Miksi me ikimiehettömät naiset olemme monien silmissä niin epäilyttäviä?
"Se ikä" alkaa lähestyä ja ihmettelen ihmisten suhtautumista miehettömyyteeni. Minusta yritetään repiä jotain epäilyttävää ja salaista irti joidenkin toimesta, jotkut eivät vain usko että voin oikeasti omasta tahdostaan elää ilman kumppania. Minusta on mm. yritetty leimata raiskauksen uhria, lesboa, frigidiä, aseksuaalia ja lapsetonta jotta saataisiin joku syy siihen miksi elän ilman kumppania.
Asia ei toki kuulu muille, eikä minunkaan pitäisi välittää huhuista tai ihmisten reaktioista. Jotkut yksilöt eivät vain yksinkertaisesti perinteisyyden ihannoinneiltaan usko valintani olevan vilpitön, ja nuo huhut kyllä loukkaavat sillä yksikään ei ole totta.
Mitä epäilyttävää meissä vanhoissa piioissa, "itsenäisissä naisissa" ja erakkoeläjissä oikein on? Kaikista hirveintä on selän takana tapahtuvat sokkotreffijärjestelyt ilman suostumustani, tai huudahdukset kuten "kyllä se sieltä vielä löytyy", jopa läheiset ystäväni yrittävät sulloa minua vaimon ja tyttöystävän rooliin.
Valitsemalleni yksinelolle on toki syynsä, mutta koen että niiden selittäminen auki utelijoille loukkaisi taas niitä ihmisiä jotka ovat parisuhteissa. En tahdo aiheuttaa eripuraa kertomalla miten mielestäni parisuhde on oikeastaan järjetön valinta monien kohdalla.
Kommentit (104)
Vierailija kirjoitti:
Ikisinkkunaisilla on monilla joku harrastus keppihevosenaan. Kalju kissa tai jättiläiskoira (joka on kaikkea muuta kuin omistajansa hallinnassa), Jeesus, väikkäri tai ura tai jotain muuta vastaavaa. Ja ne ajattelevat sen keppihevosensa kautta löytävänsä miehen, esim. kaljun kissan omistaja haaveilee eläinlääkäristä.
Nainenhan ei voi siis oikeasti olla mistään kiinnostunut, aina kaikessa taustalla on vain tavoite löytää mies. Väitöskirjaa tekevänä voin myös sanoa, että aika pitkä ja kivinen tie sen tekemisestä tulee, jos ainoana kannustimena on miehen löytäminen...
Mä olen kolmissakymmenissä oleva nainen, jolla ei ole koskaan ollut vakavaa parisuhdetta. Olen kyllä seurustellut ja tapaillut kevyesti ja vakavasti liutaa miehiä, ollut rakastunut ja ihastunut, mutta kenenkään kanssa ei ole tullut sellaista tunnetta, että tässä olisi ihminen, jonka kanssa haluaisin olla yhdessä pidemmälläkin tähtäimellä. En vain näe, että parisuhde toisi kauheasti mitään lisäarvoa elämääni - mulla on paljon läheisiä ystävyyssuhteita, ihmisiä joiden puoleen kääntyä, tuli mitä vaan vastaan. Seksiä voisi toki olla enemmän, mutta siihenhän parisuhde ei tunnetustikaan ole mikään tae. Aikuisiällä mun elämässä on kuitenkin lähestulkoon koko ajan ollut hyviä friends with benefits -järjestelyitä, joten kohtuullisen tyytyväinen olen myös seksielämääni. Lapsia en halua, mutta en silti ole mikään stereotypia kärttyisästä lapsivihamielisestä vanhastapiiasta, vaan pidän valtavasti ystävieni lapsista ja vietän mielelläni näiden kanssa aikaa.
Melko itsekäs ja joustamaton tietyissä asioissa myönnän olevani - ja kuten näistä kommenteista näkyy niin se on naisessa erityisen tuomittavaa. Jos mies (vaikka olisi perheellinenkin) pistää ykköseksi uran, harrastukset, ystävät ja hauskanpidon, niin kukaan ei ihmettele sitä. Jos nainen tekee niin niin hirveä paheksunta. Tämä kaksinaismoralismi näkyy myös parisuhteissa ja vanhemmuudessa, jossa naisosapuolen rooliksi tuntuu usein jäävän se joustaminen ja kompromissien teko, samalla kun mies voi satsata rauhassa paukkuja esim. omaan työuraan siviilisäätyyn katsomatta. Ja musta tää nyt ei vaan kuulosta kauhean hyvältä diililtä. Varmaan jos olisin mies niin yrittäisin aktiivisesti hakeutua parisuhteeseen, kun ne siitä saadut edut on niin paljon selkeämpiä kuin naiselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska parisuhderakkauden tavoittelu on vaan niin ihanaa, että en tajua, miksi se ei sinua kiinnosta. En siis sanoisi sinulle mitään irl, mutta olettaisin sinun ei-kelpaavan kellekään ja olisin siksi hienotunteisesti hiljaa.
Luuletko tosiaan että nainen ei kelpaisi kellekään miehelle? Olet hakoteillä. Pelkkä miehen hankkiminen on useille naisille todella helppoa.
Miten miehen hankkiminen tapahtuu helposti?
Tätä minäkin ihmettelen. Muutenkin omituinen ajatus hankkia mies, koiran/kissan/lemmikin hankkimisen ymmärrän mutta ihmisen, miehen?!
Juuri tuosta syystä olen nainen, joka ei ole enää yrittänyt päästä suhteeseen. Sinkkuuteni ihmettely miesten suunnalta alkoi kun olin jo 20-vuotias, joten nyt 25-vuotiaana sinkkunaisena olen tuomittu vanhapiikuuteen.
Miksi minut joku mies enää haluaisi kun en aiemminkaan kelvannut? Niinpä.