Pitääkö uudet lakanat pestä ennen käyttöön ottoa?
En oo aiemmin pessy ja nyt sit lueskellu juttuja, havahtunu siihen et mun kehoon on saattanu imeytyä niistä vaikka mitä hirveitä myrkkyjä! Mulle ei ainakaan koskaan oo tullu ihottumaa yms, mutta mistä minä sitten tiedän jos niitä myrkkyjä on imeytynyt mun kehoon, kuinka paljon ja mitä haittaa ne elimistölleni aiheuttavat??
Emmä nyt tiennyt et uudet petivaatteet voi olla jopa hengenvaaralliset... Kuulostaa niin naurettavalta. Kun kaupastakin ostan uusia vaatteita, ajattelen että kun ne on käyttämättömiä niin ne on puhtaita ja voi laittaa suoraan päälle. Lakanapakkauksissa olen kyllä huomannut tekstin että " suositellaan pesua ennen käyttöönottoa " mut oon aatellu et se on vaan jotain turhan päivästä hömpötystä, kun kyllähän näiden pitäis ihan puhtaat olla kun ovat uudet ja kukaan ei ole vielä käyttänyt.
Kommentit (45)
Niissä lapuissa lukee suositus pesemisestä. Eikö joku osa lukea?
Vierailija kirjoitti:
Olen luullut että yleisesti ottaen lähes kaikki oppivat mm. tällaiset perusasiat jo lapsuudenkodeissaan. Tietenkin ne kannatta pestä, ei pakkoa, mutta jos tykkää pitää terveydestään huolta...
Ainakin minä opin perimätietona, ja se oli sentään 80-luvulla se, tosin ehkä oltiin keskimääräistä hieman tiedostavampi perhe sen ajan valossa tarkasteltuna. Nykyään on aika käsittämätöntä jos ei ole kuullut tekstiileihin jäävistä kemikaalijäämistä yms.
Minä opin mämä asiat jo 50-luvulla äidiltäni. Pestiin vaikka oli vaan pulsaattorikone, johon mahtui 2 lakanaa kerrallaan.
Eikö ap voi taitella aikuisten lakanaa vauvalle, jos on vaan kaksi vauvan lakanaa olemassa?
Ei tarvitse pestä, se teksti on siinä ainoastan jos joku herkkänahkainen saa näppylöitä ja alkaa tutkia asiaa, normaali-ihoinen voi huoletta käyttää pesemättä, jestas teitä, jauhelihankin pesette varmaan 😂😂😂
Itse kyllä aina pesen jos mahdollista mutta ei aiemminkaan ole tullut mitään vaikka on suoraan paketista otettu. Kyse ei välttämättä täälläkään ole että ihmiset aina käyttäisivät lakanoita ilman ekaa pesua mutta mm. Tänään aamulla vauvva pissi sänkyyn ja vaihtoehdot olisi ilman lakanaa tai poikkeuksellisesti uusi lakana ilman pesua.