Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettaja, miksi keskeytät vanhempainvapaasi kesän ajaksi?

Vierailija
16.05.2016 |

Eikö edes yhtään hävetä olla "töissä" vain opetuksettomana aikana?

Kommentit (164)

Vierailija
141/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luukkaisen Olli vois vastata mutta ei ilkeä kun paljastuisi...asiasta kiinnostuneet soittakoon huomenna OAJ:n edunvalvontaosastolle ja vastaukset tänne, kiitos. Niin kauan kuin työnantaja sallii kesälomalta palkan saannin myös hoitovapaalla ja kodinhoidontuella, käytäntö tulee jatkumaan ketjun vinkumisesta huolimatta. Vaikka opeinhoa on ilmassa, yritetään pitää lasten etu mielessä.

Voisipa hyvinkin.

Samalla saisi selventää, että miksi OAJ on käytännössä vain viranhaltijoiden etuja ajava järjestö? Kuitenkin sijaisten jäsenmaksut kelpaavat OAJ:lle. Tähän ikiaikaiseen "mamma tulee kesäksi töihin" -ongelmaan ei ole edes haluttu löytää ratkaisua.

Vierailija
142/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ollut koko lukuvuoden aineenopettajan hoitovapaan sijaisena ja tehnyt työtäni todella intohimolla. Työpäivät ovat olleet säännöllisesti kymmentuntisia, ja olen tehnyt töitä usein myös viikonloppuina. Työsuhteen päättyy todistustenjakoon, ja jatkuu sitten taas elokuussa ihan samassa työssä. Palkkaa en luonnollisestikaan saa kesän ajalta. Mutta tässä tapsulaessa viranhaltija ei edes "palaa työhön " kesän ajaksi, vaan kunta vain haluaa säästää sillä että ei maksa kenellekään palkkaa kesän ajalta. Tosi kiva minulle. Ei hirveästi kyllä tälläinen Ilahduta. Olen miettinyt josko saisi jotain kesätöitä? Jäätelökioskille omien oppilaiden työkaveriksi, kenties?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettajan ammatti pätkätöiksi ihan jokaiselle! Olen todistanut että viran saa oikeaan puolueeseen kuuluvat hakijat.

T: sijainen kohta toistakymmentä vuotta.

Vierailija
144/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Opettajalla ei ole tuntipalkkaa. Hän saa kuukausipalkan, jos hänen opetusvelvollisuutensa täyttyy. .(Tässä kannattaa huomata, että opettajat lienevät ainoa ammattiryhmä, jolle maksetaan ylitöistä vähemmän kuin perusduunista.) 

Mitään lisäpalkkaa ei saa kokouksista, palavereista, vanhempainilloista, yleensä koulutuksistakaan, vaikka ne olisivat iltaisin. Opettajat tekevät paljon ilta- ja viikonlopputöitä, mutta toisin kuin muilla, niistä ei lisiä maksella.

Tukiopetustunnista saa 30-40 euroa.[/quote]

Eipä saa mm. ylemmät toimihenkilöt yksityisellä sektorillakaan mitään korvauksia ns. työsopparin yli menevistä tunneista - itse teen jatkuvaa 50 tuntista viikkoa, ns. ylitöitä ei ehdi koskaan pitää saldovapaina pois ja ihan kuule vaan se kuukausipalkka täälläkin maksetaan. Ja lomaa on 30 päivää vuodessa (24+6) :)

Mutta silti en kadehdi opeja - kovaa duunia huonolla palkalla yhteiskunnan tulevaisuuden eteen - respect siitä. Silti kuitenkin vähävaraisen yhteiskunnan verorahojen lisäkuppaaminen hieman sapettaa - "kesäksi töihin" eli vapaalle on naurettava systeemi, josta voisi säästää. Muilla ammattiryhmillä ei puolestaan vastaavaa etua taida olla. Lakimuutoksen paikka, pienempiäkin kiviä on säästötalkoissa käännetty.

Ja lisäksi ne julkisen puolen lomat myös siihen 30 päivään vuodessa ja kesäksi muita kuin opetustöitä opeille - siinähän sitä olisi oivasti aikaa sille tuntisuunnittelulle ja materiaalien valmistamiselle seuraavaa lukuvuotta varten?

Muilla aloilla voisikin sitten aloittaa tuottavuusloikan vaikka poistamalla ne paksun hyvinvointi-Suomen luomat naurettavat pekkaset.... Siinäpä sitä.

Vierailija
145/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luukkaisen Olli vois vastata mutta ei ilkeä kun paljastuisi...asiasta kiinnostuneet soittakoon huomenna OAJ:n edunvalvontaosastolle ja vastaukset tänne, kiitos. Niin kauan kuin työnantaja sallii kesälomalta palkan saannin myös hoitovapaalla ja kodinhoidontuella, käytäntö tulee jatkumaan ketjun vinkumisesta huolimatta. Vaikka opeinhoa on ilmassa, yritetään pitää lasten etu mielessä.

Niin. Oliskohan kuitenkin niin, että jos kerran sijaiselle ei missään tapauksessa eikä ikinä makseta palkaa kesäkuukausilta JA samalla luovuttaisiin viranhaltijalle maksettavista kesäloman palkoista, jotka ovat palkkiota tyhjästä (tai siis sen sijaisrassun työstä), niin lapsilla voisi olla esim. sellainen matematiikan vihko, joka kestää siihen saakka, kunnes sivut loppuvat. Tai oppikirjat eivät olisi aivan niin kuolettavan loppuun kaluttuja kiertäessään kymmenelle oppilaalle. Tai että mihinkään ei ikinä ole varaa. Lapsen etu?

Joka ikisellä luokalla vaihtuva sijainen ei varmasti ole lapsen etu, mutta johtuu hyvin usein siitä, että luokan virallinen ope, jota ei välttämättä kukan edes tapaa koko alakoulun aikana, palaa aina vaan kesäksi töihin ja sijainen etsii jotain muuta ja syksyllä tulee taas uusi sijainen. Kuopukseni luokalla ekan luokan ope opetti syyslukukauden ja sen jälkeen ei ole näkynyt, sai vauvan, mikä on ihanaa hänelle. Sijainen on vaihtunut jokaikinen vuosi, nyt kun 4. luokka loppuu, on sijaisia ollut jo neljä ja viides tulossa. Yleisesti on tiedossa, että varsinainen ope palaa töihin kesiksi, kukaan ei häntä kuitenkaan tapaa. Lapsen etu?

Vierailija
146/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan teidän pentujanne suostuis opettamaan lyhyillä lomilla ja nykyistä surkeammilla liksoilla. Joittenkin oppilaitten kans pitäis saada likaisen työn lisää. Veikkaan, että suurin osa tällä palstalla loisivista lopettais länkytyksen yhden lukuvuoden jälkeen isolla yläkoululla, jossa mamuja kymmenestä eri maasta ja vuokrakasarmien kersat siihen päälle. Sijaisjututvei koske minua mutta kaikki rahat revin kuntatyönantajalta, minkä laillisesti saan. Piste.

Tule katsomaan työtehtäviä terveydenhuollossa, jossa väkivallan uhka on joissakin tehtävissä jatkuvasti ilmassa. Siitäkään huolimatta sairaanhoitajat tai lääkärit eivät ole hyötymässä rahallisesti työkaverinsa tekemästä työstä. Se tämän ketjun aihe on eivätkä muut mahdolliset ammatin epäkohdat.

Vierailija
147/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisipa hyvinkin.

Samalla saisi selventää, että miksi OAJ on käytännössä vain viranhaltijoiden etuja ajava järjestö? Kuitenkin sijaisten jäsenmaksut kelpaavat OAJ:lle. Tähän ikiaikaiseen "mamma tulee kesäksi töihin" -ongelmaan ei ole edes haluttu löytää ratkaisua.

Niin, soita siis huomenna sinne ja kysy. Mitä vittua syyllistät täällä riviopettajia, jotka käyttävät työnantajan antaman mahdollisuuden ja hyväksynnän kesäajan korvauksesta!? Tasan ei käy onnen lahjat monessa muussakaan asiassa ja elämä on epäreilua. Syy löytyy työehtosopimuksista, joita solmivat keskusjärjestöt ja opettajien tapauksessa Akava. Sen sisällä suurin jäsenliitto OAJ solmii kuntatyönantajien kanssa tessit. Mene itse vaikuttamaan ja ota vaikka luottamusmieheen yhteyttä. Luuletko, ettei tätä asiaa ole väännetty jo vuosikausia? Joka ikinen muutos ja varsinkin parannus etuihin on kovan työn takana ja nykyään kukaan ei saa enää mitään, koska palkankorotusvara on nolla.

Vierailija
148/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kukaan teidän pentujanne suostuis opettamaan lyhyillä lomilla ja nykyistä surkeammilla liksoilla. Joittenkin oppilaitten kans pitäis saada likaisen työn lisää. Veikkaan, että suurin osa tällä palstalla loisivista lopettais länkytyksen yhden lukuvuoden jälkeen isolla yläkoululla, jossa mamuja kymmenestä eri maasta ja vuokrakasarmien kersat siihen päälle. Sijaisjututvei koske minua mutta kaikki rahat revin kuntatyönantajalta, minkä laillisesti saan. Piste.

Toivottavasti et ole oikeasti opettaja - tai jos olet, niin kannattaisko vaihtaa alaa? Ei ole muiden vika jos oma elämäsi ja ammatinvalintasi on mennyt itselläsi pieleen.

Vierailija
149/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen ollut koko lukuvuoden aineenopettajan hoitovapaan sijaisena ja tehnyt työtäni todella intohimolla. Työpäivät ovat olleet säännöllisesti kymmentuntisia, ja olen tehnyt töitä usein myös viikonloppuina. Työsuhteen päättyy todistustenjakoon, ja jatkuu sitten taas elokuussa ihan samassa työssä. Palkkaa en luonnollisestikaan saa kesän ajalta. Mutta tässä tapsulaessa viranhaltija ei edes "palaa työhön " kesän ajaksi, vaan kunta vain haluaa säästää sillä että ei maksa kenellekään palkkaa kesän ajalta. Tosi kiva minulle. Ei hirveästi kyllä tälläinen Ilahduta. Olen miettinyt josko saisi jotain kesätöitä? Jäätelökioskille omien oppilaiden työkaveriksi, kenties?

Sinä todellakin olisit kesän palkan ansainnut tai vastaavasti kunnat pitäisi velvoittaa maksamaan sijaisille koko vuoden palkka 9,5 kuukaudessa.

Vierailija
150/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sulla on ihan hyvä ansiosidonnainen sen pari kuukautta, kyllä sä selviät.

Vierailija
151/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alkoihan se opettajien jokakeväinen lyttääminen vihdoin av:lläkin. Kiitos siitä. Valittavasti en hyökkää takaisin enkä selittele. Tsemppiä vaan kaikille omiin töihinsä!

Mutta kysymykseen, miksi keskeytin vanhempainvapaani kesän ajaksi, voisin vastata että siksi koska miehen oli pidettävä vanhempainvapaan loppuosa, jotta hän sai ylimääräisen isäkuukauden. En tiedä onko systeemi muuttunut, mutta silloin ei ollut vaihtoehtoa. Otin kyllä aluksi palkatonta vapaata, jotta sijainen sai vetää kevätlukukauden loppuun, enkä mennyt tyyliin todistustenjakoon. Mutta palkaton vapaa pidemmän päälle olisi ollut minulle iso taloudellinen isku ja siksi tein näin.

Kuka voi olla monta kesää peräkkäin "töissä"? Joku, joka tekee monta lasta peräkkäin? Onhan silläkin rajansa montako kertaa hoitovapaa saa keskeyttää?

En nyt kovin käyttäisi uhri-korttia yleensäkin opettajien lyttäämisestä. Huonommassa asemassa se kortistoon joutuva sijaisopettaja on.

Niin. Ihan asiallisesti käsittääkseni vastasin tuohon kesäkeskeytyskysymykseen.

Lyttäämisellä viittasin näihin "lyhyet päivät, kuplassa eläminen, hiihtoloma, blaablaablaa"-puheisiin, jotka ymmärtääkseni koskevat ihan myös sijaisopettajaakin.

Vierailija
152/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoitovapaan voi pitää vain kahdessa jaksossa. Eli kerran sen voi katkaista, vaikka kesän ajaksi. Ei onnistu kaksi perättäistä kesää....

Vierailija
153/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on varmaan se meidän naapuri :)

Terveisin nro. 115

Vierailija
154/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisipa hyvinkin.

Niin, soita siis huomenna sinne ja kysy. Mitä vittua syyllistät täällä riviopettajia, jotka käyttävät työnantajan antaman mahdollisuuden ja hyväksynnän kesäajan korvauksesta!? Tasan ei käy onnen lahjat monessa muussakaan asiassa ja elämä on epäreilua. Syy löytyy työehtosopimuksista, joita solmivat keskusjärjestöt ja opettajien tapauksessa Akava. Sen sisällä suurin jäsenliitto OAJ solmii kuntatyönantajien kanssa tessit. Mene itse vaikuttamaan ja ota vaikka luottamusmieheen yhteyttä. Luuletko, ettei tätä asiaa ole väännetty jo vuosikausia? Joka ikinen muutos ja varsinkin parannus etuihin on kovan työn takana ja nykyään kukaan ei saa enää mitään, koska palkankorotusvara on nolla.

Alkaa argumentit olemaan lajia "mitä v*ttua mua syyllistät". Miksei opettajiksi ilmoittautuneilta ole tullut ehdotuksia, kuinka sijaisen asema muutetaan oikeudenmukaiseksi?

Vierailija
155/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

OAJ on tietyn puolueen sätkynukke. Ei aja sijaisten etuja. Voi huvikseen katsoa opelehdestä tiettyjen opettajien puoluetaustaa niin näkee selvyyden pelin hengestä.

Vierailija
156/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistetään koko opettajakunnan ala pätkälle. Vain paras saa töitä.

Vierailija
157/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua ei henkilökohtaisesti kiinnosta opettajien työajat ja -ehdot pahemmin, enkä oikeastaan ikinä mieti niitä. Näitä keskusteluja lukiessa tulee aina kuitenkin sellainen olo, että opettajat ovat todella pihalla nykyajan työelämästä. Ihan kuin leikkaukset ja töiden lisääntyminen koskisi vain heitä, vaikka tosiasiassa ne koskevat ihan kaikkia. Silti kellään muulla ei ole niin älyttömän pitkää lomaa, johon palata kätevästi hoitovapaiden välissä, ei varaa pitää kerran annettuja ylitöitä jonain saavutettuna etuna, ei niin suurta mahdollisuutta järjestellä työaikojaan ja muutenkin vaikuttaa työhönsä. Tämä valitus on jotain ihan järjetöntä. Opettajilla on hyvät työehdot, ja te itse osoitatte sen selvimmin valittamalla asioista, jotka ovat muualla täysin itsestäänselviä.

Vierailija
158/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

OAJ on tietyn puolueen sätkynukke. Ei aja sijaisten etuja. Voi huvikseen katsoa opelehdestä tiettyjen opettajien puoluetaustaa niin näkee selvyyden pelin hengestä.

Sepä se. Sijaisilla pitäisi olla kokonaan eri liitto. Kuinkahan iso jäsenmaksujen menetys OAJ:lle tulisi, mikäli sijaiset lähtisivätkin muualle?

Vierailija
159/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilla on ihmeellisen kova tarve perustella, kuinka heillä oikeasti on lomaa vain 5-8 viikkoa vuodessa. Voihan sitä kesäkeskeytystä tai opetuksetonta aikaa kutsua ihan millä nimellä tahansa, mutta tosiasia on että opettaja LOMAILEE kesällä 2,5 kuukautta ja lukuvuoden aikana vielä keskimäärin 3-4 viikkoa. Olen niin kyllästynyt opettajien jankkaamiseen siitä, kuinka heillä on vaativa työ ja lomaakaan ei oikeasti ole yhtään sen enempää kuin tavallisella palkansaajalla. Voiko omahyväisempää ammattikuntaa ollakaan.

Opettajille tulisi laittaa viikkotyöaika 37,5 tuntia, läsnäolovelvoite työpaikalle ja lomaa saman verran kuin kunnan virkamiehille. Kesän ajaksi opettajat töihin esim. päiväkotiin sijaistamaan tai S2-opettajiksi.

Vierailija
160/164 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuslaisuus ja opettajuus ei sovi yhteen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kahdeksan