Aviomies toivottoman ihastunut - toiseen naiseen
Olemme olleet mieheni kanssa naimissa lähes 3 vuotta. Meillä on kaksi pientä lasta, suloiset tyttö ja poika, ja avioliittomme on onnellinen (tai ainakin oli ennen miehen paljastusta...). Meillä on todella avoimet keskustelut aina mieheni kanssa. En keksi mitään syytä, mistä tämä ongelma voisi johtua:
Kaikki alkoi joskus hieman alle vuosi sitten, mutta vasta nyt asia on muodostunut todella vaikeaksi. Mieheni on siis ihastunut erääseen toiseen naiseen. He tunsivat toisensa joskus nuorina (ovat siis kotoisin samalta pikkupaikkakunnalta), mutta eivät ole pitäneet yhteyttä n. viiteentoista vuoteen (mies tällä hetkellä kolmekymppinen) kun tyttö lähti eri paikkakunnalle lukioon. Mies kertoi, etteivät he koskaan seurustelleet, mutta tyttö jätti "pysyvän vaikutuksen".
Ihastus alkoi, kun mies oli nähnyt naisen kaupassa (kyllä, KAUPASSA) viime syksynä. Nainen oli siis tullut täysin sattumalta paikkakunnalle, jossa minä ja mies asumme. He eivät kuulemma olleet puhuneet mitään, mutta heti tuon jälkeen alkoi armoton FB-stalkkaus mieheni puolelta. Hän sai selville, että naisella on nykyään aviomies ja lapsia. Mies siis kertoi tämän kaiken minulle suoraan (suhteessamme ei salailla), ja menin myös itse katsomaan, millainen nainen kyseessä. On korkeasti koulutettu, tekee kiinnostavaa ja hyväpalkkaista työtä, vaikuttaa sivistyneeltä, matkustelee paljon ja on kaikenlisäksi todella kaunis. Siis ihan uskomaton kroppa ja kasvonpiirteet, ja näyttää kuvien mukaan max. 25-vuotiaalta (todellisuudessa mieheni kanssa samanikäinen).
Nykyään mies puhuu naisesta JATKUVASTI. "Elina" sitä, Elina tätä, Elina tekee näin ja Elina on menossa sinne ja sinne. Alkaa rasittamaan. Todella vaikeaksi tämä kaikki muuttui n. viikko sitten, kun kysyin mieheltä (ja pyysin vastaamaan rehellisesti), että jos hän saisi mahdollisuuden tähän naiseen, eroaisiko hän minusta. Mies muuttui todella surullisen näköseksi. Varmaan vartin hiljaisuuden jälkeen vastasi, ettei halua valehdella minulle, ja sanoi että kyllä.
Mitä teen? Olen ihan rikki sisältä. Se tunne, kun saa tietää että oma rakas aviomies ottaisi mielummin jonkun muun... Sitä ei pysty kuvailemaan, miten pahalta se tuntuu.
Kommentit (71)
Mä en ymmärrä miten teillä voi tossa tilanteessa muka muuten mennä hirveän hyvin?Kyllä tollanen pilaisi multa koko suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Miten miehesi on noin tahditon, että puhuu koko ajan jostain nuoruuden ihastuksestaan?
Minusta tuo ylenmääräinen rehellisyys voi mennä jo sellaiseksi, että loukataan ja satutetaan toista kaikenmaailman tunnustuksilla. Kaikkea ei pidä sanoa toiselle, siitä ei seuraa mitään hyvää. Sitähän voisi rehellisyyden nimissä paukauttaa vaikka mitä päin naamaa. Vaikka että ohhoh onpa hottis kundi meillä töissä, sillä näyttää olevan tosi iso tms. typerää. Kaikkea päähän juolahtanutta ei tarvitse sanoa yhtään kenellekään. Ei se suhde siitä parane yhtään!Olette tehneet asioita oikein ja asioita väärin ja olette nyt siinä, missä olette. Tuo teidän ylenmääräinen rehellisyytenne toi teidät tilanteeseen, johon teidän ei olisi pitänyt tulla. Miehesi ei olisi pitänyt puhua sinulle koko ajan tuosta naisesta, eikä hänen olisi pitänyt sanoa sinulle tuota valintajuttua naisesta, jota ei edes TUNNE. Mies ei voi tietää, millainen hän oikeasti on. Se, että hän on vaihtamassa jonkun puolituttavuuden kouluajoilta vaimoonsa ja lastensa äitiin - voi hyvät hyssykät, en muuta sano.
Olisko teillä nyt vakavan keskustelun paikka, ehkä ammattiauttajan puheilla? Minusta tuo yltiörehellisyys tekee pahaa jälkeä suhteeseenne muutenkin. Toiseksi on tuo yletön tarve elää jokainen pieni ajatuskin heti todeksi... outo tapa, epäkypsä. Saahan niitä ajatuksia tulla ja mennä, meillä jokaisella on omat pikku salaiset haaveemme.
Miehet rakastuvat silmillään.
Olette kuin Jim Carrey leffassa "Valehtelija, valehtelija". Tietysti se leffa on komediaa, mutta siitä voi ottaa mallia onko se yltiörehellisyys aina niin viisasta...
Vierailija kirjoitti:
Miehesi kuulostaa olevan tilapäisessä häiriössä, ns. limerenssissä. Suotuisissa olosuhteissa se kestää vuosikymmeniä.
"Limerenssi:
Kaikkien näiden selityksien tunnusomainen piirre on rakastumisen kontrolloimattomuus, tahdosta riippumattomuus. Ne, jotka ovat tämän olotilan kokeneet, pystyvät antamaan tarkan tiedon sen alkamishetkestä. Jos heiltä kysytään syytä mielettömään rakastumiseen, on vastaus epämääräinen: Ikään kuin maagisia tai yliluonnollisia voimia olisi ollut liikkeellä. Yhtäkkiä pystyi viestittämään toiselle jotain erittäin henkilökohtaista. Tuntee lähestyneensä vierasta kenttää, jota ei voi saavuttaa, mutta jonka vaikutuspiiristä ei pääse pois."
Miehelläsi se alkoi kaupassa.
Vierailija kirjoitti:
Miehesi kuulostaa olevan tilapäisessä häiriössä, ns. limerenssissä. Suotuisissa olosuhteissa se kestää vuosikymmeniä.
"Limerenssi:
Kaikkien näiden selityksien tunnusomainen piirre on rakastumisen kontrolloimattomuus, tahdosta riippumattomuus. Ne, jotka ovat tämän olotilan kokeneet, pystyvät antamaan tarkan tiedon sen alkamishetkestä. Jos heiltä kysytään syytä mielettömään rakastumiseen, on vastaus epämääräinen: Ikään kuin maagisia tai yliluonnollisia voimia olisi ollut liikkeellä. Yhtäkkiä pystyi viestittämään toiselle jotain erittäin henkilökohtaista. Tuntee lähestyneensä vierasta kenttää, jota ei voi saavuttaa, mutta jonka vaikutuspiiristä ei pääse pois."
Miehelläsi se alkoi kaupassa.
"Limerenssi loppuu alkuunsa, jos LO:n (=eli pakkomielteisen rakastumisen kohteen) havaitaan vastaavan tunteisiin: hylätyksi tulemisen pelko aiheuttaa tuskaa, mutta kasvattaa myös intohimoa. Kun limerentit toiveet ovat täyttyneet, muuttuu ekstaasi joko "todelliseksi rakkaudeksi" tai sen korvaavat vähemmän positiiviset tunteet.
Tavallisesti limerentti reaktio tasoittuu noin kahden vuoden sisällä. Joskus tunnekuohu kestää vain kolme päivää, joskus oikea toivon ja epävarmuuden koostumus pitää sitä yllä vuosikymmeniä. Tennovin tekemät tutkimukset osoittivat 1imerenssin keskimääräiseksi kestoajaksi 18 kuukautta."
Elikkäs jos tuo Elina osoittaisikin nyt mielenkiintoa, sun miehesi mielenkiinto todennäköisesti loppuis siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten miehesi on noin tahditon, että puhuu koko ajan jostain nuoruuden ihastuksestaan?
Minusta tuo ylenmääräinen rehellisyys voi mennä jo sellaiseksi, että loukataan ja satutetaan toista kaikenmaailman tunnustuksilla. Kaikkea ei pidä sanoa toiselle, siitä ei seuraa mitään hyvää. Sitähän voisi rehellisyyden nimissä paukauttaa vaikka mitä päin naamaa. Vaikka että ohhoh onpa hottis kundi meillä töissä, sillä näyttää olevan tosi iso tms. typerää. Kaikkea päähän juolahtanutta ei tarvitse sanoa yhtään kenellekään. Ei se suhde siitä parane yhtään!Olette tehneet asioita oikein ja asioita väärin ja olette nyt siinä, missä olette. Tuo teidän ylenmääräinen rehellisyytenne toi teidät tilanteeseen, johon teidän ei olisi pitänyt tulla. Miehesi ei olisi pitänyt puhua sinulle koko ajan tuosta naisesta, eikä hänen olisi pitänyt sanoa sinulle tuota valintajuttua naisesta, jota ei edes TUNNE. Mies ei voi tietää, millainen hän oikeasti on. Se, että hän on vaihtamassa jonkun puolituttavuuden kouluajoilta vaimoonsa ja lastensa äitiin - voi hyvät hyssykät, en muuta sano.
Olisko teillä nyt vakavan keskustelun paikka, ehkä ammattiauttajan puheilla? Minusta tuo yltiörehellisyys tekee pahaa jälkeä suhteeseenne muutenkin. Toiseksi on tuo yletön tarve elää jokainen pieni ajatuskin heti todeksi... outo tapa, epäkypsä. Saahan niitä ajatuksia tulla ja mennä, meillä jokaisella on omat pikku salaiset haaveemme.
Miehet rakastuvat silmillään.
Rakastuminen toisen ihmisen ulkonäköön ei toki ole mitenkään harvinaista tai paheksuttavaa, mutta on se vähän outoa haaveilla jättävänsä perheensä ihmisen puolesta jota ei oikeastaan edes tunne. Suhteessa kun se kaunis ulkonäkö ei enää kauan lämmitä, ja jos muuta yhteistä ei välttämättä sitten olekaan, niin mitäs sitten? Noh, kaipa use ukko eksyisi sitten tänne AV:lle valittamaan hänkin. :D
Sano miehellesi, että sinua ahdistaa kun tämä puhuu ihastuksestaan ja ettet halua kuulla siitä.
Jos et ole valmis eroamaan ja haluat kokeilla meneekö miehen ihastus ohi, sano puolisollesi että ottaa itse eron puheeksi, jos kokee joutuneensa tyytymään sinuun.
Tsemppiä! Toivottavasti ihastus hälvenee pian.
Sinuna lähtisin huitsin nevadaan ja puhelimet,kaikki kontaktit mieheen poikki.Katso vähän aikaa,että vieläkö menisit vaihtoon (siis jos edes haluat jatkaa...).Kuullostaa erittäin ikävältä,mä en vois itse jatkaa,mutta ehkä ne lapset sitten vaikuttaa...onpas vielä lapsellisenkin kuuloinen tyyppi,oikeesti.
Miksi edes kysyit, jos et kestä totuutta? Joskus vaan on parempi olla hiljaa. Tieto tuskaa lisää.
Mä luin kerran parista, joka seurustelun alkuvaiheessa kertoivat tulleensa petetyiksi ja sen takia halusivat uudelta suhteeltaan ehdotonta rehellisyyttä. He päättivät kertoa toisilleen ihan kaiken, mitään ei salattaisi. Alkuun se menikin ihan ok, mutta sitten se rehellisyys sai ihan absurdeja ja lopulta myös sadistisia piirteitä. Yökaudet he vatvoivat sitä, miten mies oli himoinnut illallispaikan tarjoilijatyttöä ja nainen kertoi jotain vastaavaa itsestään myös. He pohtivat tuntikausia tunteitaan ja vajosivat yhä syvemmälle loputtomiin analyyseihin itsestään, toisistaan ja suhteestaan, etteivät kyenneet enää elämään aidosti tässä ja nyt. He saavuttivat tällä tyylillään vain etäisyyttä eivätkä läheisyyttä, ja epäluottamusta ja kaunaa luottamuksen ja rakkauden sijaan.
Kyllä minäkin tiesin, kun mies ihastui toiseen naiseen, mutta jos hän olisi siitä kysyttäessä rehellisesti sanonut, olisin jättänyt hänet. Joistain asioista on parempi varmaan valehdella.
En tiedä tuntuiko miehestä koskaan sille, että vaihtaisi minut, mutta ainakin aikaili niin kauan, että se meni ohitse.
En tiedä voisinko elää tuollaisen tunnustuksen saatuani enää tuossa suhteessa. Kysymys kuuluukin, voitko sinä? Ihastumiset ovat kuitenkin aivan normaaleja pitkissä suhteissa ja yleensä ne puhaltavat ohitse. Siksikin se, että mies sanoi suoraan että jättäisi, tuntuu kamalalta - ihastumisia tulee ja menee, mutta nuo sanat ovat ikuisia. Pystytkö elämään sen kanssa?
Edit typo
Pienistä ihastuksista, päiväunista ja flirttailusta tai edellisten suhteiden yksityiskohdista ei sen sijaan useimpien mielestä tarvitse raportoida.
Anne Heikkisen mukaan ihminen on yleensä hieman liian utelias ja haluaisi tietää ehkä enemmän kuin hänelle on hyväksi.
– Kannattaisi miettiä, pitääkö ihan kaikkea tietää. Kun miettii, kuinka voisi itse kehittyä, parisuhteellakin on mahdollisuus mennä parempaan suuntaan.
http://www.menaiset.fi/artikkeli/suhteet/ihmissuhteet/mita_puolisolta_s…
Miksi ei voi palkata väliaikaista ihastusta? Minusta olisi mahtavaa kun kesken kauppareissun tulisi hyvännäköinen mies kysymään ap:lta kesken paistijauhelihaostoksen "Elina, oletko se sinä! Muistatko minua, Markku, olin koko kouluajan sinuun ihastunut, sinä et ole muuttunut yhtään, olet yhä se tähtisilmätyttö, jota katselin etäältä koko kouluajan. Siinä sinä nyt olet! Oli pakko tulla sanomaan edes kerran mitä silloin en uskaltanut! Minä tästä lähden, olet varmaan hämilläsi. Minusta sinä olet ihana!".
Niin, olisihan se tilanne. Ap:n kaverina etsisin kaikki tuttuni, harrastelijanäyttelijät ja tuttujen tutut löytyisikö sopivaa. Ja sitten vain draama päälle. Ja sopiva tarina, voihan se olla rakkautta ensisilmäksellä, oletko vapaa vai varattu. Minä kerran tilasin itselleni kukkia työmaalle kun olin kiukkuinen miehelleni. Työkaverit juorusivat heti ja itse olin täysin tietämätön. Mies yritti udella keneltä mutta enhän minä tiennyt. Yhtäkkiä meillä kotona oli sähäkämpää ja kotityöt jaettiin tasan, viikonlopuksi kukkia ja viiniä. Myönnän olevani kettu naiseksi mutta naiseuteni on välillä kovin hauras, tarvitsen hieman huomiota. Enkä oikein pidä tilanteesta jos en olisi ihan ehdottoman paras, ainutlaatuinen ja rakastettu. Hyi minua.
Sun miehesi kuulostaa todella lapselliselta näin suoraan sanottuna. Tommoset nuoruuden ihastuksen perään haihattelut ei kuulu enää aikuisen ihmisen parisuhteeseen. Ja tuo vastaus kertoo jo aika paljon miehen ajatuksenjuoksusta... Mieti nyt oikeesti, onko tää sellainen ihminen joka saa sun olosi tuntemaan hyväksi ja riittäväksi sellaisena kuin olet. Vai olisiko aika ehkä sittenkin etsiä joku jolla olis edes vähän tilanne- ja tunnetajua olla mainitsematta (ja miettimättä) jotain 15 vuoden takaisia juttuja oman avioliiton aikana.
Hahahaha! Kuun tavoittelua taivaalta ukkelin puolesta. Todellisuudessa ihmiset tyytyvät siihen mitä saavat. Vittumaista, eikö?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei voi palkata väliaikaista ihastusta? Minusta olisi mahtavaa kun kesken kauppareissun tulisi hyvännäköinen mies kysymään ap:lta kesken paistijauhelihaostoksen "Elina, oletko se sinä! Muistatko minua, Markku, olin koko kouluajan sinuun ihastunut, sinä et ole muuttunut yhtään, olet yhä se tähtisilmätyttö, jota katselin etäältä koko kouluajan. Siinä sinä nyt olet! Oli pakko tulla sanomaan edes kerran mitä silloin en uskaltanut! Minä tästä lähden, olet varmaan hämilläsi. Minusta sinä olet ihana!".
Niin, olisihan se tilanne. Ap:n kaverina etsisin kaikki tuttuni, harrastelijanäyttelijät ja tuttujen tutut löytyisikö sopivaa. Ja sitten vain draama päälle. Ja sopiva tarina, voihan se olla rakkautta ensisilmäksellä, oletko vapaa vai varattu. Minä kerran tilasin itselleni kukkia työmaalle kun olin kiukkuinen miehelleni. Työkaverit juorusivat heti ja itse olin täysin tietämätön. Mies yritti udella keneltä mutta enhän minä tiennyt. Yhtäkkiä meillä kotona oli sähäkämpää ja kotityöt jaettiin tasan, viikonlopuksi kukkia ja viiniä. Myönnän olevani kettu naiseksi mutta naiseuteni on välillä kovin hauras, tarvitsen hieman huomiota. Enkä oikein pidä tilanteesta jos en olisi ihan ehdottoman paras, ainutlaatuinen ja rakastettu. Hyi minua.
Lääkkeet.
Sydän tykyttää ja perhoset pyrähtelevät vatsassa. Ihastuminen on ihana tunne – paitsi jos olet parisuhteessa.
Ihastuminen vaatii valinnan. Ihastuminen voi olla suhteen varoitusmerkki tai ohimenevä tunnetila. Siihen, kuinka paljon ihastus ulottuu parisuhteeseesi, voit itse vaikuttaa.
Parisuhteen ulkopuoliset ihastukset ovat hyvin tavallisia etenkin pitkissä suhteissa. Mistä varatun ihmisen ihastus kertoo?
– Ihastuminen voi olla merkki epätyydyttävästä parisuhteesta, mutta kyseessä voi olla myös ohimenevä ihastus. Merkittävää on se, miten ihastukseen itse suhtautuu ja mitä ihastuksen kanssa lähtee tekemään, parisuhde- ja seksuaaliterapeutti Teija-Liisa Rantatoteaa.
Odotatko ihastusta?
Ihastumisen taustalla on usein tiedostamaton toive tulla rakastetuksi. Ihastuessaan ihminen antaa itselleen mahdollisuuden rakastua: hän kaipaa yhteiselämää ja vuorovaikutusta toiseen ihmiseen.
– Puhutaan niin sanotusta rakkausvalmiudesta. Tapaamme jatkuvasti uusia ihmisiä, mutta emme silti jatkuvasti ihastu ja rakastu. Valmius tähän on ihastumisen ensiaskel, Ranta toteaa.
Uuden ihmisen osoittama kiinnostus edesauttaa ihastumista.
Tilanteesta riippuen tämä voi olla kauniin rakkaustarinan alku tai jättää jälkeensä kasan särkyneitä sydämiä.
Varatun ihmisen on tässä tilanteessa pysähdyttävä ja mietittävä syitä ihastumiselleen: esimerkiksi tyydyttävän parisuhteen puuttuminen ja sen myötä syntynyt seksuaalinen turhautuminen saattavat aiheuttaa ihastumisia.
Ihastumista edesauttavat myös yksinäisyyden ja pettymyksen tunteet.
Ihastuminen ei kuitenkaan aina johdu parisuhteesta: syy saattaa löytyä myös omista, tiedostamattomistakin tunteista.
Ihminen voi esimerkiksi kaivata omaan elämäänsä muutosta ja kuvittelee ihastuksensa tämän muutoksen tuovan. Usein ihastuksiaan myös höystetään mielikuvittelulla ja fantasioille, vaikka tosiasiassa ihastuksen kohde voi olla lähes tuntematon.
Valinta on tehtävä
Ihastumisen syyt voivat vaihdella tiedostamattomista tunteista tyydyttävän parisuhteen puuttumiseen.
– Ihastumisessa on aina kyse tahdosta ja valinnasta ja se voi johtua sekä omasta itsestä että parisuhteesta. Ratkaisevaa on, miten ihastuksen kanssa toimitaan, Ranta kommentoi.
Usein ihastumista pidetään ohimenevänä ja merkityksettömänä asiana, johon ei liity suurta tunnelatausta. Näin ihastumisista usein myös yleisesti puhutaan.
Ihastuminen voi merkitä ongelmia parisuhteessa, mikäli se jatkuvasti mietityttää. Silloin suhdetta on tarkasteltava sekä itsekseen että yhdessä kumppaninsa kanssa.
Vaatii rohkeutta kertoa ihastuksesta kumppanilleen, mutta asian esille tuominen voi auttaa asian selvittämisessä ja niin sanotun lumipalloefektin pysäyttämisessä: ihastuksen edetessä sitä on nimittäin tapana lähteä myös ruokkimaan. Siksi ihastuneen ihmisen on ensimmäisenä tehtävä valinta parisuhteen ja ihastuksen välillä.
– Sanotaan, että joskus on osattava sanoa ei, jotta voi sanoa täydestä sydämestään kyllä. Eli kyllä sille elämälle, jonka on valinnut ja joka voi vaatia joskus myös uhrauksia, Ranta muistuttaa.
http://www.iltasanomat.fi/seksi-parisuhde/art-2000000662006.html
http://dissidentti.org/limerenssinpauloissa.html