Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hitto mikä äiti ja lapsi äsken puistossa :D

Vierailija
16.05.2016 |

Olin lapsen kanssa puistossa, ja siellä oli noin 3-4-vuotias tyttö äitinsä kanssa (äiti istui penkillä ja poltti tupakkaa puhelimeen puhuen). Lapsi oli ihan kaamea, heti kun menimme puistoon huusi lapselleni "Olet tyhmä!" Äiti ei reagoinut mitenkään.
Lapseni pyysi päästä keinuun ja aloimme kävellä keinun luo, niin tyttö juoksi keinuun ja alkoi lällättää, että etpäs pääsekään. Lähdimme kävelemään pienelle liukumäelle, niin tyttö juoksi siihen rappusille seisomaan ja lällätteli taas. No, lähdimme takaisin keinulle ja eiköhän tyttö taas juokse siihen :D Siis ihan sama minne olimme menossa, niin tyttö juoksi edeltä lällättelemään eikä päästänyt lastani.
Sitten äiti huusi "Nyt Liisa mennään!" Tyttö huusi kerran EI MENNÄ. No mitä äiti sanoo puhelimeen? "En mä saa tota lähteen täältä, voitko tulla auttaan. Ei se suostu lähteen, sanoo vaan että ei halua."
No, siellä se äiti sitten jatkoi penkillä istumista, tyttö huuteli monta kertaa että voitko tulla antamaan vauhtia ja leikkimään jne, ja äiti ei vastannut yhtään mitään.

Kommentit (33)

Vierailija
21/33 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa viedä lapsesi itsepuolustuskurssille. Saa lällättelijät kyytiä ja liukumäkeenkin pääsee muut kuin tulevat kansanedustajat ja yritysjohtajat.

Terveisin Naispelko22

Vierailija
22/33 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noissa tilanteissa olen ohjannut lapsia  leikkimään yhdessä. esim. laskemaan mäestä vuorotellen tai keinumaan antaen vauhtia vuorotellen kummallekin tai tehty hiekkakakkuja yhdessä. 

Lapsi kun ei voi vanhempaa valita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/33 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Räpätäti kirjoitti:

Olisihan lapsen voinut nostaa kiikkuun/liukumäkeen ja todeta iloisesti: Ai, sinä ensin, voi kun sinulla on kivat kengät. Mutta sitten kun olisit molempia vauhdittanut ja siirtyisitte seuraavaan laitteeseen, olisi oman lapsesi vuoro olla ensin. Teoriassa näin, miten lie tämän lapsen kohdalla käytännössä. Ja pitäisit huolen, että lapsi ei syrjäytä omaa lastasi, eikä missään tapauksessa moiti, hauku lastasi.

Minä olisin myös yrittänyt tätä. Koska huomiotahan lapsi haki tuolla käytöksellä. Olisi myös voinut ruveta kyselemään kaikenlaista että käytkö usein täällä puistossa ja mikä on sinun lempileikki jne. Olisi voinut lapsi ihan hämmästyneenä muuttaa käytöstään. Tai sitten ei, ei voi tietää, mutta olisi ainakin kokeiltu ja omakin lapsi oppisi siinä sivussa ongelmatapausten käsittelyä.

Vierailija
24/33 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin entä sitten?! Jos jokaisesta vastaavasti käyttäytyvästä raportoisi niin ei sitä muuta saisi olla tekemässäkään. Ongelma todettu aihe vapaalla niin se on ratkaistu? Sinunkin lapsesi tulee joskus käyttäytymään huonosti niin haluaisitko hänen joutuvan tälläisen naureskelun kohteeksi?

Vierailija
25/33 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotellen. Olisin antanut muksun keinua ensin ja antanut vauhtiakin, sitten hetken päästä olisi ollut oman lapseni vuoro. Se vieras muksu olisi nostettu vaikka korvista muualle. Ehkä se röökimuija olisi sitten havahtunut. Tuskin.

Liukumäessä sama juttu, Kaikki laskee ja vuorotellen.

Mä olen tuommoisten tyyppien lapsia ottanut tavakseni leikitellä, että saavat edes sen parin minuutin huomion. Omat lapset eivät siitä kärsi, päinvastoin saavat olla jutuissa mukana myös ja oppivat huomioimaan muut.

Vierailija
26/33 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tyttö ei ollut muuta vailla kuin selkäsaunaa.

Vierailija
27/33 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai samalla  naureskelit omalle lapsellesi kun pääsitte kotiin ja vielä isoon ääneen kun iskä tulee töistä ja vielä anopillekin? 

Vierailija
28/33 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime talvena mentiin yhteen perhepuistoon (sellainen missä saa oleskella myös sisätiloissa) ja pihalla oli kaksi lasta, ehkä 5v. ja 4v. jotka heti "hyökkäsivät" lapsieni (3v. ja 1v.) kimppuun kun saavuimme. He alkoivat heitellä lumipalloja lapsiamme päin ja ärähdin heille, että loppuu alkuunsa. No jatkoivat sitten kiusaamalla toisiansa ja kiroilivat tosi räävittömästi. Katselin, että kylläpä lapset oli puettu heppoisesti kun oli kuitenkin melkein pakkasta (loskakeli) ja pienempi lapsi pyysi isompaa johonkin leikkiin johon isompi vastas, että en mä nyt kun mulla on niin kylmä varpaisiin (lapsella oli kumpparit jalassa ja maassa lunta ja loskaa).

No hetken päästä sisätiloista tuli pihalle n. 1,5v. lapsi joka oli ilmeisesti näiden kahden isomman pikkuveli. Tämä pikkuinen suuntasi suoraan hiekkalaatikolle jossa oli valtava vesilätäkkö ja istui sinne. Katselin siinä monttu auki, että ei herranjestas, kuka päästää noin pienen lapsen yksin ulos ja nyt se oli vielä kainaloita myöten märkä. Meni ehkä pari minuuttia kun tällä kertaa sisätiloista tuli ilmeisesti lasten äiti ja isoäiti. Ja tällä äidillä oli vielä vauvanvaunut joissa näytti olevan ihan pieni vauva. Molemmat pistivät röökiksi heti kun tulivat ulos. Tää äiti sitten suuntasi suoraan puiston portille ja rääkyi lapsille käheällä röökiäänellä "tulkaa lähetään, mä en nyt yhtään jaksa olla ulkona!". Ei yhtään noteerannut sitä likomärkää pikkuista siellä hiekkalaatikolla vaan odotti portilla, että kaikki tulee.

Mun sydän murtui näiden pikkuisten puolesta, millainen tulevaisuus tuollaisilla eväillä mahtaa lapsilla olla :(

Vierailija
29/33 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Räpätäti kirjoitti:

Olisihan lapsen voinut nostaa kiikkuun/liukumäkeen ja todeta iloisesti: Ai, sinä ensin, voi kun sinulla on kivat kengät. Mutta sitten kun olisit molempia vauhdittanut ja siirtyisitte seuraavaan laitteeseen, olisi oman lapsesi vuoro olla ensin. Teoriassa näin, miten lie tämän lapsen kohdalla käytännössä. Ja pitäisit huolen, että lapsi ei syrjäytä omaa lastasi, eikä missään tapauksessa moiti, hauku lastasi.

Minä olisin myös yrittänyt tätä. Koska huomiotahan lapsi haki tuolla käytöksellä. Olisi myös voinut ruveta kyselemään kaikenlaista että käytkö usein täällä puistossa ja mikä on sinun lempileikki jne. Olisi voinut lapsi ihan hämmästyneenä muuttaa käytöstään. Tai sitten ei, ei voi tietää, mutta olisi ainakin kokeiltu ja omakin lapsi oppisi siinä sivussa ongelmatapausten käsittelyä.

Oppisi siis nöyristelemään ja pokkuroimaan kiusaajaa.

Vierailija
30/33 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Räpätäti kirjoitti:

Mitä ap lapsi oppi tänään? 

Vierailija
31/33 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime talvena mentiin yhteen perhepuistoon (sellainen missä saa oleskella myös sisätiloissa) ja pihalla oli kaksi lasta, ehkä 5v. ja 4v. jotka heti "hyökkäsivät" lapsieni (3v. ja 1v.) kimppuun kun saavuimme. He alkoivat heitellä lumipalloja lapsiamme päin ja ärähdin heille, että loppuu alkuunsa. No jatkoivat sitten kiusaamalla toisiansa ja kiroilivat tosi räävittömästi. Katselin, että kylläpä lapset oli puettu heppoisesti kun oli kuitenkin melkein pakkasta (loskakeli) ja pienempi lapsi pyysi isompaa johonkin leikkiin johon isompi vastas, että en mä nyt kun mulla on niin kylmä varpaisiin (lapsella oli kumpparit jalassa ja maassa lunta ja loskaa).

No hetken päästä sisätiloista tuli pihalle n. 1,5v. lapsi joka oli ilmeisesti näiden kahden isomman pikkuveli. Tämä pikkuinen suuntasi suoraan hiekkalaatikolle jossa oli valtava vesilätäkkö ja istui sinne. Katselin siinä monttu auki, että ei herranjestas, kuka päästää noin pienen lapsen yksin ulos ja nyt se oli vielä kainaloita myöten märkä. Meni ehkä pari minuuttia kun tällä kertaa sisätiloista tuli ilmeisesti lasten äiti ja isoäiti. Ja tällä äidillä oli vielä vauvanvaunut joissa näytti olevan ihan pieni vauva. Molemmat pistivät röökiksi heti kun tulivat ulos. Tää äiti sitten suuntasi suoraan puiston portille ja rääkyi lapsille käheällä röökiäänellä "tulkaa lähetään, mä en nyt yhtään jaksa olla ulkona!". Ei yhtään noteerannut sitä likomärkää pikkuista siellä hiekkalaatikolla vaan odotti portilla, että kaikki tulee.

Mun sydän murtui näiden pikkuisten puolesta, millainen tulevaisuus tuollaisilla eväillä mahtaa lapsilla olla :(

OK

Vierailija
32/33 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun kaverin sisko on juuri tuollainen. Viisi lasta kolmelle miehelle. Ikää alle 30v. Rööki kestona suussa ja lähinnä vittuilee lapsilleen. Lapset aina surkeissa vaatteissa. Törmätään lähinnä kaverin lapsen juhlissa, joskus satunnaisesti muutenkin. Nyt viikonloppuna kaverin lapsen synttäreillä viimeeksi. Muija poltti röökiä samalla, kun juotti nuorimmaistaan pullosta. Isommat lapset käyttivät sairasta kieltä ikäisekseen. 6-vuotias poika sanoi minun ja kaverin tytöille, että ampuu heitä haulikolla naamaan, kun ovat niin rasittavia kermaperseitä. 4-vuotias lauloi koko ajan "nussittuna nukut paremmin". Kaverin mies käski tätä porukkaa lopulta lähtemään, kun meno oli niin pimeetä.

Vierailija
33/33 |
16.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Räpätäti kirjoitti:

Ei, vaan vuorovaikutusta hankalien ihmisten kanssa. Ei siinä nöyristelyn kanssa ole mitään tekemistä. Tässä kyseessä on lapsi, joka selvästi hakee toisten / kenen tahansa huomiota. Luuletko että aggressiivinen käyttäytyminen ratkaisee tilanteita? Toimii ehkä siihen asti, kunnes vastaan tulee sinua fyysisesti voimakkaampi kiusaaja. Olisi hyväoppia pitämään puolensa kaikissa tilanteissa. Se puolensa pitäminen ei tapahdu siten, että aina ollaan valmiita sanomaan suorat sanat. Ensin mietitään miten tilanne ratkeaa siten, että saat mitä haluat ja ehkäpä vielä jotain ylimääräistä päälle. Joissain tilanteissa se voi olla se suorien sanojen sanominen, mutta ensin kannattaisi kokeilla jotain rakentavampaa. Tässä tapauksessa parhaimmassa tilanteessa ap:n lapsi olisi voinut oppia miten hankala vuorovaikutustilanne ratkaistaan parhain päin ja ehkä lapsi olisi saanut leikkikaverin seuraavaksi puoleksi tunniksi. Ei ole joka paikassa aina aikuisia auttamassa haastavien tapausten kanssa selviämisessä.