Naiset vs miehet sairaana
Ollaan miehen kanssa molemmat koronassa. Mulla oli vielä eilen 39,5 kuumetta, joka kyllä särkylääkkeillä laski 37,8. Tänään mulla on ollu 37,7 ja nyt vasta miehellä on alkanu lämpö nousta ja se on tänään ollu 37,4. Annan toki miehen sairastaa kun selvästi voi huonosti ja ihmiset reagoi kuumeeseenki tosi eritavalla.
Mutta jäin vaan tässä miettimään, kun eilen tehtiin yhdessä ruokaa vaikka olin tosi kuumeinen ja tänään mies kykenee vaan nukkumaan ja mä hoidan kaikki välttämättömät kotityöt, vaikka lämpöä on mulla enemmän ja eilen oli tosiaan tosi korkealla koko päivän. Mietin, että onko kenelläkään suhdetta, jossa mies jaksaa hoitaa kotia paremmin kipeänä kuin nainen?
Varmaan vaan ihme kuumemietintöjä ja pahoittelen todennäkösiä kirjoitusvirheitä. En mäkään ihan täysillä tällä hetkellä käy 😅
Kommentit (20)
No minä olen nainen, joka putoaa aivan kädettömäksi jos kuume nousee edes 37 asteen paikkeille. Normaali ruumiinlämpö on 35,6 asteessa. Meillä taas mies, jolla normaali lämpö on huomattavasti korkeampi, lähes sen 37, pysyy toimintakykyisenä vielä noissa lukemissa.
Miesflunssa ei ole ihan tuulesta temmattu juttu käsittääkseni muuten, vaan siihen on ihan tieteellistä näyttöäkin, että flunssa vaikuttaa mieskehossa voimakkaammin. Tämä johtunee ehkä siitä, että naisen keholla voi olla evoluution kannalta ollut tarvetta kipeänä pystyä suojaamaan sikiötä?
37,4 ei ole lämpöä vaan normaali ruumiinlämpö.
Meillä minä kaadun petiin kun on vähänkään kuumetta ja mies mm. haki kerran lapset päiväkodista 39 asteen kuumeessa eikä pitänyt sitä minään.
"Miesflunssa ei ole ihan tuulesta temmattu juttu käsittääkseni muuten, vaan siihen on ihan tieteellistä näyttöäkin, että flunssa vaikuttaa mieskehossa voimakkaammin"
Keskimäärin näin. Mutta se ei tarkoita että kaikilla miehillä olisi "miesflunssa".
Meillä oli sama, minä tein ruokaa ja käytin koiran vaikka olin kuumeessa, mies kävi syömässä ja heti nukkumaan
Vierailija kirjoitti:
Virallisesti voidaan puhua lämmöstä, kuumeen raja taas on 37,5.
Vierailija kirjoitti:
"Miesflunssa ei ole ihan tuulesta temmattu juttu käsittääkseni muuten, vaan siihen on ihan tieteellistä näyttöäkin, että flunssa vaikuttaa mieskehossa voimakkaammin"
Keskimäärin näin. Mutta se ei tarkoita että kaikilla miehillä olisi "miesflunssa".
Juu, toki kyse on keskimääräisestä, isolla otannalla tehdystä määrityksestä. Poikkeuksia ja ääritapauksia löytyy varmasti aina kun tarkastella suurta joukkoa ihmisiä.
Mitähän mahtaa olla välttämättömät kotityöt? Ei ainakaan mainitsemasi ruoanlaitto.
Nyt ollaan niin herkillä näissä sukupuolieroissa. Voidaan kai vaatia, että ei miehiäkään saa perusteettomasti parjata?
Välttämättömät kotityöt? Alle kahdessa vuorokaudessa?
Kyse ei siis ole mistään välttämättömästä, vaan pelkästään sinun omista standardeista ja toiveista. Älä kaada niitä toisen syyksi.
Vaikka pelkästään makaisitte siellä molemmat Wolttaamalla safkat kaksi viikkoa, niin mikään ei muuttuisi. Siivoatte sitten kun olettte taas molemmat kunnossa.
Vierailija kirjoitti:
Mitähän mahtaa olla välttämättömät kotityöt? Ei ainakaan mainitsemasi ruoanlaitto.
No hyvä se on syödäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdenkin hakemaan ikuista sairauslomaa.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanakin täytyy syödä. Tulee aika kalliiks useana päivänä esim tilata ruokaa kun on puol kuntonen. Lisäks välttämätöntä on esim laittaa ne tiskit koneeseen ja tyhjentää tiskikonetta. Myös roskat on pakko viedä.
Mekin oltiin yhtä aikaa koronassa. Yhtenä päivänä ehdotin miehelle, että tilataan pitsat kotiin. Mies sanoi, että puuro välttää. No ei se mies sitä puuroa lähtenyt keittämään, niin tilasin sitten pitsat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lähdenkin hakemaan ikuista sairauslomaa.
Nyt meni ohi millä perusteella?
Juuri luin pari päivää sitten netistä juttua tulehduksista sun muista ja opin sen että naisilla immuunijärjestelmä on vahvempi. Liittyi ainakin siihen että estrogeeni suojaa ja testosteroni haittaa immuunijärjestelmää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanakin täytyy syödä. Tulee aika kalliiks useana päivänä esim tilata ruokaa kun on puol kuntonen. Lisäks välttämätöntä on esim laittaa ne tiskit koneeseen ja tyhjentää tiskikonetta. Myös roskat on pakko viedä.
Oletko näitä joiden on pakko syödä lämmin ateria ainakin kerran päivässä? Syödä voi ihan hyvin vaikka jugurttia tai olla syömättä pari päivää. Tiskejä ei ole välttämätöntä laittaa koneeseen eikä roskia ole pakko viedä ennen kuin on parantunut.
Vierailija kirjoitti:
Välttämättömät kotityöt? Alle kahdessa vuorokaudessa?
Kyse ei siis ole mistään välttämättömästä, vaan pelkästään sinun omista standardeista ja toiveista. Älä kaada niitä toisen syyksi.
Vaikka pelkästään makaisitte siellä molemmat Wolttaamalla safkat kaksi viikkoa, niin mikään ei muuttuisi. Siivoatte sitten kun olettte taas molemmat kunnossa.
Missään ei oo sanottu, että ollaan oltu kipeenä vaan 2 päivää. Oon ite ollu kuumeessa tiistaista asti ja mies ollu puol kuntonen jo ennen sitä. Ja meidän tuloilla ei kyllä wolttailla joka päivä varsinkaan jos haluis syödä jtn mikä ois ees jotenki terveellistä.
Ei me mitään ihme ruokia olla tehty, helppoo ja nopeeta kuten kanaa, riisiä ja salaattia. Ja kyllä ne astiatkin pitää siitä haisemasta pois hoitaa.
Ehkä mun standardi sitten on, että en halua sairastellessakaan olla pahan hajusessa kämpässä. Riittää, että ite haisee kipeenä suihkusta huolimatta ku vähän väliä hikoilee ja sit on taas kylmä
Olen nainen enkä takuulla tee kotitöitä tai mitään muutakaan kuumeisena. Ruoanlaitto ihan turhaa, kun en kykene syömään. Kahvi ei maistu, kaakao ja viipale vaaleaa leipää voi hyvänä hetkenä mennä alas. Vettä ja mehua joutuu juomaan väkisin, että elimistö ei kuivuisi liikaa.
Ihan todellinen geneettinen asia:
https://yle.fi/a/3-12662455