Miehen ex alkanut soitella lapsen asioista minulle exän sijaan
Voinen olla vastaamatta? Lapsen asioiden hoitaminen kuuluu mielestäni miehelle ja lapsen äidille. Tuntuu että ex yrittää siirtää hoitovastuuta mieheltä minulle, ja sitä en halua. Onko tällainen yleistä kun miehellä on lapsi edellisestä liitosta?
Kommentit (121)
Kyllä se on se sun vässykkämiehesi, joka yrittää siirtää lastenhoitoasiat itseltään sinulle.
Meillä (silloin kun isä vielä tapasi lapsiaan satunnaisesti) isä sopi mun kanssa tapaamisia, ja sitten ne peruuntui viime tipassa, koska nyxälle ei sopinutkaan. Jossain vaiheessa meni siihen, että ex sanoi, että pitää kysyä nyxältä sopiiko. Aloin sitten sopimaan suoraan nyxän kanssa. Ei siitäkään tullut mitään ja tapaamiset harveni ja lopulta loppui kokonaan, kun päätin, että isä saa ottaa itse yhteyttä, kun haluaa tavata.
Mun ex-mies oli niin katkera ex-vaimolleen ja lapsiensa äidille, että se asioiden hoitaminen ei sujunut, koska mies käyttäytyi kuin pikkulapsi. Mä hoidin yhteydenpidon lasten äitiin, niin saatiin hommat sujumaan.
Mies on todellakin siis nykyään ex, koska oli epäkypsä muutenkin kuin vain tuon asian tiimoilta.
Vierailija kirjoitti:
Sinä saat asiat hoidettua, mies ei?
ex tietää että mies ei saa asioita hoidettua
mun ex soitteli mun miehelle koska ei kokenut olevansa minun kanssa puheväleissä. mulle ja miehelle oli yks ja hailee kelle soittaa, jos oli parempi mieli että ei puhunut minulle = paskaeksälle-sillevtnämmälle edes puhelimitse niin ookoo :) koitettiin lapsille näyttää että kaikki hyvin ja hommat hoituu.
mutta syitä voi olla myös
- tahtoo käskyttää sinua
- ei koe että mies hoitaa
- ei koe että mies hoitaa niinkuin hän haluaa joten käskyttää sinua
Vierailija kirjoitti:
En alkaisi sinänsä kiukuttelemaan asiasta. Vaikka lapset eivät ole biologisesti ja juridisesti sinun, he asuvat kodissasi ja sinä olet aikuinen talossa. Aikuinen kantaa vastuuta lapsista, se on sekä moraalinen velvollisuus että kunnia. (Itse asiassa olisin aika otettu siitä, että exä luottaa sinuun noin!) MUTTA mieti nyt, millainen isä mies on lapsilleen, onko hän tullut jotenkin laiskemmaksi, vastuuttomammaksi? Vaikka sinäkin kantaisit vastuuta, hän ei saa vetäytyä lastenhoidosta! Tämä on aika tyypillinen kuvio, että äitipuoli jopa innostuu lastenhoidosta ja isä huokaisee helpotuksesta ja vetäytyy käytännössä pois lastensa elämästä. Isän pitää tajuta olevansa isä edelleenkin!
Mies hoitaa lasta hyvin, ei minun siihen tarvitse sotkeutua. Enkä aio sotkeutua, mies huolehtikoon jälkikasvustaan jatkossakin. En koe soittelua minkäännäköisenä kunnianosoituksena vaan kiusallisena.
AP
Anna miehen vastata, tai jos ei ole paikalla, niin ilmoita miehelle, että soittaa eksälleen.
Mistä asioista miehes exä sulle soittelee? Kysyykö mielipidettä, neuvooko, määräileekö...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En alkaisi sinänsä kiukuttelemaan asiasta. Vaikka lapset eivät ole biologisesti ja juridisesti sinun, he asuvat kodissasi ja sinä olet aikuinen talossa. Aikuinen kantaa vastuuta lapsista, se on sekä moraalinen velvollisuus että kunnia. (Itse asiassa olisin aika otettu siitä, että exä luottaa sinuun noin!) MUTTA mieti nyt, millainen isä mies on lapsilleen, onko hän tullut jotenkin laiskemmaksi, vastuuttomammaksi? Vaikka sinäkin kantaisit vastuuta, hän ei saa vetäytyä lastenhoidosta! Tämä on aika tyypillinen kuvio, että äitipuoli jopa innostuu lastenhoidosta ja isä huokaisee helpotuksesta ja vetäytyy käytännössä pois lastensa elämästä. Isän pitää tajuta olevansa isä edelleenkin!
Mies hoitaa lasta hyvin, ei minun siihen tarvitse sotkeutua. Enkä aio sotkeutua, mies huolehtikoon jälkikasvustaan jatkossakin. En koe soittelua minkäännäköisenä kunnianosoituksena vaan kiusallisena.
AP
OK, hyvä juttu! Sitä vielä mietin, että teetkö itse lapsen kanssa mitään? Siis ajattelen tässä ihan lapsen etua. Vaikka on tärkeä pitää kiinni siitä, että isä pysyy isänä, ei lapselle varmaan ole hyvä, että hänen kodissaan asuu aikuinen, jolle hän itse on ihan kuin ilmaa? En väitä, että noin on teillä, mutta usein näissä keskusteluissa jumitutaan siihen, kenellä on velvollisuus, ikään kuin se lapsen kanssa eläminen olisi vain jokin karsea taakka. Lapsen olisi hyvä saada tuntea, että kaikki pitävät hänestä! Siitä soittamisesta sanoisin ihan nätisti exälle.
Että semmoisen helmen olet sit löytänyt joka ei saa edes lapsiaan hoidettua! Oletko miettinyt miltä äidistä tuntuu päästää lapsensa saamattoman vastuuttoman isän luo jonka kanssa ei ilmeisesti pysty edes lasten arkiasioita käymään läpi. Ja siinä sinä sitten toinen samanlainen? Koittakaa nyt huolehtia siitä lapsesta sen lapsen itsensä takia tai sanokaa eksälle että ette kykene niin hoitaa sitten itse.
Minkäikäinen lapsi? Mä en saakeli kestä näitä uusperhesekoiluja, lähtee järki. Ajatelkaa perkele nyt niitä lapsiparkoja!!!
Mies tosiaan hoitaa lasta hyvin, on kiinnostunut tapaamaan lasta ja on kaikin puolin hyvä ja läsnäoleva isä. Exän kanssa ei ole mitään katkeruuksia, voivat hyvin puhua lapsen asioista ja sopia hoidosta joten en ymmärrä miksi minut pitäisi änkeä siihen kuvioon mukaan. Olisiko sitten jostain kontrollointiyrityksestä kyse? Olen maininnut asiasta miehelle ja hänen mukaansa ongelmia yhteydenpidossa exän kanssa ei ole ollut ja hänkin ihmetteli asiaa. Koen yhteydenotot kiusallisina koska en ole missään vetovastuussa lapsesta enkä sen kummemmin kartalla lapsen asioista siinä määrin missä lapsen vanhemmat itse ovat.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
OK, hyvä juttu! Sitä vielä mietin, että teetkö itse lapsen kanssa mitään? Siis ajattelen tässä ihan lapsen etua. Vaikka on tärkeä pitää kiinni siitä, että isä pysyy isänä, ei lapselle varmaan ole hyvä, että hänen kodissaan asuu aikuinen, jolle hän itse on ihan kuin ilmaa? En väitä, että noin on teillä, mutta usein näissä keskusteluissa jumitutaan siihen, kenellä on velvollisuus, ikään kuin se lapsen kanssa eläminen olisi vain jokin karsea taakka. Lapsen olisi hyvä saada tuntea, että kaikki pitävät hänestä! Siitä soittamisesta sanoisin ihan nätisti exälle.
Tottakai olen arjessa mukana, leikitän lasta, teen ruokaa ja juttelen, mutta varsinaisesta hoitamisesta isä vastaa itse. Minulla ei ole mitään muksua vastaan, en vain halua sekaantua vanhempien hommiin, kasvatukseen ja päätöksentekoon koska koen että ne asiat eivät kuulu minulle.
AP
Vastaisitko, ap, mistä asioista ex sulle soittelee? Minusta se on ihan olleellinen tieto, että osaan kommentoida.
t. nyksä
Vierailija kirjoitti:
Mies tosiaan hoitaa lasta hyvin, on kiinnostunut tapaamaan lasta ja on kaikin puolin hyvä ja läsnäoleva isä. Exän kanssa ei ole mitään katkeruuksia, voivat hyvin puhua lapsen asioista ja sopia hoidosta joten en ymmärrä miksi minut pitäisi änkeä siihen kuvioon mukaan. Olisiko sitten jostain kontrollointiyrityksestä kyse? Olen maininnut asiasta miehelle ja hänen mukaansa ongelmia yhteydenpidossa exän kanssa ei ole ollut ja hänkin ihmetteli asiaa. Koen yhteydenotot kiusallisina koska en ole missään vetovastuussa lapsesta enkä sen kummemmin kartalla lapsen asioista siinä määrin missä lapsen vanhemmat itse ovat.
AP
Ex luultavasti luulee, että teillä molemmat hoitavat ja huolehtivat lapsen asioista ja ovat kiinnostuneita lapsesta eikä ole väliä kumman kanssa puhuu.
Kannattaa kertoa exälle, että näin ei todellakaan ole.
Kato ku tärkein ohjenuora on että "mulla on oikeus olla onnellinen!" Sitä olotilaa haetaan sitten vimmalla vaihtamalla, pettämällä yms niin että kohta on sekava verkko exiä ja nyxiä, lapsivapaita ja kaikkea muuta kummallista.
No kyllä minä nyt valitettavasti sanoisin että jollain tasolla kuuluvat. Jos et sitä kestä niin nosta kytkintä. Mulla niin surettaa nää lapset. :,(
Lapsen asioiden hoito kuuluu enemmän naiselle niin ihan hyvä vain.
Mies41
Vierailija kirjoitti:
Vastaisitko, ap, mistä asioista ex sulle soittelee? Minusta se on ihan olleellinen tieto, että osaan kommentoida.
t. nyksä
Ex saattaa soittaa minulle ja kysyä jotain lapseen liittyvää asiaa (tarha-asiaa tms. josta en tiedä mitään) ja minä äkistelen siinä että en kuule tiedä, soitapa lapsen isälle. Lisäksi soittelee siitä että minun pitää osata pukea lapsi oikein ulos, olenko huomannut että ulkona on vielä kylmä jne.Minä en hoida tuollaisia asioita, mies hoitaa. Ei minulla ole minkäänlaista käsitystä lasten pukemisesta tai tarha-asioista.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Tottakai olen arjessa mukana, leikitän lasta, teen ruokaa ja juttelen, mutta varsinaisesta hoitamisesta isä vastaa itse. Minulla ei ole mitään muksua vastaan, en vain halua sekaantua vanhempien hommiin, kasvatukseen ja päätöksentekoon koska koen että ne asiat eivät kuulu minulle.
AP
Minulla oli vähän samanlainen tilanne ja ratkaisin asian niin, että en vastannut miehen exälle mitään (taisin pari kertaa sanoa että "pyydän miestä soittamaan sinulle takaisin kun on kotona seuraavan kerran tai voin välittää hänelle viestin, hänelle sinulla itse asiassa olikin varmaan asiaa"), vaan pyysin miestä soittamaan tälle aina takaisin. Käyttäydyin lasta kohtaa kuten normaalistikin esim. sukulaislapsia kohtaan, mutta mielestäni vastuu viime kädessä lapsen asioista kuuluu tämän vanhemmille. Tosin meidän kohdalla taisi olla vähän eri tilanne kun lapsi ei käynyt kylässä kuin muutaman kerran vuodessa.
Mies on ihan normaalijärkinen ihminen joka kyllä kykenee hoitamaan vastuun omasta lapsestaan ja puhumaan hänen asioistaan. En halua ottaa yhteydenottoja kohteliaisuutena enkä "hoitaa hommaa" jota minulle yritetään tyrkyttää. En halua ottaa kasvatusvastuuta toisten lapsista, se kuuluu lapsen vanhemmille. Miten mies olisi muuten kyennyt hoitamaan lastaan tähän asti kun en ole ollut kuvioissa? Minulla ei ole lapsia (eikä todnäk tule) eikä minulla ole oikein mitään käsitystä lasten hoidosta tai tarpeista.
AP