Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jakakaa parhaat säästö-, ja kulutuksen vähentämisvinkkinne!

Vierailija
13.05.2016 |

Olen huomannut että itselläni menee rahaa ns. tyhjään, eli ostelen kaikkea pientä turhaa joka on edullista, mutta joka vie rahaa pitkällä tähtäimellä. Esim. kaupasta ostetut napostelueväät, kahvilakahvit, ulkoana syöminen jne.

Miten te olette saaneet säästettyä? Jättämällä jotain pois, korvaamalla tuotteen jollain toisella?

Omat vinkkini:
- pyrin suunnittelemaan ruokailut niin että ostamani ruuat tulevat ravintoympyrää, enkä osta ns. ravitsemuksellisia turhakkeita lähes ollenkaan (karkit, sipsit, limu, valmiskastikkeet jne) Joskus saa toki herkutella. Tämä auttaa painonhallintaan sekä lompakon kurissa pitämiseen.

- Sama homma kauneudenhoidossa eli ainoastaan välttämättömimmät.tuotteet perushygieniaan ja meikkaamiseen. Hiukset pysyvät hienoina kun niitä ei käsittele lakalla, kuivaimilla ja niin edelleen.

-Ostan hopeoituja koruja sillä ne kestävät paremmin käytössä eivätkä edes ole huomattavan kalliita ns. Pilipali koruihin verrattuna.

-Tsekkaan materiaalit vaatteissa. Laatu on tärkein, ei määrä.

-Kilpailutan lähes kaikki elintarvikkeet ja ostan edullisinta, toki laatu merkitsee myös. Etnisissä kaupoissa on usein edullisia elintarvikkeita ja hyvä hinta-laatusuhde.

-Virosta saa ostettua kosmetiikkaa edullisesti

- En käytä alkoholia tai tupakkaa.

-Panostan ennemmin ihonhoitoon kun meikkeihin tai hiustuotteisiin jotka eivät tue hyvinvointia. Esim. monet tuotteet enemmänkin tuhoavat hiusta ja ihoa kun auttavat niiden hyvinvointia.

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Shoppaillessa netissä, odotan aina huomiseen että haluanko tilata tavarat vielä seuraavanakin päivänä. Yleensä en joten useita satasia jo säästetty.

- Ripsivärin käyttöikää voi pidentää liottamalla sitä putkiloa kuumassa vedessä ennen levitystä.

- osta blenderi ja hyödynnä päiväyksen ylittäneet banaanit, jogurtit ja jäätelön jämät, vauvalta jääneet piltit jne niin ei tarvitse heittää pois

- laita heti tuoreesta leivästä puolet suosiolla pakkaseen niin ei jää pöydälle homehtumaan (nimim. ennen puoli leipäpakettia aina lopulta homeessa)

- vauvan kosteuspyyhkeet ovat turhake. Kostutettu harso ajaa saman asian.

- mene kalaan ja pyydystä ruokasi. Saa vaihtelua ruokavalioon ja raitista ilmaa! 

Vierailija
22/40 |
13.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta vanha auto, sellainen ikiliikkuja johon varaosat ovat ilmaisia.

90-luvun Corolla tai Sunny.

On köyhälläkin perheellä varaa kahteen autoon, kun käyttökulut vuodessa jää sataseen - pariin. Tuollaisiin saa talvi- ja kesärengassetit, siis molemmat jo nykyautojen yhden talvirenkaan hinnalla. :D

Vinkki ei tosin sovellu pienimunaisille, tai muillekaan jotka joutuvat autollaan kompensoimaan jotain.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukset verkkokaupoista, kirjaus.  Ostopvm, ym. 

Vierailija
24/40 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut tapana ostaa joku pieni patukka melkein päivittäin, mutta nyt laskin, että siitä tulee n. 200€ vuodessa. 

Vierailija
25/40 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Olen eronnut kirkosta

- En omista autoa

- Puhelinliittymänä perusliittymä jossa veloitetaan soitetuista puheluista ja textareista, netti kuuluu kk-maksuun joka on 2e, puhelinlaskut 3e/kk. (käytän watsappia aina kun mahdollista)

- En omista muita vakuutuksia kuin kotivakuutuksen.

- Ostan tarjouksista ruokaa pakkaseen ja suunnittelen ruuat tarjousten mukaan.

- En käy kampaajalla, värjään hiukset itse ja mies leikkelee latvoja tarvittaessa.

- En käytä meikkiä päivittäin.

- Vaatteita ostan vain jos on ihan pakko ja silloinkin etsin mahdollisimman edullista, vaatekaupoilla käyn kerran vuodessa.

Tollasta liittymää ei ole.

Vierailija
26/40 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta vaatteita. Nyt työtön niin en tarvitsekaan uusia. Syön vain 1-2 krt vuorokaudessa.

Vierailija
27/40 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukku, katsominen koska viimeksi tilattu, vähentää tuhlausta.

Vierailija
28/40 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi alapeukku, katsominen koska viimeksi tilattu, vähentää tuhlausta.

Alapeukutin, koska en ymmärtänyt mitä tarkoitit. Vähän voisi avata. Eli muiden kokemusten haku netistä, kirjaus? Koska viimeksi tilattu - riippuu mitä on tilaamassa ja mihin tarkoitukseen. Jos vitamiinit alkavat loppua, sen näkee omasta kaapista. Bonukset kannattaa kyllä hyödyntää eli usein verkkokaupasta on halvempaa tilata, vaikka ei ole niin ekologista.

Vierailija
29/40 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn nelisen kertaa vuodessa Kaakkois-Aasiassa pari - kolme viikkoa kerrallaan. Säädän talosta ilmanvaihdon minimiin, lämpötilan 17 asteeseen ja lämminvesivaraajan pois päältä sekä laitan autot seisontaan. Säästyy hyvät rahat kun ei tarvitse maksaa Suomen hintoja. Samalla voi tehdä muita Suomessa kalliita hankintoja. Esimerkiksi silmälasit maksavat Suomessa niin paljon ja toimitus kestää niin kauan, että halvemmalla ja nopeammin ne saa esim. Singaporesta tai Hongkongista. Eli vaikka joutuu ostamaan lentolipun lasien lisäksi niin silti ne on halvemmat kuin Suomesta ostettuna. Suomessa toimitus kestää viikokausia, Aasiassa ne saa parissa päivässä. Samat merkkilinssit ja kehykset. Lomamatkan saa kaupan päälle ja rahaa säästyy kun omakotitalo Suomessa on tyhjänä.

Vierailija
30/40 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

- en käy kampaajalla (tai ehkä kerran vuoteen), luonnollinen oma sävy, siihen sitten joskus jotain sävyä, mikä näyttää suht hyvältä vaikka oma juurikasvu tulee esiin, pitkät hiukset, joten helppo tasailla itsekin vaan latvoja

- teen usemman päivän ruuat kerralla, ylimääräiset pakastan

- leivon itse esim. sämpylöitä, näitä myös pakkaseen

- käyn sienstemässä, marjastamassa, kalassa

- suosin alennusmyyntejä, kirppareita

- en juuri tee heräteostoksia

- yritän pitää kuukausimaksut minimissä, kerrallaan vain esim vain hbo, ei useita suoraroistopalveluja kerralaan

- vältän osamaksuja, ainoastaan osamaksulla, jos on todellinen tarve

- ostan kodintarvikkeita ja hygieniatuotteita tarjouksesta esim. Tokmannilta kerralla enemmän

- kotona aina jotain hätävararuokaa ja juurikin noita kodin- ja hygieniatarvikkeita valmiina useampi pakkaus/puteli

- meikit tilaan cocopandalta tarjouksista

- laitan kesälomarahat ja veronpalautukset säästötilille, josta aina sitten suuremmat menoerät maksetaan, esim autonhuolto tai kodinkoneet tms.

- sitten kun on ylimääräistä rahaa, niin joskus joku mökin vuokraus / äkkilähtö etelään

- suosin ajattomia vaatteita, joten ei tarvitse mennä viimeisimpien muotivillityksien perässä

T. Itse työssä ja mies opiskelee

Vierailija
31/40 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole samaa mieltä tuosta, että ruuassa aina halvinta ja samalla puhut terveydestä. Halvimmissa on yleensä ne jämäpalat sekä mahdollisesti paljon täyteaineita. Mieluummin ostan mansikkasosetta, jossa on mansikkaa 50% kuin halpis mansikanmakuista sosetta, jossa on mansikkaa (tai mansikkamakuainetta) ehkä 5%.

Vierailija
32/40 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
33/40 |
26.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Osta vanha auto, sellainen ikiliikkuja johon varaosat ovat ilmaisia.

90-luvun Corolla tai Sunny.

On köyhälläkin perheellä varaa kahteen autoon, kun käyttökulut vuodessa jää sataseen - pariin. Tuollaisiin saa talvi- ja kesärengassetit, siis molemmat jo nykyautojen yhden talvirenkaan hinnalla. :D

Vinkki ei tosin sovellu pienimunaisille, tai muillekaan jotka joutuvat autollaan kompensoimaan jotain.

Ei todellakaan jää kulut sataseen pariin vuodessa. Liikennevakuutus 500-600, verot 300 siihen päälle vielä varaosat ja pensat. Muutama satanen kuussa lähempänä totuutta

Vierailija
34/40 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

katson netistä ilmaiset ohjelmat ja elokuvat siinäkin säästää, ostan aleruokaa silloin jos on jäljellä, ostan edullista kosmetiikkaa kuten essence sarjaa.

Vierailija
35/40 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieti ostoksissa aina: haluatko, vai tarvitsetko?

Vierailija
36/40 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut erään ison hankinnan takia laittamaan rahahanat tilapäisesti tosi tiukalle. Itse olen tehnyt näitä:

Vältän mihinkään kauppaan menoa ihan viimeiseen asti, kunnes lopulta on pakko kun joku vaikeasti korvattava tai korvaamaton ruoka tai tavara loppuu kerta kaikkiaan, esim kissanruoka tai maito. Jos et mene kauppaan niin ei kulu rahaakaan.

Luen kauppojen tarjoukset netistä hyvin huolellisesti ja teen aina listan. Teen myös joka viikolle ruokalistan jossa yritän hyödyntää jo kotona olevia ruokatarpeita ja myös edullisia tarjouksia. Kaikki eilinen ruoka joko syödään seuraavana päivänä tai pakastetaan annoksina myöhempää käyttöä varten.

Maksan kaikki ostokset käteisellä niin näen selkeästi paljonko oikein kulutan. Otan käteistä pankista joka toinen viikko budjetoimani määrän ja sillä  määrällä on sitten keploteltava  seuraavat 2 viikkoa. Kyllä tulee tosi tarkkaan mietittyä kaikki ostokset kun setelit ja kolikotkin hupenee uhkaavasti.

En käytä saippuan, shampoon ja edullisten voiteiden (vanha hyvä Nivea) lisäksi kosmetiikkaa ollenkaan.  Hiukan kiinnitti huomiota että laitoit kosmetiikkaostokset omalle listallesi. Kuluuko sinulla todella noin paljon kosmetiikkatuotteita  koko ajan että niitä kannattaa ostella Virosta asti? Vai onko kyseessä vaihtelunhalu tai hemmottelu? Omasta mielestäni suurin osa kosmetiikasta on vain naisilta rahat pois -meininkiä.

Vaatteita olen ostanut keväällä  tarpeen mukaan enkä tarvitse tänä vuonna enää uusia. Eli vaatebudjetti on nolla. Ehkä joulun jälkeen katson talvisaappaita alennusmyynnistä jos sattuu jotain sopivaa saamaan edullisesti. Mutta pärjään niilläkin mitä jo omistan. Neuvoni onkin että pysy poissa vaatekaupoista kokonaan.

En syö ravintoloissa enkä käy kahvilla missään tällä hetkellä. Kunhan rahatilanne helpottuu taas parin kuukauden kuluttua niin voin palata asioimaan sinnekin. En osta nyt mitään netistä, harvemmin sitä tuli aikaisemminkaan tehtyä.

Vierailija
37/40 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käy koskaan kampaajalla, en värjää hiuksia. En käytä mitään muotoilu- tai viimeistelytuotteita, pidän hiukset aina kodin ulkopuolella kiinni hiusdonitsilla, jotka olen itse ommellut. Tyttäreni ja poikani käyttävät maskeista irroitettuja joustinlenkkejä hiuslenkkeinä, solmivat ne lenkiksi ja tukka poninhännälle.

En meikkaa. Koskaan.

En käytä voiteita, rasvoja, puhdistusnesteitä, mitään. Jos kasvojeni iho on kuivaa, esimerkiksi pakkasilla, niin käytän tuoksutonta käsirasvaa tai vartalovoidetta. Olen tähänkin asti pärjännyt urallani ilman ulkoisia meriittejä, miksi minun pitäisi naamioida itseäni?

Käytän edullista hammastahnaa. Pesen tukan edullisella samppoo+hoitoaineyhdistelmällä, otan vastaan kaikki hiustenpesuaineet, joita valikoivasti migreeniä hajusteista saava siskoni minulle lahjoittaa. Pesen hiukseni vain kaksi kertaa viikossa, kesäisin käyn päivittäin uimassa 1-5 kertaa (suoraan pihasta), talvella käyn suihkussa vain jos olen hionnut, muutoin pesulla 2x viikossa saunan yhteydessä (no, jos olen menossa johonkin ihmisten keskelle, niin käyn edellisenä iltana suihkussa, jos ei satu olemaan saunaa lämmitetty juuri silloin). En käytä erillisiä vartalonpesuaineita, vaan samalla kun vaahdotan tukan, pesen kainalot jne.

Ompelen ja kudon/virkkaan itse mahdollisimman paljon - myös lahjat. Lahjoista kysyn etukäteen (tai minulta suoraan pyydetään) mitä tarvitaan. Vauvalahjoina on ollut suosittuja konepesun kestävät virkatut/kudotut (eli neulotut tai tikutut) villapeitteet. Tyttövauvoille yksinkertaiset sievät mekot (puuvillaa tai pellavaa). Olen tehnyt myös tilkkutyönä leikkimattoja - pyynnöstä.

Korjaan kaikki mahdolliset vaatteet, vaihdan vetoketjut, napit jne. Olen ostanut edullisesti erilaisista poistomyynneistä ja tehtaanmyymälöistä vetoketjuja, solkia, nappeja, kankaita, nauhoja jne (esimerkiksi vetoketjuja 10 senttiä kappale).

Tänä kesänä olen ostanut itselleni yhden t-paidan - bändipaidan! Viime keväänä ostin pitkähihaisen flanellipaidan, ja sitä ennen taisi olla aikana ennen koronaa, kun ostin 16€ mekon Prisman alennusmyynnistä, sitä olen käyttänyt nyt jo kolmissa rippijuhlissa, yksissä ylioppilasjuhlissa ja kaksissa pikkujouluissa (siis ostin sen ennen koronaa, silloin vielä työpaikoilla järjestettiin pikkujouluja). Uusia kenkiä en ole ostanut muutamaan vuoteen, olen ottanut käyttöön lasten pieniksi jääneitä kenkiä. Viimeksi olen tainnut ostaa itselleni feikkikroksit neljä vuotta sitten?

Vaihdoin suurikulutuksisen auton pienikulutuksiseen, osamaksuerä kuittaantuu polttoaineen kulutuksen merkittävällä pienenemisellä, myös autovero ja vakuutus pienenivät. Mies ajaa teineille ostetulla mopoautolla, kunnes löydetään sopiva pienikulutuksinen tarpeisiimme sopiva auto. Valitettavasti tarvitsemme kaksi autoa, työajat menevät ristiin ja työmatkat eri suuntiin - julkista liikennettä ei ole.

Lämmitän taloa puilla, jotka teen itse tai yhdessä isäni kanssa. Puut omasta metsästä.

Kasvatan noin 3-4kk kaikki syömämme vihannekset itse, eli salaatit, kurpitsat, tomaatit, kurkut, juurekset, lehtivihannekset, maissin, kaiken valkosipulin mitä käytämme, mansikaa saan noin 20 litraa kesässä. Kerään omat ja naapurin marjat pensaista, kerään sieniä, metsämarjoja, säilön raparperia. Vastaanotan kaikki tarjotut vihannekset, marjat ja hedelmät, säilön ne tai syömme tuoreina. Metsästysseura maksaa metsän jahtikäytön korvausta lihana, pari kiloa hirveä on mielestäni ihan hyvä palkkio, koska rahallinen korvaus olisi sidottu pinta-alaan, ja tuo metsä on kovin pieni... Otan näin loppukesästä vastaan myös kaikki ylijäämäriistan, kun metsästäjät alkavat epätoivon vimmalla tyhjentää pakastimiaan viimevuotisista lihoista.

Tässä nyt pintaraapaisua.

Vierailija
38/40 |
26.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä on kiva lukea, tulee hyvin esiin myös miten erilaisia elämäntapoja ihmisillä on!

Ja olo, että elää itse luksuselämää (jossa vaikka mistä ois varaa säästää).

Vierailija
39/40 |
20.09.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
40/40 |
10.01.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi