Lentokoneen penkin selkänojan kääntäminen
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta, miten usein te etenkin paljon matkustavat olette tähän törmänneet? Kehtaako kovinkin moni kääntää selkänojan alas oman mukavuutensa tähden?? Ja mitä tapahtuu, jos asiasta huomautatte? Itse lennän muutaman kerran vuodessa ja onneksi näitä idiootteja ei ole kohdalleni osunut
Kommentit (157)
Selkänoja on säädettävä, joten käytän sitä mahdollisuutta aina. Jos sen käyttö ei ole sallittua pitää asiasta tiedottaa lentoyhtiön toimesta. Valituksia en ole kuullut.
Vierailija kirjoitti:
Olettepa pulskia jos teitä alas käännetty selkänoja häiritsee. Minua se ei häiritse ollenkaan, tuskin edes huomaan sitä. Ja käännän itse aina ja joka lennolla. Jos on kovin paksu kannattaa matkustaa ykkösluokassa, siellä on enemmän tilaa penkkien välillä.
No ihmehän se olisi, jos et mahtuisi siihen väliin istumaan, jos kerran oman penkkisi kallistat myös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mitä ihmettä? Ei ole koskaan tullut mieleenkään, ettei istuinta saisi säätää taaksepäin. Ei minua ole koskaan häirinnyt, jos edessäistuja tekee niin, tuskin edes huomaan asiaa, sillä esimerkiksi pöytätason käyttöön se ei juurikaan vaikuta. Itse säädän istuinta melkein aina, koska yleensä nukun tai lepäilen koneessa. Ja niin havaintojeni mukaan tekevät melkein kaikki matkustajat.
Jos kallistaminen on niin totaalisen kiellettyä, miksi selkänojat pyydetään palauttamaan pystyasentoon laskeutumiseen tai ruokailuun valmistautuessa? Mielestäni se viestii siitä, että säätäminen on täysin normaalia ja hyväksyttyä. Jos se olisi niin epämukavaa takana istujalle, miksei säätöominaisuutta poisteta tai ainakin pyydetä välttämään taaksepäin kallistamista?
Joissain koneissa pöytää pystyy käyttämään kallistuksesta huolimatta, suurimmassa osassa kallistus estää pöydän käytön. Ei ole kohteliasta kallistaa tuolia päivälennoilla (ainakaan 5 cm enempää), yölennoilla kallistus on ok, kun nukutaan. Olen itse pienikokoinen, mutta en silti halua edessä olijaa syliini, haluan kaivella käsilaukkuani lattialta ja ristiä jalat toinen toisen yli. Olisi myös mukavaa että 15cm naamasta ole tuolin selkänoja.
Voiko tämä olla totta? Kallistus estää pöydän käytön? En ole ikinä törmännyt moiseen konemalliin, vaikka lentänyt olen vaikka kuinka paljon. Ei niitä penkkejä mihinkään makuuasentoihin saa, kallistus on aika pieni. Monet nukkuvat myös päivälennoilla, minä mukaanlukien.
En suostu vieläkään hyväksymään, että istuimen säätäminen olisi mitenkään epäkohteliasta. Kiellettyä se ei ainakaan ole.
Entä junassa, suhtaudutteko istuinten kallistamiseen siellä yhtä ehdottomasti?
Kaikkein ärsyttävimpiä ovat ne jotka eivät pyytämättä nosta selkänojaa ylös ruokailun ajaksi, ja silloinkin kun sen tekevät, rojauttavat sen välittömästi takaisin alas heti kun HE ovat syöneet, takanaistuvan ruoista ja läikkyvistä juomista viis. Todella pistää vihaiseksi tuollainen itsekkyys. Tuollaisen tempun jälkeen todellakin kampean itseni joka kerta ylös tarttuen molemmin käsin edelläistuvan selkänojaan ja päästämällä irti niin että varmasti törttöilijä tuntee sen.
Vierailija kirjoitti:
Pitkillä lennoilla, joilla nukutaan, säätö on hyvä. Ei sitä ole tarkoitettukaan käytettäväksi silloin, kun takana oleva tarvitsee tilaa tehdä töitä.
Jos tarvitsee tehdä työtä, mennään bisnesluokkaan.
Käännän myös pitkän matkan busseissa penkin jotta voin nukkua. Olen myös läski, eikä koskaan ole haitannut vaikka edeassä olevakin on laskenut selkänojansa alas.
Hei!
Kyllä penkkiä saa säätää makuuasentoon , jos haluaa . Ruokailun ajaksi nostettava ylös!
Terveisin lentoemäntä
Penkissä on säätömahdollisuus sitä varten,että sen saa käännettyä. Etupenkin säädin olisi asennettu takana istuvalle,jos olisi tarkoitettu hänen päättävän edessäistujan asento.
Sama pätee bussissja ja junassa.
Nykyisin peräkkäisiä penkkirivejä on cabinissa enemmän kuin ennen, jolloin tilaa jää vähemmän sille raukalle, jonka edessä penkin selkänojaa on kallistettu.
Vierailija kirjoitti:
Hei!
Kyllä penkkiä saa säätää makuuasentoon , jos haluaa . Ruokailun ajaksi nostettava ylös!
Terveisin lentoemäntä
Valitettavasti saa. Sitä kai ei kukaan kyseenalaista, etteikö saisi. Mutta huomaavaista penkin selkänojan kallistaminen ei todellakaan ole. Yölennot eri asia.
Vierailija kirjoitti:
Olettepa pulskia jos teitä alas käännetty selkänoja häiritsee. Minua se ei häiritse ollenkaan, tuskin edes huomaan sitä. Ja käännän itse aina ja joka lennolla. Jos on kovin paksu kannattaa matkustaa ykkösluokassa, siellä on enemmän tilaa penkkien välillä.
Ei pulskia vaan pitkiä! Lyhytjalkainen saa jalkansa esim. edessä olevan penkin alle, pitkän jalat eivät mahdu. Jos edessäoleva kallistaa selkänojan polveni murskautuvat!
Maksan mielelläni lisätilasta, mikäli mahdollista ja esim. charter-lennoilla se on vieläpä kohtuullista, mutta aina ei lisätilaa ole saatavissa.
Näin pitkähiuksisena ottaa myös päähän (kirjaimellisesti!) se kun takana oleva ottaa selkänojasta tukea niin että edellä olevan HIUKSET jäävät väliin... Jos voisi sen verran katsoa mistä ottaa kiinni ettei sentään tarvi toiselta hiuksia repiä päästä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitkillä lennoilla, joilla nukutaan, säätö on hyvä. Ei sitä ole tarkoitettukaan käytettäväksi silloin, kun takana oleva tarvitsee tilaa tehdä töitä.
Käännän myös pitkän matkan busseissa penkin jotta voin nukkua. Olen myös läski, eikä koskaan ole haitannut vaikka edeassä olevakin on laskenut selkänojansa alas.
Jos tehdään työtä, mennään sikaluokkaan koska työnantaja ei maksa business-luokkaan paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
usein vieläpä nuo kääntäjät on nuoria terveitä naisia
Mun kokemuksen mukaan ne on aina 30-45-vuotiaita äitejä, joilla on nippanappa kouluikäisiä lapsia ja aina joku just vaipoista päässyt. Jos lapset osaavat olla kiltisti, sen mamman täytyy tehdä asiat vaikeiksi. Minä, minä, minua väsyttää, minulla on oikeus. :D
Paras oli kun tälläinen kanssamatkustaja pyysi mua vaihtamaan paikkaa jomman kumman veljistäni kanssa kun muka niin haittasi, molemmat ovat vielä pitempijalkaisia. Mikähän logiikka on siirtää haitta eteenpäin, kun eukko itse olisi voinut tehdä kompromissin? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä omilla rahoillaan viitsi maksaa bisnesluokan lippua, jos työnantaja maksaa vain economy-luokan lipun.
Vierailija kirjoitti:
Näin pitkähiuksisena ottaa myös päähän (kirjaimellisesti!) se kun takana oleva ottaa selkänojasta tukea niin että edellä olevan HIUKSET jäävät väliin... Jos voisi sen verran katsoa mistä ottaa kiinni ettei sentään tarvi toiselta hiuksia repiä päästä!
Mulle taas herää himo parturoida kaikki edessäni istuvat pitkähiuksiset lennolla. Ärsyttää kun nämä heittävät hiuksensa selkänojan yli mun puolelle ja harjaavat tukkaansa muutenkin sen seitsemättä kertaa irtohiusten pölistessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä sitä omilla rahoillaan viitsi maksaa bisnesluokan lippua, jos työnantaja maksaa vain economy-luokan lipun.
Ei meillä edes voi, ellei halua saada palkkista sekaisin kun laskevat matkakuluvähennyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Tuli mieleen tuosta toisesta ketjusta, miten usein te etenkin paljon matkustavat olette tähän törmänneet? Kehtaako kovinkin moni kääntää selkänojan alas oman mukavuutensa tähden?? Ja mitä tapahtuu, jos asiasta huomautatte? Itse lennän muutaman kerran vuodessa ja onneksi näitä idiootteja ei ole kohdalleni osunut
Viimeisellä lennolla edessäistuja kippasi selkänojan alas jolloin minulla olikin polvet sitten kiinni hänen slkänojassa, kun sattuu olemaan tuota pituutta jonkin verran.
Aina kun muutin asentoa, niin tämä edessäistuja sitten profokatiivisesti rynkytti selkänojaansa, kun polveni liikkeet häiritsivät hänen mukavuuttaan.
Provot asettu kun tiukkasanaisesti huomatettiin hänen idioottimaisuudestaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei niihin hiuksiin kädellä osu, jos et ole viskannut niitä selkänojan päälle tai yli.
Vierailija kirjoitti:
Jos edessäni oleva ihminen kääntää oman tuolinsa lepoasentoon, varmasti käännän minäkin. Ei siitä pikku tv:n katsomisesta tule muuten mitään kun naama on 10 cm näytöstä.
Se on kiva sille viattomalle takanaolijalle, joka taas ei kehtaa kallistaa omaansa.
Yksi kerta joku kilipääinssi väänsi penkin alas ja aikoi nukkua. Istuin vauva sylissä takana. Itkihän se vauva kun ei mahtunut liikkumaan kunnolla. Ihan hyvä kilipääinssin unosia ajatellen.