Akateemiset; miten suhtautuisitte, jos lapsesi menisi ammattikouluun?
Olen kuullut, että osa akateemisesti koulutetuista vanhemmista vaatii, että myös heidän lapsistaan pitää tulla korkeasti koulutettuja, kun taas toiset ovat suvaitsevaisempia. Kumpaan kastiin te kuulutte?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on näköjään sellainen aihe josta ei saa puhua. Onhan se nyt päivänselvää, että korkeakoulutettu on pettynyt ainakin hiljaa mielessään, jos lapsi ei osoita kiinnostusta älyä vaativia työtehtäviä kohtaan. Itse olen DI ja joku akateemisuus on mulle ihan se ja sama, mutta harmittaisi jos oma lapsi valitsisi pienipalkkaiset ja puuduttavat työt.
Eivät amisammatit ole automaattisesti pienipalkkaisia. Esim. sähköasentaja, LVI-asentaja tai metallimies tienaa aika mukavasti.
Ihan OK, niin kauan kun ei mene lukemaan humanistisia tieteitä, saa opiskella mitä vaan.
Joku yliopistoassari ei paljoa tienaa. Ja työmahdollisuudet ovat olemattomat.
Meillä oli itsestään selvä että lukioon. Ka ollut aina yli 9 myös lukiossa ja sieltä pääsi sitten pääsykokeiden kautta yliopistoon ilman valmennuskurssia. Pääsi sinne minne halusi.
Jokainen lapseni saa toteuttaa omia unelmiaan. Kaksi on nyt lukiossa ja nuorimmaisen tiedän haluavan amikseen (pärjännyt aina tyydyttävätasoisesti). En ole todellakaan pettynyt hänen valintaansa. Hän on kädentaitaja, muttei lukijatyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on näköjään sellainen aihe josta ei saa puhua. Onhan se nyt päivänselvää, että korkeakoulutettu on pettynyt ainakin hiljaa mielessään, jos lapsi ei osoita kiinnostusta älyä vaativia työtehtäviä kohtaan. Itse olen DI ja joku akateemisuus on mulle ihan se ja sama, mutta harmittaisi jos oma lapsi valitsisi pienipalkkaiset ja puuduttavat työt.
Eivät amisammatit ole automaattisesti pienipalkkaisia. Esim. sähköasentaja, LVI-asentaja tai metallimies tienaa aika mukavasti.
Eivätkä akateemiset ammatit automaattisesti kovapalkkaisia. esim. kirjastonhoitaja, museomanuenssi, apurahatutkija.
Vierailija kirjoitti:
Tienaan yliopistoassarina 34€/h enkä ole vielä edes valmistunut. Tietysti makukysymys mikä on kullekin "paljon", mutta tuskin lähihoitajat, merkonomit tai muut pääsevät samaan
Ne vanhemmat jotka eivät hyväksy että lapsi seuraa omaa polkuaan, ovat idiootteja. Siinä ei auta silloin mikään koulutus. Fiksu vanhempi on tyytyväinen, meni lapsi ammattikouluun tai lukioon, tuli hänestä lääkäri tai sitten rekkakuski! Pääasia, että lapsi tekee jotain ja on ONNELLINEN.
Ei akateemisten ja amisten töissä ja palkassa automaattisesti ole juurikaan eroa. Esim. päiväkodeissa lastenhoitaja ja lastentarhanopettaja.
Kunhan opiskelevat jonkun ammatin jolla oikeasti voivat työllistyä ns tuottavilla markkinoilla. Aivan sama mikä on koulutustaso.
T: ins/DI/sähköarska
Ja ammattikoulu ei ole yhtään huonompi tai parempi vaihtoehto kuin lukio. Molemmat tasa-arvoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tienaan yliopistoassarina 34€/h enkä ole vielä edes valmistunut. Tietysti makukysymys mikä on kullekin "paljon", mutta tuskin lähihoitajat, merkonomit tai muut pääsevät samaan
Useimmat kyllä pääsevät hädin tuskin perhepäivähoitajan ansioihin, eli noin 1600 e/kk.
Kurahousuja pesemällä tienaa saman kuin akateemisia teorioita rakentelemalla. Tosin sillä erolla, että jälkimmäisen tyyppinen työpaikka on paljon vaikeampi saada.
Vierailija kirjoitti:
Ne vanhemmat jotka eivät hyväksy että lapsi seuraa omaa polkuaan, ovat idiootteja. Siinä ei auta silloin mikään koulutus. Fiksu vanhempi on tyytyväinen, meni lapsi ammattikouluun tai lukioon, tuli hänestä lääkäri tai sitten rekkakuski! Pääasia, että lapsi tekee jotain ja on ONNELLINEN.
Minun mielestä taas on tosiasioiden kiistämistä ja pään työntämistä perseeseen jos hurskastelee tuolla "ihan sama lääkäri tai rekkakuski" tavalla. Rekkakuski ei luultavasti ikinä tule omistamaan omaa asuntoa pk-seudulla, joutuu jännittämään irtisanomisia ja tuhoamaan terveyttään ja osa jopa elämään köyhyydessä pänöttömällä jonkun auton ohjaamossa yötä päivää. Surettaisi jos oma lapsi valitsisi tuollaisen kohtalon vapaaehtoisesti. Kyse ei ole mistään akateemisuudesta, arvostuksesta jne, vaan ihan siitä kuinka helppoa tai tuskallista elämä tulee olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestä taas on tosiasioiden kiistämistä ja pään työntämistä perseeseen jos hurskastelee tuolla "ihan sama lääkäri tai rekkakuski" tavalla. Rekkakuski ei luultavasti ikinä tule omistamaan omaa asuntoa pk-seudulla, joutuu jännittämään irtisanomisia ja tuhoamaan terveyttään ja osa jopa elämään köyhyydessä pänöttömällä jonkun auton ohjaamossa yötä päivää. Surettaisi jos oma lapsi valitsisi tuollaisen kohtalon vapaaehtoisesti. Kyse ei ole mistään akateemisuudesta, arvostuksesta jne, vaan ihan siitä kuinka helppoa tai tuskallista elämä tulee olemaan.
Ns. parempi koulutus voi kaatua pelkkään motivaation puutteeseen, jos joutuu toteuttamaan jonkun muun unelmia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, miten voit tienata 34e tunti eli täydellä työviikolla 5t kuussa, kun yliopiston proffatkin tienaavat max 5 tuhatta kuussa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole lapsia, mutta jos olisi, hän saisi tietenkin mennä juuri siihen kouluun kuin haluaa. Sitä paitsi on puppua, että amikseen pääsisi jotenkin helpommalla: puolisoni opettaa amiksessa, johon joillekin tekniikan linjoille pääsee alle kolmannes hakijoista, kun taas moneen seutukunnan lukioon pääsee melkein millä hyvänsä keskiarvolla. Myös amisopinnot voi suorittaa kunnianhimoisesti ja oman ammattitaidon kehittämisen voi ottaa vakavasti ja tehdä paljon duunia. Toisaalta lukion voi luovia läpi ilman suurta ponnistelua. Ei siis ole kovin yksioikoinen tämäkään asia.
Häh? Ei lukio vielä millään lailla tarkoita, että ihmisestä tulisi akateeminen. Se on ihan eri juttu käydä lukio, kuin että päästä sisään yliopistoon ja valmistua sieltä.
Ylioppilas ei ole mikään ammatti, ja siltä pohjalta on vain hitusen paremmassa asemassa työmarkkinoilla verrattuna siihen, että olisi käynyt vain peruskoulun.
Ei tarkoitakaan? Missä kohtaa kirjoituksessani väitän, että lukion käynyt menee jotenkin automaattisesti yliopistoon ja saa sieltä tutkinnon? Eikö tässä ollut kyse ammattikoulusta? Viittasin kirjoituksessani aiempiin viesteihin ja yleiseen käsitykseen, että amikseen mennään, jos ei lahjat ja arvosanat riitä lukioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rekkakuskina saa paljon paremmat ansiot kuin tyypillisenä akateemisena. Jo peruspalkka on isohko niin kuin kuljetusalalla yleensäkin, ja lisäksi tulee paljon lisiä. Terveyttään ei tuhoa, koska pakollisia lepoaikoja on niin paljon. Hyvä puoli on myös se, että näkee maailmaa ja käytännössä saa matkustella työnantajan piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten samaa mieltä, mutta lääkärin hommakin on sairaalassa pänöttämistä yötä päivää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sillä palkalla ole niin väliä, mielummin tuen vaikka sinkku tytärtäni tohtoriksi asti kuin sitä, että annan saman summan arvojani vastaan taistelevalle lähihoitaja-putkimies -pariskunnalle, joka vielä epäilemättä käyttää rahat johonkin mönkijään tai vaimokkeen irtoripsiin, tai sitten muuhun mielestäni yhtä turhaan seikkaan.
Katuvatko amiskoulutuksen saaneet vanhemmat sitten sitä, että näiden lapset tuhlaavat rahansa kirjoihin?
Tuskin. Itseä ainakin hävettää isä vieläkin, kun julisti suunnilleen koko suvulle, että nyt tuli sukuun ensimmäinen kirjanoppinut. Tuntuu että tämä siis toimii vain toisinpäin.
- DI