24-vuotias nainen kuoli synnytykseen
Luin jutun ilta-sanomista ja olen järkyttynyt :( mitä ajatuksia herättää? Miten vauvakin on voinut kuolla!
En osaa kännykällä linkata uutista. Löytyy kuitenkin etusivulta.
Kommentit (129)
Siis mitä vittua?!? Anna mun kaikki kestää 😂
Ilmaembolia on mahdollista 2,5dl:la ilmaa ei synny ilmakuplista. Kyseinen on testattu mengelen aikoihin juutalaisilla. Selvitä asioita ennen kuin juoruilet idioottimaisuuksia.
OT, mut mikäs se toinen tapaus olikaan, kun muistelin et toinenkin nuori blogia pitäny äiti kuoli? Laura(?) nimeltään?
Vierailija kirjoitti:
OT, mut mikäs se toinen tapaus olikaan, kun muistelin et toinenkin nuori blogia pitäny äiti kuoli? Laura(?) nimeltään?
Sellainen tapaus oli samoihin (?) aikoihin josta täälläkin puhuttiin, eli joku nuori äiti kuoli ihan yllättäen tulehdukseen/verenmyrkytykseen. En muista yksityiskohtia tai blogin nimeä, mutta olisiko asunut Seinäjoella tai jossain muualla Pohjanmaalla, sisko kertoi kuolemasta blogissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja kas, sektiokammo sai vahvistusta.
Jutussa kerrottiin kuitenkin pieleen menneestä alatiesynnytyksestä ja sen aikaisesta sydämenpysähdyksestä, jonka jälkeisessä sektiossa varmasti omat riskinsä.
Suunnitellulla sektiolla nuokin kuolemat (ehkä tosiaan molemmat) olisi voitu välttää, uskallan väittää.
Jos ei väkisin olisi pakotettu synnyttämään alakautta ja sitten tuntikausien ponnistusten jälkeen todettu, että "hups, no eihän se mahdukaan, vauva kärsii hapenpuutteesta", ja rynnätty hätäsektioon, ei tilanne välttämättä olisi tämä.
mulle tehtiin aikoinaan kiireellinen sektio, luonnollista synnytystä ei ehditty aloittaa, kaikki meni hyvin. Olin nk riskitapaus, ikä ja raskausajan diabetes . (ensimmäinen lapsi) eikä peloittanut yhtään.
Edelleenkin, sektion takia ei olla oikeudessa vaan epäillyn hoitovirheen. Syyttäjän mukaan hoitovirhe aiheutti kuoleman. Miksi täällä jankataan sektiosta?
Vierailija kirjoitti:
Edelleenkin, sektion takia ei olla oikeudessa vaan epäillyn hoitovirheen. Syyttäjän mukaan hoitovirhe aiheutti kuoleman. Miksi täällä jankataan sektiosta?
Eiköhän loppukädessä naisen raskaaksi hankkiutuminen ollut kuoleman takana. Synnytys ajoi sikiön huonoon kuntoon ja oli pakko tehdä hätäsektio. Synnyttäjän paikat eivät kestäneet kun kerran jäi vuotamaan. Jos olisi synnyttänyt alakautta niin kohtua olisi voitu painaa kunnolla ja kohtu olisi supistunut. Nyt ei varmaan uskallettu painaa kun se sattuu leikkauksen jälkeen ja nykysynnyttäjä ei kestä kipua vaan vollotetaan pienestäkin hoitotoimesta. Pientä syytä on kyllä hoitajassakin kun päästi hoitamansa potilaan huonossa kunnossa osastolle.
Vierailija kirjoitti:
Minulle on tehty hätäsektio ja suunniteltu sektio molemmat. Oli kyllä valtavat erot tilanteissa, vaikka itse leikkaus nyt sama onkin. Hätäsektiossa oli ihan hullunmyllyä ja hoitajat ja lääkäritki juoksi paineiden alla ku päättömät kanat. Suunnitellussa sektiossa oli todella rauhallinen ja mukava tunnelma, käytiin viimeisiä juttuja läpi ja sitten lähdettiin, oli rauhallista ja mukavaa.
Kaksi sektiota joita ei voi verratakaan toisiinsa.
Ei ollut6 hullunmyllyä, leikkaushenkilökunta valmiina kun mua tuotiin sinne. Voihan olla että arempi olis ollut paniikissa kun kolme hoitajaa tuli huoneeseen ja sano että nyt lähdetään leikkaushuoneeseen. Halusinkin sektion. Siinä tulikin nk kiireellinen sektio. En kysynyt että miksi. Ei ehtinyt jännittää. Kaikki meni hyvin. Suuri kiitos naistenklinikalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös alatiesynnytyksessä voi kuolla verenvuotoon, jos esim. kohtu repeää. Ei se ole pelkästään sektion riski.
Todennäköisempää kuitenkin, että vuoto tulee ulos ja huomataan.
Meinaatko, että sektiossa tulppa röörin edessä?
Sektion yhteydessä voi tulla sisäinen verenvuoto, kuten nyt tässäkin tapauksessa kävi. Veri valui vatsaonteloon ja siksi sitä ei huomattu.
Tavallinen synnyttäjän verenvuodon syy on kohdun supistumisheikkous eli atonia. Sitä voidaan hoitaa mutta syy tuskin on seurausta hoitotoimista vaan pikemmin synnytyksestä tai sektiosta. Tässä kiinnostuneille luettavaa: http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo96964.pdf ja http://www.finnanest.fi/files/ahonen_stefanovic_obstetrisen_verenvuodon…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Myös alatiesynnytyksessä voi kuolla verenvuotoon, jos esim. kohtu repeää. Ei se ole pelkästään sektion riski.
Todennäköisempää kuitenkin, että vuoto tulee ulos ja huomataan.
Meinaatko, että sektiossa tulppa röörin edessä?
Sektion yhteydessä voi tulla sisäinen verenvuoto, kuten nyt tässäkin tapauksessa kävi. Veri valui vatsaonteloon ja siksi sitä ei huomattu.
Tavallinen synnyttäjän verenvuodon syy on kohdun supistumisheikkous eli atonia. Sitä voidaan hoitaa mutta syy tuskin on seurausta hoitotoimista vaan pikemmin synnytyksestä tai sektiosta. Tässä kiinnostuneille luettavaa: http://www.ebm-guidelines.com/xmedia/duo/duo96964.pdf ja http://www.finnanest.fi/files/ahonen_stefanovic_obstetrisen_verenvuodon…
Tässä vielä yksi linkki: http://www.sash.fi/images/Syyskoulutusp%C3%83%C2%A4iv%C3%83%C2%A4t%2020…. "Take home message" on että kun synnyttäjä vuotaa niin SE VUOTAA KUNNOLLA.
Vierailija kirjoitti:
Siinä voi mukavissektiota vinkuvat miettiä millaisia riskejä ottavat. Kyllä, myös suunniteltu iso leikkaus on riski, jos joku tollo ei sitä tajua ilman sanomista. Mm nelinkertainen riski kuolla ja 26 kertainen riski veritulppaan. Lukuisia haittoja myös vauvan terveydelle joit en jaksa alkaa luettelemaan.
Onneksi en ottanut edes selville minkälainen operaatio on sektio, kiireellinen, hätäsektio. Itse sain kiireellisen sektion ja ellen olisi saanut niin vauva kuoli. Oli hyvin turvallinen olo naistenklinikalla.
Vierailija kirjoitti:
Se, että nainen vuoti, ei ollut kenenkään vika. Hän olisi saattanut kuolla myös vaikka asia olisi huomattu ajoissa. Siitä ei päästä yli eikä ympäri, että sektio on äidille suht vaarallinen toimenpide isona leikkauksena ja äitikuolleisuus on siinä suurempi kuin alatiesynnytyksessä. Täysin turvallista siitä ei koskaan saada.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ja kas, sektiokammo sai vahvistusta.
Minulla vain synnytyskammo. Vela ajatukset taas houkuttelevat
Mitäs jos mielummin lukisit tilastoja siitä, kuinka monta synnytystä Suomessa on ja niistä suurin osa menee ihan ok.....
Voit jäädä vaikka auton alle suojatiellä..... Miksi et mieti sitä 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se, että nainen vuoti, ei ollut kenenkään vika. Hän olisi saattanut kuolla myös vaikka asia olisi huomattu ajoissa. Siitä ei päästä yli eikä ympäri, että sektio on äidille suht vaarallinen toimenpide isona leikkauksena ja äitikuolleisuus on siinä suurempi kuin alatiesynnytyksessä. Täysin turvallista siitä ei koskaan saada.
Et voi tietää oliko vuoto kenenkään vika. Esimerkiksi leikkauksen yhteydessä on voinut tapahtua lääkitysvirhe. Tätä me emme tiedä, joten parempi olla esittämättä asioina faktoina. Lisäksi vuotoon olisi voitu reagoida ajoissa, jos seuranta olisi ollut asiallista ja riittävää. Tämä itsessään tulee uutisesta ilmi.
Turha tehdä tästä sektio-keskustelua. Sektiossa on riskinsä, joita ei aina onnistuta hoitamaan, mutta päätellen siitä, että henkilökuntaa on syytteessä, tässä ei ollut kyse tavanomaisesta riskin realisoitumisesta vaan vältettävissä olleista isoista virheistä, jotka aiheuttivat ihmisen kuoleman.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla kättärillä on kyllä ihme-vipeltäjiä lääkäreinä. Ulkomaalaisia hoonosoomi-lääkäreitä kaikki, jotka mua ovat hoitaneet. Pahimpia ovat virolaiset ja venäläiset tylyt lääkärit. Poikkeuksena se tälläkin palstalla moneen kertaan haukuttu suomalainen "jätskitötterö", joka on varmaankin kaikista pahin näistä kättärin lääkäreistä.
Anteeksi nyt vaan ohiksena tässä keskustelussa, mutta mikä "jätskitötterö"-lääkäri? Mistä tuo jätskitöttörö tulee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla kättärillä on kyllä ihme-vipeltäjiä lääkäreinä. Ulkomaalaisia hoonosoomi-lääkäreitä kaikki, jotka mua ovat hoitaneet. Pahimpia ovat virolaiset ja venäläiset tylyt lääkärit. Poikkeuksena se tälläkin palstalla moneen kertaan haukuttu suomalainen "jätskitötterö", joka on varmaankin kaikista pahin näistä kättärin lääkäreistä.
Anteeksi nyt vaan ohiksena tässä keskustelussa, mutta mikä "jätskitötterö"-lääkäri? Mistä tuo jätskitöttörö tulee?
Sen lääkärin sukunimestä tulee. Alkaa t-kirjaimella ja on synonyymi tuolle jätskitötterölle. Kylvää kauhua potilaiden keskuudessa kohtelemalla näitä kovakouraisesti ja alentavasti, mikäli on uskominen tälläkin palstalla kerrottuihin kokemuksiin.
Äitini on muuten kertonut minun (esikoisensa) syntymästä, että hän joutui makaamaan täysin paikallaan tuntikausia ja odottamaan, että kohdunsuu avautuisi tarpeeksi. Päässäni ollut pinni viesti, että hapenpuutetta ilmeni aina kun äiti liikkui.
Loppujenlopuksi, 16 tunnin odottamisen jälkeen kohdunsuu oli täysin jämähtänyt ja suoritettiin kiireellinen sektio, minulla oli ollut napanuora useammalla lenkillä kaulan ympärillä.
Tämäkin Kättärillä, joskin vuonna -90. Kuulostaa melko karulta, tosin varmaan 26 vuodessa asiat ovat muuttuneet... ainakin toivottavasti.
Itselläni taasen sellainen kokemus synnytyksestä (2014, Jorvi), kun vauvani sykkeet laski ponnistusten aikana (napanuora kiertynyt hartioiden ympärille) niin kätilö toimi nopeasti, soitti samantien lisää porukkaa saliin, leikkasi episiotomian ja käski ponnistaa "tosi kovaa". Jollain toisella (hoitaja, kätilö, lääkäri?) oli jo imukuppi valmiina, mutta sain vauvan ponnistettua itse nopeasti. Jäi hyvät fiilikset ylipäätään synnytyksestä, nopea mutta rauhallinen toiminta vain lisäsi positiivista fiilistä.
Kauheasti voimia asianosaisille! :(
Just just... Jokaisen joka paikkojen repeämisen vuoksi haluaa sektion on tiedostettava sen vakavat riskit. Ennen kuin haukut henkilökunnan, ota selvää asioista.