Miehen ex alkanut soitella lapsen asioista minulle exän sijaan
Voinen olla vastaamatta? Lapsen asioiden hoitaminen kuuluu mielestäni miehelle ja lapsen äidille. Tuntuu että ex yrittää siirtää hoitovastuuta mieheltä minulle, ja sitä en halua. Onko tällainen yleistä kun miehellä on lapsi edellisestä liitosta?
Kommentit (121)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka nyt soittaa ja kenelle?
Pahoittelut sekavahkosta otsikosta, miehen ex soittelee lapsen asioista minulle miehen (lapsen isän sijaan).
Olet siis äitipuoli?!
Olen parisuhteessa lapsen isän kanssa.
AP
Eli äitpuoli vaikka kuinka yrittäisit selittää itsellesi jotain muuta.
En ole ap, mutta nykylasten suusta en ole äitipuoli-sanaa edes kuullut vuosikausiin! On todellakin vanhahtava ja aikansa elänyt nimitys. Esim. mieheni lasten äidillä on myös uusi kumppani, eivätkä lapset kutsu häntä koskaan isäpuoleksi, vaan ihan vaan etunimellään.
-nyksä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En alkaisi sinänsä kiukuttelemaan asiasta. Vaikka lapset eivät ole biologisesti ja juridisesti sinun, he asuvat kodissasi ja sinä olet aikuinen talossa. Aikuinen kantaa vastuuta lapsista, se on sekä moraalinen velvollisuus että kunnia. (Itse asiassa olisin aika otettu siitä, että exä luottaa sinuun noin!) MUTTA mieti nyt, millainen isä mies on lapsilleen, onko hän tullut jotenkin laiskemmaksi, vastuuttomammaksi? Vaikka sinäkin kantaisit vastuuta, hän ei saa vetäytyä lastenhoidosta! Tämä on aika tyypillinen kuvio, että äitipuoli jopa innostuu lastenhoidosta ja isä huokaisee helpotuksesta ja vetäytyy käytännössä pois lastensa elämästä. Isän pitää tajuta olevansa isä edelleenkin!
Mies hoitaa lasta hyvin, ei minun siihen tarvitse sotkeutua. Enkä aio sotkeutua, mies huolehtikoon jälkikasvustaan jatkossakin. En koe soittelua minkäännäköisenä kunnianosoituksena vaan kiusallisena.
AP
OK, hyvä juttu! Sitä vielä mietin, että teetkö itse lapsen kanssa mitään? Siis ajattelen tässä ihan lapsen etua. Vaikka on tärkeä pitää kiinni siitä, että isä pysyy isänä, ei lapselle varmaan ole hyvä, että hänen kodissaan asuu aikuinen, jolle hän itse on ihan kuin ilmaa? En väitä, että noin on teillä, mutta usein näissä keskusteluissa jumitutaan siihen, kenellä on velvollisuus, ikään kuin se lapsen kanssa eläminen olisi vain jokin karsea taakka. Lapsen olisi hyvä saada tuntea, että kaikki pitävät hänestä! Siitä soittamisesta sanoisin ihan nätisti exälle.
Tottakai olen arjessa mukana, leikitän lasta, teen ruokaa ja juttelen, mutta varsinaisesta hoitamisesta isä vastaa itse. Minulla ei ole mitään muksua vastaan, en vain halua sekaantua vanhempien hommiin, kasvatukseen ja päätöksentekoon koska koen että ne asiat eivät kuulu minulle.
AP
Sitähän se vanhemmuus ja lapsuus pääasiassa on ihan tavallista arkea ja sinä isän puolisona olet osa sitä arkea, etkä oikein voi ottaa tuota asennetta, että ei kuulu sinulle jos miehen kanssa meinaat tulevaisuuttasi viettää. Lapsi on ilmeisti vielä pieni, mutta kasvaessaan voi hakea esim. noloissa kasvuun ja kehitykseen liittyvissa asioissa hakea sitä turvaa sinulta kun vanhemmalleen ei kehtaa tai suojallekseen vanhempiaa hakee tekemissään virheissään tukea sinulta niin ei silloin voi palvon mennä sanomaan, että ei kiinnosta.
Olen osa arkea juu, mutta en ole kasvatus- tai muussakaan vastuussa siitä lapsesta. Vanhemmat ovat. AP
Onko tässä nyt joku nelikymppinen ottanut jonkun teinimorsiammen?
En jaksanut lukea ketjua, mutta minä ( joka olen lapseton ja vanhanaikainen) olen sitä mieltä, että olet ottanut "koko paketin", miehen lapsineen perheeksesi - joten tietysti sinulla äitipuolena on osavastuu lapsista.
Eikö ole vain hienoa, että miehesi ex luottaa lapsensa sinunkin kasvatettaviksi eikä yritä luoda mitään juopaa välillenne?
Vierailija kirjoitti:
Minun miehelläni on pieniä lapsia, enkä minä ota mitään vastuuta niistä. En edes sitä tiedä, työntävätkö sukkapuikkoapistorasiaan, koska itse tuskin olen edes paikalla. Toki, jos näen asian, niin puutun. Niinhän puutun, vaikka kyse olisi tuntemattomasta lapsesta.
Isän aviovaimona en katso minulla olevan mitään velvollisuuksia tai vastuita lasten suhteen. Jos mies olisi halunnut lapsilleen äitipuolen, olisi pitänyt kosia toista naista. Ja tämän tein miehelle hyvin vahvasti selväksi het alkuun.
Herranjestas mistä tällaisia naisia sikiää ja miehiä jotka menevät naimisiin tällaisten tyhjäpäiden kanssa? No "oiketta olla onnellinen" taas haetaan lapsista välittämättä.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea ketjua, mutta minä ( joka olen lapseton ja vanhanaikainen) olen sitä mieltä, että olet ottanut "koko paketin", miehen lapsineen perheeksesi - joten tietysti sinulla äitipuolena on osavastuu lapsista.
Eikö ole vain hienoa, että miehesi ex luottaa lapsensa sinunkin kasvatettaviksi eikä yritä luoda mitään juopaa välillenne?
Kuulostaa siltä että miehen ex yrittää saada ap:n kasvattamaan lasta miehen sijaan. Miksi sen kasvatusvastuun kuvitellaan siirtyvän miehen uudelle kumppanille miehen sijasta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kato ku tärkein ohjenuora on että "mulla on oikeus olla onnellinen!" Sitä olotilaa haetaan sitten vimmalla vaihtamalla, pettämällä yms niin että kohta on sekava verkko exiä ja nyxiä, lapsivapaita ja kaikkea muuta kummallista.
Voi olla, mutta miten tämä liittyy aiheeseen?
No siten että jos jätettäs se narsistinen vaihtaminen vähemmälle ei tulis näitä exän nyxän eksä ongelmia.
Oletko kysynyt, että miksi nainen soittelee sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun miehelläni on pieniä lapsia, enkä minä ota mitään vastuuta niistä. En edes sitä tiedä, työntävätkö sukkapuikkoapistorasiaan, koska itse tuskin olen edes paikalla. Toki, jos näen asian, niin puutun. Niinhän puutun, vaikka kyse olisi tuntemattomasta lapsesta.
Isän aviovaimona en katso minulla olevan mitään velvollisuuksia tai vastuita lasten suhteen. Jos mies olisi halunnut lapsilleen äitipuolen, olisi pitänyt kosia toista naista. Ja tämän tein miehelle hyvin vahvasti selväksi het alkuun.
Herranjestas mistä tällaisia naisia sikiää ja miehiä jotka menevät naimisiin tällaisten tyhjäpäiden kanssa? No "oiketta olla onnellinen" taas haetaan lapsista välittämättä.
Miten se tekee naisesta tyhjäpään jos mies hoitaa OMAA lastaan ilman että naisen tarvitsee siihen puuttua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pahoittelut sekavahkosta otsikosta, miehen ex soittelee lapsen asioista minulle miehen (lapsen isän sijaan).
Olet siis äitipuoli?!
AP
Mikä pointtisi on? Jos nainen alkaa seurustella miehen kanssa jolla on lapsi, pitää naisen muuttua yhtäkkiä kokopäiväiseksi äitihahmoksi lapsille ja isän velvollisuudet loppuvat siihen paikkaan? Ei se noinkaan mene.
Isän velvollisuudet ei lopu mihinkään. Mutta ei aikuinen ihminen voi luistaa aikuisen velvollisuuksista. Tuollaisessa tilanteessahan kaikkien aikuisten on oltava samassa veneessä ja vastuussa niistä lapsista.
Isä ei hakee tukea vanhmuuteensa kasvatukseen liittyvässä tilantessa niin kääntääkö ap tässä kohtaa selkänsä ja toteaa ettei kuulu mulle. Väistämättä jokaisella aikuiselle tulee tilanteita, joissa ei tiedä miten toimia.
Varsinkaan lapsi ei erottele aikuisia sen mukaan, että kuka hänet on siittänyt ja synnyttänyt ja hakea sitä läheisyyttä, tukea ja turvaa läsnäolevalta aikuiselta niin aikooko ap tässä vaiheessa kääntää selkänsä sille lapselle että ei kuulu hänelle?
Mikä siinä on niin vaikea hyväksyä, että lapset tuovat enemmän niitä velvollisuuksia ja vastuita vaikka mitää juriridisia velvollisuuksia ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tyhjäpää omille lapsilleni, jotka ovat jo teinejä. Mutta toista pikkulapsiaikaa en ala enää elämään.
Kyllä, minulla on oikeus valita se, miten minä elän. Ja minulla on oikeus olla onnellinen. En suostu elämään sellaista elämää, että hoidan ja viihdytän miehen lapsia hampaat irvessä. Hymyilen päälle ja itken sisäänpäin.
Ja jos kysyt, miksi valitsin perheellisen miehen? Niin vastaus on se, että rakastamme toisiamme, nautimme toistemme seurasta ja voi luoja mitä seksiä meillä on... Olemme hyvin samantyyppisiä ihmisiä. Siksi tämä toimiikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa siltä että miehen ex yrittää saada ap:n kasvattamaan lasta miehen sijaan. Miksi sen kasvatusvastuun kuvitellaan siirtyvän miehen uudelle kumppanille miehen sijasta?
En mitenkään kuvittele sijasta vaan, että he puolisoina rintarinnan ottavat aikuisen tavoin sen vastuun ja ottavavat lapset osaksi perhettään, jossa on mahdollisesti joskus jopa yhteisiä lapsia ja heitä kaikkia kohdellaan täysmääräisiä perheen jäseninä ihmisinä, eikä sen mukaan kuka on kenenkin äiti tai isä. Lapset ansaitsevat ympärilleen vastuuntuntoisia ja välittäviä aikuisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet siis äitipuoli?!
AP
Mikä pointtisi on? Jos nainen alkaa seurustella miehen kanssa jolla on lapsi, pitää naisen muuttua yhtäkkiä kokopäiväiseksi äitihahmoksi lapsille ja isän velvollisuudet loppuvat siihen paikkaan? Ei se noinkaan mene.
Isän velvollisuudet ei lopu mihinkään. Mutta ei aikuinen ihminen voi luistaa aikuisen velvollisuuksista. Tuollaisessa tilanteessahan kaikkien aikuisten on oltava samassa veneessä ja vastuussa niistä lapsista.
Isä ei hakee tukea vanhmuuteensa kasvatukseen liittyvässä tilantessa niin kääntääkö ap tässä kohtaa selkänsä ja toteaa ettei kuulu mulle. Väistämättä jokaisella aikuiselle tulee tilanteita, joissa ei tiedä miten toimia.
Varsinkaan lapsi ei erottele aikuisia sen mukaan, että kuka hänet on siittänyt ja synnyttänyt ja hakea sitä läheisyyttä, tukea ja turvaa läsnäolevalta aikuiselta niin aikooko ap tässä vaiheessa kääntää selkänsä sille lapselle että ei kuulu hänelle?
Mikä siinä on niin vaikea hyväksyä, että lapset tuovat enemmän niitä velvollisuuksia ja vastuita vaikka mitää juriridisia velvollisuuksia ei ole.
Se menee niin että vanhemmat hoitavat sen lapsensa itse, vanhempien uudet kumppanit ovat sitten vain extraa ja osallistuvat halunsa mukaan. Vaikka sitä exää kuinka ärsyttäisi niin se uusi nainen ei ole mikään piika jota voi käskyttää. Velvollisuudet kuuluvat vanhemmille, eivät muille. Vanhempien pitää olla sen verran läsnä että se lapsi saa sitä läheisyyttä, tukea ja turvaa tarvitessaan. Ei sitä voi ulkoistaa uusille kumppaneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole tyhjäpää omille lapsilleni, jotka ovat jo teinejä. Mutta toista pikkulapsiaikaa en ala enää elämään.
Kyllä, minulla on oikeus valita se, miten minä elän. Ja minulla on oikeus olla onnellinen. En suostu elämään sellaista elämää, että hoidan ja viihdytän miehen lapsia hampaat irvessä. Hymyilen päälle ja itken sisäänpäin.
Ja jos kysyt, miksi valitsin perheellisen miehen? Niin vastaus on se, että rakastamme toisiamme, nautimme toistemme seurasta ja voi luoja mitä seksiä meillä on... Olemme hyvin samantyyppisiä ihmisiä. Siksi tämä toimiikin.
:D
Mitä sitten, jos sinun vastuusi lisääntyy kuin huomaamatta lapsen kiintyessä enemmän sinuun? Sinä, kun et voi lapsen tunteita säädellä.
Ei ole mikään ihme, jos lapset voivat huonosti nykyisin.
Kun nämä nyksät ja exät hakevat vain sitä teinirakkautta yhä uudelleen ja uudelleen; kukaan ei ehdi ja halua hoitaa ikäviä velvollisuuksia onnen tavoittelun ohessa.
Sorry, Ap ja muutama muu "miehensä nyksä", mutta vaikutatte todella kypsymättömiltä ja itsekeskeisiltä teinimorsiamilta.
Se on jännä että nämä "aikuisen velvollisuudet", "samassa veneessä olemiset" ja muut vastaavat koskevat aina vain sitä miehen uutta puolisoa, harvemmin naisen uutta puolisoa. Kukaan ei oleta että naisen uusi puoliso on tietoinen naisen lapsen asioista sukkien väriä ja lastentarhan aikatauluja myöten.
Vierailija kirjoitti:
Kun nämä nyksät ja exät hakevat vain sitä teinirakkautta yhä uudelleen ja uudelleen; kukaan ei ehdi ja halua hoitaa ikäviä velvollisuuksia onnen tavoittelun ohessa.Sorry, Ap ja muutama muu "miehensä nyksä", mutta vaikutatte todella kypsymättömiltä ja itsekeskeisiltä teinimorsiamilta.
Eikö ap tehnyt selväksi että mies hoitaa lasta kunnolla?
Vierailija kirjoitti:
Kun nämä nyksät ja exät hakevat vain sitä teinirakkautta yhä uudelleen ja uudelleen; kukaan ei ehdi ja halua hoitaa ikäviä velvollisuuksia onnen tavoittelun ohessa.Sorry, Ap ja muutama muu "miehensä nyksä", mutta vaikutatte todella kypsymättömiltä ja itsekeskeisiltä teinimorsiamilta.
Minun eksälläni on uusi puoliso, ja minulle on aivan sama, miten nyksä toimii. Minulle riittää, että hän on lapsilleni ystävällinen.
En ymmärrä, mitä ihmettä te muut vaaditte nyksiltä?
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsen vanhempi (tässä tapauksessa isä) hoitaa lapsensa ja kantaa vastuunsa, niin miksi ihmeessä AP:n pitäisi olla tietoinen kaikista vaatetuksista ja lapsen tarhakuvioista, joista ei edes kerrota ulkopuolisille pyydettäessäkään mitään? Aikuisen vastuu on täysin eri asia kuin vanhemman vastuu. Minä olen sukulaislapsilleni esim. vastuullinen aikuinen ja huolehdin vieraistakin lapsista aikuisen vastuulla parhaani mukaan, mutta silti minulla ei mitään vanhempien velvollisuuksia näitä kohtaan ole. Jos vaikkapa lapsi sairastuu tarhassa, sieltä soitetaan ensin lapsen vanhemmille jotka sitten päättävät jos pyydetäänkin se aikuisen vastuulla toimiva uusi puoliso hakemaan lapsi tarhasta.
En minä ainakaan lapsettomana "nyksänä" oikeasti tiedä miten lapsia kuuluu kasvattaa ja mitä kaikkea vanhemman velvollisuuksiin kuuluu hoitaa, mutta minun ei tarvitsekaan tietää koska lapsella on myös se isä. Joka hoitaa lapsen asiat vanhemman vastuulla. Minä voin tukea sitä isää kasvatuksessaan, mutta päätökset lapsesta tekevät kuitenkin aina vanhemmat.
Lapsiko olet?