Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Uskotko pääseväsi joskus eläkkeelle?

Vierailija
12.05.2016 |

Minä en usko pääseväni. Ja uskon tämän koskevan yhä useampaa 70-80-luvulla syntynyttä.

Olen itse hiukan yli 30-vuotias ja väitän eläkeiän nousevan tulevaisuudessa niin korkeaksi, että sitä on käytännössä mahdoton saavuttaa. Ja vaikka niin hyvin sattuisikin käymään, että henki tuohon asti pihisisi, eläkesumma tulee olemaan niin surkea ettei sillä elä mitenkään. Siispä on pakko jatkaa työelämässä hautaan saakka. Siinä saa sanonta "kuoli saappaat jalassa" ihan uuden merkityksen.

Siksipä olen päättänyt nauttia elämästä juuri nyt ja aion esimerkiksi hoitaa lapseni hoitovapaalla 3-vuotiaaksi saakka kotona, eläkekertymää sen kummemmin pohtimatta. Olen laskenut tuon ajan syövän tulevasta eläkkeestäni 120€/kk ja se on täysin mitätön asia tämän elämänvaiheen arvoon nähden. Omaisuutta yritän kartuttaa omistusasumisen voimin jotta lapsillani olisi joskus mahdollisuus arvokkaaseen vanhuuteen ja ehkä jopa siihen eläkkeeseen, jota tuskin itse tulen koskaan näkemään.

Kaikki tämä on saanut minut muuttamaan asennettani enemmän suuntaan "Nyt kun" kuin "Sit kun". Pakko sanoa, että elämästä on tullut kertaheitolla rikkaampaa.

Mitkä ovat omat tulevaisuudennäkymäsi, sinä 30-40-vuotias? Jakaako täällä kukaan ajatusmaailmaani?

Kommentit (60)

Vierailija
1/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko pääseväni. Olen 37.

Vierailija
2/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luultavasti JOUDUN muutaman kuukauden sisällä työkyvyttömyyseläkkeelle.

M22

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun ilmeisesti X-sukupolveen ja TIEDÄN etten tule pääsemään eläkkeelle. En edes asennoidu niin että "sitten eläkkeellä on aikaa ja rahulia naattia elämästä!!!" Ehei.

Vierailija
4/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muahhahhaaa. Eläke?

Olen neljänkymmenen ja ajattelin että nyt on hyvä aika iltatähdelle, koska työelämää voisi hyvinkin olla vielä sen neljännesvuosisata edessä, ehkä pidempäänkin - eläkkeelle nyt vaan ei ole varaa jäädä.

Joten todellakin sitä voi elää nyt niin kuin haluaa eikä odottaa että eläkkeellä on sitten aikaa.

Vierailija
5/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 37. Työuraa on takana toistakymmentä vuotta, julkisella, enkä usko, että KEVAlla on enää pennosia jaettavaksi kolmenkymmenen vuoden kuluttua. Tähänastinen katkeamaton työsarkani on kerryttänyt eläkettä säälittävän vähän (pieni palkka).

En ole uraorientoitunut, joten olen käyttänyt kaikki systeemin mahdollistavat pilipalivapaat osittaisesta hoitovapaasta vuorotteluun saakka maksimoidakseni vapaa-aikani. Tällä hetkellä olen opintovapailla.

Eläkkeestä en murehdi, kiinteää omaisuutta on jonkin verran ja lisää tulee aikanaan perimällä. Olen valmistautunut realisoimaan sitä hätätilanteessa ja tarpeen vaatiessa vaihtamaan edullisempien elinkustannusten maahan.

Muuten tässä ei ole mitään hätää: perusasiat ovat kohdallaan, ei velkaa. Eikä suorituspaineita.

Vierailija
6/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin. Tai voihan sitä eläkkeelle päästä, mutta eläke on maksettava itse itselleen omista säästöistä. Suomen eläkejärjestelmä romahtaa arviolta viiden vuoden sisällä.

Vierailija
7/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittelen varmuuden vuoksi rahaa säästöön että on sitten joku hätävara kun kituuttelee pienellä eläkkeellä. En edes ajattele vielä mikä eläkeikä voisi olla, varmaankin niin kauan pitää käydä töissä kun kynnelle kykenee.

Vierailija
8/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näillä näkymin eläköidyn 2047. Eiköhän tuohon mennessä automatisaatio ole synnyttänyt perustulo-onnelan ja nykyisillä eläkerahastoilla ei ole mitään virkaa. Mun osuuteni lienee kuitenkin se sama 9,5 miljardisosa automaation tuottamista hyödykkeistä ja palveluista kuin kaikilla muillakin. Puolet taitaa mennä verotukseen silloinkin. Kesämökki Marsissa ja käyn laskettelemassa Plutossa.

Vierailija
9/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko, ja olen syntynyt 60-luvulla. En myöskään palkastani yh:na pysty eläkesäästämään tai sijoittamaan. Asunto on ainoa omaisuuteni, eikä sitä voi myydä, koska jossain on asuttava. Lisäksi arvo vain laskee koko ajan. Luulen että olen amerikkalaismummojen tapaan töissä vielä 80-vuotiaana.

Vierailija
10/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en todellakaan usko pääseväni. 50-luvulla syntyneet syövät eläkkeeni ja minun tehtäväkseni jää tehdä töitä kuolemaani saakka. Tai ehkä minut jo dementoituna yt-neuvotellaan työttömäksi. Terkuin 32v.

Vierailija
11/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuolen ennen eläkeikää, mahdollisesti jo ihan lähitulevaisuudessa. Mikäs tässä, kun kuset ovat jo reisillle valuneet...

Vierailija
12/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon kyllä pääseväni, 60-jotain-vuotiaana. Pakko se on eläke säilyttää, niin moni ei ole enää työkykyinen 55-vuoden jälkeen. Eri asia tietty, millä summalla saa elää, mutta se ei tule olemaan minulle ongelma, aion elää pääomatuloilla perinnöstä.

Vierailija
13/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon kyllä pääseväni, 60-jotain-vuotiaana. Pakko se on eläke säilyttää, niin moni ei ole enää työkykyinen 55-vuoden jälkeen. Eri asia tietty, millä summalla saa elää, mutta se ei tule olemaan minulle ongelma, aion elää pääomatuloilla perinnöstä.

Ja siis olen syntynyt 70-luvulla.

Vierailija
14/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko pääseväni. Olen 37.

sama

Vierailija
15/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon 38 v ja pätkätöiden vuoksi eläkekertymäni on tällä hetkellä reilut 500 euroa. Ei, en usko koskaan saavani eläkettä jolla voisi elää edes minimimittapuun mukaan. Työtäkään ei ole luvassa, vaikka  tutkintoja on kaksi joista toinen pätkistöiden ohella suoritettu. Lienee viisainta että vedän itseni kiikkuun tuossa kuudenkympin korvilla etten jää yhteiskunnan tai lasteni rasitteeksi.

Vierailija
16/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion päästä antennieläkkeelle.

Vierailija
17/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti JOUDUN muutaman kuukauden sisällä työkyvyttömyyseläkkeelle.

M22

En luultavasti elä niin pitkään. 

Sairauseläkkeelle ei nykyään pääse jos pystyy rauhautuun työpaikalle.

M55

Vierailija
18/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkkeelle jää ne joilla on varaa siihen. Eihän 40-vuoden päästä niitä eläkkeitä ole kukaan täällä maksamassa kun lapsia tehdään 1,5 vai mikä se luku onkaan, lisäksi lapsettomien osuus kasvaa vuosi vuodelta. Vanhuspalveluista turha haaveillakkaan :D kotihoito on nykypäivää ja niin myös sitten joskus. Juttelet jonkun hyljerobotin kanssa päivästä toiseen paskat vaipassa. Se on sitä tulevaisuutta. Ainoa lohtuni on siinä, että eutanasia on laillistettu Suomessa tai EU:n liittovaltio Suomessa jo tuohon aikaan. Viimeisen kerran kun lähdet töistä 70-vuotiaana niin limusiinikyydillä saattokotiin ja vihreät liemet suoneen. Adios!

Vierailija
19/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän keskustelun innoittamana päätin käydä katsomassa takuueläkkeen määrän. Se on tällä hetkellä 766 euroa, eli sen verran saa takuueläkettä, jos ei mitään muuta eläkettä saa (tai sitten muu eläke + takuueläkettä, että päästään tuohon samaan minimieläkkeeseen).

Olen 40-vuotias ja työeläkeotteeni mukaan minulle on kertynyt eläkettä vähän yli 800 euroa. Eli positiivista on, että olen päässyt yli tuon takuueläkerajan. (Oikeasti eläkettä on kertynyt enemmän, mutta työeläkeotteesta selvisi, että reippaasti yli 100 euroa on leikattu pois elinkaikakertoimen takia, kiitos suuret ikäluokat.)

Mutta tottahan se on, että 1200 euron eläkkeen saavuttaminen meille 30-50 -vuotiaille ei-erityisen hyväpalkkaisille, on jo saavutus. Tosi monet tulevat jäämään siihen n. 1200 euroon kun löytyy välistä työttömyyttä, kotiäiti-vuosia jne.

Minä ajattelen niin, että jokainen vuosi minkä saan pidettyä työpaikkani, on kotiinpäin. 

www.tyoelake.fi voi käydä katsomassa oman kertymän

Vierailija
20/60 |
12.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako 24v vastata myös? En usko pääseväni eläkkeelle ja jos pääsen niin olen jo tosi vanha etten kerkeä nauttia eläkepäivistä juurikaan. Jäin vuosi sitten työttömäksi ja päätin nauttia elämästä nyt, toki etsin töitä mutta en ota paineita niiden löytymisestä :D

Viime päivinä olen nauttinut upeasta säästä ja sain idean lähteä pyöräretkelle, teltta messiin ja kiertämään suomea.. eihän mulla ole töitä niin miksi olisin vaan kodin lähellä kun voin oikeasti vaeltaa pitkin suomea