24-vuotias nainen kuoli synnytykseen
Luin jutun ilta-sanomista ja olen järkyttynyt :( mitä ajatuksia herättää? Miten vauvakin on voinut kuolla!
En osaa kännykällä linkata uutista. Löytyy kuitenkin etusivulta.
Kommentit (129)
Kauheeta miten täällä väheksytään synnytyksen varallisuutta. Varmaan tääkään nainen osannut odottaa tälläistä kohtaloa?!? Isä varmaan katunut koko elämänsä edestä päätöstä hankkia lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Kauheeta miten täällä väheksytään synnytyksen varallisuutta. Varmaan tääkään nainen osannut odottaa tälläistä kohtaloa?!? Isä varmaan katunut koko elämänsä edestä päätöstä hankkia lapsi.
Niin, kyllä synnytys on riski sekä äidille, että vauvalle ja tästä syystä en ymmärrä näitä kotisynnytysintoilijoita, joiden määrä ilmeisesti on lisääntymään päin. Toki kotisynnytystä suunniteltaessa äidin täytyy olla terve ja raskausajan täytyy olla sujunut hyvin, sikiö oikeassa asennossa jne, mutta aina on olemassa mahdollisuus ikäviin yllätyksiin. Itse en haluaisi ottaa sitä pientäkään riskiä, että itselleni tai lapselleni kävisi jotain yllättävää synnytyksen aikana tai heti sen jälkeen. Ymmärrän, että voihan se olla ihana ajatus tai kokemus synnyttää oman kodin rauhassa, varsinkin jos pitää sairaalaympäristöä stressaavana tai epämiellyttävänä. Mutta silti...
Itse synnytin kaksi lastani sairaalassa ja kummatkin kokemukset olivat ihania ja ikimuistoisia, ja minulla oli turvallinen olo, kun tiesin, että jos jotain yllättävää sattuisi tapahtumaan, ympärillä on osaavaa hoitohenkilökuntaa.
Tuliko viesti nro 63 jotenkin väärään ketjuun?
Ot, mutta jatkan vielä...
Kotisynnytykseen kannustavat perustelevat näin: "Synnytys ei ole sairaus, joten sitä ei tarvitse hoitaa sairaalassa."
Synnytys on suuri riski terveydelle, sekä äidin, että lapsen, joten siksi se hoidetaan sairaalassa.
Muistan kun tästä oli aiemmin keskustelua ja luin silloin sitä blogiakin :( Todella järkyttävää.
Kuolema on aina järkyttävää, joissain tapauksissa sen ehkä ns. hyväksyy helpommin, jos vaikka vanha jo elämänsä ehtoopuolella oleva vanhus kuolee. Onhan se omaisille silti aina raskasta. Mutta tällainen koskettaa kyllä ulkopuolistakin syvästi.
Muistan tapauksen, missä nainen oli lähtenyt ilman miestään jo sairaalaan, synnytys edessä. Miehen oli pitänyt tulla perästä. Tulikin suruviesti, että mies kuoli onnettomuudessa matkalla. Nainen oli kuulemma hysteerisena huutanut ja itkenyt tauotta synnytyksen jälkeen. Aivan hirveää :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järkyttävä tapaus ! Miten voi vuotaa vatsaonteloon ? Onko sektiossa mennyt jo jotain pieleen ?
Sektio on todella iso leikkaus jossa juuri tuo vatsaontelo avataan jotta päästään viiltää kohtua auki. Totta kai verta pääsee vuotaa, joskus jopa kuolemaksi. Olen huomannut että sektiota halutaan kevyin perustein nykyään koska ei ymmärretä tai ei välitetä tutustua riskeihin. Leikkaus on myös riski vauvalle, äidistä puhumattakaan.
Tässä tapauksessahan sektioon oli lääketieteellinen peruste koska synnytys ei edennyt ja vauvan happitasot laskivat. Hoitovirhe ei ole tapahtunut sektiossa vaan sen jälkeen. Alateitse syntyen tämä äiti ja lapsikin olisivat jääneet eloon.
Olen tutustunut muutamaan tapaukseen jossa vauva kätkytkuolee muutaman kuukauden kuluessa siitä kun äiti on kuollut synnytyksessä tai lapsivuodeaikana. Selittämättömiä kuolemia terveillä ja hyvin hoidetuilla vauvoilla.Jos on päädytty HÄTÄsektioon, niin tuskinpa lapsi kuitenkaan olisi jäänyt henkiin alateitse synnyttämällä?
Hätäsektioon päädytään usein mm. siksi kun laite hälyttää vauvan uhkaavasta hapenpuutteesta. Täytyy muistaa että nämä laitteet antavat usein vääriä hälytyksiä ja sitten sektion jälkeen todetaan että ei tällä vauvalla ollutkaan mitään hätää, hyvin olisi voinut syntyä alateitsekin. Mutta sektio täytyy toki tehdä kun eihän sitä voi tietää onko tämä juuri se oikea vaaratilanne vai väärä hälytys.
Tosin nykyään laitteet on tarkempia kuin vaikkapa 1990-luvulla joten nämä tapaukset on vähentyneet jonkin verran.
Vierailija kirjoitti:
t muutamaan tapaukseen jossa vauva kätkytkuolee muutaman kuukauden kuluessa siitä kun äiti on kuollut synnytyksessä tai lapsivuodeaikana. Selittämättömiä kuolemia terveillä ja hyvin hoidetuilla vauvoilla.
Kuitenkin valtaosalla kätkytkuolemaan kuolleista äiti on elossa. Ei taas mitään suhteellisuuden tajua tai logiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Synnytys on todella rankka kokemus kropalle, ja itse h-hetkellä voi kaikki mennä pieleen. Tämä on totuus. Itse en uskalla lapsia hankkia ollenkaan siksi että pelkään minun tai lapseni kuolevan :(
Suomessa todennäköisyys kuolla synnytyksessä on kuitenkin samaa luokkaa kuin jäädä meteoriitin jyräämäksi. Eli ei mitään järkeä jättää tästä syystä lapsia tekemättä. Uskallatko esim. mennä töihin pyörällä, bussilla tai autolla?
Suomessa synnyttäjiä on vuosittain noin 55 000 kpl. Näistä yleensä 1-5 kpl kuolee synnytykseen tai sen jälkeisiin komplikaatioihin. Lisäksi kuolee joitakin raskaana olevia mm. veritulppiin. Kuinka moni suomalainen kuoli viime vuonna meteoriitin alle? Ei tainnut kukaan 5,5 miljoonasta kuolla. Jos synnytykseen kuolee 1:55000 niin meteoriittikuolemia pitäisi olla Suomessa noin 100 kpl vuodessa jotta riski olisi samanlainen kuin synnytyksessä. Ja tästä puuttuu vielä ne raskauskuolemat.
Joten kyllä se synnytykseen kuoleminen on huomattavasti todenäköisempää kuin meteoriitin törmäykseen kuoleminen.
Auto-onnettomuuksissa kuolleita on Suomessa vain noin 200-250 kpl vuodessa ja autolla tehdään satoja miljoonia matkoja vuosittain. Tässäkin riskisuhde on pienempi kuin synnytyskuolemissa.
Kotisynnytysten ohella ihmettelen lisääntyneitä "mukavuussektioita". Vaikka tässä surullisessa tapauksessa ei sellaisesta ollut kyse, niin muistuttaa siitä, että sektio on leikkaus ja sellaisena ei milloinkaan riskitön.
Kyllä tämä tapaus on tosi koskettava. Ei kenellekään toivoisi tällaista surutaakkaa. Mietin tuota, että miten hoitohenkilökunta kehtaa kieltää vastuunsa asiassa. Asianajajan kehoituksesta varmaan, mutta toivottavasti ovat edes pahoillaan ja surullisia.
Luuletko, etteivät sitten ole pahoillaan ja surullisua? En ymmärrä miten tuosta voi päästä hoitajajana yli? Ekaa päivää töissä lehden mukaan tuo hwräämöhoitaja. Ei noita sisäisiä vuotija aina ole niin helppoa huomata.
Alatiesynnytysfanaatikot sotkevat taas suunnitellun ja hätäsektion keskenään ja käyttävät tätäkin tapausta keppihevosena niitä synnyttäjiä vastaan, joille alatie on suurempi riski kuin suunniteltu sektio.
Myös alatiesynnytyksessä voi kuolla verenvuotoon, jos esim. kohtu repeää. Ei se ole pelkästään sektion riski.
Vierailija kirjoitti:
Myös alatiesynnytyksessä voi kuolla verenvuotoon, jos esim. kohtu repeää. Ei se ole pelkästään sektion riski.
Todennäköisempää kuitenkin, että vuoto tulee ulos ja huomataan.
Oireet laitettu ylihysterian piikkiin. Hoitajat kansliassa jutustelemassa.
Vierailija kirjoitti:
Karmea tapaus mutta turha lähteä lietsomaan mitään. Kaikessa on aina riskinsä ja joskus sattuu ikäviä asioita. Hyvä että tämä tapaus setvitään perinpohjin mutta kyllä Suomessa terveydenhuollon taso on yhä korkea.
Leskeys ja lapsen menettäminen ei nekään ole mitään ainutlaatuisia asioita. Ihmiset selviää yllättävänkin hyvin t: Nuorena leskeksi jäänyt
Sulla taisi puolison myötä kuolla empatiakykysi, kun noin toisten tuskaa vähättelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko, että sektiossa tulppa röörin edessä?
Ei vuoda ulos vaan sisäänpäin. Ei niin helppoa todeta.
Vierailija kirjoitti:
Syvästi ihmettelen ettei henkilökunta tunnista sisäisen verenvuodon oireita... mistä hyvästä nää ihmiset edes saa palkkansa?! Jos olisi ajoissa huomattu niin tämä nainen olisi vielä elossa.
Erityisen surullista tässä tapauksessa oli että myös lapsi menehtyi...
Mulla on omakohtainen kokemus tähän liittyen, vaikkei vakavuuden suhteen voidakaan puhua edes samana päivänä. Menin päivystykseen tosi kovien vatsakipujen takia. Kipuja oli myös kyljissä ja etenkin hartiassa sisäänhengittäessä. Ne oli niin kovia, että mut otettiin tarkkailun puolelle, kun en pystynyt hiljaa istumaan odotustilassa. Edellisenä päivänä gynentarkastuksessa oli havaittu munasarjakysta, mistä mainitsin myös hoitajille, mutta eivät piitanneet siitä. Mun piti myös päättää, oliko vatsa-, vai kylki- ja hartiakipu pahempi oire, koska eivät kuulemma voineet liittyä toisiinsa. Selitin oireet useammalle hoitajalle, mutta kukaan ei ottanut oikein vakavissaan, veikkasivat että liittyy selkävaivoihini (mulla oli myös välilevynpullistuma samaan aikaan.)
Istuin päivystyksessä kahdeksan tuntia. Olo tuli koko ajan heikommaksi, en pystynyt menemään makuulle, kun hartiaan sattui niin paljon asennon vaihtaminen. Maha turposi ihan palloksi, join pari litraa vettä kun janotti niin kauheesti, silti ei tullut pissahätää ollenkaan, maha vain kasvoi. Lopulta sanoin ohimenevälle hoitajalle, että oon tosi huolissani jo tilanteesta, ja saisinko jo pian tavata lääkärin. Siinä vaiheessa kutsuikin lääkärin nopeasti, ja hän tuli tutkimaan. Pyörryin kesken tutkimuksen. Heti kun lääkäri kuuli hartiakivusta, hän tajusi sen olevan hartiapistos, mikä johtuu palleahermon ärsytyksestä, kun vatsaonteloon on valunut verta. Minun tapauksessani kyseessä oli puhjennut munasarjakysta ja siitä seurannut verenvuoto, mutta hartiapistos on usein oireena esim. kohdunulkoisen raskauden aiheuttamasta sisäisestä verenvuodosta. Jouduin heti osastolle.
Olen vieläkin aika järkyttynyt siitä, miten huonosti hoitajat tunnisti noin selkeän oireen. :/ Anteeksi, jos oli liian off topic, mutta tuli heti mieleen tuosta, miten ei tunnisteta sisäistä verenvuotoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huomataan joo, mutta ei välttämättä ehdi tehdä mitään. Leikkaussalissa voisi ehtiäkin. Tätini kohtu repesi heti kun lapsi oli ulkona. Taju meni sekunneissa, ei ehditty tekemään mitään. Elvytys ei auttanut. Synnytys oli ollut normaali, ei raskausmyrkytystä. Repeämisen syy ei selvinnyt ruumiinavauksessakaan.
Tuolla logiikalla myös adoptioon annetut vastasyntyneet kuolisivat. Eiköhän kyseessä ole ihan vaan surkeiden sattumusten sarja.