Lapset kuuntelevat nyt lauluja hutsuista
Lapset kuuntelevat nyt lauluja ”hutsuista” ja ”madafakin darrasta” – onko se vaarallista?
http://www.hs.fi/kulttuuri/a1462070002992
Kuunteleeko sinunkin lapsesi Cheekin sairasta maailmankuvaa huokuvia biisejä tai vaikka Sannin "Mitähän vittua" ja "pojat ei puhu ne juo bissee ja hameen alle ne vilkuilee, pojilla menee aina tunteisiin, kun niiden kiekko ei mee mun maaliin" törkeyksiä?
Kommentit (25)
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän mitä ap tarkoittaa. Ennenkin on lasten korviin eksynyt seksibiisejä (hihiteltiin joskus E-roticille), mutta nykyajan kotimainen musiikki on sellaista "omaelämäkerrallista l*tkamusiikkia". (joo joo ei laulaja oikeasti ole). Eli jos seksibiisit oli ennen pelkkää aivotonta jyystöä, niin nyt niissä tarjoillaan valmista elämänmallia.
Sanoituksista on tullut ehkä vähän suoremmin henkilökohtaisia, aiemmin ne on olleet enemmän vertauskuvallisia tai ne oman elämän kokemukset on sinne jotenkin rivien väliin jemmattuina, eikä biisejä esitetty samalla tavalla omana itsenä (tai artistin roolihahmona) kuin nykyään.
Ei ne lapset niitä sanoja kuitenkaan täysin ymmärrä. Itsekin on pienenä tullut kuunneltua silloisten teinien lauluja, mm. pmmp:n rusketusraitoja yms. Ei ole niin vakavaa jos laulavatkin. Ei sinustakaan varmaan ole tullut hutsua vaikka oletkin varmasti itsekin kuunnellut kaikenlaisia lauluja nuorempana.
Mä olen "mielelläni" syyllistänyt vanhempiani siitä, että olen Kiss nuoruuden saanut elää. Eikä silloin ollut käsitystäkään mitä ne laulo, vaikka enkkua osasin varhain hyvin. Sama juttu Mötley Cruen kanssa jne.
Lapset ehkä kuuntelee sanoja, mutta eihän he vielä paljon ymmärrä. Ja osan kuulee pieleen. Kuten 2:n tarinassa oli, sitten vaan laulavat tyytyväisenä mukana, kun kivaa laulettavaa.
Itsellekin vasta aikuisiällä on paljastanut muutamia suomihittejäkin.
Esim. Juicen viidestoista yö. Silloin myös ymmärsin, miksi musiikinopettaja kasilla ei digannut, kun 90% halusi laulaa sen biisin laulukokeessa. Miksi juuri tämä biisi? Mistä tämä biisi sun mielestä kertoo? En muista, mitä vastasin, mutta ihmettelin tenttausta. Kaunis biisi, mä haluan sen laulaa. Se riittää. ;)
Eka säe:
Anna mun olla se mies miksikä mä halusin tulla, anna mun antaa se mitä sä halusit multa. Mä tarviin tahtoa vaikeisiin hetkiin, mun täytyy lääkettä näihin paineisiin etsii. Anna mun säilyttää se voima mun sisällä, se sama voima, kun isällä. Erikoiset elämät luo erikoisii ihmisiä, oon yksi heistä, aina jalat maassa silti pitää. Nuori, tyylikäs ja varakas, ne sanoo et mä räppään vaan naisist, autoist ja rahasta. Mutsi kysy, luuleksä olevas James Bond, sanoin, emmä tiedä, mut jotain samaa meis on.