Tollot vappu vieraat?
Meillä oli grillijuhlat ja sovittu että jokainen vieras maksaa x summan (tässä tapauksessa 4e) jolla saa sitten syödä niin paljon kuin napa vetää. Tarjolla pihviä, kanaa, makkaraa, nakkeja, salaatteja, nachoja jne.
No, ostimme ruokaa reilusti jotta ei lopu kesken, ruokiin meni n.100e ja vierailta tuli tästä 40e.
Nyt sitten nämä vieraat ihan pokkana alkoivat miettiä että miten jäljelle jääneet lihat jne jaetaan tasapuolisesti. Siis anteeksi mitä? Kyllä, he olisivat halunneet että grillaamatta jääneet tuotteet jaetaan heille. Yritin asiallisesti selittää, että me pidämme ne mitä jäi, olemme ne ostaneet ja jokainen varmasti söi sen oman 4 euron edestä. Ja tulos: suuttunutta väkeä.
Toiminko nyt jotenkin väärin, onko minulla syytä pyydetä anteeksi?
Kommentit (151)
Jannica 45 v:llä oli yksilöllisempi ja räväkämpi tehosteväri kouvolatukassaan kuin näiden ratkiriemukkaiden grillijuhlien emännällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me olisimme alunperin sopineet että grillailla ei, sillä porukka oli niin suuri että en halua aina maksaa kaikkien ruokia ja muutenkin väsätä tarjoiluja, jotka yleensä kyllä meillä aina kunnossa ovat. kysyin sitten, että olisiko mahdoton idea nyyttärimeiningillä -> täystyrmäys. Sitten kirjoitin sanasta sanaan näin:
"Hei, vapuksi oli toivottu grillailua ja yhdessä ruokailua, mutta nyyttärimeiningillä se ei onnistunut, joten sopiiko kaikille, että me ostamme ruuat ja tarjottavat ja sovitaan että jokainen maksaa 4e jolla saa kyllä illan aikana syödä niin paljon kuin jaksaa? Tarjolla olisi: salaatit, kanaa, pihviä, makkaraa ja nakkeja"
Lisäksi meillä oli saunamahdollisuus sekä kertakäyttöastiat menivät täysin omaan piikkiimme, niitä ei edes tuossa kauppalaskussa ollut. Kerroin kyllä miten paljon kauppaan meni, tuntuu että osa porukasta häpesi sen jälkeen koko ehdotusta jakaa ruuat. Mutta edelleen on pari tälläistä
"4e enkä syönyt kuin 2 makkaraa ja pari pihviä ja vähän salaattia, itku vonku parku.."En ala kyllä pahoittelemaan.. Harmittaa vain.
Ap
Olipa jo pelkkä kutsu ankea ja syyttelevä. Millainen porukka sinne muuten tuli? Kuulostaa hassulta tällainen "oli toivottu", oletteko joku suuri yhtenäinen jengi?
Ollaan iso kaveriporukka ja oli sovittu että vappuna grillaillaan yhdessä. Kukaan ei kuitenkaan halunnut järjestellä mitään kun olisi tullut siivottavaa ja grillit pitäisi pestä ja kaasua ostaa jne.. Alunperin oli sovittu että vedetään nyyttärimeiningillä mutta osa porukasta ei sitten halunnut kun eivät kuuluma millään ehdi kauppaan. Sitten laitoin tuon viestin, jos porukalla jotain järjestetään ja minä suostun siihen, että järjestän illan meillä, niin en todella halunnut kustantaa koko lystiä. Ravintolaa mietittiin mutta siihenkin suurinosa porukasta suhtautui nihkeästi, koska on niin kallista.
Ap
Miksi ihmeessä et ehdottanut, että voitte grillailla teillä, mutta sopiiko että sinä ostat ruoat ja lasku jaetaan lopuksi? Miksi ihmeessä alkaa säätää jotain neljäeuroisia, kun kyseinen summa ei riitä mitenkään kattamaan kaikkien ruokia.
Mielestäni tuo 4 euroa oli paljon parempi idea. Itse jouduin joskus mökkiviikonlopun viettoon, josta sovittiin, että tehdään ja maksetaan ruuat yhdessä ja "huutokaupataan" ylijääneet lopuksi. Summaksi viikonlopun syömisistä tuli muistaakseni 25 euroa henkeä kohden (meitä oli yhteensä 15 ihmistä). Mielestäni se oli aivan älytön summa ja vieläkin harmittaa kun olisin halvemmalla saanut itselleni omannäköiseni eväät. Jos maksaa tuollaisen mitättömän 4 euroa niin ei ehkä niin paljon harmita jos tarjoilut eivät ole onnistuneet.
Mitä ihmettä! Ettekö tosiaan ymmärrä että on hieman eri asia järjestää juhlat ja kutsua vieraat kuin että yhdessä sovitaan, että vietetään yhdessä vappua ja yksi 'suostuu' emännöimään (noinhan se yleensä vappu/juhannus -juhlien kanssa kaveriporukassa menee? !)
Tällöin on mun mielestä todella typerää syyttää ns emäntää piheydestä!
Sama juttu on, että jos saan kutsun vaikka kaverin tupareihin Tampereelle -> vien lahjan ja jotain juotavaa ja odotan saavani "ylläpidon" ilman maksua. Jos taas sovitaan saman kaverin kanssa, että nähdään viikonloppuna x, ja kysyn, että sopisiko että tulen käymään Tampereella -> en odota ylläpitoa vaan esim yhteistä kaupassakäyntiä ja ruoan tekoa ja osallistuisin tietysti ruokakuluihin. Veisin tietysti myös tuliaisia.
Tästä keskustelusta ja peukutuksista päätellen sairaanloinen piheys on näköjään melkolailla av-palstailijoilla normi. No ei siinä mitään, saahan sitä tapella "ystävien" kanssa jostain neljästä eurosta ihan niin paljon kuin huvittaa. Ja näyttää huvittavan yllättävän paljon.. :)
Mä kutsuin kaveripariskunnan meille viettämään vappua ja tarjosin viinat ja safkat ja saunan ja kivaa oli. Ja oon rutiköyhä. Isommissa kemuissa sitten toimii tuo nyyttärimeininki ja toki rääppiäisiä voi joku mukaan ottaa, jos tahtoo. Aika urpoa niuhottaa tuollaisesta, jos kuitenkin kavereista kyse. En menisi ap:n järjestämiin juhliin.
Vierailija kirjoitti:
Mieheni meni ravintolaan lapsemme ja hänen kahden kaverinsa kanssa. Loppusumma 175 €. Ei sisältänyt edes jälkiruokaa. Olisi ollut tosi noloa ruveta pyytämään nuoria osallistumaan kuluihin.
Miten tämä liittyi aloitukseen? Ai niin, sinun piti päästä pätemään varakkaalla miehelläsi.
Vierailija kirjoitti:
Meillä Espoossa ei ole ikinä tuollaisia ongelmia.
Ei kaikki Espoossa asuvat oo rikkaita. Siellä on myös vuokra-asuntoja.
Vierailija kirjoitti:
Mä kutsuin kaveripariskunnan meille viettämään vappua ja tarjosin viinat ja safkat ja saunan ja kivaa oli. Ja oon rutiköyhä. Isommissa kemuissa sitten toimii tuo nyyttärimeininki ja toki rääppiäisiä voi joku mukaan ottaa, jos tahtoo. Aika urpoa niuhottaa tuollaisesta, jos kuitenkin kavereista kyse. En menisi ap:n järjestämiin juhliin.
Niin, kutsuit pariskunnan luoksesi. Ap ei kutsunut suoranaisesti ketään vaan yhdessä sopivat ison porukan (ei pelkän yhden pariskunnan) kanssa että viettävät vappua ap:n luona. Ihan eriasia.
Itse kirjoitin aiemmin ketjuun et me ollaan kaveriporukan kanssa oikeastaan aina meillä, meitä on noin 10 yleensä paikalla, joskus yli ja joskus ali. Mun koti on vaan soveltuvin illanistujaisiin ja ollaan meillä vaihtelevalla porukalla oikeestaan kaikki juhlapyhät joulua lukuunottamatta, kesäaikaan muutenkin grillaillaan ilman mitään juhlapyhääkään. Ainut mitä ihmettelen on tuo 4 euroa, me kerätään aina joku 10 - 15 euroa/pää ja silti mulle jää ylimääräistä maksettavaa (se ei mua haittaa, jämätkin jää meille).
Siis meillä oli tuontyyppisiä bileitä nuorina opiskelijoina, ihan normaalia settiä. Kaveriporukka oli iso ja liikkuva, ei todellakaan mitään, että kutsutaanpa nyt Miettiset ja Savolaiset meille istumaan iltaa, jolloin tietenkin isäntäparina kustantaisin kaiken - jo silloin nuorena ja köyhänä.
Meidän kotimme valikoitui usein juhlapaikaksi, koska meillä oli mun ASO-rivari, jossa oli piha ja grillikin.Pääosin mentiin nyyttäreinä ja periaatteella "omat pullot mukaan", mutta joskus oli just tuolleen, että maksettiin joku summa x jolla me sitten hoidimme ruoat ja siis myös valmistimme ne. Yleensähän siinä isäntäväki otti aina persnettoa, mutta tykkäsimme järjestää ja oli ok puitteet. Grillattavatkaan ei kuitenkaan yleensä makkaroita lukuun ottamatta mene niin, että paketti auki ja lihat grilliin. Niitä pitää yleensä pikkuisen valmistella, kuten nyt tietty myös salaatteja. Sinkkumiehet yleensä kannattivat tätä summaa x vastaan syömään, eikä Kabanosseja todellakaan jaettu illan päätteeksi kenellekään dogbagiin. Olisi toki saanut jos olisi halunnut.
Nyt nelikymppisenä on hyvin erilainen meininki, mutta illanistujaisiakaan ei ole ihan teekkaritahtiin. Mutta edelleenkin, jos mennään juhannukseksi vaikka tuttavaperheen mäkille tai meidän mökille, niin aivan itsestäänselvästi sovitaan, mitä kukakin tuo. Rahan vaihtaminen tässä iässä olisi erikoista, mutta nyt on kaikilla autot ja systeemit ja ruokakauppaankin on pakko jaksaa raahautua ihan kaikkien. Ja noissa tilanteissa myös jäljelle jäävät ruoat jaetaan, koska yleensä kukaan ei silloin juhannuksena jää sinne mökille ja jääkaappiin ei voi jättää grillikylkeä ja salaattitarpeita. Mutta nääkin menee kyllä oman kokemukseni mukaan enemmän siinä hengessä että hei ottaisitteko te please tän avaamattoman jogurtin kun teillä on lyhyempi matka eikä viittis heittää poiskaan.Ei siis siinä mielessä, että vienpäs noi ostamani tomaatit kun syötiinkin Miettisten tuomia tomaatteja koko jussi.
En ikinä kehtaisi alkaa 4 € maksusta vaatimaan mitään kotiin vietäväksi.
Mulle on ihan selvää, että kaikki jämät jätetään isäntäväelle, oli sitten maksetut ruoat tai nyyttärinä toteutettu. Toiminut ainakin ystävien ja lähisukulaisten kesken.
Viime kesän syntymäpäivillä jaettiin tosin kaikki jämät vieraiden kesken, koska juhlat oli veneellä. Silloinkin kyllä kummastelin vähän joidenkin röyhkeyttä ottaa revittyä possua triplasatsit osan edestä. Ja näissä juhlissa siis kaikki juomista ruokiin oli meidän kustantamia ja rahaa paloi pari tonnia kaikkinensa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa juhlilta joissa eilen olin. No kuulepas nyt, AP (vai pitäisikö melkein ihan oikea nimesi kirjoittaa tähän kun minuakin tolloksi haukut?), asia ei ole aivan niinkuin sen nyt esität. Huomasimme muidenkin vieraiden kanssa, että kaikki ruoka oli suunnilleen halvinta merkkiä ja sitä oli aika vähän siihen nähden kuinka paljon olimme maksaneet. Missä loput ruuat (tai oikeastaan siis rahat) ovat? t. tiedät kyllä kuka
Neljällä eurolla ruokailusta siis sun mielestä vielä jää jotain ohi. Huh ja että ihan vielä niistä vähistä jäisi sitten jaettavaa.
No miksi juuri hän sai pitää ylimääräiset ruuat? Olin alunperin ehdottanut, että juhlat pidettäisiin minun luonani. Siinä mielessä ei siis olisi tarvinnut "palkkiota" siitä, että juhlat olivat hänen luonaan.
Siis jos vierailta kertyi 40 € ja yht. ruuat maksoivat 100 € niin toki loppuruuat 60 € tai mitä nyt sitten jäi, jäävät isännille taloon. Eikö? Näin ymmärsin.
Ja jos tuota keskustelua luki yhtään pidemmälle, selvis, että grillattavat, salaatit ja ruokajuomat jo teki n. 200e. Siihen päälle kertakäyttöastiat, karkkia yms pientä naposteltavaa.. huh..
Miten te jaksatte osallistua tällaiseen provoon? Satasella ei osteta lihoja 40 vieraan grillauksiin. Meillä oli 8 henkeä ja ruuat maksoi 300e.
Pääsisinpä neljän euron juhliin!
Tyhmää porukkaa vieraana.
Kai sä ap heitit faktat kehiin? Että vieraiden maksamat neljänkympin sapuskat on taatusti syöty ja ylikin. Joten pidät loput, kun olet ne maksanutkin.
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaksatte osallistua tällaiseen provoon? Satasella ei osteta lihoja 40 vieraan grillauksiin. Meillä oli 8 henkeä ja ruuat maksoi 300e.
Eihän kukaan ole väittänytkään et lihat maksoi vaan 40 euroa. Se oli summa joka kerättiin mutta ap nimenomaan sanoi että maksoi loppuosan omasta pussistaan. Ja miten itse jaksat osallistua jos ihmettelet muiden osallistumista. Ihan turha ja tyhmä koko tuo sun viesti.
Yksi laskuttaa bileistä ja toiset laskee lihoja vaa'alla. Kuulostaa aivan hlvetin mukavalta kokoontumiselta :D
Siis onhan täysin eri asia kutsua kaveriporukka vappujuhliin, kuin neuvottelun jälkeen päätyä viettämään vappua jonkun kotiin.
"Mä en millään jaksais putsata grilliä ja siivota juhlien jälkeen, ei meille."
"Anoppi tulee kylään ens vkolla, ei oikein käy meillekään."
"Meillä ei oikein mahdu ja hei, teillähän on niiiin kiva terassi ja grillikin siinä sopivasti ja siinä on se keittolevykin ja kaikkee, et eiks kävis teille?"
"No joo, mut nyyttäreillä sitte..?"
"Mä en kyllä millään ehdi kauppaan..."
"Mä en jaksais alkaa tehdä mitään salaattia valmiiks kotona, ku se ehtii nuupahtaa ennen tarjoiluja.."
"Mä en oikein ikinä osaa ostaa mitään nyyttäreihin.."
Lopputulos on se, että yksi tarjoaa kotinsa ja grillinsä käyttöön, ostaa ja valmistaa ruuat ja siivoaa jäljet. Sit sitä pidetään pihinä ja vaikka minä nillittäjänä, kun haluaa pienen (kuluihin nähden riittämättömän) korvauksen vierailtaan.
En tajua. Itse asiassa taitaa olla ihan kiva, ettei meillä oo isoja kaveriporukoita, joiden kans vietettäis noin aikaa. Ja oltais käytännössä aina maksajia.
Nyt se kuittikopio kehiin!