Nihkeimmät luokkaretkikohteet, missä luokkasi kävi ala-asteaikoina?
Riuttalan talonpoikaismuseo. Oli kyllä tylsin reissu ikinä. Ja tämä joskus 80-luvun loppupuolella. Linja-autossa pillimehua, tylsiä VHS-kasetteja bussissa istuen..
Kommentit (1194)
Keski-Suomesta tehtiin luokkaretki Imatralle ja Lappeenrantaan. Muuta ei reissusta jäänyt mieleen, kuin että jossain työpaikkaruokalan tapaisessa syötiin jauhelihakeittoa.
Mä oon aina ihmetellyt näitä juttuja. Meillä oli luokkaretket aina hauskoja, huvipuistoja ja kylpylöitä yms. Pari kertaa vuodessa joku hauska retki.
Toki mekin mentiin tutustumiskäynneille tylsiinkin kohteisiin, mutta ne ei ollut luokkaretkiä.
Ja meidän koulu oli pienen pieni kyläkoulu keskellä ei mitään. Koko koulussa n 20 oppilasta ja puolet luokkani oppilaista oli Juhia 😀 Joku saattaa tästä arvata mikä koulu.
Vierailija kirjoitti:
Ei me 70-luvulla päästy ollenkaan sellaisille luokkaretkille, joihin ei jaksettu kävellä tai pyöräillä. Ei ala- eikä yläasteella.
Uimahalliinkaan ei päästy koulun puolesta kertaakaan, koska paikkakunnalla ei sellaista ollut. Lähin oli varmaan tunnin automatkan päässä, joten ei onnistunut.
Miksi ei ? Mun mielestä 1970-luvulla peruskoulun tullessa just oli kouluilla varaa kaikkeen. Aloitin koulun 1973, ja meillä oli joka kevät kevätretki 50 - 250km säteellä oleviin kaupunkeihin. Itse asuin siis pienessä maalaiskunnassa. Retkillä oli muutama nähtävyyskohde, joku museo, ja jotain hauskanpitoa.
Erikseen olivat vielä uimahallikäynnit, hiihto-tai pyöräretket opettajien mökeille, polkupyöräretket kotikunnan nähtävyyksiin. Olen oikein kiitollinen näistä avartavista retkistä edelleenkin, ja nautin niistä jo silloin.
Visulahti. Muistan lähinnä pelänneeni paikkaa. Oli kuin joku neuvostoliiton reliikki jo tuolloin, nuhjuinen yleisilme. Vahakabinetti oli myös omanlaisensa elämys.
Loviisan ydinvoimala.
En jaksanut lukea koko ketjua, vain muutaman ensimmäisen sivun, eikä tätä vielä mainittu. Tämä taisi olla koko koulun ”opintomatka”, yläaste 90-luvun alussa.
Opettajan maatila 80-luvulla, jossa pikkulapset rakensivat miesopettajalle erästä rakennusta ja kylvivät viljaa. Yksi pahispoika löi rautalapiolla käteen kovaa ja opettajaa se ei kiinnostanut, jatkoi rakentamista. Ruotsi, Norja talvella, Lappi, Ahvenanmaa (johon en lähtenyt) ja Suomi. Tehtiin vain mitä aikuiset haluavat kuin armeijassa, ei lasten lähtökohta. Parasta olisi matkustaa vanhempien kanssa jossain ulkomailla turvallisessa paikassa tms. Kivoimmat reissut olivat muualla kuin koulussa suuren luokan mukana. Ammattikoulussa pitkät mutkaiset bussimatkat ikäviä (yksi reissu etelä-suomeen), kun niitä oli jo muutenkin ollut.
Muita joita nämä kertomukset ahdistaa jostain syystä ihan hirveästi? Jotenkin niin järkkyä aikuisten näköalattomuutta tai jopa sairasta simputusta joissain tapauksissa. Hitto miten karseaa.
En tykännyt omistakaan retkistä. Tai aina niille lähti innokkaana ja odotusta säteillen. Ja aina niissä oli jotenkin kurja tunnelma, vaikea selittää. Pojat kiusasivat, lihapiirakan rasva takertui kitalakeen. En muista kuin yhden pidemmän reissun ala-asteelta, Helsinkiin. Kävimme syömässä jossain nuhjuisessa ravintolassa, ja Eduskuntatalon portailla. Kai me jotain muutakin tehtiin mutta ainakaan Lintsille ei rahat varmaan riittäneet. Paluumatkalla pysähdyttiin taukopaikalle ja muistan että pojat haukkui läskiksi. Peruspäivä sikäli.
En muista yhdestäkään luokkaretkikohteesta juuri mitään, joihinkin museoihin ja luontoon retket aina sijoittui. Bussimatkat olivat se hauskoin osuus. Luonnossa oltiin muutenkin usein, kun pieni kyläkoulu metsässä oli kyseessä. Ei se metsä niin erilaista ole 200 km päässä.
Huvipuistoon aina pyydettiin päästä. Kerran opettaja sitten sanoi, että tänä vuonna mennään linnamäelle. Ihan kuin olisi salaa nauttinut siitä meidän oppilaiden väärinkäsityksestä, että nyt päästään Linnanmäelle. Kohde oli siis oikeasti joku linnavuori tms, en muista missä päin Suomea.
Eduskunta talolla ja yx reissu oli Poriin. Opiskeluaikana hiihtoreissuja ja Hämeen linnan silloinen naisvankila. Tosin siellä oli mies puoli.Porissa on balsamoitu lapsi Egyptin tyyliin.Tampereen taidemuseot.Lapsille syötettiin karkkia sitten elohopea paikkoja vaikka olisi ollut yksityisillä muovia ja rikkaat laittoi posliinikuoria ja ainakin meidän rahat meni karkkeihin.Mehän hiihdettiin 10 kilometrin 20 pienillä jaloilla sen ajan suksilla päivä siinä meni tietysti lapsilla.Uimahalli reissuja tehtiin.Nykyään on sentään lapsilla hyvin asiat.Miten noi 8-16 lasta 2 huoneen asunnossa mahtoi pärjätä.
Kasvien tutkimisretket ja luonnon tieteen museo sekä uimahalli jutut. Yyterin hiekat ja museot.Tutustuttiin ammattikouluihin lukioihin ja käytiin luistelemassa.Luonnon tutkiminen kasvit siis on tosi tärkeää taiteessa.Jotain kivilajeja.
olen maalta kotoisin, niin tylsin luokkaretki oli jonnekin kauas metsäkouluun. Ei kiinnostanut pätkääkään, kotona oli marjametsiä ihan tarpeeksi. Minä halusin v ain kaupunkiretkille, koska siihin aikaan oli harvinaista käydä Hesas, Hämeenlinnas, Tampereella Ne oli aina kivoja
Meitä ei päästetty mihinkään, kun luokalla liikaa riehuvia skidejä, mutta jos me sinne Turun juna-asemalle oltaisi päästy, niin se olisi varmasti ollut ihan skeidaa.
Ehkä traktorimuseo Laihialla joskus vitosella. Käytiin samalla luokkaretkimatkalla myös Stundarsin talomuseossa Mustasaaressa. Sillon vitosella vielä ruotsia osaamattomana oli eksoottista kuulla ruotsia puhuttavan livenä. Mustasaari kun sijaitseekin ruotsinkielisellä Pohjanmaalla ja enemmistön äidinkieli on ruotsi siellä. Kävin luokat 5 ja 6 Ilmajoella Etelä-Pohjanmaalla ja sittemmin oon muuttanut sieltä pois kun sukujuuret on Savossa, sukulaiset asuu muualla päin Suomea ja äidin entinen miesystävä jäi vain sinne sukuineen. Ei ole ikävä. Paras luokkaretki oli nelosella luokkaretki Nestlen jäätelötehtaalle Janakkalaan, Kultasuklaan tehtaalle Kalvolaan ja Hämeen linnaan. Samalla luokkaretkellä käytiin kaikissa noissa kohteissa.
T: M27
Hevostalli.
Sitten mentiin istuttamaan puita.
Toiset pääsi leirikouluun ja päiväreissulle toiseen kaupunkiin shoppailemaan.
Yläasteella kans mentiin poliisimuseoon kun rinnakkaisluokka meni laasersotaan.
WeeGee museo. Joka vuosi. Rinnakkaisluokka meni huvipuistoon. Me mentiin WeeGee-museoon. Joka vuosi.
Veljeni kaukaisella 70-luvulla kävelivät koulun ympäri kolme kertaa ja söivät eväät viereisellä kalliolla.
Bussi jonka oli tarkoitus viedä lapset jonnekin vesitorniin ei koskaan saapunut, joten plän-B oli tuo.
Terveiset etelästä kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja helsinki oli siis: korkasaari, linnanmäki ja eduskuntatalo. Nyt kun mietin niin junamatka helsinkiin ja takaisin oli paljon mielenkiintoisempi
Ei tuo nyt ollut edes pahimmasta päästä turistimatkoja Helsinkiin. Turha valittaa mitään kun joillakin lapsilla oli Helsingin reissuna kiertoajelu kaupungilla, Sibelius-monumentti ja Temppeliaukion kirkko.
Samaan sarjaan voidaan laskea myös Finlandia-talo. Helsingissä riittää näitä kyhäelmiä joissa on yritetty rakentaa väkisin joku kansainvälisesti merkittävä nähtävyys ja epäonnistuttu oikein reippaasti.
Ihanaa dissaamista. Esim Finlandia-talo on rakennettu konserttipaikaksi, ei nähtävyydeksi. Temppeliaukion kirkko on rakennettu ihan kirkkotoimintaan, Oodi on ihan rakennettu kirjastoksi.
Finlandia-taloa ei ole rakennettu konserttisaliksi vaan konferenssipaikaksi. Onneksi sillä akustiikka on tunnetusti surkea. Nykyään on musiikkitalo mutta ilmeisen kallis tms koska siellä vinlantiassa on kuitenkin konsertteja.
Ah, muistan kaikki kivat retket. Kotiseutumuseoon bussissa varmaan pillimehua. Pöyräilyretki joka oli yllättävän pitkä ja lopussa rasittava, en muista edes kohdetta, tai käytiin yhdellä muinaismuistolla. Mutta oli kevät ja tosi ihana sää.
Kaikki hiihtopäivät olivat hirveät!
parhaat oli Porvoo, Suokki, Ateneum, hämärästi muistan kansallismuseossa ja luonnontieteenmuseossa. Eskarin päätteeksi käytiin siinä peikkometsässä, se mesta on täällä mainittu. On jääny mieleen vaikka siitä on aikaa.
En muista mitään pahaa! Ei meillä ollu nihkeitä retkiä, ei hitsi kuulkaas päästiin majakkasaareenkin! Olisiko ollu yksi toinen retki saareen, missä ei ollu mitään nähtävää ja sitten isot lapset meni reksin kaa jollekin vaaralliselle ekskursiolle ja me muut jäätiin rannalle ruikuttamaan koska oli tullut pahoinvointia paatissa, eikä pienemmille lapsille keksitty mitään. Se oli nihkeä reissu mutta silloinkin aurinko paistoi. Siinä mä vaan istuin kivillä.
Nämä eivät ole nihkeitä kohteita, mutta kouluaikana olivat: Suomenlinna ja Uutela. Ei siinä muuta, mutta aina käytiin jommassa kummassa eikä missään muualla.
Olin lyseossa 1970-luvun alussa ennen kuin siitäkin tehtiin peruskoulu. Sen kolmannella luokalla (perusk 7.) en saanut kotoa rahaa luokkaretkeen, joten jouduin istumaan rinnakkaisluokan tunneilla sen päivän. Muistan mm matikan tunnin.
Tää varmaan oli tylsin luokkaretkipäivä mun kohdallani. En edes muista minne ne mun luokkalaiset matkusti.