttelemään jalkojani :) eli voi voi niitä vihaisia mulkaisuja, kun selkääsi alkaa painaa polveni :) tai minun kun tarivtsee juoda tasaisesti, jotta verenkierto pysyy ja tulppia ei tulisi, niin kun kiskon selkäsi taakse litran vesipulloni, voi voi kun se painaa ristiselkääsi :( ja joudun sitä tasisin väliajoin vetää pois tiukast taskusta ja takas ...

Niin ja sitten terveyteni ja mukavuuteni vuoksi joudun nousemaan jalkeille tiuhaan :) tukea otan tietenkin edessä olevasta selkänojasta :) myös alas istuutumiseen tarvitsen tuota tukea, samoin kun seisoskelen käytävllä joudun tukeutumaan siihen sinun selkänojaasi ;)

Matkustan monta kertaa vuodessa, ja totean, että hyvin nopeaan edessä oleva älyää nostaa selkänojansa suoraksi :) :)

Heh, täällä töppöjalka huomioi edessä makaajaa työntämällä varpaat edessä olevan penkin selkätaitteeseen:D Passiivis-aggressiivista, mutta kyllä on ansainnut varpaideni vilskeet ahterissaan, jos meinaa sylissäni nukkua:D

Vierailija
33/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ihmettä? Ei ole koskaan tullut mieleenkään, ettei istuinta saisi säätää taaksepäin. Ei minua ole koskaan häirinnyt, jos edessäistuja tekee niin, tuskin edes huomaan asiaa, sillä esimerkiksi pöytätason käyttöön se ei juurikaan vaikuta. Itse säädän istuinta melkein aina, koska yleensä nukun tai lepäilen koneessa. Ja niin havaintojeni mukaan tekevät melkein kaikki matkustajat.

Jos kallistaminen on niin totaalisen kiellettyä, miksi selkänojat pyydetään palauttamaan pystyasentoon laskeutumiseen tai ruokailuun valmistautuessa? Mielestäni se viestii siitä, että säätäminen on täysin normaalia ja hyväksyttyä. Jos se olisi niin epämukavaa takana istujalle, miksei säätöominaisuutta poisteta tai ainakin pyydetä välttämään taaksepäin kallistamista? 

Vierailija
34/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus miten lapsellinen ääliö. Ihme hommaa kun et pysty nousemaan yhdestä tuolista ottamatta penkistäni kiinni. Pitäiskö vähän miettiä tota sun elopainon pudotusta?

Minä teen samaa eli otan tukea istuessa ja noustessa edessä istuvan penkistä, mutta vain silloin, kun tuo hylje edessäni on päivälennolla päättänyt alkaa röhnöttämään tuolinsa kanssa ja varsinkin ruokailun aikaan. En voi kallistaa omaa penkkiäni tilan saamiseksi, koska toisin kuin tuo sinivalas edessäni, en halua kiusata kanssamatkustajia.

Vierailija
35/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa yllättävän monessa koneessa kääntyy myös viimeinen penkki, lentopelkoisena todennäköisyyksien tykkääjänä sen valitsen, jos on vapaana... Niin siis tilastollinen jos jotain sellaista sattuisi, missä joku voisi selvitä niin on se selviytyjä yleensä istunut koneen takaosassa max 5 penkkirivin päässä hätäulos käynnistä.. Menee ny vähä aiheen ohi kyllä :-D

Tilastosi on väärä. Tilastollisesti koneen etuosassa istuvat selviytyvät hengissä.

Vierailija
36/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ihmettä? Ei ole koskaan tullut mieleenkään, ettei istuinta saisi säätää taaksepäin. Ei minua ole koskaan häirinnyt, jos edessäistuja tekee niin, tuskin edes huomaan asiaa, sillä esimerkiksi pöytätason käyttöön se ei juurikaan vaikuta. Itse säädän istuinta melkein aina, koska yleensä nukun tai lepäilen koneessa. Ja niin havaintojeni mukaan tekevät melkein kaikki matkustajat.

Jos kallistaminen on niin totaalisen kiellettyä, miksi selkänojat pyydetään palauttamaan pystyasentoon laskeutumiseen tai ruokailuun valmistautuessa? Mielestäni se viestii siitä, että säätäminen on täysin normaalia ja hyväksyttyä. Jos se olisi niin epämukavaa takana istujalle, miksei säätöominaisuutta poisteta tai ainakin pyydetä välttämään taaksepäin kallistamista? 

Joissain koneissa pöytää pystyy käyttämään kallistuksesta huolimatta, suurimmassa osassa kallistus estää pöydän käytön. Ei ole kohteliasta kallistaa tuolia päivälennoilla (ainakaan 5 cm enempää), yölennoilla kallistus on ok, kun nukutaan. Olen itse pienikokoinen, mutta en silti halua edessä olijaa syliini, haluan kaivella käsilaukkuani lattialta ja ristiä jalat toinen toisen yli. Olisi myös mukavaa että 15cm naamasta ole tuolin selkänoja.

Vierailija
37/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi jeesus miten lapsellinen ääliö. Ihme hommaa kun et pysty nousemaan yhdestä tuolista ottamatta penkistäni kiinni. Pitäiskö vähän miettiä tota sun elopainon pudotusta?

voi jösses sentääs ku sul ei oo huumorintajuu :)

Olen 176cm 56 kg terve nuori nainen :)

Teen tuota ihan ilkeyttäni, koska oikeasti tila koneessa on pieni jalat ei mahdu kunnolla, ja sitten kun siinä edessä oleva kääntää päivällä 4 tunnin lennollakin sen tuolinsa makuuasentoon ! ei voi muuta kun tehdä vastapalveluksi pientä häiriötä :)

Itse en koskaan käännä selkänojaa milliäkään 

mielestäni ne tulisiki lukita kääntymättömiksi alle7 tunnin lennoilla.

Kaikille matkustajille tulisi taata se pieni tila omaan käyttöönsä, ilman että joku itsekäs kääntää selkänojansa syliisi.

usein vieläpä nuo kääntäjät on nuoria terveitä naisia

vanhukselle suon sen tuolin kääntämisen jotenkuten

Vierailija
38/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos edessäni oleva ihminen kääntää oman tuolinsa lepoasentoon, varmasti käännän minäkin. Ei siitä pikku tv:n katsomisesta tule muuten mitään kun naama on 10 cm näytöstä.

Vierailija
39/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naurettavaa valitusta, huomaa etteivät mammat ole juurikaan pitkiä lentoja harrastaneet. No lähihoitajilla tuskin onkaan säännöllistä matkustustarvetta työn puitteissa... ;-) Meille jotka matkustamme säännöllisemmin ei ole mitään ongelmaa siinä, jos edessä olevan selkänoja siirtyy 5cm enemmän taaksepäin. Ei vaikka tekisi läppäreiltä samalla töitä. Itse olen 170cm eivätkä polveni ole ikinä lähelläkään edellisen penkin selkänojaa. Aina jää väliin vähintään 15cm. Finskin uusissa Airbus 350 -koneissa muuten se itse istuinosa siirtyy eteenpäin samalla kun selkänoja kallistuu. Tulee ihan kunnon kallistus, mikä on todellakin tarpeen kun nukut yöunet kaukolennoilla ennen seuraavaa työpäivää.

Vierailija
40/157 |
18.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ainakin käännän sen aina taaksepäin kun saa jos huvittaa - ruokailun ajaksi toki nostan ylös, samoin katson kääntäessäni että en heilauta toisten ruokia tai juomia. Itse en ole kauhean pitkä mutta oon pulska, ja ikinä ei oo haitannut merkittävästi edessä istuvan penkin kallistus.

Tosin oon käytännössä aina lentänyt yölentoja, jolloin jokainen kallistaa sitä penkkiään ja yrittää nukkua.

Ja lentokoneen economy-luokka on vaan ahdas. Ei se ole musta itsekkyyttä käyttää tuota kallistustoimintoa silloin kun se on sallittu, jos sen tekee toiset huomioon ottaen (ts. ei yhtäkkiä romauta alas, nostaa ylös ruokailujen ajaksi). Ja järkeäkin voi tossa käyttää: yölennoilla todellakin käännän, lyhyillä lennoilla mulle ei oo mikään ongelma istua selkänoja suorassa vaikka edellä oleva olisikin kallistanut.

Jos on oikeasti kauhean ahdasta, niin sitten voi ostaa sen businessluokan lipun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme kaksi