Nihkeimmät luokkaretkikohteet, missä luokkasi kävi ala-asteaikoina?
Riuttalan talonpoikaismuseo. Oli kyllä tylsin reissu ikinä. Ja tämä joskus 80-luvun loppupuolella. Linja-autossa pillimehua, tylsiä VHS-kasetteja bussissa istuen..
Kommentit (1194)
Maatalousmessut vuosituhannen taitteessa, joo ei aivan lähtenyt... olisi ollut kivempi joku huvipuisto tai tivoli tai ihan mikä vaan missä olisi ollut menoa ja meininkiä.
Ja siis koko koulu kävi samalla kertaa tuolla, huoh....
Jäi harmittamaan... Pikkukunnassamme oli perinne, että ysillä lähdettiin ulkomaille reissuun. Edellisinä vuosina olivat käyneet viikon mm. Tanskassa ja Saksassa. Reissusta haaveiltiin vuosia kavereiden kanssa. Olimme myyneet keksejä, järjestäneet tapahtumia, myyneet jopa hevosen lantaa.. Olimme kasvaneet yhteen luokkamme kanssa kymmenessä vuodessa. Olimmehan olleet yhdessä eskarista asti. Viimeinen yhteinen retkemme ennen kuin tiemme eroaisivat. MUTTA kuinkas sitten kävikään... Kukaan opettaja ei suostunut valvojaksi vuonnamme. Kävimme Turun linnassa päiväreissulla ja söimme buffetissa nakkeja ja muusia... Seuraavana vuonna menivät taas ulkomaille...
Tää on vähän off topic, mutta entisenä imatralaisena (kaupunki, joka ainakin muinoin eli paperitehtaasta ja terästehtaasta), mulle on jäänyt mieleen juurikin nuo missatut opintoretket. En koskaan päässyt kumpaankaan tehtaaseen tutustumiskäynnille ja olisi kovin kiinnostanut, kun monet ystävien vanhemmat ja naapurit oli niissä töissä. Paperitehtaan reissulla, ala-asteikäisenä, olin vatsataudissa. Ylä-asteella terästehtaan reissun aikaan olin hillittömässä migreenissä. Harmittaa edelleen.
Mekin käytiin katsomassa hiidenkirnuja ala-asteella. Oli kylmä ja satoi, siinä sitten tuijoteltiin tovi niitä reikiä kalliossa.
P kirjoitti:
Nummi-Pusulan traktorimuseo..
Ei sillon 11v kiinnostanut :D
Hahaa, kohtalontoveri :D
9. luokan luokkaretki Ahvenanmaalle
Laivalla Helsingistä Maarianhaminaan, suurin osa muista matkustajista ruotsinristeilyllä
Heti laivaan saapuessamme Martti 55v elää ilmeisesti vuoden kohokohtaa ja oksentaa käytävän roskikseen
Käytävillä keski-ikäinen whitetrash juo taxfreen juomia, joku hoilaa karaokessa Paratiisia, trubaduuri soittaa nuotin vierestä ja lavalla virolainen bändi soittaa La Bambaa.
Saavu Maarianhaminaan ja bussilla suoraan hotellille
Aamulla vapaa-aikaa, lähtekää kaverin kanssa kauppaan
Mitä vittua tiet on punaisia
Ohikulkeva juoppo heiluttaa Ruotsin lippua ja kävelee napakkaa tahtia valkoisissa purjekengissään kohti satamaa
Puistossa blondit tanssivat juhannussalon ympärillä
Saapukaa kaupalle
Menkää puistoon odottelemaan ja kiertelemään
Roskapönttöjen vieressä erikseen pöntöt käytetylle nuuskalle
Paikalliset tytyt katsovat oudosti ja halveksuvasti? Huomatkaa että olette ainoat miespuoliset koko kaupungissa ilman valkoisia purjehduskenkiä
Kauppa aukeaa, astukaa sisään
Myymälän hyllyttäjä huikkaa porttien jälkeen "Hej!", tervehtikää takaisin morottamalla
Kauppa jaettu 3 osastoon: Nuuska, surströmming ja Taffel
Menkää jonoon purjehduskenkäisten perään
Jonotuksen päätteeksi myyjä kysyy ruotsiksi jotain, ymmärrä sanaripulista vain "båten"
Takana olevat alkavat innoissaan keskustelemaan myyjän kanssa "detta jaag häftiga båten faktiska ja"
Myyjä nostaa purjeveneen pienoismallin kassalle, jono kasaantuu ympärillemme ihastelemaan venettä
Muiden asiakkaiden riemu on käsinkosketeltavaa, yhden jalka alkaa vipattamaan kuten koiralla
Kauppias juoksee liukuovista ulos, puheen voimakkuus kassan ympärillä kasvaa, "båten"-sanan määrä lisääntyy, osa puhuu melkein huudon voimakkuudella
Katsokaa ikkunasta kun kauppias peruuttaa Volvo V80 kaupan nurkan taakse
Myyjä rummuttaa kassapöytää "båten båten det är häftiga ja"
Kauppias rullaa Volvollaan takaisin kaupan eteen, volvon perseeseen ankkuroidun trailerin kanssa
Volvon peruutusvalo syttyy, eturenkaat menevät linkkuun ja koko laitos alkaa liukumaan hitaasti, mutta varmasti taaksepäin
Kaupan henkilökunta, asiakkaat ja ulkona olevat ovat selvästi innoissaan, tässä vaiheessa puheensorina on yltynyt futisfinaalin katsomon tasolle, erota puheista vain "båten"
Kaupassa muuten hiljaista, paitsi katon kaiuttimista raikaa ABBA:n Waterloo
Jättäkää Taffelin sipsut kassalle ja painukaa takaisin hotellille, älkääkä poistuko sieltä koko 4pv aikana
Takaisintulomatkalla laivalla todella hiljaista
Ei enää koskaan Ahvenanmaalle
Mainio ketju :D Mulla ei oo mitään supertraumoja,mutta yksi muisto tulee mieleen. Ysin luokkaretkellä luokanvalvoja halusi laittaa yhdeksi ohjelmanumeroksi vierailun jonnekin pikku karkkitehtaalle, ei mikään Fazer vaan joku ihan tuntematon. Lieköhän enää edes olemassa. No me muksut ei oltu siitä vierailusta nyt niin innoissaan, mutta ope halusi mennä koska tehtaalta oli luvattu valvojalle kilo ilmaista karkkia.
Tehtaalla kuunneltiin luentoa karkinvalmistuksesta parin tunnin verran hikisessä taukohuoneessa. Karkinvalmistusta ei nähty. Lopussa ope sai kilon karkkipussinsa, joita mässytti tyytyväisenä. Kysyttiin, voisiko tarjota meillekin, mutta hän sanoi että "nää on mun karkit"! Me lapset oltais saatu shoppailla kai kaupan myymälässä mutta kellään ei ollut fiilistä, kun ei ees maistiaisia saatu tehtaan puolesta.
Niin ja oli muuten miesope :D vieläkin mietin miten voi olla noin törppö, ettei ilmaiseksi saaduista karkeista voinut jakaa. Ja etenkin kun ne karkit oli saatu meidän oppilaiden kustannuksella.
Mä rakastin luokkaretkiä ihan mihin vain, meillä oli tosi kiva luokka ala-asteella. Parasta oli se yhdessä oleminen ja poikkeus rutiinista. Yläasteella en muista muita retkiä kuin viikon leirikoulun, joka sekin oli jees.
Espoossa olen kouluni käynyt eli emme tainneet käydä Lintsillä eikä siellä Särkänniemessäkään.
Vierailija kirjoitti:
Käytiin open kotona
Ope muuten asui koulun vieressä
Tuli mieleen että me kerättiin yli puoli vuotta rahaa, discojen, myyjäisten ja muitten sellaisten kanssa. Muutama tonni markka-aikaan saatiin kerättyä kasaan ja retki on tommonen.
saatiin me kyllä syödä siellä: itsetehtyä leipää, oman puun omppumehua ja omalta kasvimaalta leivän päälliset. Loisto eväät mun mielestä oli kyllä muuten mutta mä olen ompuille allerginen niin mä sain juodakseni lämmintä vettä.
Rahoja emme koskaan nähneet eivätkä myöskään vanhemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytiin open kotona
Ope muuten asui koulun vieressä
Tuli mieleen että me kerättiin yli puoli vuotta rahaa, discojen, myyjäisten ja muitten sellaisten kanssa. Muutama tonni markka-aikaan saatiin kerättyä kasaan ja retki on tommonen.
saatiin me kyllä syödä siellä: itsetehtyä leipää, oman puun omppumehua ja omalta kasvimaalta leivän päälliset. Loisto eväät mun mielestä oli kyllä muuten mutta mä olen ompuille allerginen niin mä sain juodakseni lämmintä vettä.
Rahoja emme koskaan nähneet eivätkä myöskään vanhemmat.
nyt taisi ope kavaltaa teidän rahat
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken huippu oli vielä se, että retkellä esitellyistä paikoista ja asioista kysyttiin vielä kurssin kokeessa. Vielä edelleenkin muistan Benito Casagranden ja Hamburger Börsin purkamisen ja sen että U-sairaalan on suunnitellut Martta ja Ragnar Ypyä.
Apua, ei kukaan turkulainenkaan tuollaista tiedä. Onhan sulla ainakin millä päteä jos (vielä joskus) vierailet Turussa :D
Niin onhan se kauheaa oppia luokkaretkelläkin jotain.
Nämäkin ihan mielenkiintoisista retkikohteista kirjoitetut ivailut kertovat, että enemmistöllä ei ole kapasiteettia käsitellä mitään asiallisia virikkeitä. Ja sen kyllä huomaa.
Vuonna 1994 , ollessani kuudennella luokalla ja vielä tarkkiksella opettaja sai päähänsä että me pyöräilemme hiidenkirnulle. 11 levotonta, eri ongelmista kärsivää esiteiniä.
Yksi tytöistä häipyi ja jätti pyöränsä , oli ottanut liftin kaupunkiin. Kaksi poikaa alkoivat tapella ja toiselta valui nenästä verta. Opettajan varaamat eväät jäivät syömättä, kun siellä ei ollutkaan grillauspaikkaa ja ketään ( paitsi opea) ei kiinnostanut se hiivatin reikä kalliossa. Lopulta kotimatkalla open pyörästä tippui ketjut :D
Joko kotimuseo Glims mainittiin? Ei nyt niin uskomattomasti silloin pikkusena 80-luvulla joku perinnekirnuaminen ja kutunjuuston valmistus kiinnostanut. Silloin alkoi luokassa valitus aina kun opettaja sanoi että lähdemme Glimsiin retkelle.
Me kerättiin rahaa myyjäisillä, paperinkeräyksellä jne. jotta päästään ysiluokan päätteeksi risteilylle ja Tukholmaan. No ei sitten päästy, sillä koulumme rehtori päätti, että niillä rahoilla ostetaan koululle telkkari ja videonauhuri. Teki ehkä jotain muitakin hankintoja, mutta vain nuo muistan.
Nykypäivänä vastaavanlainen puhallus saisi aikaan somemyräkän ja kiukkuisten vanhempien yhteydenotot kunnan opetusviranomaisiin, ja hyvä niin. Silloin oltiin vaan että ai jaa no voi voi.
Ysin luokkaretki opettajan kotiin. Rivarikämppä Vantaalla. Ei muistaakseni mitään ohjelmaa tai tarjottavaa. Luokanvalvojalla oli tapana kuulemma järjestää ysin luokkaretki joka vuosi kotiinsa.
Vierumäen urheiluopisto. Maikka mokaili jotain, niin ei päästy edes sisälle tai syömään. Istuttiin vaan monta tuntia kylmässä ulkona pururadan reunamilla.
Ala-asteella käytiin paikallisella metsästys seuran laavulla paistamassa makkaraa, paikallinen tehdas, kaivos, tampereen teatterissa puolikas näytös sillä välin kuin luokan lestadiolaiset oli särkänniemessä jne
Olisin halunnu käydä luokkaretkellä, mutta ei me minnekään menty.. :(
Noh, onneks nyt aikuisena pääsee kulkemaan missä haluaa ja minne haluaa, kun siltä vaan tuntuu.
Hauska ketju, kiitos nauruista:).