Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hurraa! Lapset pääsi ruotsinkieliseen päiväkotiin ja eskariin!

Vierailija
15.05.2016 |

Sieltä menevöt suoraan ruotsinkieliselle ala-asteelle!

Ollaan ihan suomenkielinen perhe. Lapset ovat olleet kielikylvyssä yksityisessä päiväkodissa syksystä asti.

Kommentit (53)

Vierailija
41/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit nyt laittanut enkunkieliseen niin olis jotain hyötyäkin kaksikielisyydestä.

Tai kiinan tai venäjän tai espanjan! Mitä etua ap luulee lapselleen olevan ruotsin taidosta, kun maassa on jo parisataatuhatta natiivia kaksikielistä? Jollain muulla kieliyhdistelmällä lapsi erottuisi muista ja olisi etusijalla esim. työtä hakiessa.

Eipä tuota tarvi kuin katsoa vaikka Ruotsin Monsterista työpaikkailmoituksia niin tyhmempikin näkee mitä etua siitä on.

??? Entä jos katsoo Venäjän tai Espanjan "monsterista" ilmoituksia? Tarvitaanko sielläkin ruotsia?

Niin että Venäjälle tai Espanjaan töihin? Venäjällä on palkkataso luokkaa 1/6 Suomesta ja Espanjassa 1/2 Suomesta.

Vierailija
42/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse laittaisin lapset kyllä opiskelemaan englantia niin saattaisivat jopa jotain siitä hyötyäkin. Ruotsi on maailmalla ihan yhtä hyödyllinen kuin suomen kielikin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävä sanoa, mutta sun lapset ei tuu pärjäämään koulussa, jos äidinkieli ei oo ruotsi. Päiväkoti ja eskari on ihan eri asia, mtta koulussa pitäisi pystyä oikeasti opiskelemaan sillä kielellä. Ettekä kuitenkaan tule pääsemään ruotsinkielisiin piireihin, jos sitä toivot, vaan tulette aina olemaan se outo suomenkielinen perhe joka halus lapsensa ruotsinkieliseen kouluun.

Lähes kaikki minun ystävät ja työtoverit ovat ruotsinkielisiä, joten ei enää tarvitse pyrkiä piireihin.

Vierailija
44/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisit nyt laittanut enkunkieliseen niin olis jotain hyötyäkin kaksikielisyydestä.

Tai kiinan tai venäjän tai espanjan! Mitä etua ap luulee lapselleen olevan ruotsin taidosta, kun maassa on jo parisataatuhatta natiivia kaksikielistä? Jollain muulla kieliyhdistelmällä lapsi erottuisi muista ja olisi etusijalla esim. työtä hakiessa.

Eipä tuota tarvi kuin katsoa vaikka Ruotsin Monsterista työpaikkailmoituksia niin tyhmempikin näkee mitä etua siitä on.

??? Entä jos katsoo Venäjän tai Espanjan "monsterista" ilmoituksia? Tarvitaanko sielläkin ruotsia?

Niin että Venäjälle tai Espanjaan töihin? Venäjällä on palkkataso luokkaa 1/6 Suomesta ja Espanjassa 1/2 Suomesta.

No kommenttini idea oli se, että joku esitti tuossa perusteeksi ruotsin opiskelulle sen, että Ruotsin monsterissa on työpaikkailmoituksia, joissa pitää osata ruotsia. Öö, no varmaan ihan minkä tahansa maan työpaikkailmoituksilla voi sitten perustella jonkun kielen tarpeellisuutta.

Vierailija
45/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanotaan vielä kaikkien riemuksi, että mieheni on puoliksi britti mutta valittiin silti kotikieleksi suomi ja koulukieleksi ruotsi. Toki lapset osaa englantia jonkin verran kun mies puhuu sitä isänsä kanssa.

Vierailija
46/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP taitaa olla wt jostain Korsosta. Ihailevat suuresti Ruotsin kuninkaallisia ja luulevat pääsevänsä lähes kuninkaallisiksi, kun pakottavat lapsensa opiskelemaan ruotsia, jota itse eivät oppineet.

Ja sä taidat olla täysin luktaidoton, kun ap:n teksteistä käy ilmi hänen käyneen Åbo Akademin.

Ainakin allergiasi ruotsinkieltä kohtaan käy tekstistäsi täysin ilmi

Vierailija
47/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahden kielen osaaminen lähes natiivitasoisesti pelaa hyvää pohjaa muille akateemisille taidoille ja varsinkin muiden kielien opiskelulle.

Kyllä, mutta mitä järkeä on opettaa toiseksi kieleksi ruotsi, kun sen tarve tulevaisuudessa on täysin olematon? Kannattaisi hyödyntää tämä lapsen taito oppia toinen kieli niin, että se toinen kieli olisi joku, josta on hyötyä.

Öh, olematon? Missä maailmassa kielitaitoa ei tarvita? Hohhoijaa.

Luitko edes tuota kommenttia? Siinähän todettiin, että kannattaisi lukea jotain hyödyllisempää kieltä kuin ruotsia. Miten sinä tulkitset tämän niin, että "maailmassa ei kielitaitoa tarvita" ?

Mitä vitun hyödyllisempää? Eiköhän ruotsi ole helvetin hyödyllinen kieli jos haluaa a) olla sivistynyt ja osata myös sen kielen, ja b) jos haluaa vaikkapa MATKUSTAA Ruotsiin ja pärjätä paikallisella kielellä siellä. Tai jotain täysin absurdia: jos haluaa vaikkapa MUUTTAA Ruotsiin. Minä olen 100% suomenkielisestä perheestä, käynyt suomenkieliset päiväkodit ja koulut. Jos minut oltaisi laitettu vaikkapa ruotsinkieliseen päiväkotiin, niin olisin ainoastaan iloinen ja ylpeä siitä, että olen oppinut vierasta kieltä jo pennusta asti.

Vierailija
48/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP taitaa olla wt jostain Korsosta. Ihailevat suuresti Ruotsin kuninkaallisia ja luulevat pääsevänsä lähes kuninkaallisiksi, kun pakottavat lapsensa opiskelemaan ruotsia, jota itse eivät oppineet.

Luuletko ihan oikeasti, että korsolaiset wt:t ovat monarkisteja?

Vierailija
49/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luuletko ihan oikeasti, että korsolaiset wt:t ovat monarkisteja?

Mitä ne sitten ovat? Republikaaneja?

Vierailija
50/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en valitsisi kieleksi ruotsia, mutta kaikki kielitaito on kyllä aina vain plussaa. Kun osaa ruotsin, oppii muutkin pohjoismaiset ja esim. saksan helpommin. Meillä lapsen päiväkoti- ja koulukieli on aina ollut englanti, vaikka asumme Suomessa. Lisäksi lapsi on opetellut YouTubesta jonkun verran saksaa, venäjää ja espanjaa. Ikää nyt 8v. Lapset imee kieliä kuin sienet ja yksi osattu kieli helpottaa aina seuraavan opettelua. Lisäksi akateemiset valmiudet muihinkin aineisiin parantuvat kielitaidon myötä.

Vierailija
51/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en valitsisi kieleksi ruotsia, mutta kaikki kielitaito on kyllä aina vain plussaa. Kun osaa ruotsin, oppii muutkin pohjoismaiset ja esim. saksan helpommin. Meillä lapsen päiväkoti- ja koulukieli on aina ollut englanti, vaikka asumme Suomessa. Lisäksi lapsi on opetellut YouTubesta jonkun verran saksaa, venäjää ja espanjaa. Ikää nyt 8v. Lapset imee kieliä kuin sienet ja yksi osattu kieli helpottaa aina seuraavan opettelua. Lisäksi akateemiset valmiudet muihinkin aineisiin parantuvat kielitaidon myötä.

MEILLÄ lapset, MEILLÄ mies, MEILLÄ mummo, MEILLÄ pappa, MEILLÄ opettaja, MEILLÄMEILLÄMEILLÄMEILLÄ HUOH OPETELKAA KIRJOITTAMAAN -.-

Vierailija
52/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Svenska språket är nyttig om man jobbar som närvårdare på en åldringshem i Närppes.

Vierailija
53/53 |
15.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maahanmuuttokriitikko? Nehän tätä tuntuvat aika paljon suunnittelevan, jotta välttäisivät monikulttuuriset koulut.