Avioero ja pienet lapset. Mitäs sitten.
Taitaa ero kolkutella. Nuorin on 10kk eli kotona hoidan kaikkia, mies töissä.
Jos tää nyt on ihan oikeesti tapahtumassa, niin miten tää etenee.
Mitä tukia saan. Mä en voi (halua) vielä palata töihin, nuorin on liian pieni. Auttakaa, neuvokaa.
Kommentit (21)
Lapset olisi kyllä yhteishuoltajuudella. Eli kotihoidontukea enemmän kuin nyt, kuntalisää ei ole. Entä lapsilisät kun yhteishuoltajuus, puoliksi miehelle ja mulle? Mähän niitä kyllä hoitaisin nyt kun olen kotona vielä.
Kotihoidontukeen saat sen hoitolisän, joka taitaa olla vähän vajaa 200 e. Paitsi, jos saat se jo. Se on ihan saman suuruinen olit sitten avioliitossa tai et.
Lapsilisät siihen osoitteeseen, jossa lapset asuvat.
Ei yhteishuoltajuus vaikuta elatusmaksuihin. Jos lapset asuvat luonasi, mies maksaa elatusmaksuja vaikka kuinka olisi yhteishuoltajuus. Jos hän on varaton/ei maksa, saat kunnan elatustuen. Lapsilisät maksetaan myös äidille paitsi jos lapset asuisivat isällään, niin silloin isä saattaisi saada elatusmaksut.
Siis isä saisi lapsilisät, jos hän olisi lähihuoltaja piti kiroittamani. T. 4. Mutta elatusvelvollisuus on kummallakin vanhemmalla ja etävanhempi maksaa lähivanhemmalle yhteishuoltajuudessakin elatusmaksuja.
Lapsilisät maksetaan lähivanhemmalle. Elatusmaksu määrätään elatuskyvyn ja luonapidon määrän mukaan, eli käytönnössä etävanhempi maksaa lähivanhemmalle.
Pärjäät varmasti, mutta mä en ymmärrä että minkä takia niitä lapsia tehdään sellaisen ihmisen kanssa josta ollaan valmiita eroomaan, eikä taistelemaan ja näkemään vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Pärjäät varmasti, mutta mä en ymmärrä että minkä takia niitä lapsia tehdään sellaisen ihmisen kanssa josta ollaan valmiita eroomaan, eikä taistelemaan ja näkemään vaivaa.
Mistä päättelet ettei olla taisteltu ja nähty vaivaa? Helvetisti ollaan sitä jo tehty, ei auta. Liikaa riitelyä, tiedän itse millaista on kun vanhemmat riitelee jatkuvasti, ja mikä helpotus se oli lapsena kun se vihdoin loppui.
Entä sitten kun lapset menevät päiväkotiin/eskariin/kouluun, ja lapset olisi ilmeisesti viikko-viikko systeemillä. Lapsilisät puoliksi? Eihän siinä vaiheessa ole mitään elareita enää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet ettei olla taisteltu ja nähty vaivaa? Helvetisti ollaan sitä jo tehty, ei auta. Liikaa riitelyä, tiedän itse millaista on kun vanhemmat riitelee jatkuvasti, ja mikä helpotus se oli lapsena kun se vihdoin loppui.
10 kk on aika lyhyt aika nähdä vaivaa parisuhteen eteen. Varsinkin, kun perheessä on vauva.
Vierailija kirjoitti:
Entä sitten kun lapset menevät päiväkotiin/eskariin/kouluun, ja lapset olisi ilmeisesti viikko-viikko systeemillä. Lapsilisät puoliksi? Eihän siinä vaiheessa ole mitään elareita enää?
No en nyt niistä lapsilisistä stressaisi. Ja jos pitäisi tehdä joku jako niin se jolle lapsilisät tulee, hoitas vaikka enemmän lasten vaate -ja tavarahankintoja.
Kannattaa sitten varautua myös siihen, ettei kaikki menekään sopuisasti....mies haluaakin lähihuoltajuuden.....taistelette oikeudessa ....kallista hommaa!! Ja kaiken kukkuraksi oikeus määrää lähivanhemmuuden isälle....! Nimin. Näin mulle kävi!!
Oletteko hakeneet ammattiapua? Menkää ihan oikeasti juttelemaan.
Tietysti suhteessa tapahtuu sellaisia asioita jotka johtaa automaattisesti eroon, väkivalta, pettäminen, ym. mutta onko teillä tilanne jo niin paha?
Jos ei ole, niin oikeasti, yritä vielä. Ensimmäinen vauvavuosi on joskus tosi kamala ja testaa äärimmilleen parisuhdetta.
Vierailija kirjoitti:
Käsittääkseni toinen vanhemmista on aina lähivanhempi ja sille menee myös lapsilisät. Huolimatta siitä, että lapset ovat kummallakin yhtä paljon.
Ottakaa ensin vaikka pieni asumisero, muuta vauvan kanssa miettimään asioita esim. äidille, siskolle, kaverille pariksi viikoksi?
En ymmärrä miksi isän pitäisi maksaa elatusmaksuja lapsesta, jos lasta hoidetaan puoliksi ja kulut maksetaan puoliksi. Tuollaisella järjestelyllä saadaan isät hylkäämään lapsensa, kun joutuvat elättämään ex-puolisonsa. Eihän siinä ole mitään järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa sitten varautua myös siihen, ettei kaikki menekään sopuisasti....mies haluaakin lähihuoltajuuden.....taistelette oikeudessa ....kallista hommaa!! Ja kaiken kukkuraksi oikeus määrää lähivanhemmuuden isälle....! Nimin. Näin mulle kävi!!
Miten oikeus perusteli päätöstä?
Vierailija kirjoitti:
Tulevatko lapsilisät nyt sinulle? Ja sinusta tulee varmaan ainakin nyt lähihuoltaja? Silloin lapsilisät varmaan tulevat jatkossakin sinulle. Elareita maksetaan ihan sinne saakka kun lapsi/lapset ovat 18v, mutta viikko-viikko -järjestelyssä ei yleensä. Viikko-viikossakin pienituloisempi voi saada lapsilisät. 10-kuinen ei kuitenkaan voi olla viikko-viikko -järjestelyssä eli ei nyt kannata mennä asioiden edelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
10 kk on aika lyhyt aika nähdä vaivaa parisuhteen eteen. Varsinkin, kun perheessä on vauva.
Vaikeudet eivät alkaneet silloin kun vauva syntyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulevatko lapsilisät nyt sinulle? Ja sinusta tulee varmaan ainakin nyt lähihuoltaja? Silloin lapsilisät varmaan tulevat jatkossakin sinulle. Elareita maksetaan ihan sinne saakka kun lapsi/lapset ovat 18v, mutta viikko-viikko -järjestelyssä ei yleensä. Viikko-viikossakin pienituloisempi voi saada lapsilisät. 10-kuinen ei kuitenkaan voi olla viikko-viikko -järjestelyssä eli ei nyt kannata mennä asioiden edelle.
Selvennettäköön että eroa ei olla "lyöty lukkoon", riitelyt ja ongelmat ovat nyt vaan sillä tolalla että niitä on liikaa ja ero on mainittu puheissa.
Lapsilisät tulee mulle joo. Eikä tietenkään viikko-viikkoa olisi vielä, vasta sitten kun nuorin menisi päiväkotiin. Eli olisin sitten lähihuoltaja joo. Joku puhui tuolla niistä elareista että onko reilua että mies niitä makselee tms, toki haluan että selviän taloudellisesti lasten kanssa jos olisin yksin, mutta en nyt tässä ole "kynimässä" miestä.
No kotihoidontukea- ja mahdollisesti kuntalisää. Jos lapset jäävät sinulle niin saat yksinhuoltajakorotuksen lapsilisiin noin 50 per lapsi. Miehen maksamat elatusmaksut, jos lapset jäävät sinulle.
Asumistukea vuokra-asuntoon, jos muutat.
Jos mukulia on liuta ja miehellä pienet tulot eli pienet alarit saatat saada toimneetulotukea.