HS: Yksin jääneet – kymmenissä Suomen kunnissa miehille ei riitä naisia
http://www.hs.fi/sunnuntai/a1463020455700
Ihan kiva, että Hesarikin asiasta kirjoittaa. Tilanne on ikävä etenkin nuorten miesten kannalta, kuten artikkelin perhetutkijatkin toteavat.
Kommentit (765)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen poika voi kouluttautua Suomessa hyvin helposti. Mutta jos ei nappaa niin eihän siihen voi pakottaa. On myös helppoa käyttäytyä kohteliaasti ja peseytyä. Jokainen muistaa koulusta sen seksistisen urpon joka ei vaan tajunnut lopettaa.
Syyllistämisen sijaan voitaisiin pureutua siihen ongelman ytimeen - mikä koulutusjärjestelmässämme on vialla, kun pojat pärjäävät vuosi vuodelta huonommin? Tätä ongelmaa miesjärjestöt ovat halunneet nostaa tapetille, mutta Opetushallitus haluaa ratkoa vain tyttöihin kohdistuvaa syrjintää. Pojille pitää antaa mahdollisuus kilpailla niistä koulutuspaikoista, jotta he kelpaavat sitten myöhemmässä vaiheessa naisille eivätkä jää elämässä yksin. Nyt on syytä katsoa peiliin niin Opetushallituksessa kuin eduskunnassakin.
Kyllä se syy on edelleen siinä, että pojille sallitaan käytöksessä enemmän perseilyä kuin tytöille, eikä heidän itsehillintänsä kehity yhtä hyväksi. Koulussa opiskellaan ja se on kovaa työtä, eikä mitään hauskanpitoa. Ilman keskittymiskykyä ei voi oppia kunnolla.
Koko koulujärjestelmä on kehitetty pojille, tytöt on käyneet vasta vähän aikaa koulua.
Tytöt on vain yksinkertaisesti älykkäämpiä, jos katsoo isoina joukkoina, miesten älyllinen hajonta näkyy juuri tuossa, eli vajaaälyiset on miehiä melkolailla kaikki, ja siihen vielä päälle pojat on poikia asenne.
Itse esim. kirjoitin laudaturin paperit, kun saman ikäiset pojat oli vaan niiiin poikia, sitten itketään miten poikia syjitään kouluissa, vaikka ne ei vaan ole valmiita tekemään mitään minkään eteen.
Jos naiset ei saisi lapsia ja sitä kautta olisi heikoilla, niin naiset menisi kaikessa ohi. Esim. usein stem alojen miehet pariutuu saman alan naise kanssa, ja se nainen keskeyttää uransa, juuri eräs tuttu ei lähtenyt cerniin, koska sen saman alan mies halusi perheen heti, se mies on pärjännyt huonommin sillä alalla, mutta se nainen keskeyttää nyt uransa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tähän etenkin miehiä koskevaan ongelmaan pitäisi puuttua samaan tapaan kuin vaikkapa naisiin kohdistuvaan väkivaltaan, kirjataan nuorten miesten yksinäisyyden vähentäminen hallitusohjelmaan. Asia kun ei ratkea voivottelemalla ja miehiä heidän yksinäisyydestään syyttämällä, vaan poliittisilla muutoksilla.
Miksi maahanmuuttopolitiikkamme on sellaista, että annamme sukupuolijakauman vääristyä tilanteessa, jossa se on jo ennalta vääristynyt? On kaikkien kannalta sulaa hulluutta ottaa tänne pääasiassa miehiä, ja sitten vielä hankaloittaa heidän perheenyhdistämisiään. Tämä on nähty niin Ranskassa kuin Ruotsissakin.
Ei tänne oteta, saati tuoda miehiä. Turvapaikanhakijoista enemmistö on miehiä, ei Suomi sille mitään voi. Ja jos turvapaikan saamiselle on perusteet niin ei hakijaa voida palauttaa lähtömaahan. Tuosta perheenyhdistämisestä sen sijaan olen samaa mieltä.
Artikkeli oli asiallinen, toisin kuin iso osa tälläkin palstalla käytävästä aiheeseen liittyvästä keskustelusta yleensä. Tilanne on ongelmallinen. Miehille on töitä pienillä paikkakunnilla ja he haluavat jäädä sinne. Naisille ei ole. Etätyöt eivät ole yleistyneet siinä määrin kuin 90-luvulla toivottiin. Isoja virastoja, tutkimuslaitoksia ym. on tietääkseni yritetty sijoittaa pieniin kaupunkeihin, mutta siinä on epäonnistuttu. Eikä niidenkään avulla kohtaamisongelmaa varmaan ratkaistaisi, koska ei se työpaikan perässä pienempään kaupunkiin muuttava maisteri- tai tohtorinainen pariutuisi esimerkiksi artikkelin tukkirekkakuskin kanssa.
Poikien koulutukseen panostaminen kuulostaa hyvältä, mutta meillä on hallituksessa Keskusta, joka ei pidä ajatuksesta, että haja-asutusalueet tyhjenisivät. Miten pitää ne elävinä ja kuitenkin tarjoa ihmisille tilaisuus tehdä koulutustaan vastaavaa työtä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
audimies kirjoitti:
jos yksi mies pitää kylän naiset tyydytettyinä, ei niitä muita tarvitakkaan.
Juuri tästä on kyse kaupungeissakin. Koska vain pieni osa miehistä kelpaa naisille, nämä halutut miehet eivät sitoudu keneenkään. Ulkopuolisin silmin näyttää siis siltä, että kaupungeissa olisi miesten markkinat, vaikka tosiasiassa siellä on vain pienen miesjoukon kulta-apajat.
Sori, en voi mennä parisuhteeseen ulkomaalaisen tai alkoholistimiehen kanssa. Noita on vain tarjolla isossa kaupungissa tällä hetkellä minun tasoiselleni naiselle. Ei voi mitään!
Kun mies jää yksin, vika on miehessä. Kun nainen jää yksin, vika on miehessä. Ainakin tämän palstan mukaan.
Juuri toisinpäinhän se on. Minun tasoani en voi enää nostaa (liian vanha: 26, hoikka, akateeminen koulutus, liian tavalliset kasvot), joten en kelpaa kenellekään normaalille miehelle.
Älä nyt viitsi. Laitapa profiili mille tahansa deittisivustolle, niin pääset treffeille jo, jossei nyt ihan tänään, niin huomenna viimeistään.
Valtaosa treffejä ehdottavista miehistä ei halua parisuhdetta vaan nopeaa seksiä. Sen vuoksi lähes kuka vaan nainen kelpaa treffeille, vaimoksi ja lasten äidiksi vain harva. Treffikutsujen määrä ei oikeasti tarkoita muuta kuin että voisin panna sua yhden kerran.
Tämä on outo asia, varsinkin että vedotaan koulutukseen, itse en ole kouluttautunut mutta ainakin 50 eri naisen kanssa treffailleena ei koskaan ole tullut esteeksi koulutus kumminkaan päin, olipa nainen maisteri tai mikävain niin ei se ole ollut este. Enemmän taitaa olla etteivät miehet halua tai osaa ottaa naista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
audimies kirjoitti:
Juuri tästä on kyse kaupungeissakin. Koska vain pieni osa miehistä kelpaa naisille, nämä halutut miehet eivät sitoudu keneenkään. Ulkopuolisin silmin näyttää siis siltä, että kaupungeissa olisi miesten markkinat, vaikka tosiasiassa siellä on vain pienen miesjoukon kulta-apajat.
Sori, en voi mennä parisuhteeseen ulkomaalaisen tai alkoholistimiehen kanssa. Noita on vain tarjolla isossa kaupungissa tällä hetkellä minun tasoiselleni naiselle. Ei voi mitään!
Kun mies jää yksin, vika on miehessä. Kun nainen jää yksin, vika on miehessä. Ainakin tämän palstan mukaan.
Juuri toisinpäinhän se on. Minun tasoani en voi enää nostaa (liian vanha: 26, hoikka, akateeminen koulutus, liian tavalliset kasvot), joten en kelpaa kenellekään normaalille miehelle.
Älä nyt viitsi. Laitapa profiili mille tahansa deittisivustolle, niin pääset treffeille jo, jossei nyt ihan tänään, niin huomenna viimeistään.
Turvallisuuteni riskillä baarissa olen saanut vonkausta ulkomaalaisilta, kerran tuli yksi juopunut mies iskemään odottaessani bussia, nettideiteiltä en päässyt kertaakaan treffeille.
Perusongelma on myös siinä että sinkkunaiset ovat keskimäärin tyytyväisempiä sinkkuuteen kuin sinkkumiehet jotka kokevat enemmän olevansa jotain vailla.
Toisaalta maaseudun poikia ehkä kasvatetaan niin että heillä ei loppujen lopuksi ole kauheasti annettavaa naiselle, uskovat että se riittää kun käy töissä ja on se y-kromosomi. Ts. maaseudulla sovinismi on vielä voimissaan ja juuri siitä syystä nuoret naiset pakenevat kaupunkeihin ja ottavat miehen joka on jo lapsuudessaan kasvanut tasa-arvoiseen perhemalliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet ei uskalla lähestyä naisia Suomessa,paitsi vaan ne tosi itsevarmat,jotka on yleensä jotain pelimiehiä. Suomessa ei miehet tule juttelemaan naisille,ainoastaan ulkomaalaiset.
Et mitä ilmeisimmin ole kaunis nainen. Kyllä niitä yrittää muutkin kuin pelimiehet.
Miksi miehet lähestyy sitten vain naisia, jotka on kauniita, jos ite ei ole edes niin komea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En jaksa lukea ketjua, joten en tiedä onko joku jo todennut sen, että kymmenien tuhansien miespuolisten turvapaikanhakijoiden päästäminen maahan varmaan kauheasti parantaa tilannetta. NOT.
Sukupuolijakauma vääristyy entisestään, mutta sitähän ei kai kukaan tullut ajatelleeksi siinä vaiheessa, kun invaasio alkoi.
Miespuoliset turvapaikanhakijat usein hakevat vaimon kotimaasta jota ei länsimaalainen yhteiskunta vielä ole pilannut.
Tämä on monella tapaa kimurantti ongelma. Jos meisturvapaikanhakijat hakevat vaimot kotimaasta, se tarkoittaa meille lisää elätettäviä. Jos miesturvapaikanhakijat ottavat suomalaiset vaimot, se vääristää sukupuolijakaumaa entisestään. Jos miesturvapaikanhakijat jäävät yksin, se on uhka yhteiskuntarauhalle. Miksi me otamme niitä miesturvapaikanhakijoita kymmeniä tuhansia joka vuosi alunperinkään, kun voisimme suosia naisia siinä hakuprosessissa Kanadan tapaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies, mutta yritän kirjoittaa niin neutraalin kommentin kuin mahdollista. Havaintoja AV:ltä yhdistettynä tähän uutiseen.
1. Jos mies on sinkku tai yksinäinen. Täällä se leimataan miehen viaksi. Hänellä on joku vika, ettei saa naista tai sitten asuu paikassa, jossa enemmistö miehiä. Rakentavaa keskustelua aiheesta ei palstalla ole. Okei, sen myönnän, että keskusteluista paistaa usein naisia syyllistävä piikittely. Yleissävy kuitenkin aina negatiivinen.
2. Jos nainen on sinkku tai yksinäinen. Hän saa täällä tukea ja annetaan vinkkejä miehen etsintään. Toki hänkin saa joiltain ikäviä kommentteja, mutta sävy keskusteluissa on positiivinen.
3. Kuten joku jo sanoikin, olisin juttuun kaivannut myös jonkun kaupungissa asuvan sinkkunaisen näkökulman.
4. Ihmettelen miksei Suomessa puututa enemmän yksinäisyyteen ja sen torjumiseen. Monet tutkimukset osoittavat sen heikentävän elämänlaatua huomattavasti ja on terveydelle jopa hengenvaarallista. Vaikuttaa varmasti myös kansantalouteen vaikka henkilö käy työssä niin tuottavuus olisi varmasti korkeampi mikäli henkilö voisi kaikkineensa hyvin.
Jos joku nyt tätä kommentoi niin kiitos asiallista keskustelua. Niitä palstan perusjankkauskommentteja jaksa enää kommentoida.
Päivän vitsi! Olen tehnyt useamman sinkkuketjun tilanteestani ja tullut rankasti haukutuksi jokainen kerta täällä.
Aijaa. Yleensä kyllä luen kaikki deittailuun liittyvät keskustelut mitä vain näen. Voitko linkata jonkun aloituksen niin lukisin ihan mielenkiinnosta. Mut ikävää varmasti ja en ymmärrä miks pitää olla niin negatiivinen, pariutuminen kun on aika monelle herkkä aihe. Kun taas, jotkut ovat ehkä sen pari kuukautta sinkkuina ja löytävät uuden eron jälkeen. Itsekkin jo yli vuoden sinkkuna.
Pitäisikö miettiä mikä niissä pikkukunnissa on vikana? Miksi ne ovat nuorille naisille niin epämiellyttäviä paikkoja?
Eikö sille voisi tehdä jotakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
audimies kirjoitti:
Olisi hienoa joskus tavata nainen, joka on näin tasokas, mutta ei kelpaa kenellekään normaalille miehelle. Arkikokemuksen perusteella pidän niitä toistaiseksi satuhahmoina, mutta olen toki valmis korjaamaan käsitykseni.
Kun juuri se, että nuo eivät ole kuin perusoletuksia nykyään. Tunnen itseni lisäksi kolme nuorta pitkäaikaista sinkkunaista (joilla ei ole sutinaa minnekään suuntaan) ja samat ominaisuudet.
Outoa, kun puolet naisista on ylipainoisia, eikä maistereitakaan ole kuin reilu neljännes nuorten ikäluokissa (Helsingissä toki vähän erilaiset tilastot, niitä en nyt löytänyt). Lisäksi koko pk-seutua tutkittaessa sukupuolten välinen ero lukumäärissä on hyvin pieni. Miten silloin voisi olla niin, että hoikka ja korkeasti koulutettu on jonkinlainen baseline näissä pariutumishommissa, kun niitä lienee aivan maksimissaan kolmannes naisista Helsingissäkään?
Noniin miehet, aletaan homoilee, mä oon jo ottanut headstartin!
Vierailija kirjoitti:
Tämä on outo asia, varsinkin että vedotaan koulutukseen, itse en ole kouluttautunut mutta ainakin 50 eri naisen kanssa treffailleena ei koskaan ole tullut esteeksi koulutus kumminkaan päin, olipa nainen maisteri tai mikävain niin ei se ole ollut este. Enemmän taitaa olla etteivät miehet halua tai osaa ottaa naista...
Olet varmaan aika komea? Itsevarma? Saat naiset nauramaan? Tosi sosiaalinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valintojen maailma. Joko hyväksyy sen yksinäisyyden siellä korvessa tai lähtee ihmistenilmoille sitä vaimoa etsimään.
eli Helsingin ja Turun ulkopuolinen Suomi on mielestäsi korpea?
Tuota.. mutta se Turkukin on jo korpea. Siis ihmisten mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
audimies kirjoitti:
Olisi hienoa joskus tavata nainen, joka on näin tasokas, mutta ei kelpaa kenellekään normaalille miehelle. Arkikokemuksen perusteella pidän niitä toistaiseksi satuhahmoina, mutta olen toki valmis korjaamaan käsitykseni.
Kun juuri se, että nuo eivät ole kuin perusoletuksia nykyään. Tunnen itseni lisäksi kolme nuorta pitkäaikaista sinkkunaista (joilla ei ole sutinaa minnekään suuntaan) ja samat ominaisuudet.
Outoa, kun puolet naisista on ylipainoisia, eikä maistereitakaan ole kuin reilu neljännes nuorten ikäluokissa (Helsingissä toki vähän erilaiset tilastot, niitä en nyt löytänyt). Lisäksi koko pk-seutua tutkittaessa sukupuolten välinen ero lukumäärissä on hyvin pieni. Miten silloin voisi olla niin, että hoikka ja korkeasti koulutettu on jonkinlainen baseline näissä pariutumishommissa, kun niitä lienee aivan maksimissaan kolmannes naisista Helsingissäkään?
Ehkäpä se sitten on ongelmanani kauneuden puute kasvoissani. Toki ei selitä sitä miksi nuo kaverini eivät kelpaa, sillä he ovat kasvoistaan nättejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksei tilanne ole ikävä nuorten naisten kohdalla, jotka asuvat isoissa kaupungeissa eivätkä saa miestä?
Heitä on vähemmän, ja heidän ongelmansa johtuu suurelta osin siitä, että he huolivat vain saman koulutustason miehen. Kymmenet tuhannet yksin jäävät nuoret miehet - kun tiedetään, että syrjäytyminen on etenkin miehiä koskettava ongelma - ovat viime kädessä uhka jopa yhteiskuntarauhalle.
Totuushan on, että isoissa kaupungeissa miehet valitsevat. Eivät naiset.
Siksi miehet eivät halua sitoutua vaan etsivät aina sitä kauniimpaa ja parempaa naista. Simppeliä.
Jahas. Se olisi varmaan aika siirtyä Helsinkiin. Kyllä minulle riittää aivan mainiosti joku peruskaunis nainen. :) En ole mikään vaihtelija.
No joo, ei se ihan niin helppoa ole välttämättä siltikään. Itse olen muuten toiveiden mukainen mies, mutta pituutta 170 cm ja ruumiinrakenne ei ole muutenkaan maskuliininen, niin ei ole natsannut. 19-vuotiaana seurustelin puoli vuotta ja sen jälkeen ollut 10 vuotta taukoa. Hyvin tullaan yleensä juttuun, mutta kun naiselle ei tule oikeanlaista fiilistä, niin ei mitään ole tehtävissä. Mutta hyvältä se elämä maistuu näinkin, mikä lienee tärkeintä!
Pituudessasi ei ole mitään vikaa. Olet saman mittainen kuin isäni ja hieman pidempi, kuin hyvä miespuolinen ystäväni. Minä olen 158-senttinen enkä todellakaan etsi pitkää miestä.
Sinulle olen liian vanha, mutta älä pidä pituuttasi esteenä seurustelusuhteelle. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies, mutta yritän kirjoittaa niin neutraalin kommentin kuin mahdollista. Havaintoja AV:ltä yhdistettynä tähän uutiseen.
1. Jos mies on sinkku tai yksinäinen. Täällä se leimataan miehen viaksi. Hänellä on joku vika, ettei saa naista tai sitten asuu paikassa, jossa enemmistö miehiä. Rakentavaa keskustelua aiheesta ei palstalla ole. Okei, sen myönnän, että keskusteluista paistaa usein naisia syyllistävä piikittely. Yleissävy kuitenkin aina negatiivinen.
2. Jos nainen on sinkku tai yksinäinen. Hän saa täällä tukea ja annetaan vinkkejä miehen etsintään. Toki hänkin saa joiltain ikäviä kommentteja, mutta sävy keskusteluissa on positiivinen.
3. Kuten joku jo sanoikin, olisin juttuun kaivannut myös jonkun kaupungissa asuvan sinkkunaisen näkökulman.
4. Ihmettelen miksei Suomessa puututa enemmän yksinäisyyteen ja sen torjumiseen. Monet tutkimukset osoittavat sen heikentävän elämänlaatua huomattavasti ja on terveydelle jopa hengenvaarallista. Vaikuttaa varmasti myös kansantalouteen vaikka henkilö käy työssä niin tuottavuus olisi varmasti korkeampi mikäli henkilö voisi kaikkineensa hyvin.
Jos joku nyt tätä kommentoi niin kiitos asiallista keskustelua. Niitä palstan perusjankkauskommentteja jaksa enää kommentoida.
Päivän vitsi! Olen tehnyt useamman sinkkuketjun tilanteestani ja tullut rankasti haukutuksi jokainen kerta täällä.
Aijaa. Yleensä kyllä luen kaikki deittailuun liittyvät keskustelut mitä vain näen. Voitko linkata jonkun aloituksen niin lukisin ihan mielenkiinnosta. Mut ikävää varmasti ja en ymmärrä miks pitää olla niin negatiivinen, pariutuminen kun on aika monelle herkkä aihe. Kun taas, jotkut ovat ehkä sen pari kuukautta sinkkuina ja löytävät uuden eron jälkeen. Itsekkin jo yli vuoden sinkkuna.
Tein noita sinkkuketjuja vuosina 2014-2015 enkä tosiaan muista tarkalleen millä otsikoilla, muuten olisin linkannut. Yhden tosin ilmoitin asiattomaksi ja varmasti poistui, koska sain tappouhkauksen ja muutenkin meno oli aika ikävä siinä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
audimies kirjoitti:
Valtaosa treffejä ehdottavista miehistä ei halua parisuhdetta vaan nopeaa seksiä. Sen vuoksi lähes kuka vaan nainen kelpaa treffeille, vaimoksi ja lasten äidiksi vain harva. Treffikutsujen määrä ei oikeasti tarkoita muuta kuin että voisin panna sua yhden kerran.
Jos monet miehet halauavat treffeillä vain seksiä, niin eikö sitä voi käydä treffeillä' useamman miehen kanssa, jotta saa haluamansa kaltaisen miehen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
audimies kirjoitti:
Eihän tuossa ole mitään mikä kertoisi tasokkuudestasi. Minkälainen luonteesi on? Mitä harrastat tai harrastatko? Mites perhe, haluatko lapsia? Töissä vai opiskelia? Lapsia? Mitä tulevaisuudessa haluat ja mitä asioita pidät tärkeänä?
Eikai miestä kiinnosta koulutustasosi tai kuinka hoikka olet kun etsitään äidiksi kelpaavaa kumppania josta on olemaan perheen pää ja vahva kumppani ihan arkisissa asioissa. Ei se miten korkealla olet työssäsi tai miltä näytät kadulla ihmisten seassa merkitse mitään...
Mies +30v
Pitäisikö olla deittipalstoja tyyliin "Haluaisin muuttaa maalle, missä sinä olet?". Tarkoitan, että selkeästi etsittäisiin puolisoa maaseudulta? Ja vastaavasti maaseudulla asuvat voisivat sitä kautta etsiä kumppania, jotka ovat halukkaita muuttamaan maaseudulle?