Kyllä iskee jo epätoivo, kun katselee mol:n avoimia työpaikkoja
Ei siellä ole mitään mulle sopivaa. Mitä tässä oikein tekee, kun opiskeluihinkaan ei ole enää varaa? Kohta vuoden olen töitä yrittänyt saada ja ihan oikeasti iskee jo epätoivo. Huoh.
Kommentit (171)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko hakenut harjoittelupaikkoja? Toki palkka yleensä vaan 500-1600, mutta olispa työ.
Onko 1600e vähän?
Ei missään nimessä ainakaan minulle, mutta esimerkiksi työtön äitini ei varmana suostuisi tuolla summalla tehdä alansa töitä, koska on 15 vuotta saanut palkkaa n. 3300 euroa.
Duunitorissakin on enemmän työpaikkoja mitä mollissa
On 1600 e / kk vähän, mutta jos ihmisellä ei juurikaan ole velkaa, ei elätettäviä, autoa / kalliita muita juttuja esim. ylihintaista vuokraa... Niin silloin se on ihan ok, koska pygee säästääki jtn. Näin ajattelen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites työkokeilu? Pääset töihin, CVseen täytettä ja pieni mahdollisuus jatkoon. Rahanmäärä mitä saat ei vähene.
Työstä pitää saada oikea palkka. Työkokeilu ei ole vaihtoehto.
Älä viiti. Miksi maata kotona kun on mahdollisuus kartuttaa työkokenusta?
Työkokeilut ovat väliaikaisia ratkaisuja, paljon helpompaa hakea työtä, kun on joku työ jo meneillään.
Mutta kun työkokeilua ei lasketa oikeaksi työkokemukseksi. Työnantajien silmissä työkokeilussa ollut henkilö katsotaan epäkelvoksi oikeaan työhön.
Parempi siis jättää moisen tempputyöllistämispelleilyt väliin, jos vain suinkin mahdollista.
Mollin ilmoituksia katsovat lähinnä syrjäytyneet ja muut pitkäaikaistyöttömät, joilla harvoin on mitään edellytyksiä saada töitä. Siitä syystä myöskään työnantajilla ei ole suuremmin innostusta laittaa sinne ilmoitusta koska ainoa mitä siitä seuraa on, että saadaan tolkuton kasa kelpaamattomia hakemuksia joiden käsittelyyn menee valtavasti aikaa ja rahaa. Poikkeuksena julkinen sektori, jolla on velvoite ilmoittaa työpaikoista mollissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites työkokeilu? Pääset töihin, CVseen täytettä ja pieni mahdollisuus jatkoon. Rahanmäärä mitä saat ei vähene.
Työkokeilut ovat väliaikaisia ratkaisuja, paljon helpompaa hakea työtä, kun on joku työ jo meneillään.
Mutta kun työkokeilua ei lasketa oikeaksi työkokemukseksi. Työnantajien silmissä työkokeilussa ollut henkilö katsotaan epäkelvoksi oikeaan työhön.
Parempi siis jättää moisen tempputyöllistämispelleilyt väliin, jos vain suinkin mahdollista.
Nyt puhut kyllä lööperiä. Ainakin minun alallank (kaupallinen, markkinointi/viesintä) nimenomaan _kokemusta_ pitää olla.
Itse aikoinaan olin myyjänä työkokeilussa, koska en kokemuksen puutteen takia saanut muuta työtä kuin puhelinmyyntiä. Kun kokeilu loppui, esimies suositteli minua alan rekryfirman toimarille, joka palkkasi minut suoraan. Suhteita siinä voi luoda ja saada suosittelijoita.
Vierailija kirjoitti:
Katsos kun ne paikat ovat piilossa ja ehkä työnhakutaidoissasi on vikaa? Näin ajattelevat ainakin monet ihmiset...
Nämä uhriutujat alkavat tosiaan ärsytää. Jokainen, joka työmarkkinoita seuraa, tietää, että ajat ovat ankeat ja töitä on vaikea saada. Mutta jokainen tietää myös aivan yhtä hyvin, että jos seuraa vain MOL:ia, niin onhan se selvää, että aika rajoittunut strategia on.
En toki sinänsä usko, että ap:kaan seuraa vain MOL:ia, vaan se on enemmän "kuumemittari" - jos siellä ei ole mitään, niin tuskin muuallakaan paikkoja on pilvin pimein.
Mutta juuri siksi, että ajat on ankeat, kannattaisi ehkä pohtia, mitä itse voi tehdä toisin. Kun yritykset saavat läjittäin avoimia hakemuksia, miksi ne laittasivat paikat MOL:iin - josta sitten alkaa tulla täysin epäkelpoja hakemuksia työkkärin pakottamana.
On haettu nuo kaikki asiakaspalvelupaikatkin ja YHTEEN haastatteluun pääsin. Olen tehnyt vähän vaativampiakin aspa-tehtäviä viimeiset kahdeksan vuotta ja kielitaitoakin on. En silti kelpaa mihinkään ja hakijamäärät ovat kuulemma valtavia. Yrityksillä on mistä valita.
Vielä pari vuotta sitten, kun viimeksi hain uutta työtä, sain melkein jokaisesta hakukohteesta vähintään soiton. Haastatteluihin pääsi helposti. Minulla oli lopulta kolme paikkaa, mihin olisin päässyt ja pystyin valitsemaan, minne haluan. Valitettavasti valitsin väärin... Minulle tehtiin vuoden määräaikainen soppari, sen jälkeen uusi vuoden määräaika ja sen jälkeen sanottiin heihei. Tässä sitä nyt ollaan työttömänä.
Oman alan töitä ei mol.fi:ssa ole ollenkaan. LinkedINissä kymmenittäin. Päivittäin tuleeä sähköpostiin ilmoituksia, miten milloin mikäkin firma hakee työntekijää alalleni.
Mol.fi:ssa ei ilmoiteta paikoista ihan käytännön syistä. Sinne hakee silloin kaikki. Siis -kaikki-, vaikkei olisi kokemusta kyseiseltä alalta. Lisäksi osa hakijoista hakee pakon edestä, ettei tule karenssia. Nämä sankarit tuhlaavat rekrytoijan aikaa ja jättävät pahimmassa tapauksessa hyvät hakijat vähemmälle huomiolle.
LinkedINissä on helppo merkitä osaamistalueet, joita työpaikassa vaaditaan ja mainos näytetään vain niille, jotka ovat merkinneet ne taidot profiilinsa.
Vierailija kirjoitti:
Oman alan töitä ei mol.fi:ssa ole ollenkaan. LinkedINissä kymmenittäin. Päivittäin tuleeä sähköpostiin ilmoituksia, miten milloin mikäkin firma hakee työntekijää alalleni.
Mol.fi:ssa ei ilmoiteta paikoista ihan käytännön syistä. Sinne hakee silloin kaikki. Siis -kaikki-, vaikkei olisi kokemusta kyseiseltä alalta. Lisäksi osa hakijoista hakee pakon edestä, ettei tule karenssia. Nämä sankarit tuhlaavat rekrytoijan aikaa ja jättävät pahimmassa tapauksessa hyvät hakijat vähemmälle huomiolle.
LinkedINissä on helppo merkitä osaamistalueet, joita työpaikassa vaaditaan ja mainos näytetään vain niille, jotka ovat merkinneet ne taidot profiilinsa.
Miten tämä tehdään käytännössä?
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan paikkaa haet? Laita rimaa matalammaksi ja yritä saada joku sijaisuus tai keikkatyö. Esimerkiksi koulut (kysele suoraa reksiltä), päiväkodit (päiväkodin johtaja), hoitotyö (yksikön osastonhoitaja).
Niin no mä olen pätevänä aineenopettajana yrittänyt saada sijaisuuksia. Ei ole. Hain pätevänä opettajana ensi lukuvuodelle myös tuntiopettajan paikkaa. Homma päätettiin hoitaa sisäisin järjestelyin. Miten voisin vielä laittaa rimaa alemmas? Opiskelijastatuksella sentään pääsi kaupan kasssalle, mutta ei ne taida sinne valmistuneita ottaa. Niin, varsinkin, kun haluaisin, että palkalla tulisi toimeen. 8 € tunnissa riittää, jos niitä tunteja saa sen 40, mutta kun ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Mollin ilmoituksia katsovat lähinnä syrjäytyneet ja muut pitkäaikaistyöttömät, joilla harvoin on mitään edellytyksiä saada töitä. Siitä syystä myöskään työnantajilla ei ole suuremmin innostusta laittaa sinne ilmoitusta koska ainoa mitä siitä seuraa on, että saadaan tolkuton kasa kelpaamattomia hakemuksia joiden käsittelyyn menee valtavasti aikaa ja rahaa. Poikkeuksena julkinen sektori, jolla on velvoite ilmoittaa työpaikoista mollissa.
Duunitorilla ainakin on just samat työpaikkailmoitukset kuin työkkärissäkin että kai sielläkin sitten on vaan syrjäytyneet ja muut pitkäaikaistyöttömät katselemassa töitä, joihin eivät meinaakaan mennä. Työpaikkojakin oli ilmoitettu saman verran kuin mol:in sivuilla. Jännä homma. Pitääpä tehdä vertailu muihin työpaikkasivustoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt puhut kyllä lööperiä. Ainakin minun alallank (kaupallinen, markkinointi/viesintä) nimenomaan _kokemusta_ pitää olla.
Itse aikoinaan olin myyjänä työkokeilussa, koska en kokemuksen puutteen takia saanut muuta työtä kuin puhelinmyyntiä. Kun kokeilu loppui, esimies suositteli minua alan rekryfirman toimarille, joka palkkasi minut suoraan. Suhteita siinä voi luoda ja saada suosittelijoita.
Poikkeus vahvistaa säännön.
Poistuuko täältä välistä viestejä?
LinkedIN on työnantajien fiilistelyyn ja mainostamiseen. Ei siellä niin paljoa niitä työpaikkoja ole kuin puhutaan mutta pidetään hypeä päällä. Ja jos onkin niin työssäolijat vaihtelevat työpaikkoja keskenään. Ei sieltä(kään) joku koulusta valmistunut 6kk työttömänä ollut tyyppi mitään töitä saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä tehdään käytännössä?
Rekisteröidy LinkedIN-palveluun ja täytä profiilisi. Se on vähän niinkuin CV netissä. Sinne sitten profiilin loppupäähän voit listata (englanniksi) taitojasi. Jos saat vanhoista työkavereista kontakteja (=Fb-kavrtin tyylisiä) profiiliisi he voivat endorsata sinua, eli "varmistaa " muille käyttäjille, että olet hyvä juuri niissä taidoissa.
Työhakemuksiin voit sitten linkittää LinkedIn profiilisi. Siitä käy enemmän ilmi kuin pelkästä CV:stä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan paikkaa haet? Laita rimaa matalammaksi ja yritä saada joku sijaisuus tai keikkatyö. Esimerkiksi koulut (kysele suoraa reksiltä), päiväkodit (päiväkodin johtaja), hoitotyö (yksikön osastonhoitaja).
Niin no mä olen pätevänä aineenopettajana yrittänyt saada sijaisuuksia. Ei ole. Hain pätevänä opettajana ensi lukuvuodelle myös tuntiopettajan paikkaa. Homma päätettiin hoitaa sisäisin järjestelyin. Miten voisin vielä laittaa rimaa alemmas? Opiskelijastatuksella sentään pääsi kaupan kasssalle, mutta ei ne taida sinne valmistuneita ottaa. Niin, varsinkin, kun haluaisin, että palkalla tulisi toimeen. 8 € tunnissa riittää, jos niitä tunteja saa sen 40, mutta kun ei saa.
Kassalla on kuule palkka yli kympin tunnilta plus lisät. Ainakin ruokakaupoissa.
Olet jo yrittänyt tarpeeksi. Jätä yrittäminen NYT ja sen mukana ahdistus. Odota avoimin mielin, mitä tapahtuman pitää😊 .
Vierailija kirjoitti:
LinkedIN on työnantajien fiilistelyyn ja mainostamiseen. Ei siellä niin paljoa niitä työpaikkoja ole kuin puhutaan mutta pidetään hypeä päällä. Ja jos onkin niin työssäolijat vaihtelevat työpaikkoja keskenään. Ei sieltä(kään) joku koulusta valmistunut 6kk työttömänä ollut tyyppi mitään töitä saa.
Oletko kokeillut ? Minä sain LinkedInin kautta työpaikan valmistumisen jälkeen. Katselin avoimia työpaikkoja ja hain.
Onko 1600e vähän?