35-vuotiaista miehistä 40 prosenttia ja naisista 27 prosenttia lapsettomia
Vuonna 2014. Näin luki keskiviikon Keskisuomalaisessa sivulla 11. Kuulutko tuohon ryhmään? Minä olen 34-vuotias ja lapseton mies. Miehillä tuo prosentti laskee varmaan johonkin 50-vuotiaisiin asti, naisilla ei varmaan tuosta paljonkaan.
Tuossa on kyllä aika paljon vastentahtoisesti lapsettomia. Wikipediasta löytyi tällainen: "Väestöliiton tekemän tutkimuksen mukaan vapaaehtoisesti lapsettomina itseään pitää noin 3 - 5 % suomalaisista, miehistä hiukan useampi kuin naisista. Vuonna 2015 tehdyn tutkimuksen mukaan luku oli 14 % 20-34 vuotiaista."
Kommentit (109)
Täällä 32-vuotias lapseton nainen :)
Minulla on tuttavapiirissä paljon 30v+ lapsettomia, ja ihan pariskuntiakin. Nykyään lapsettomuus on aika yleistä ja yleistyy entisestään.
35-vuotias lapseton nainen täällä.Ystävillä ehkä puolella lapsia.Luulen,että täällä pk-seudulla tehdään lapsia myöhemmin ja vähemmän.Näin ainakin,kun vertaan mieheni tuttuja,jotka monet Pohjanmaalla.
Kuulun. Täytän tänä vuonna 35 ja olen vapaaehtoisesti lapseton nainen.
Olen korkeasti koulutettu, opiskellut pitkään ja halunnut matkustella, asua ulkomailla jne. Sama juttu kavereilla, aika monet on samanikäisiä ja edelleen lapsettomia, vasta ihan pari viime vuoden aikana on tuttavapiiriin alkanut syntyä vauvoja, eli reilusti yli kolmekymppisinä on lähdetty perhettä perustamaan.
Omalla kohdalla en tunne suurta kiinnostusta lasten hankkimiseen, tosin en ihan lukkoon ole lyönyt asiaa. Muutaman vuoden päästä tilanne voi olla toinen, mutta tiedostan että lasten saaminen nelikymppisenä ei ole mikään itsestäänselvyys. Sukulaisten ja tuttavien joukossa on onneksi lapsettomia keski-ikäisiäkin pariskuntia, jotka ovat tyytyväisiä elämäänsä, he ovat hyviä esimerkkejä että elämää voi elää ilman lapsiakin.
Miehet eivät halua lapsia naisia useammin tai tulee yllätyksenä, että parikymppiset naiset eivät haluakaan perustaa perhettä yli kymmenen vuotta vanhemman kanssa.
Olikohan 21% 40-vuotiaista naisista lapsettomia. Sellaisen luvun muistan nähneeni. Miehillä luku tietty suurempi. Joku saa lapsen vielä tuonkin jälkeen.
Minä olen lapseton, koska en yksinkertaisesti pidä lapsista. Tämä lapsiasiakin on yksi elämän VALINNOISTA ja jokainen itse päättää miten tekee, toisen valintaa tulee kunnioittaa eikä kyseenalaistaa.
Vierailija kirjoitti:
45 vuotta ja lapseton. Mies.
Yllättävän paljon lähipiirissäkin lapsettomia miehiä.....ja naisia myös. Ihan täyspäisiä, työssä käyviä kansalaisia. Ja ilmeisen heteroja.
Lapsuudestani muistan yhden vanhempieni lapsettoman tuttavapariskunnan. Se tuntui silloin vähän oudolta. Mutta ehkä nykyään lapsettomuus on "normaalimpaa".
Pidän kyllä lapsista, mutta kaikenpuolinen vaatimustaso on nykyään korkealla. En oikein usko yltäväni vaaditulle tasolle. Kaikkein vähiten taloudellisesti.
Aivan. Eihän lapsia voi tehdä jollei ole 250 m2 taloa, meseä ja 100k € tuloja, jos palstamammoja on uskominen. Ja ulkomailla pitää rampata, olla mökki, hevonen ja pari mönkijää pihassa. Muuten ei onnistu.
Muistaakseni 40-vuotiaista joka 5. On lapseton? Hyvä vaan, monet perheellisetkään ei osaa kasvattaa niitä penskojaan vaan ne käyttäytyy aivan miten sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Muistaakseni 40-vuotiaista joka 5. On lapseton? Hyvä vaan, monet perheellisetkään ei osaa kasvattaa niitä penskojaan vaan ne käyttäytyy aivan miten sattuu.
* 40-vuotiaista naisista joka viides on lapseton
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät halua lapsia naisia useammin tai tulee yllätyksenä, että parikymppiset naiset eivät haluakaan perustaa perhettä yli kymmenen vuotta vanhemman kanssa.
Kuka parikymppinen nainen haluaa perustaa jonkun perheen?! Suurinosa parikymppisistä elää kyllä täysin toisenlaista elämää.
35 on vähän alhainen tarkasteluikä. Usein näissä tilastoissa hedelmällisiksi vuosiksi katsotaan vielä ikävuosi. Moni nainen saa lapsen yli 35-vuotiaana,harvempi toki esikoisensa. Oliko perusteltu, miksi juuri tämä ikä oli valittu?
Joka tapauksessa olisi hyvä, kun maailman väkiluku laskisi ja siksi jokainen joka ei tee lapsia tavallaan tekee uhrauksen maapallon hyväksi. Mutta sitten monelle oma lapsi on tosi tärkeä ja tuo merkitystä elämään. Olen itse lapseton, mutta olisin halunnut lapsen, jos olisin löytänyt sopivan miehen. Nyt kuitenkin ajattelen, että lapsettomana olen edistämässä muulla tavalla maapallon elämää.
Tunnen lukuisia naisia, jotka ovat saaneet yhden tai kaksi lasta yli 35-vuotiaana. Pk-seudulla näin, ja opiskelleita & työssä käyviä tapauksia. Itsekin kuulun tähän ryhmään. Nykyisessä Suomen ja omassa taloudellisessa tilanteessa voisi olla tosi korkea kynnys tehdä sitä ensimmäistäkään lasta, jos ei niitä jo olisi.
Vierailija kirjoitti:
35 on vähän alhainen tarkasteluikä. Usein näissä tilastoissa hedelmällisiksi vuosiksi katsotaan vielä ikävuosi. Moni nainen saa lapsen yli 35-vuotiaana,harvempi toki esikoisensa. Oliko perusteltu, miksi juuri tämä ikä oli valittu?
Siis ikävuosi 44 piti kirjoittaa.
Onko palstalla oikeasti 5-kymppisiä äijiä kirjoittelemassa? Miksi? 😃
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllättävän paljon lähipiirissäkin lapsettomia miehiä.....ja naisia myös. Ihan täyspäisiä, työssä käyviä kansalaisia. Ja ilmeisen heteroja.
Lapsuudestani muistan yhden vanhempieni lapsettoman tuttavapariskunnan. Se tuntui silloin vähän oudolta. Mutta ehkä nykyään lapsettomuus on "normaalimpaa".
Pidän kyllä lapsista, mutta kaikenpuolinen vaatimustaso on nykyään korkealla. En oikein usko yltäväni vaaditulle tasolle. Kaikkein vähiten taloudellisesti.
Aivan. Eihän lapsia voi tehdä jollei ole 250 m2 taloa, meseä ja 100k € tuloja, jos palstamammoja on uskominen. Ja ulkomailla pitää rampata, olla mökki, hevonen ja pari mönkijää pihassa. Muuten ei onnistu.
Jotain tällaista olen itsekin ajatellut. Oma lapsuus meni jossain alemmassa keskiluokassa; ruokaa kyllä riitti, mutta muutoin oli varsin vaatimatonta. Ainakin noin materiaalisesti ja erityisesti nykymenoon verrattuna (joka sekin on ulkomaille velkaantumisen varassa). Muutoin kyllä jäänyt hyvät kokemukset lapsuudesta - ei silloin se raha ja materia kaikkea määritellyt.
Nythän yhteiskunnan ykköstavoitteena on virallisestikin ollut jo pitkään tuloerojen kasvattaminen. Mikäpäs siinä, kyllä minä sinnittelen siinä sivussa ja pidän oman suuni leivän syrjässä kiinni. Mutta kuten talousopissa on tunnettua, jokaisella valinnalla on vaihtoehtokustannuksensa. Ehkä se on tämä yhä laajeneva lapsettomuus.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Minäkin oli 35-vuotiaana lapseton nainen. Nyt olen 41-vuotias kolmen lapsen äiti.
Vierailija kirjoitti:
Onko palstalla oikeasti 5-kymppisiä äijiä kirjoittelemassa? Miksi? 😃
Miksikäs ei? Tämähän on suurelta osin varsin yleisluontoinen keskustelupalsta kansallisella tasolla. Ja vauvoja/lapsia me kaikki ollaan jossain elämämme vaiheessa olleet.
Mukavaa tässä viidenkympin iässä on se että voi tehdä asioita mitkä tuntuvat kiinnostavilta, eikä pälyillä ympärilleen ja miettiä onko tämä noloa vai ei. Tulee se aika joskus sinullekin.