Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En ymmärrä tätä vegaanivihaa.

Vierailija
03.05.2016 |

En ole vegaani, mutta en kyllä yhtään tajua tätä sosiaalisessa mediassa esille tulevaa vihaa vegaaneja kohtaan. Aina, kun joku mainitsee olevansa vegaani, heti näkyy näiden näppäinsankareiden vihamielisiä kommentteja.

Kyllähän tätä tuleee esille myös oikeassakin elämässä. Paras ystäväni on lakto-ovo-vegetaristi ja ihmisiltä ilmenee jatkuvaa kettuilua.

Onkohan sitten ihmisillä jotenkin erityisen huonoja kokemuksia vegaaneista vai mikä tässä oikein on? Itselläni on lähinnä vain positiivisia. Vegaanit välittävät luonnosta, eläimistä ja muista ihmisistä, ja ovat valmiina tekemään runsaasti asioita muutoksen eteen. Todella ystävällisiä usein, ja mielellään kertovat elämäntyylistään, harvoin haukkuen muita. Lisäksi ovat todella hyviä kokkeja ja osaavat tehdä kaikennäköisiä ruokia.

Mikä heissä vegaaneissa on nyt niin kauheaa?

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia, mikä minua vegaaneissa ärsyttää on se, että osa heistä ei esimerkiksi hyväksy metsästystä. Ymmärrän, jos pitää lihan tehotuotantoa epäeettisenä (koska sitähän se valitettavan usein on), mutta metsästyksen avulla säädellään eläinkantoja ja ilman sitä jotkut lajit pääsisivät lisääntymään liiaksi, mikä toisi haittaa monille muille eliölajeille. Enkä oikein jaksa uskoa, että siitä seuraisi mitään hyvää, jos koko maailma lopettaisi lihansyönnin kokonaan, vaikka olen sitä mieltä että monet saisivat syödä kasviksia enemmän. Loppujen lopuksi ihmiset kuitenkin ovat sekasyöjiä, liha ei ole pahaksi jos sitä ei syö liikaa.

En nyt kuitenkaan väitä, että kaikki vegaanit olisivat ärsyttäviä :D

Silläkin riskillä, että käyn samantien sinua ärsyttämään, niin vastaan, että en hyväksy metsästystä, koska en hyväksy tappamista. Ihminen kokee olevansa maapallon valtias, joka "säätelee eläinkantoja" ja määrittää, mikä on sopiva määrä mitäkin eläimiä milläkin alueella. Oi voi, miten ihmeessä maailma ja eläimet pärjäsikään, ennen kuin tuli ihminen niitä säännöstelemään! 

Vierailija
62/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskoon hurahtaneet ja sitä uutta, oikeaa ja pyhää oppiaan kaikille riemumielin julistavat ihmiset nyt vain ovat ärsyttäviä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi asia, mikä minua vegaaneissa ärsyttää on se, että osa heistä ei esimerkiksi hyväksy metsästystä. Ymmärrän, jos pitää lihan tehotuotantoa epäeettisenä (koska sitähän se valitettavan usein on), mutta metsästyksen avulla säädellään eläinkantoja ja ilman sitä jotkut lajit pääsisivät lisääntymään liiaksi, mikä toisi haittaa monille muille eliölajeille. Enkä oikein jaksa uskoa, että siitä seuraisi mitään hyvää, jos koko maailma lopettaisi lihansyönnin kokonaan, vaikka olen sitä mieltä että monet saisivat syödä kasviksia enemmän. Loppujen lopuksi ihmiset kuitenkin ovat sekasyöjiä, liha ei ole pahaksi jos sitä ei syö liikaa.

Silläkin riskillä, että käyn samantien sinua ärsyttämään, niin vastaan, että en hyväksy metsästystä, koska en hyväksy tappamista. Ihminen kokee olevansa maapallon valtias, joka "säätelee eläinkantoja" ja määrittää, mikä on sopiva määrä mitäkin eläimiä milläkin alueella. Oi voi, miten ihmeessä maailma ja eläimet pärjäsikään, ennen kuin tuli ihminen niitä säännöstelemään! 

Koska ihminen on rajoittanut petojen määrää, ihmisen on otettava pedon rooli etteivät saaliseläinten kannat pääse räjähtämään käsiin. Siitä ei olisi kuin haittaa kaikille ja varsinkin niille eläimille.

Vierailija
64/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vegaani on tyypillisesti töykeän epäkohtelias muita kohtaan joten vegaani saa samaa kohtelua itseään kohtaan. Ihan normaalia sosiaalista kanssakäymistä jossa se miten kohtelet muita heijastuu siihen miten sinua kohdellaan.

Vierailija
65/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaneissa on se ongelma että he syyllistävät ja saavat muut tuntemaan jatkuvasti syyllisyyttä omista henkilökohtaisista valinnoistaan. 

Veikkaan että kyse on siitä, että jotkut ihmiset tuntevat alitajuista syyllisyyttä lihamsyönnistään, mutta eivät myönnä tätä ja kanavoivat tämän tunteen sitten vegaanien kiusaamiseen.

Olen varmaan jäänyt jostain aivopesusta paitsi, kun ei ole tullut mieleenkään tuntea syyllisyyttä lihan syömisestä? Miksi ihmeessä??

Ruoka on ruokaa ja sitä nyt on vaan syötävä. Välillä se on jopa hyvää.

Vierailija
66/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ne jurppii näissä juhlamenuketjuissa. Ei mene aikaakaan kun joku jo tulee meuhkaamaan että mitä on vegaaneille vaikkei koko juhlissa olisi yhtä ainutta.

Vierailija
67/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaneissa on se ongelma että he syyllistävät ja saavat muut tuntemaan jatkuvasti syyllisyyttä omista henkilökohtaisista valinnoistaan. 

Jos tuntuu syylliseltä, niin ehkä sille on joku syy? :D

Terveisin ei-vegaani

Mielenkiintoinen mielipide. Jos mies jatkuvasti syyllistää vaimoaan sanomalla että tämä on huono äiti, vaimo ja lihonnut, ja saa naisen tuntemaan syyllisyyttä, niin mies antaa bain virkistävää ajattelun aihetta?

Ei vaan jos itse sivusta seuraa miten joku muu äiti tekee asiat erilailla ja tuntee siitä syyllisyyttä niin kyllä kai sille joku syy on!

Itse en tunne syyllisyyttä siitä että grillaan pihvin vaikka joku muu olisi valinnut maissin

Minä voin sanoa sinulle että sinulla on ollut aivan liikaa seksikumppaneita ja olet sen vuoksi saastainen lutka. Voin jatkaa tämän sanomista vuosia. Jos sinulla tulee tästä jotain pahaa mieltä, syy on täysin sinun?

Ei tuo ole verrattavissa. Se olisi, että henkilöllä on paljon seksikumppaneita ja hän tuntee siitä syyllisyyttä kun näkee jonkun toisen, kenellä on vaan vähän seksikumppaneita tai on ideologisista syistä neitsyt.

Edelleen mielestäsi henkinen väkivalta, syyllistäminen, on hyväksyttävää. Oletpa sairas paska.

Vierailija
68/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itseään koko ajan esille tuovat ihmiset ärsyttävät monia. Vegaaneille tämä oli sitten yllätys. Hohhoijaa...

Vierailija
69/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ei ole järjen hiventä. Käytkö saarnaamassa susille, että tappaminen on kiellettyä? Jos olemme eläinten kanssa samanarvoisia, miksi me emme sitten saa ruoaksemme metsästää? Milloin uusia reseptisi?

Vierailija
70/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ei ole järjen hiventä. Käytkö saarnaamassa susille, että tappaminen on kiellettyä? Jos olemme eläinten kanssa samanarvoisia, miksi me emme sitten saa ruoaksemme metsästää? Milloin uusia reseptisi?

Siinä kohtaa, kun onnistut saamaan saalista tasavertaisena suden kanssa, niin metsästä rauhassa. Nakuna kirmaat (kengät tuovat epäreilun kilpailuedun) paljain käsin saaliin kiinni ja nautiskelet puhtaaseen paleotyyliin, niin silloin voit vaatia samoja oikeuksia oikean pedon kanssa.

Vierailija
71/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Komppaan. Niin pitkään kun se "metsästys" on sitä, että laitetaan koira saaliin perään, katsotaan kännykästä missä se saalis on, mennään mahdollisimman lähelle autolla ja sitten ampuma-aseella losautetaan niin ei se mitään metsästystä kyllä ole.

Mitenhän moni ihminen jatkaisi metsästystä jos n. 90% metsästysyrityksistä oikeasti epäonnistuisi? Taitaisi raukoille tulla itku.

Siinä kohtaa, kun onnistut saamaan saalista tasavertaisena suden kanssa, niin metsästä rauhassa. Nakuna kirmaat (kengät tuovat epäreilun kilpailuedun) paljain käsin saaliin kiinni ja nautiskelet puhtaaseen paleotyyliin, niin silloin voit vaatia samoja oikeuksia oikean pedon kanssa.

Vierailija
72/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan että kyse on siitä, että jotkut ihmiset tuntevat alitajuista syyllisyyttä lihamsyönnistään, mutta eivät myönnä tätä ja kanavoivat tämän tunteen sitten vegaanien kiusaamiseen.

Olen varmaan jäänyt jostain aivopesusta paitsi, kun ei ole tullut mieleenkään tuntea syyllisyyttä lihan syömisestä? Miksi ihmeessä??

Ihminenhän nyt on heterotrofi eli toisenvarainen, eli tarvitsee ravinnokseen toisia eliöitä, kuten kaikki muutkin eläimet. Biologiselta elimistöltämme olemme lisäksi sekasyöjiä. Ruuansulatuksemme ei sulata selluloosaa, eikä kykene hyödyntämään kasvisravintoa kuin herbivorit.

En tiedä miksi olisi lähtökohtaisesti paheksuttavampaa että ihminen tappaa ja syö elämiäkin ravinnokseen, kun vaikkapa kettu tai hauki tekee sen. Toinen asia sitten on karjatalouteen mahdollisesti liittyvät eettis-moraalis-poliittis-ekologiset aspektit, mutta niitä liittyy yhtä lailla maanviljelykseen kuin mihin tahansa muuhun ihmisen toimintaan.

Vierailija
73/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminenhän nyt on heterotrofi eli toisenvarainen, eli tarvitsee ravinnokseen toisia eliöitä, kuten kaikki muutkin eläimet. Biologiselta elimistöltämme olemme lisäksi sekasyöjiä. Ruuansulatuksemme ei sulata selluloosaa, eikä kykene hyödyntämään kasvisravintoa kuin herbivorit.

En tiedä miksi olisi lähtökohtaisesti paheksuttavampaa että ihminen tappaa ja syö elämiäkin ravinnokseen, kun vaikkapa kettu tai hauki tekee sen. Toinen asia sitten on karjatalouteen mahdollisesti liittyvät eettis-moraalis-poliittis-ekologiset aspektit, mutta niitä liittyy yhtä lailla maanviljelykseen kuin mihin tahansa muuhun ihmisen toimintaan.

Heti kun kettu voi tehdä sen valinnan, että siirtyy kasvisruokavalioon ja hakee marketista vähän nyhtökauraa ravinnokseen niin ymmärrän tuon ihmettelyn.

Vierailija
74/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voin kertoa oman kokemukseni. Oltiin mökkeilemässä viimekesänä  kaverini kanssa ja grillailtiin. Tiesin, että kaverini on vegaani, minä en, joten sovittii, että kumpainenkin tuo itse omat ruokansa ja juomansa, niin tulee sitten oikeanlaista molemmille.  Tämä oli ok. Minulla on rajoite, jonka takia tarvitsen apua joissakin asioissa esim. ruoanlaitossa ja esim. grillaamaan en itse pysty. No kaverini ilmoitti mökillä, jossa kahdestaan olimme sovitusti, että hän ei muuten pysty ostamiani lihapihvejä grillaamaan, kun on vakaumuksensa vastaista. Pitkän keskustelun jälkeen tämä kyllä onnistui, mutta olin kuulemma pakottanut hänet tekoon vasten tahtoaan. Ymmärrän hänen pointtinsa kyllä, mutta tästä olisi kokonaistilanteen huomioon ottaen voinut mainita aiemmin. En siis vihaa, mutta ihmettelen.

Vierailija
75/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Defenssi. Kaikki tietävät, että lihansyönti on moraalitonta ja epäekologista, eikä totuutta kestetä niin sitten kiukutellaan vegaaneille. Kauhea raivo siitä kuinka vegaanit "kuvittelevat olevansa muita parempia", silloinkin kun ei mitään sano ääneen. Montakohan tällaista saarnaa olen itsekin saanut kuulla, jos joku on vahingossa kuullut kasvissyönnistäni. (Sen sijaan muille tuntuu olevan täysin sallittua kommentoida minun ruokaani ja valintojani).

Olet juuri kuin minun siskoni. Syyllistät lihansyöjiä, haukut meidän tapoja moraalittomiksi ja epäekologisiksi. Viime jouluaattona sisko alkoi juuri tuon saman saarnan. Eikä lopettanut. Äitimme oli pakko käskeä sisko keittiöön syömään laatikoitaan ja salaattejaan. Sitten tämä marttyyri mökötti monta päivää ja pilasi kaikkien joulun. Aina kaikki pyörii tämän pikku maailmanparantajan ympärillä. Samanlainen pieni passiivis-agressiivinen riitelijä kuin sinäkin. Turha yrittää selitellä, tunnen tapauksen. Etkä kestä sitä, että kaikkien ei tarvitse hyväksyä sinun moraalisia käsityksiä vaan jankkaat jankkaat jankkaat. Terv Vegaanin kyllästynyt isosisko

Vierailija
76/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan yhtälailla  jotkut vegaanitkin "vihaavat" lihansyöjiä ja syyllistävät heitä valinnoistaan. Toimii molempiin suuntiin siis.

Vierailija
77/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan yhtälailla  jotkut vegaanitkin "vihaavat" lihansyöjiä ja syyllistävät heitä valinnoistaan. Toimii molempiin suuntiin siis.

Niin jotkut. Mutta silti kaikki vegaanit aina niputetaan samaan nippuun ja haukutaan pystyyn.

Itse en saarnaa ihmisille, mutta silti monet (jopa kasvissyöjät) katsovat oikeudekseen aukoa päätään, vähätellä, laukoa tyhmyyksiä ja pelotella ties millä puutostiloilla.

Monesti se tuntuu menevät niin, että sekaanit ovat vegaaneja kohtaa todella vihamielisiä eikä suinkaan toisin päin.

Vierailija
78/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin jotkut. Mutta silti kaikki vegaanit aina niputetaan samaan nippuun ja haukutaan pystyyn.

Itse en saarnaa ihmisille, mutta silti monet (jopa kasvissyöjät) katsovat oikeudekseen aukoa päätään, vähätellä, laukoa tyhmyyksiä ja pelotella ties millä puutostiloilla.

Monesti se tuntuu menevät niin, että sekaanit ovat vegaaneja kohtaa todella vihamielisiä eikä suinkaan toisin päin.

Mun arvaukseni on, että tämä vihamielisyys tulee siitä, koska tietyt ihmiset(eivät siis kaikki) ovat koko ajan vaatimassa erikoiskohtelua. Siis aina pitää ottaa pitkä lista kaikkea huomioon, lähinnä nyt ruokailun suhteen. Omia eväitä oli yhdellekin tyypille illanistujaisiin turha ehdottaa, kun "eihän muutkaan vieraat syömisistään itse maksa". Niihän se on, että muutamat joka asiasta valittajat pilaavat kaikkien maineen oli asia mikä vaan.

Vierailija
79/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luonnonmukaisuus ("petoeläimetkin tappavat muita eläimiä!") on aina mielenkiintoinen argumentti, kun puolustellaan ihmisen toteuttamaa järjestelmällistä eläinten riistoa tehotuotannon ja/tai metsästyksen muodossa... Ja ymmärsinkö oikein, että perustelet metsästystä myös sillä, että ihmiset ja eläimet ovat SAMANARVOISIA? Voi kunpa metsästäjä, turkistarhaaja, teurastaja ja 80 kiloa lihaa vuodessa mussuttava keskivertosuomalainen pitäisivätkin ihmisiä ja eläimiä samanarvoisina. Maailma voisi näyttää melko erilaiselta paikalta eläinten kannalta.

Vierailija
80/107 |
04.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se oman uskonnon tuputtaminen. Jos vegaani ei sitä tee eikä tee vegaaniudestaan numeroa, niin sitten se on ihan ok.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kaksi