Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapsen pitää opetella syömään nimenomaan ravintolassa

Vierailija
06.05.2016 |

Iltalehdessä oli juttu äidistä, joka vei lapsen sushiravintolaan opettelemaan syömistä. Hän tuohtui, kun tarjoilija ei ollutkaan sitä mieltä, että se on hyvä idea. Nyt on sitten Facessa riehaannuttu aiheesta puolesta ja vastaan.
Miksi lapsia ei opeteta syömään kotona? Ei kai kukaan vie lasta vilkasliikenteiselle kadulle opettelemaan fillarin ajamista, joten miksi pitää valita ravintola itsenäisen syömisen opetteluun?

Kommentit (206)

Vierailija
41/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Iltalehdessä oli juttu äidistä, joka vei lapsen sushiravintolaan opettelemaan syömistä. Hän tuohtui, kun tarjoilija ei ollutkaan sitä mieltä, että se on hyvä idea. Nyt on sitten Facessa riehaannuttu aiheesta puolesta ja vastaan.

Miksi lapsia ei opeteta syömään kotona? Ei kai kukaan vie lasta vilkasliikenteiselle kadulle opettelemaan fillarin ajamista, joten miksi pitää valita ravintola itsenäisen syömisen opetteluun?

Itse asiassa, aika moni näkyy vievän ;/ no ei kadulla, mutta pyörätielle ja kaupunkiinkin jalkakäytäville. Eikä tosin opeteta edse mitään sääntöjä. Huudetaa vaan "pyörä tulee väistä" mulkaillen vihaisesti sitä pyöräilijää, joka kehtaakin tulla vastaan. Sitten kun on ohi menty, alkaa taas se koko pyörätien valtaaminen. 

Joo ja missä luulet niiden kaupunkilaislasten muuten voivan opetella? Ei kaikilla ole mitään pihoja, jotka mahdollistaa ajamisen!

Hiljaisemmilla kaduilla, vaikka sunnuntaiaamuisin. Itse asun keskustassa, mutta täällä löytyy mm. parkkipaikkoja missä opetella. Ydinkysymys on myös: Miksi ei opeteta saman tien, että ajetaan reunassa? Miksi pitää huutaa jos joku tulee vastaan ja vielä mulkoilla sitä vastaantulijaa vihaisesti?

Meillä on tässä aika pieni piha ja käytännössä etupih on vain parkkipaikka, mutta silti saatiin lapset opetettua ensin omalla pihalla. Takapiha on nurmikkoa ja täynnä kaikenlaista härpäkettä, ettei siellä voi. Ihan keskustassa asutaan, mutta täältä löytyy silti rauhallisia paikkoja muualtakin kuin kaduilta, puistoja, parkkipaikkoja, koulujen pihoja viikonloppuisin. 

Missä stadissa on tyhjiä parkkipaikkoja keskustassa? Ihan mielenkiinnosta kysyn, kun en ole semmoisia vielä missään bongannut. Ja kai sen ymmärrät, että semmoiselle parkkipaikalle, jossa on autoja, ei varsinkaan voi mennä pienen lapsen kanssa harjoittelemaan pyöräilyä. Ruudusta peruuttava auto ei näe ollenkaan jotain toisten autojen takaa suoraan taakse pyöräilevää hukkapätkää. Ja jos siimä sattuu haveri, sinä olet äitinä vastuussa kun tuollaiseen idioottihommaan ryhdyit.

Ohis

Vierailija
42/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse asiassa, aika moni näkyy vievän ;/ no ei kadulla, mutta pyörätielle ja kaupunkiinkin jalkakäytäville. Eikä tosin opeteta edse mitään sääntöjä. Huudetaa vaan "pyörä tulee väistä" mulkaillen vihaisesti sitä pyöräilijää, joka kehtaakin tulla vastaan. Sitten kun on ohi menty, alkaa taas se koko pyörätien valtaaminen. 

Joo ja missä luulet niiden kaupunkilaislasten muuten voivan opetella? Ei kaikilla ole mitään pihoja, jotka mahdollistaa ajamisen!

Jännä juttu, että jopa Helsingissä on sellaisia puistoja, joissa ei ole autoliikennettä. Enkä muista edes kantakaupungissa yhtäkään taloa, jolla ei olisi omaa pihaa. kerro ihmeessä, mikä talo on sellainen, että koko tontti on rakennusta.

Puistoja toki löytyy läheltä, heitäpä villi veikkaus miten sinne pääsee? (just kuule niitä pyöräteitä!)

Meillä ei ole pihaa tässä, ei ainakaan sellaista, jossa olis senttiäkään tilaa ajaa pyörällä. Asutaan ihan ydinkeskustassa jolloin ulos tullaan suoraan kaduille tai kauppaan. Eikö olekin ihmeellistä?

Ainoat ulkoilumahdollisuudet on kauempana talosta.

Minulla on kolme sijoitusasuntoa Kampissa/Töölössä ja jokaisessa talossa on piha. Puistoihin ei siellä mennä pyöräteitä, ihan joutuu tavallista jalkakäytävää käyttämään.

Kerro siis se talo, joka täyttää koko tontin.

Kuule mä en ala mitään osoitetta tänne laittamaan, jos et usko, niin et usko. Se ei ole multa mitään pois. Mulla ei ole minkäänlaista intressiä valehdella tässä asiasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä juttu, että jopa Helsingissä on sellaisia puistoja, joissa ei ole autoliikennettä. Enkä muista edes kantakaupungissa yhtäkään taloa, jolla ei olisi omaa pihaa. kerro ihmeessä, mikä talo on sellainen, että koko tontti on rakennusta.

Puistoja toki löytyy läheltä, heitäpä villi veikkaus miten sinne pääsee? (just kuule niitä pyöräteitä!)

Meillä ei ole pihaa tässä, ei ainakaan sellaista, jossa olis senttiäkään tilaa ajaa pyörällä. Asutaan ihan ydinkeskustassa jolloin ulos tullaan suoraan kaduille tai kauppaan. Eikö olekin ihmeellistä?

Minulla on kolme sijoitusasuntoa Kampissa/Töölössä ja jokaisessa talossa on piha. Puistoihin ei siellä mennä pyöräteitä, ihan joutuu tavallista jalkakäytävää käyttämään.

Btw, huonoin argumentti ikinä: kun mulla on tällaisia kokemuksia, niin mikään muu ei ole mahdollista.

Hyvä, että olet varakas(?) Ajattelijaksi sinusta ei nimittäin ole.

Vierailija
44/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

80-luvun alussa meidän pikkukaupungissa ei tavalliset perheet käyneet muutenkaan ravintolassa syömässä. Olin varmaan ekalla, kun kävin ekan kerran hampurilaisella, kymmenen kun pitsalla, ehkä kahdeksan kun sellaisessa "pihviravintolassa". 90-luvulla ulkona syöminen alkoi yleistyä meilläpäinkin. Ei muakaan kukaan siis ole opettanut syömään ravintoloissa, mutta hienosti opin kuitenkin.

Olen syntynyt -77 ja kävin kylläkin syömässä ravintoloissa, asukkaita kaupungissa alle 50 000. Joka äitienpäivä käytiin lounaalla, aika usein vappuna ja merkkipäivinään myös. Kesällä matkailtiin Suomessa 80-luvulla, ja aina syötiin ravintoloissa. Lapissa kyllästyin ruokaan, koska se oli tyyliin poronkäristys ja perunamuusi tai ranskikset ja nakit.

Kävin 70 luvulla omalla rahallakin syömässä ravintolassa. Jos kus jonkin vaikka ikää ei ihan ollut. Oli muuten vahtimestarit ja hovimestarit ihan pikkukylienkin ravintoloissa. Itse ei saanut mitään kanniskella ja kuljeskella, vaan piti siinä omassa pöydässä istua. Jos vaihdot pöytää tarjoilija kantoi lasin asiakas ei koskaan.

On vähän muuttunut systeemit, mietin vain mitä tapahtuisi, jos tuollainen äitilapsiyhdistelmä tiputettaisiin 70 luvun ravintolaan. 60 luvullahan nainen ei ollut ilman miesseuraa edes tervetullut ravintolaan.

Vierailija
45/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kantakaupungissa on todella vähän taloja, joissa olisi puistomainen sisäpiha. Ehdottomasti huono idea mennä parkkipaikalle harjoittelemaan pyörällä ajoa, se on jopa vielä vaarallisempaa kuin kadulla harjoittelu, koska parkista peruuttava auto näkee erittäin huonosti sivusta toisten autojen takaa tulevan pienen pyöräilijän.

Ohis

Meidän talossa on 30 asuntoa. Ei tuossa yhtenään ole autoja menossa tai lähdössä. Sitten kun on, mennään sivuun. Vaarallista se on pyörätielläkin harjoitella, missä kilpa-asuiset pyöräilijät vetävät pyörällä 30 km/h. Sekä edelleen se ydinkysymys on: Miksi pyörätiellä anneaan poukkoilla miten sattuu. Minä sain puhetta normaalia huonommin ymmärätvän erityislapsen oppimaan pyöräilysäännöt heti, joen luulisi muidenkin osaavan opettaa. Ennen kuin opetteli itse, pidin kiinni. 

No, olen eri mieltä. Jos et ole koko ajan ihan kiinni siinä pikku pyöräilijässä, voi ola aika mahdoton pysäyttää menoa, kun joku ajaa pihaan. Lisäksi opetat siinä lapselle, että parkkipaikalla on ok ajella, mikä ei todellakaan ole ok. Entä, kun lapsi jo osaa ajaa, etkä ole paikalla? Sinäkö kotoa käsin valvot, ettei se vaikkapa nelivuotias aja peruuttavan auton alle?

Pyörätiellä sentään ajaa pyöräilijöitä, joiden kuuluukin kyetä hallitsemaan fillarinsa ja pysäyttämään/väistämään näköpiirissä olevalla tienosuudella. Tosi on, että ylinopeutta porhaltavia MAMILeita on joskus, mutta enemmistö heistäkin tajuaa pienen lapsen nähdessään, että tuo saattaa hiukan vipata sivuun ohitustilanteessa.

Ohis

Vierailija
46/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla ei ole homma hallussa, jos lapset eivät osaa käyttäytyä ruokapöydässä. Kotona täytyy opettaa, että ruokaa ei viskelllä eikä pöydässä melskata häiriten toisten ruokarauhaa. Lapsia on viety ravintoloihin 1,5-vuotiaasta, eikä meitä ole missään mulkoiltu, kun ei ole annettu siihen aihetta.

No ei noin nuori vielä mitenkään voi ymmärtää :D älä viitti! Sun 1,5-v on uskonu ja tajunnu heti kaiken mitä olet sanonut? Nyt taitaa vähän olla muistissa vikaa. Tai ihmelapsi kyseessä.

No jos sun 1,5v ei ymmärrä esim. lauseita "älä heitä ruokaa" tai "istu paikallaan" niin olisin kyllä huolissaan. -ohis

Eri asia ymmärtää ja uskoa. Olisin aika huolissani jos 1,5v. ei ollenkaan kapinoi ja halua tehdä itse, istu vaan kiltisti paikallaan. Mieleen tulee lapsen pelko väkivallasta tai autismi...

-ohis

Vierailija
47/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa tykätään raivostua ja loukkaantua. Erityispiirteenä tykätään raivostua ja loukkaantua kohteille, joista on mahdollisimman vähän uhkaa itselle. Pienet lapset ja niiden äidit ovat ihanteellinen kohde jokaiselle pelkurille purkaa omia turhautumiaan.

Samaa mieltä. Suomessa ihmisiä ärsyttää lähes kaikki ja mieltä pahoitetaan jos jostakin asiasta. Ärsyyntyjät; pysykää kopeissanne jos ette kestä muita ihmisiä ja asioita.

Onneksi en asu Suomessa.

Vierailija
48/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule mä en ala mitään osoitetta tänne laittamaan, jos et usko, niin et usko. Se ei ole multa mitään pois. Mulla ei ole minkäänlaista intressiä valehdella tässä asiasta.

Ja sinusta huomaa, että et ymmärrä mitään rakentamisen säädöksistä. Ei siellä ole yhtäkään tonttia, jonka rakennusoikeus olisi 100%! Kertomaasi taloa ei ole ja nyt yrität hätäpäissäsi keksiä tekosyitä, että et jäisi kiinni valehtelusta.

Vierailija
49/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wanha datakääpä kirjoitti:

Käyn ravintoloissa syömässä. Paljon. Johtuu tästä duunista.

Tätä intensiivistä some-raivoa herättäviin pöytäliinat pöydistä kiskoviin vesikauhuisiin taaperolaumoihin en ole niissä vielä tähän päivään mennessä törmännyt. Kertaakaan.

Ehkä se johtuu siitä, että 3-vuotias pöytien välissä itsekseen uteliaana taaperteleva lapsi ei ihan riitä pilamaan aterianautintoani tai saamaan vertani kiehumaan.

Ehkä se johtuu siitä, että käsitykseni arvokkuutta vaativasta ravintolasta eroaa jonkin verran some-kiukkuajien käsityksistä. Monet ketjumestat, kuten Rosso, markkinoivat itse itseään PERHEravintoloina. Niihin ei pidä mennä syömään ketjupizzaa jos lapsen ääntely saa suonen katkeamaan päästä.

Kaiken kaikkiaan väittäisin tämän olevan täysin keksitty ongelma. Tärkeintä tuntuu olevan pienten lasten vanhempien kimppuun hyökkääminen somessa vaikka keksitylläkin verukkeella.

Ensin puhut ravintoloista ja sitten jostain Rossoista. Vähän nyt valoja päälle.

Unohdin millä tasolla täällä tarvitsee vääntää asioita rautakangesta tullakseen ymmärretyksi. Anteeksi toveri.

Rautakangesta väännettynä: ravintoloissa en ole koskaan tähän kamalaan taapero-ongelmaan törmännyt ja Rosson tyyppisissä perheruokaloissa kitiseminen niissä ruokailevista perheistä on pelkästään typerää.

Ymmärsitkö nyt vai tarvitaanko tavuviivoja sekä kuvia..?

Vierailija
50/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun itse tälläiseen ryhmään fb:ssä jossa periaatteena on että lapsi syö itse. Siihen kuuluu että lapsi saa tutustua ruokaan itse, eli leikkimällä. Mutta ei minusta enään joku 10kk lapsi ole mitenkään oikeutettu leikkimään ruoalla! Ja itse kyllä iskostin nopeasti lapselle että ruoalla ei leikitä.

Miksi helvetissä kaikesta pitää olla nykyisin joku yhteisö. "Hei me annetaan lapsen syödä itse" Onko se nyt joku uusi kasvatustyyli? Jatketta kantoliinoille, kestovaipoille, taaperoimetykselle ja perhepeteilylle, joista nyt juuri äidit kohkaavat?

Vierailija
51/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi, oi miksi, täällä vihataan lapsia ja lapsien äitejä? Teet niin tai noin, niin AINA lapsiperheet "kivitetään". Yleensä syödessä saattaa tulla sotkua, jopa AIKUISILTA... Johtuiskohan sitten siitä että ei oo äiti ja iskä syöttämässä, ken tietää. :D  

Vierailija
52/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi, oi miksi, täällä vihataan lapsia ja lapsien äitejä? Teet niin tai noin, niin AINA lapsiperheet "kivitetään". Yleensä syödessä saattaa tulla sotkua, jopa AIKUISILTA... Johtuiskohan sitten siitä että ei oo äiti ja iskä syöttämässä, ken tietää. :D  

Yleensä syödessä sotku siivotaan samantien eikä ajatella, että levittelen nyt sushia 10 euron arvosta lattialle, vaikka en maksa siitä mitään, lapset kun syö ilmaiseksi.

Vierailija
53/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna oltiin teinien kanssa syömässä. Viereisessä pöydässä oli perhe syömässä kahden alle kouluikäisen kanssa. Nämä lapset sotkivat (vanhemmat ei vaivautuneet keräämään ruokaa lattialta) ja metelöivät. Isompi kävi aina välillä kävelyllä ja yritti pyyhkiä likaisia käsiään poikani paitaan.

Teinit ryhtyi matkimaan pikkulapsia. Kun viereisessä pöydässä sanottiin vää, sanottiin se meilläkin. Kun sotkettiin, oltiin meillä sotkevinaan jne. Kun kädet muka likaantuivat, alettiin katsomaan, kenen paitaan ne voisi pyyhkiä.

Meillä oli hauskaa, koska viereisen pöydän perhe ei tehnyt elettäkään kieltääkseen lapsiaan sotkemasta tai meluamasta. Poislähtiessään he pystyivät silti sanomaan meille, että lastemme käytös on ala-arvoista. Toki se oli sitä, mutta me emme jättäneet pöydän alle kahta lautasellista osittain pureskeltua ruokaa.

Turha jeesustella pikkulapsiperheestä, kun et saa omia idioottiteinejäsi kuriin. Oikea moukkaperhe, varmaan ylpeilette käytöksellänne.

Vierailija
54/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi voi teitä suomalaisia kun puuttuu edelleen ne käytöstavat mitä maailmalla tarvittaisiin.

Vierailija
55/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surin osa pihoista on autopaikkoja, vaikkei ole parkkipaikoiksi kaavoitettu. Ei sen tontin tarvitse olla täyteen rakennettu etteikö siellä mahdu pyöräilemään. Taloissa on myös paljon kauppoja ja toimistoja, joten liikennettä on läpi päivän.

Vierailija
56/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä ymmärrä sellaisia ihmisiä joilta tippuu puolet lautaselta pöydälle. Ettekö te oikeesti osaa syödä siivosti? Uskomattomia otuksia.

Vierailija
57/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sinusta huomaa, että et ymmärrä mitään rakentamisen säädöksistä. Ei siellä ole yhtäkään tonttia, jonka rakennusoikeus olisi 100%! Kertomaasi taloa ei ole ja nyt yrität hätäpäissäsi keksiä tekosyitä, että et jäisi kiinni valehtelusta.

En ole mitään tuollaista väittänyt, (mistään 100 %)

Kaikki oleellinen ja tosiasiat on em. viesteissä sanottu. Olen rehellinen. Lue ja ymmärrä. Nyt en palaa enää asiaan. Hyvät päivänjatkot sinne!

Vierailija
58/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viime vuonna oltiin teinien kanssa syömässä. Viereisessä pöydässä oli perhe syömässä kahden alle kouluikäisen kanssa. Nämä lapset sotkivat (vanhemmat ei vaivautuneet keräämään ruokaa lattialta) ja metelöivät. Isompi kävi aina välillä kävelyllä ja yritti pyyhkiä likaisia käsiään poikani paitaan.

Teinit ryhtyi matkimaan pikkulapsia. Kun viereisessä pöydässä sanottiin vää, sanottiin se meilläkin. Kun sotkettiin, oltiin meillä sotkevinaan jne. Kun kädet muka likaantuivat, alettiin katsomaan, kenen paitaan ne voisi pyyhkiä.

Meillä oli hauskaa, koska viereisen pöydän perhe ei tehnyt elettäkään kieltääkseen lapsiaan sotkemasta tai meluamasta. Poislähtiessään he pystyivät silti sanomaan meille, että lastemme käytös on ala-arvoista. Toki se oli sitä, mutta me emme jättäneet pöydän alle kahta lautasellista osittain pureskeltua ruokaa.

Turha jeesustella pikkulapsiperheestä, kun et saa omia idioottiteinejäsi kuriin. Oikea moukkaperhe, varmaan ylpeilette käytöksellänne.

Olisiko pitänyt antaa niiden pikkulasten pilata meidän syöminen? Kun kakaralla on kädet ketsupissa ja se yrittää vimmatusti pyyhkiä niitä puseroosi, niin sinäkö nyökkäilet iloisesti ja toteat, että noin sitä pitää.

Vierailija
59/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On Suomessa tässäkin asiassa paljon oppimista, maailmalla on ihan normaalia ylipäätään syödä ulkona - ihan kaiken ikäiset. Ei kukaan mulkoile taaperoita sen enempää kuin muitakaan. Sotkua voi tulla, se on osa elämää ja kulttuuria, ja nopeasti lapset oppivat tavoille, kun ovat yhteisön mukana syömässä kivasti, eikä aina sen väsyneen vanhemman kanssa kotona. Ihan kuten päiväkodissakin oppivat todella nopeasti sosiaalisen paineen alla. Toki pöytätapoja pitää kouluttaa kotioloissa myös.

Palautetta pitää voida antaa, sen sijaan muuten somessa tai lööppilehdissä itkeminen on ihan pöljää.

Vierailija
60/206 |
06.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin lähisukulaisen häissä, mukana 1v lapsi. Kyllä siinä syödessä sotkua tuli, kun myös itse osan söi. Siivosin paikan, kun ruokailu loppui. Onneksi kukaan ei meille raivonnut. Aina pientä ei voi jättää kotiinkaan, kaikki lapsenvahdit kun oli samoissa häissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän