En ymmärrä tätä vegaanivihaa.
En ole vegaani, mutta en kyllä yhtään tajua tätä sosiaalisessa mediassa esille tulevaa vihaa vegaaneja kohtaan. Aina, kun joku mainitsee olevansa vegaani, heti näkyy näiden näppäinsankareiden vihamielisiä kommentteja.
Kyllähän tätä tuleee esille myös oikeassakin elämässä. Paras ystäväni on lakto-ovo-vegetaristi ja ihmisiltä ilmenee jatkuvaa kettuilua.
Onkohan sitten ihmisillä jotenkin erityisen huonoja kokemuksia vegaaneista vai mikä tässä oikein on? Itselläni on lähinnä vain positiivisia. Vegaanit välittävät luonnosta, eläimistä ja muista ihmisistä, ja ovat valmiina tekemään runsaasti asioita muutoksen eteen. Todella ystävällisiä usein, ja mielellään kertovat elämäntyylistään, harvoin haukkuen muita. Lisäksi ovat todella hyviä kokkeja ja osaavat tehdä kaikennäköisiä ruokia.
Mikä heissä vegaaneissa on nyt niin kauheaa?
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaneissa on se ongelma että he syyllistävät ja saavat muut tuntemaan jatkuvasti syyllisyyttä omista henkilökohtaisista valinnoistaan.
Jos tuntuu syylliseltä, niin ehkä sille on joku syy? :D
Terveisin ei-vegaani
Mielenkiintoinen mielipide. Jos mies jatkuvasti syyllistää vaimoaan sanomalla että tämä on huono äiti, vaimo ja lihonnut, ja saa naisen tuntemaan syyllisyyttä, niin mies antaa bain virkistävää ajattelun aihetta?
Ei vaan jos itse sivusta seuraa miten joku muu äiti tekee asiat erilailla ja tuntee siitä syyllisyyttä niin kyllä kai sille joku syy on!
Itse en tunne syyllisyyttä siitä että grillaan pihvin vaikka joku muu olisi valinnut maissin
Vierailija kirjoitti:
Vegaaneissa on se ongelma että he syyllistävät ja saavat muut tuntemaan jatkuvasti syyllisyyttä omista henkilökohtaisista valinnoistaan.
Näin kävi myös minulle. Kauheeta syyllistystä kun kerroin että laitan ruokaa (lihaa ja creme fraiche) ja aistin hänessä jopa vihaa mua kohtaan. Täysin sairasta!
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään vegaanivihaa. Putinin trolli riehuvat eri keskustelupalstoilla ja vihaavat kaikkea joka liittyy mitenkään vihreisiin tai naisiin tai luontoon tai pakolaisiin.
tätä ei aina tule muistaneeksi, klup. Hyvin todennäköistä, kylvävät riitaa suomalaisten keskuuteen, niinkuin silloin ennenkin.
Hei vähän OT, mutta tässäkin ketjussa oli joku ex-vegaani, joka on palannut lihansyöjäksi. Kertokaa hoopolle, että "miten se on mahdollista" , siis ymmärrän kyllä, että sen kun vaan ostaa ja paistaa jauhelihaa ja syö, mutta miltä se tuntuu, miksi veganismista aikoinaan innostunut haluaa taas syödä lihaa, miten perustelee itselleen, miltä liha maistuu, miltä tuntuu kropassa jne.
Kysyn ihan ystävällisesti, en haluaisi ikinä syyllistää ketään mistään syömiseen liittyvästä. No ehkä kannibalismista voisin vähäsen yrittää.
Väitän, että kyse on ennemminkin valtavirrasta poikkeamisesta kuin siitä, että vegaani saisi kanssaihmisensä "syyllistymään" paremmuudellaan. Joitakin ihmisiä yksinkertaisesti ärsyttää ryhmästä poikkeaminen riippumatta siitä, tekikö tämä ryhmän outolintu asiasta numeroa tai ei. Itse olen saanut tämän ryöpytyksen sekä kasvissyönnistä että alkoholittomuudesta: tokihan kunnon suomalainen ryyppää kun on juhlan aihetta, ja ottaa sitä samaa ruokaa pöydästä kuin muutkin! Muu on vain vaivalloista, numeron tekemistä ja itsensä nostamista jalustalle, kun voisi yhtä hyvin olla "niin kuin muutkin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin ei-vegaani
Mielenkiintoinen mielipide. Jos mies jatkuvasti syyllistää vaimoaan sanomalla että tämä on huono äiti, vaimo ja lihonnut, ja saa naisen tuntemaan syyllisyyttä, niin mies antaa bain virkistävää ajattelun aihetta?
Ei vaan jos itse sivusta seuraa miten joku muu äiti tekee asiat erilailla ja tuntee siitä syyllisyyttä niin kyllä kai sille joku syy on!
Itse en tunne syyllisyyttä siitä että grillaan pihvin vaikka joku muu olisi valinnut maissin
Älä kiemurtele. Sinä käytännössä sanot, että toisen syyllistäminen ei ole paha asia, sillä toinen tuntee syyllisyyttä vain jos on syytä. Kannattaisi ehkä kysäistä tuohon mielipide vaikkapa terapeutin koulutuksen omaavalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveisin ei-vegaani
Minä voin sanoa sinulle että sinulla on ollut aivan liikaa seksikumppaneita ja olet sen vuoksi saastainen lutka. Voin jatkaa tämän sanomista vuosia. Jos sinulla tulee tästä jotain pahaa mieltä, syy on täysin sinun?
Millaisissa piireissä te oikein liikutte, jos toisen syömisiä arvostellaan tai siitä kettuillaan? Some on tietysti eri juttu, täällä nyt vihataan ihan kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä tietty ehdottomuus joskus ärsyttää, mutta yritän pitää ärsyyntymiseni omana tietonani. Olin menossa istumaan iltaa vegaanikaverin luo ja nappasin viinipullon mukaan. Hän ei voinut sitä juoda, koska ei ollut vegaaninen viini. Join itsekseni sitä sitten. Ei voi aina tajuta mikä kaikki onkaan tarkistettava.
Mikä helevatun vegaaninen viini?
Vierailija kirjoitti:
Defenssi. Kaikki tietävät, että lihansyönti on moraalitonta ja epäekologista, eikä totuutta kestetä niin sitten kiukutellaan vegaaneille. Kauhea raivo siitä kuinka vegaanit "kuvittelevat olevansa muita parempia", silloinkin kun ei mitään sano ääneen. Montakohan tällaista saarnaa olen itsekin saanut kuulla, jos joku on vahingossa kuullut kasvissyönnistäni. (Sen sijaan muille tuntuu olevan täysin sallittua kommentoida minun ruokaani ja valintojani).
Samaa mieltä. Minua ei ärsytä, mutta tunnen huonoa omaatuntoa vegaanin seurassa. Olen vain aivan liian mukavuudenhaluinen ja kokkausinnoton edes yrittämään :(
Saavat olla puolestani rauhassa. Mistä ihmeestä edes tunnistaisin vegaanin, jos eivät itse asiaa julista.
En mina vihaa vegaaneja, mutta on arsyttavaa kun siita ruokavaliosta pitaa jauhaa niin joka per-ke-leen valissa. Kaveri paivitti facebookiin etta koira soi VEGAANIjuustokakun parvekkeelta ja etta teki VEGAANIlasagnea ja oli VEGAANIteehetki. Voi luoja! Itse syon myos vegetarista/vegaanista ruokaa, mutta en koe tarpeelliseksi hehkuttaa miten VEGAANInen VEGAANIateriani on. Minulle vain 'ateria'.
Itse tunnen kahdenlaisia vegaaneja. On ihmisiä, jotka pitävät vegaaniutensa omana tietonaan, eivätkä ala kärkkäästi syyttämään ja haastamaan lihansyöjiä.
Toiset taas pyörivät omassa ylemmyydentunnossaan ja avoimesti ruokapöydässä päivittelevät miten muu seurue syö lihaa...
Minulle itselleni vaikuttaa siltä, että ns. hiljaiset vegaanit ovat vegaaneja oikeista syistä, mutta osa vain nostattamassa statustaan muiden silmissä.
Vegaanivihamielisyys kohdistuu itselläni näihin huomionhakuisiin vegaaneihin.
Ruoka on itselleni pyhä asia, enkä pidä, jos sitä joku tuhlaa, arvostelee, haaskaa jne. Onhan se hienoa, jos pystyy rakentamaan identiteettiään ylenkatsomalla eläinperäisiä ruoka-aineita. Minun pöytääni ei ole asiaa ronkeloimaan. Hyönteisravintoa pitäisi lisätä proteiininlähteenä, mutta nämä kehityksen jarrut eivät tietenkään voi tätä kehitystä tukea yrittäessään pitää sädekehänsä kirkkaana.
Jos kunnioittavat elämää ja ottavat homman tosissaan kuten esim. jainalaiset, niin homma ok. Jos taas jeesustelevat, mutta mussuttavat juureksiakin, niin nauran päin naamaa.
Olen 17v ja asun vielä kotona. Olen viime aikoina lukenut useita kirjoja ja artikkeleita lihatalouden ja lihansyönnin haittoihin ja olen alkanut harkita vakavasti vegaaniutta. Minulla ei kuitenkaan lukion, läksyjen ja pitkien koulumatkojen jälkee jää aikaa ruoanlaittoon, joten en voi tehdä itselleni omia kasvisruokia. En kuitenkaan halua vaivata äitiäni vaatimalla omia, erillisiä kasvisruokia. Aion muuttaa ruokavalioni vasta kun muutan omilleni.
Olen siis ajatusmaailmaltani kasvisruokailun puolella, mutta en voi edellä mainituista syistä ruveta vegaaniksi. Koulussa on ärsyttävää, kuinka yksi vegaanikaverini moralisoi meitä muita ja halveksii ruokailutapojamme. Hän haastaa kouluruokailuissa väittelemään kanssaan. On inhottavaa miten hän syyttää meitä muita. Hänen kanssaan ei kukaan enää halua käydä syömässä, kun aina jonkin mutkan kautta päädytään liha-aiheeseen.
Tuoreilla vegaaneilla on juuri tämä ongelma, kun he havahtuvat näihin syihin olla vegaani, ja kun he huomaavat kuinka helppoa se loppujenlopuksi on, että haluavat sen enempää sitä miettimättä kertoa siitä muillekin, koska, miksi ei? He eivät kuitenkaan tunne lihansyönnin psykologiaa, joka kostautuu heille..
Itse olen muuten harkitsemattomasti heittänyt läppää muiden lihansyönnistä, josta siis loukkaantuivat.. Hävettää vieläkin.
Ja tuttuakin tutumpaa minulle ovat lihansyöjät, jotka haastavat riitaa.
Vierailija kirjoitti:
Tuoreilla vegaaneilla on juuri tämä ongelma, kun he havahtuvat näihin syihin olla vegaani, ja kun he huomaavat kuinka helppoa se loppujenlopuksi on, että haluavat sen enempää sitä miettimättä kertoa siitä muillekin, koska, miksi ei? He eivät kuitenkaan tunne lihansyönnin psykologiaa, joka kostautuu heille..
Itse olen muuten harkitsemattomasti heittänyt läppää muiden lihansyönnistä, josta siis loukkaantuivat.. Hävettää vieläkin.
Ja tuttuakin tutumpaa minulle ovat lihansyöjät, jotka haastavat riitaa.
Juuri tuo asenteellisuus muiden ruokavalioita kohtaan saattaa ärsyttää monia. Käy ilmi jo terminologiasta. Montako lihansyöjää esimerkiksi tunnet? T: Sekasyöjä
En usko että kovinkaan moni varsinaisesti vegaaneja vihaa, mutta se saattaa ärsyttää että vegaanit tekevät yleensä muidenkin elämän hankalaksi temppuilullaan. Jos vaikka lähdetään mökille porukalla ja tarkoitus tehdä yhteiset ruuat, tulee hommasta paljon monimutkaisempaa jos porukasta yksi on vegaani. Tai jos ollaan työporukalla menossa lounaalle, pitää paikka valita aina sen yhden mukaan. Syöminen on sosiaalinen tapahtuma jonka pitäisi olla sujuvaa ja mukavaa kaikille, meneehän siinä hermo jos joku kyselee koko ajan onko tässä maitoa/kermaa/munaa/voita ja natkuttaa miten ei voi syödä sitä tai tätä.
Sinä olet pakolaistenhalaaja