Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä tätä vegaanivihaa.

Vierailija
03.05.2016 |

En ole vegaani, mutta en kyllä yhtään tajua tätä sosiaalisessa mediassa esille tulevaa vihaa vegaaneja kohtaan. Aina, kun joku mainitsee olevansa vegaani, heti näkyy näiden näppäinsankareiden vihamielisiä kommentteja.

Kyllähän tätä tuleee esille myös oikeassakin elämässä. Paras ystäväni on lakto-ovo-vegetaristi ja ihmisiltä ilmenee jatkuvaa kettuilua.

Onkohan sitten ihmisillä jotenkin erityisen huonoja kokemuksia vegaaneista vai mikä tässä oikein on? Itselläni on lähinnä vain positiivisia. Vegaanit välittävät luonnosta, eläimistä ja muista ihmisistä, ja ovat valmiina tekemään runsaasti asioita muutoksen eteen. Todella ystävällisiä usein, ja mielellään kertovat elämäntyylistään, harvoin haukkuen muita. Lisäksi ovat todella hyviä kokkeja ja osaavat tehdä kaikennäköisiä ruokia.

Mikä heissä vegaaneissa on nyt niin kauheaa?

Kommentit (107)

Vierailija
1/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaaneissa on se ongelma että he syyllistävät ja saavat muut tuntemaan jatkuvasti syyllisyyttä omista henkilökohtaisista valinnoistaan. 

Vierailija
2/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin tahansa ryhmään ihminen itsensä identifioikaan, hän voi toimia kahdella tavalla

1) toteuttaa omaa juttuaan siitä sen suuremmin metelöimättä 

2) fanaattisesti toisia tuomiten ja omaa ideologiaansa jatkuvasti esille tuoden.

Ykköskohdan ihmiset saavat olla rauhassa. Kakkoskohdan tyypit ovat niitä, jotka tuovat toisillekin huonon maineen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaneissa on se ongelma että he syyllistävät ja saavat muut tuntemaan jatkuvasti syyllisyyttä omista henkilökohtaisista valinnoistaan. 

Veikkaan että kyse on siitä, että jotkut ihmiset tuntevat alitajuista syyllisyyttä lihamsyönnistään, mutta eivät myönnä tätä ja kanavoivat tämän tunteen sitten vegaanien kiusaamiseen.

Vierailija
4/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuntuu syylliseltä, niin ehkä sille on joku syy? :D

Terveisin ei-vegaani

Vierailija
5/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä etten minä ole tavannut yhtään tuollaista vegaania missään, edes ennen kuin siirryin lakto-ovo-vegestä vegaaniksi. Sen sijaan tällä palstalla aina väitetään, että vegaanit on aina ja joka paikassa kuvatun kaltaisia. 

Itsekään en tee mitään numeroa syömisistäni, en edes kerro ihmisille että syön vegaanisesti ellei ole pakottavaa tarvetta, esim. joku syömiseen liittyvä tapahtuma tulossa. Silloin kerron asiallisesti ja kiihkottomasti, että syön vegaanisesti ja kysyn, että tuonko omat syötävät mukaan vai järjestyykö minulle syötävää ilman kohtuuttomia ponnistuksia. Paikan päällä syön joko omia eväitä tai tarjottavia ilman sen suurempaa numeroa. En myöskään saarnaa syömisestäni, en syyllistä ketään enkä muutenkaan puutu muiden syömiseen. Jos minulta kysytään asiasta, vastaan asiallisesti ja kiihkottomasti. Lisäksi annan kyllä mielelläni vinkkejä ja reseptejä, mutta vain jos niitä minulta kysytään. En koskaan tyrkytä kenellekään yhtään mitään.

Vierailija
6/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin ei-vegaani

Mahtavaa päättelyä. Minulle tulee ihan aiheetta helposti syyllinen olo, jos valintojani arvostellaan. Toiset ovat herkempiä sille kuin toiset. Epämukava, "syyllinen", olo ei ole aina omaa syytä.

Vierailija
7/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin tahansa ryhmään ihminen itsensä identifioikaan, hän voi toimia kahdella tavalla

2) fanaattisesti toisia tuomiten ja omaa ideologiaansa jatkuvasti esille tuoden.

Ykköskohdan ihmiset saavat olla rauhassa. Kakkoskohdan tyypit ovat niitä, jotka tuovat toisillekin huonon maineen.

Yksinkertainen kirjoittaja jakaa ihmiset kahteen ryhmään.

Vierailija
8/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika jännä etten minä ole tavannut yhtään tuollaista vegaania missään, edes ennen kuin siirryin lakto-ovo-vegestä vegaaniksi. Sen sijaan tällä palstalla aina väitetään, että vegaanit on aina ja joka paikassa kuvatun kaltaisia. 

Itsekään en tee mitään numeroa syömisistäni, en edes kerro ihmisille että syön vegaanisesti ellei ole pakottavaa tarvetta, esim. joku syömiseen liittyvä tapahtuma tulossa. Silloin kerron asiallisesti ja kiihkottomasti, että syön vegaanisesti ja kysyn, että tuonko omat syötävät mukaan vai järjestyykö minulle syötävää ilman kohtuuttomia ponnistuksia. Paikan päällä syön joko omia eväitä tai tarjottavia ilman sen suurempaa numeroa. En myöskään saarnaa syömisestäni, en syyllistä ketään enkä muutenkaan puutu muiden syömiseen. Jos minulta kysytään asiasta, vastaan asiallisesti ja kiihkottomasti. Lisäksi annan kyllä mielelläni vinkkejä ja reseptejä, mutta vain jos niitä minulta kysytään. En koskaan tyrkytä kenellekään yhtään mitään.

Hienoa, kuulostat fiksulta :) Valitettavasti kaikki muut vegaanit (tai minkä tahansa muun dieetin tai ideologian omaavat) eivät toimi näin. -3

Vierailija
9/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkään en ole vegaani, vaikka saatan pitää joskus vegaaniviikon. Enkä siis vihaa vegaaneja. Vihaan sitä, miten vegaanit välillä tuovat vegaaniuutensa esille ja oikein pönkittävät sen "paremmuutta". Vegaani tekee susta saatanan kun erehdyt laittamaan juustoa leivän päälle hänen edessään. Ja jos tapaat jonkun vegaanin ekaa kertaa, hänen on pakko heti kättelyssä mainita asiasta. Ööö mulla ei ole pekonia tai munia takataskussa, jotka aion tunkea suuhusi seuraavan kerran, kun sen avaat. Vegaanien kanssa tulee aina myös ongelmia, jos etsitään yhteistä ruokapaikkaa. Nykyään varmasti joka ravintolassa on joku annos, joka sopii vegaanille. Ja jos ei listalla ole, niin hyvä ravintola sellasen järjestää!

Vierailija
10/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että kyse on siitä, että jotkut ihmiset tuntevat alitajuista syyllisyyttä lihamsyönnistään, mutta eivät myönnä tätä ja kanavoivat tämän tunteen sitten vegaanien kiusaamiseen.

No ei ainakaan minun kohdalla. En tunne vihaa vegaaneja kohtaan, mutta kaikki vegaanit joihin olen törmännyt ovat jostain syystä halunneet tehdä vegaaniudestaan numeroa.

Minusta vegaanius näissä ihmisissä on ollut lähinnä uskonnollista. Samalla tavalla kun olen ateisti, niin ei minussa herätä myötätuntoa uskovat jotka tulevat tyrkyttämään uskoaan minulle.

Siitä tässä ainakin minun ostalta on kyse, ei muusta. Olkoon joku vegaani jos haluaa olla, mutta en kaipaa valistusta siitä että minun pitäisi ryhtyä kanssa aivan samoin kun en kaipaa valistusta siitä että koska en usko niin minun pitäisi ryhtyä uskovaksi.

Mut eihän se mene sen pienen ihmisen kaaliin, ei sitten millään ja jänkääminen jatku jatku jatkuu jatkuu .... aina vaan ad-nauseam.

Vierailija
11/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ainakaan minun kohdalla. En tunne vihaa vegaaneja kohtaan, mutta kaikki vegaanit joihin olen törmännyt ovat jostain syystä halunneet tehdä vegaaniudestaan numeroa.

Minusta vegaanius näissä ihmisissä on ollut lähinnä uskonnollista. Samalla tavalla kun olen ateisti, niin ei minussa herätä myötätuntoa uskovat jotka tulevat tyrkyttämään uskoaan minulle.

Siitä tässä ainakin minun ostalta on kyse, ei muusta. Olkoon joku vegaani jos haluaa olla, mutta en kaipaa valistusta siitä että minun pitäisi ryhtyä kanssa aivan samoin kun en kaipaa valistusta siitä että koska en usko niin minun pitäisi ryhtyä uskovaksi.

Mut eihän se mene sen pienen ihmisen kaaliin, ei sitten millään ja jänkääminen jatku jatku jatkuu jatkuu .... aina vaan ad-nauseam.

ps. niin ja syön kasviksia, joskus pelkästään kasvistuokaa joinakin päivinä, mutta en todellakaan aio luopua myös eläintuotteiden käyttämisestä.

Vierailija
12/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jakanut ihmisiä kahteen ryhmään, vaan esitin kaksi hyvin yleistä toimintamallia. Välimuotoja varmasti löytyy, mutta sehän ei ollut pointtisi, halusit vaan päästä näpäyttämään. Minulle asiat eivät ole mustavalkoisia, pahoittelen jos ymmärryksesi ei riittänyt tulkitsemaan jaotteluani.

Vierailija
13/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tietty ehdottomuus joskus ärsyttää, mutta yritän pitää ärsyyntymiseni omana tietonani. Olin menossa istumaan iltaa vegaanikaverin luo ja nappasin viinipullon mukaan. Hän ei voinut sitä juoda, koska ei ollut vegaaninen viini. Join itsekseni sitä sitten. Ei voi aina tajuta mikä kaikki onkaan tarkistettava.

Vierailija
14/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jakanut ihmisiä kahteen ryhmään, vaan esitin kaksi hyvin yleistä toimintamallia. Välimuotoja varmasti löytyy, mutta sehän ei ollut pointtisi, halusit vaan päästä näpäyttämään. Minulle asiat eivät ole mustavalkoisia, pahoittelen jos ymmärryksesi ei riittänyt tulkitsemaan jaotteluani.

Seli seli. :D

Vierailija
15/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Defenssi. Kaikki tietävät, että lihansyönti on moraalitonta ja epäekologista, eikä totuutta kestetä niin sitten kiukutellaan vegaaneille. Kauhea raivo siitä kuinka vegaanit "kuvittelevat olevansa muita parempia", silloinkin kun ei mitään sano ääneen. Montakohan tällaista saarnaa olen itsekin saanut kuulla, jos joku on vahingossa kuullut kasvissyönnistäni. (Sen sijaan muille tuntuu olevan täysin sallittua kommentoida minun ruokaani ja valintojani).

Vierailija
16/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään vegaanivihaa. Putinin trolli riehuvat eri keskustelupalstoilla ja vihaavat kaikkea joka liittyy mitenkään vihreisiin tai naisiin tai luontoon tai pakolaisiin.

Vierailija
17/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen paljon vegaaneja, mutta en ainuttakaan, joka saarnaisi tai yrittäisi käännyttää muitakin vegaaneiksi. Enemmän tunnen ihmisiä, jotka kysyvät ja ihmettelevät miksei joku halua syödä lihaa ja päivittelevät hirveän suureen ääneen, että mitä nyt laitetaan ruuaksi ja voi voi sentään, kun kyllähän ihminen lihaa tarvitsee. Olen itse ollut pari vuotta vegaani (nykyisin syön lihaakin) ja aina sanoin, ettei minusta tarvitse välittää, että laitatte sellaista ruokaa kuin itse haluatte. Tarvittaessa toin mukanani omia eväitä. Mutta  tosiaan paljon tuli päivittelyjä varsinkin vanhemmilta ihmisiltä sekä ihan suoraan ihmeteltiin, mikä kumma minuun on iskenyt, kun sellaiseen hömpötykseen olen mennyt mukaan. 

Vierailija
18/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvissyöjänä (ei edes vegaanina) en ota ruokavaliotani edes puheeksi, jos joku ei kysy siitä. Kuitenkin useasti reaktiot ruokapöydässä ovat luokkaa "hyyyi mitä sä syöt" "et tiiä mitä menetät" "opettelisit syömään niinku ihmiset" "luuleks olevas jotenkin parempi, ei oo mitään merkitystä" jne...

Vierailija
19/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Defenssi. Kaikki tietävät, että lihansyönti on moraalitonta ja epäekologista, eikä totuutta kestetä niin sitten kiukutellaan vegaaneille. Kauhea raivo siitä kuinka vegaanit "kuvittelevat olevansa muita parempia", silloinkin kun ei mitään sano ääneen. Montakohan tällaista saarnaa olen itsekin saanut kuulla, jos joku on vahingossa kuullut kasvissyönnistäni. (Sen sijaan muille tuntuu olevan täysin sallittua kommentoida minun ruokaani ja valintojani).

Seli seli, ole uskossasi vahva kuin haluat, mutta osoita sen verran tilannetajua että et propagoin sitä joka tilaisuuden tullen. Kiitos jo etukäteen.

Vierailija
20/107 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terveisin ei-vegaani

Mielenkiintoinen mielipide. Jos mies jatkuvasti syyllistää vaimoaan sanomalla että tämä on huono äiti, vaimo ja lihonnut, ja saa naisen tuntemaan syyllisyyttä, niin mies antaa bain virkistävää ajattelun aihetta?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi viisi yhdeksän