Nihkeimmät luokkaretkikohteet, missä luokkasi kävi ala-asteaikoina?
Riuttalan talonpoikaismuseo. Oli kyllä tylsin reissu ikinä. Ja tämä joskus 80-luvun loppupuolella. Linja-autossa pillimehua, tylsiä VHS-kasetteja bussissa istuen..
Kommentit (1194)
Venäläinen sirkus Arkadianmäellä, 200 marionettia ja ohjaajana Halonen.
Huonot luokkaretket oon unohtanut, mutta muistan kivan päivän Yyterissä ala-asteella (vaikka oli melko viileä kevätpäivä) ja myös Ähtärin eläintarha oli kiva. Jollakin luokkaretkellä pysähdyttiin Tuurin kyläkaupassa, joka oli jo silloin aika ilmestys kaupaksi, suurin mitä olin siihen asti nähnyt. En tiedä miten se oli edes mahdollista, mutta meidän opettajat vapautti koko lapsilauman sinne kauppaan, ja ihme kyllä kaikki kerääntyi bussille takaisinkin siihen aikaan kun oli sovittu. Nää on jäänyt mieleen.
Yläasteelta muistan kun meidän uskonnonopettaja, joka oli myös luokanvalvoja, vei meidän luokan Turkuun tsekkaamaan Turun tuomiokirkon, joka on aika upea paikka, se ihastutti tosi paljon teiniäkin. Se oli sellainen opintoreissu, mutta aika hauskaa meillä oli. Rinnakkaisluokkalaiset oli kateellisia kun itse viettivät sen päivän koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Naapurikunnan uimahalli, kun omassa kunnassa ei ollut. 90-luvun syvimmät lamavuodet.
Meillä oli tämä sama. Oltiin varmaan tokaluokalla ja silloin low-budget retki vieläpä tuntui kaikista hauskalta, innoissamme oltiin kun päästiin pulikoimaan ja vesiliukumäkeen (oli siis ihan tavallinen julkinen uimahalli, eikä mikään kylpylä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luokkakaverin maatila :D aika nihkeää.
Ollaankohan oltu samalla retkellä. En sano tarkemmin kuka ja missä mutta Pirkanmaalla olin itse myös luokkakaverin maatilalla luokkaretkellä (päiväretki).
Olihan se toisaalta jännittävää nähdä kuinka eri tavalla luokkakaveri asuu kuin mitä itse. Olis käyty kaikkien luona :D
Mutta ajatelkaapa luokkakaverianne. Mahtoi olla kiva käydä kotona luokkaretkellä.
Vierailija kirjoitti:
Kostamus, Venäjä. Todella ankea paikka, enkä ole ikinä elämäni aikana maistellut niin pahanmakuisia karkkeja, mitä sieltä ostin. Se oli jotain niin kamalaa että jäi mieleen.
Mekin käytiin! Kontion koulu?
Nelosella oltiin Tukholmassa, vitosella käytiin Lontoossa ja kutosella vaan särkänniemessä. kyllä otti päähän kun haaveiltiin jostain Ibizan turneesta😀
Meillä Lauritsalassa ei käyty missään luokkaretkellä. Suurimmalla osalla ei olisi ollut varaa maksaa retkiä, useasta lapsesta.
80-luvulla ala-asteella käytiin kyllä kerran tai kahdesti liian monta kertaa paikallisessa kotiseutumuseossa... yksi kerta olisi riittänyt ja ne muut kerrat olisi ollut varmaan hyödyllisempää pitää normaalit oppitunnit...
Seurasaari, HKL:n bussilla ja kävellen. Eväänä omena, juustoreissari ja lämmin pillimehu.
Rinnakkaisluokka meni Lintsille, me olimme kuulemma liian villejä ja luokkaretki oli 5km kävely koulun viereisessä metsässä. Ehdittiin takaisin koululle syömään hernesoppaa.
Vierailija kirjoitti:
Nelosella oltiin Tukholmassa, vitosella käytiin Lontoossa ja kutosella vaan särkänniemessä. kyllä otti päähän kun haaveiltiin jostain Ibizan turneesta😀
Ala-asteella Ibizalle, miksi ihmeessä.
Meidän pikkukunnassa ei käyty millään luokkaretkellä alakoulussa. Yläasteella naapurikaupungeissa jopa..
Ei ollut mahdollisuutta mihinkään retkikassan keräykseen myymällä jotain vessapaperia tai keksejä koska siihen aikaan se ei ollut tapana, toiseksi pikkukunnassa ei olisi ollut riittävästi naapureita joilta kerjätä. Retket jäi vanhempien maksettavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Rinnakkaisluokka meni Lintsille, me olimme kuulemma liian villejä ja luokkaretki oli 5km kävely koulun viereisessä metsässä. Ehdittiin takaisin koululle syömään hernesoppaa.
Miksette olleet kunnolla?
Helsinki. Eduskuntatalo kiinnosti hitokseen kutosluokkalaista.
8 lk luokkaretki vietettiin Valintatalon takapihalla roskaaäilijöiden vieressä. Istuttiin nurmikolla ja jokainen sai yhden pillimehun ja kylmän lihapiirakan.
Kalajoen karkkipaja, joskus 90-luvun alussa.
Sai ostaa eri värisiä tikkareita jotka kaikki maistui samalta. Tai jos oli rahaa, niin semmoisen pizzan kokoisen tikkarin. Siinäkin sama maku.
Minä tykkäsin luokkaretkistä aina. Linja-autoon sai ottaa karkkia, ja kaikki olivat hyvällä tuulella. Myös ne koulun puolesta tulleet eväät, eli sämpylä ja juustosiivu (ilman voita) + pillimehu, maistuivat tavallista paremmilta linja-autossa.
Kuudennella kävimme Ahvenanmaalla, jonne mentiin risteilyaluksella. Minusta kaikkein kivoin luokkaretki oli kuitenkin toukokuinen reissu Mathilda Wreden kartanoon. Olisiko ollut viidennellä luokalla. Kartano sijaitsi upeassa luontomaisemassa, ja siellä huhuttiin kummittelevan.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Eli kaikki on aina huonosti?
Joku valittaa että ei päässyt huvipuistoon, toinen valittaa että pääsi huvipuistoon.
Kolmas valittaa, että koska eivät laittaneet tikkuakaan rastiin, niin retki oli lähistölle, mutta ku se rinnakkaisluokka joka panosti ja keräsi rahaa niin nee pääsi kyllä ulkomaille, epäreilua. Ja neljäs valitti, että ulkomailla oli hänen mielestään väärä opas.
Laman aikaan 90-luvun alussa meidät vietiin koko kyläkoulu jollekin hiekkakuopalle, jonka ympäristöstä kerättiin puolukoita koulun käyttöön. Paistettiin myös makkarat nuotiolla ja jotain mehua oli myös koulun puolesta. Kotoa sai tuoda retkelle mukaan karkkipussin, normaalisti tuohon aikaan ei siis saanut viedä mitään karkkia kouluun.