Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hurraa! Lapset pääsi ruotsinkieliseen päiväkotiin ja eskariin!

Vierailija
15.05.2016 |

Sieltä menevöt suoraan ruotsinkieliselle ala-asteelle!

Ollaan ihan suomenkielinen perhe. Lapset ovat olleet kielikylvyssä yksityisessä päiväkodissa syksystä asti.

Kommentit (53)

Vierailija
1/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hurrii eikä hurraa

Vierailija
2/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mikä tässä mahtaa olla hurraamisen aihe? MIksi haluat opettaa lapsille tarpeetonta menneisyyden kieltä jopa oman äidinkielen kustannuksella?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsinkielinen ei ikinä laittaisi lastaan suomenkieliseen päiväkotiin ja esikouluun. Suomenkielinen riemuitsee, kun saa lapsensa ruotsinkieliseen päiväkotiin/esikouluun.

Outoa.

Vierailija
4/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtäisin riemun, jos kyseessä olisi esim. englanninkielinen tarha.

Vierailija
5/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hienoa! Lasten tulevaisuus on turvattu, kun helppo pääsy yliopistoon on varma.

Vierailija
6/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän ruotsinkielisten etuoikeudet, mm. yliopistojen alemmat pisterajat, ole saatu jo poistettua siihen mennessä, kun lapsesi on siinä iässä. Joten voi olla ihan turhaa tuo panostukseksi, eikä lapsesi pääsekään hyötymään bättrefolkin kiintiöistä.

Vierailija
7/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpompi lähteä Ruotsiin karkuun, jos Suomessa tulee isoja probleemeja.

Vierailija
8/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tehty tutkimusta, kaksikielisyy kuulemma lisää älyllistä joustavuutta, ja tuon ikäisenähän se kielten opettelu kannattaa aloittaa.

Ruotsissa ja germaanisissa kielissä on paljon samoja sanoja. Esim saksa on sitten helpompi myös oppia.

Itse mietin sitä, että miten aiotte avustaa läksyjen teossa ja kokeisiin lukemisessa jos olette molemmat suomenkielisiä? Kannattaa alkaa panostaa siihen omaankin kielitaitoon jo nyt, alakoululaiset kyllä tarvitsevat paljon apua läksyissä (etenkin kun opiskelevat sillä itselleen heikommalla kielellä).

Vierailija
9/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaveri teki tuolleen. Oli pakko ottaa kolmannella luokalla pois sieltä ruotsinkielisestä koulusta ja laittaa suomenkieliseen peruskouluun, sillä ei millään oppinut edes lukemaan ruotsiksi saati tehdä läksyjä ruotsiksi, hän jäi jälkeen ja häntä kiusattiin, koska ei puhunut ruotsia siten, miten muut lapset. Ja lapsi oli sentään ollu ruotsinkielisessä päiväkodissa jo 2-vuotiaasta. Perhe suomalainen ja puhuivat suomea kotona, mutta vanhemmat osaavat myös ruotsia. Eli ei se aina onnistu. Mieti nyt itse, miltä tuntuisi opiskella perusasioita elämästä lapsena ihan vieraalla kielellä, joka ei ole äidinkielesi? Kun asioiden ymmärtäminen voi olla vaikeaa jo ihan suomeksikin, saati vieraalla kielellä.

Vierailija
10/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden kielen osaaminen lähes natiivitasoisesti pelaa hyvää pohjaa muille akateemisille taidoille ja varsinkin muiden kielien opiskelulle. Minusta ihan fiksu ratkaisu. Meillä lapsi menee syksyllä täysin englanninkieliseen päiväkotiin, josta jatketaan kansainväliseen kouluun. Ihan suomenkielisiä olemme.

Kannattaa muuten lukea artikkeli: http://www.tiede.fi/artikkeli/jutut/artikkelit/kaksi_kielta_trimmaa_aiv…

Vierailija
11/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta onhan nyt Ruotsi valtionakin joka suhteessa paremmassa jamassa, kuin Suomi. Kansan älykkyydessä täytyy olla jotain eroa.

Vierailija
12/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan ihana ruotsinkielinen ala-aste tässä lähellä. Yläasteelle menevät ruotsalaiseen Norssiin.

Ollaan ihan vauvasta asti leikitty ruotsiksi leikkejä ja opeteltu sanoja.

Olen tosi iloinen että saatiin lapset ihan alusta asti ruotsinkieliseen kouluun.

Vierailija
13/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kahden kielen osaaminen lähes natiivitasoisesti pelaa hyvää pohjaa muille akateemisille taidoille ja varsinkin muiden kielien opiskelulle.

Kyllä, mutta mitä järkeä on opettaa toiseksi kieleksi ruotsi, kun sen tarve tulevaisuudessa on täysin olematon? Kannattaisi hyödyntää tämä lapsen taito oppia toinen kieli niin, että se toinen kieli olisi joku, josta on hyötyä.

Vierailija
14/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verkostoituminen tulevan eliitin kanssa alkaa jo pienenä.

Vierailija
15/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta onhan nyt Ruotsi valtionakin joka suhteessa paremmassa jamassa, kuin Suomi. Kansan älykkyydessä täytyy olla jotain eroa.

Tutkimusten mukaan Suomen suomenkielisten älykkyysosamäärä on näistä suurin, sen jälkeen tulee Suomen ruotsinkieliset ja viimeisenä ruotsalaiset.

Vierailija
16/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen syntyperältäni suomenruotsalainen, mutta ydinperheessäni olen ainoa joka kieltä puhuu. 

Ruotsia kuulin lapsena muulta suvulta ja viidennellä luokalla alkoi sen opiskelu. Olen kokenut tämän rikkaudeksi, sillä kielen osaaminen on nostanut kouluarvosanojani ja siten keskiarvoa, joka takasi minulle paremmat lähtöpisteet korkeakoulutukseen. 

Tämän taidon turvin voin myös jättää tämän Suomeksi kutsutun uppoavan laivan ja muuttaa lahden toiselle puolelle, jossa oman alan palkkaus on n. 1500-2000€ parempi kuin täällä. 

Itse kannatan kaksikielisyyttä ja pidän henkilökohtaisesti ruotsin kielestä. Vaikka englanti taitaa olla tärkein kielemme muuttuvassa maailmassa, monen kielen osaaminen on silti rikkaus. Itse puhun sujuvasti tai hyvin viittä kieltä ja se on kyllä auttanut esim. työpaikkojen saamisessa :) 

Vierailija
17/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verkostoituminen tulevan eliitin kanssa alkaa jo pienenä.

Kyllä ja lopulta AP:n lapsesta tulee RKP-poliitikko, joka vaatii lisää pakkoruotsia suomenkielisille.

Vierailija
18/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On tehty tutkimusta, kaksikielisyy kuulemma lisää älyllistä joustavuutta, ja tuon ikäisenähän se kielten opettelu kannattaa aloittaa.

Ruotsissa ja germaanisissa kielissä on paljon samoja sanoja. Esim saksa on sitten helpompi myös oppia.

Itse mietin sitä, että miten aiotte avustaa läksyjen teossa ja kokeisiin lukemisessa jos olette molemmat suomenkielisiä? Kannattaa alkaa panostaa siihen omaankin kielitaitoon jo nyt, alakoululaiset kyllä tarvitsevat paljon apua läksyissä (etenkin kun opiskelevat sillä itselleen heikommalla kielellä).

Minä olen opiskellut kokonaan ruotsiksi Åbo Akademissä, eli minulla on kyllä ruotsi ehkä jopa paremmin hallussa kuin suomi. Mies opettelee koko ajan lisää.

Vierailija
19/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkimusten mukaan Suomen suomenkielisten älykkyysosamäärä on näistä suurin, sen jälkeen tulee Suomen ruotsinkieliset ja viimeisenä ruotsalaiset.

Näkyisipä tämä jossakin noin niinkuin käytännössä.

Vierailija
20/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä? Eihän ruotsi ole heidän äidinkielikään. Tuossa voi käydä pahimmillaan niin etteivät he lopulta hallitse kumpaakaan kieltä erityisen hyvin tai ainakaan äidinkielen veroisesti. Ymmärtäisin, jos vanhemmista toinen puhuisi ruotsia ja olisitte oikeasti kaksikielinen perhe, mutta näinhän ei ole. Tai vaihtoehtoisesti oltaisiin Ruotsissa, jossa ruotsi on valtakieli. Mutta Suomessa suomi on selkeä valtakieli ja vaikka ruotsi on nostettu toiseksi viralliseksi kieleksi, niin sillä ei siltikään yksistään pärjää Suomessa. En siis täysin ymmärrä motiivejanne ruhtyä tuohon. Ehkä teillä on jokin illuusio ruotsinkielisten paremmuudesta.?