Tollot vappu vieraat?
Meillä oli grillijuhlat ja sovittu että jokainen vieras maksaa x summan (tässä tapauksessa 4e) jolla saa sitten syödä niin paljon kuin napa vetää. Tarjolla pihviä, kanaa, makkaraa, nakkeja, salaatteja, nachoja jne.
No, ostimme ruokaa reilusti jotta ei lopu kesken, ruokiin meni n.100e ja vierailta tuli tästä 40e.
Nyt sitten nämä vieraat ihan pokkana alkoivat miettiä että miten jäljelle jääneet lihat jne jaetaan tasapuolisesti. Siis anteeksi mitä? Kyllä, he olisivat halunneet että grillaamatta jääneet tuotteet jaetaan heille. Yritin asiallisesti selittää, että me pidämme ne mitä jäi, olemme ne ostaneet ja jokainen varmasti söi sen oman 4 euron edestä. Ja tulos: suuttunutta väkeä.
Toiminko nyt jotenkin väärin, onko minulla syytä pyydetä anteeksi?
Kommentit (151)
Siis miksi järjestää juhlat jos 40e täytyy laskuttaa vierailta? Mitä muuta se on kuin rahanpuutetta?
Vierailija kirjoitti:
Etkö sitten keksinyt muuta ansainta keinoa kuin "vieraittesi" kusettaminen noilla "osallistumismaksuilla". Kysehän ei ole isosta summasta mutta periaatteesta ja varastamisesta. Saat kuule vastaisuudessa varastaa vain itseltäsi ja tunkea ne euroshopperin räkänakit perseeseeni kun me muut juhlimme vappua toisaalla.
Miksi aapeen täytyy tunkea ne nakit sun perseesees?
Olet aika outo tyyppi
Vierailija kirjoitti:
Siis miksi järjestää juhlat jos 40e täytyy laskuttaa vierailta? Mitä muuta se on kuin rahanpuutetta?
Mitä siitä vaikka se olisi ollut rahanpuutetta? Toisilla se tuntui olevan neljästä eurosta kiinni. Jos kukaan muukaan ei ole halunnut tarjota koko porukalle ja yhdessä tekeminen passasi niin ei ap tässä nyt kauhean suuri rikollinen ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä siitä vaikka se olisi ollut rahanpuutetta? Toisilla se tuntui olevan neljästä eurosta kiinni. Jos kukaan muukaan ei ole halunnut tarjota koko porukalle ja yhdessä tekeminen passasi niin ei ap tässä nyt kauhean suuri rikollinen ole.
Olen vaan tottunut siihen että omissa piireissä tavataan porukalla vuorotellen ja koskaan mitään maksuja olla kyllä kerätty. Lahjoja ja mahdollisuuksien mukaan ruokaosallistumisia toki, mutta ei sen kummemmin.
Riippuu mielestäni tosi paljon kutsutusta porukasta miten tuon maksun kanssa. Itselläni on tiivis neljän hengen ystäväpiiri. Kaikki me ollaan vähävaraisia; opiskelija, kaksi pienituloista ja työtön. Tykkään ruuan laitosta, ystäväni eivät niinkään. Vietämme noin joka toinen kuukausi kuitenkin illan luonani, jolloin kokkaan alkupalat, pääruuan ja jälkiruuan sekä valitsen sopivat juomat. Kukaan meistä neljästä ei oleta että kellään meillä yksin olisi varaa tarjota kaikille. Niinpä laitamme kauppalaskun karkeasti neljään osaan. Kaikille meille tämä sopii hyvin ja ihania iltoja on ollut. Onko nyt kuitenkin av-kansan mielestä niin, että tämä on tosi moukkamaista, junttia ja noloa, joten parempi vaan olisi jos lopettaisimme nämä illanvietot ja jumittaisimme kaikki vaan kotonamme itselle kokkaillen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vaan tottunut siihen että omissa piireissä tavataan porukalla vuorotellen ja koskaan mitään maksuja olla kyllä kerätty. Lahjoja ja mahdollisuuksien mukaan ruokaosallistumisia toki, mutta ei sen kummemmin.
Sulle tulee ihan hirveänä yllätyksenä ettei kaikki elä niin kuin sinä, vai onko vaan tarve päteä noin kova?
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli grillijuhlat ja sovittu että jokainen vieras maksaa x summan (tässä tapauksessa 4e) jolla saa sitten syödä niin paljon kuin napa vetää. Tarjolla pihviä, kanaa, makkaraa, nakkeja, salaatteja, nachoja jne.
No, ostimme ruokaa reilusti jotta ei lopu kesken, ruokiin meni n.100e ja vierailta tuli tästä 40e.
Nyt sitten nämä vieraat ihan pokkana alkoivat miettiä että miten jäljelle jääneet lihat jne jaetaan tasapuolisesti. Siis anteeksi mitä? Kyllä, he olisivat halunneet että grillaamatta jääneet tuotteet jaetaan heille. Yritin asiallisesti selittää, että me pidämme ne mitä jäi, olemme ne ostaneet ja jokainen varmasti söi sen oman 4 euron edestä. Ja tulos: suuttunutta väkeä.
Toiminko nyt jotenkin väärin, onko minulla syytä pyydetä anteeksi?
ä
Et ole toiminut väärin,vieraat ovat ahneita ja/tai typeriä.Kutsu seuraavalla kerralla fiksumpaa porukkaa tai pitäkää nyyttärit.
Eihän tässä voi kuin nauraa! Siis vieraat saavat vapunviettopaikan, valmiiksi grillattua lihaa niin paljon kuin napa jaksaa vetää ja saavat istahtaa valmiiseen pöytään kera juomien ja kaiken tuon nimellistä neljän euron maksua vastaan, mutta kestityksen jälkeen alkavat vaatimaan itselleen yli jääneitä lihoja. Huhhuh! Ovatko samaa väkeä, jotka menevät odottelemaan tuntikaupalla ilmaisia ämpäreitä?
Aloituksessa on virhe, koska siinä puhutaan juhlista. Tuollaista meininkiä maksuineen ei voi kutsua juhliksi.
Heheh, kannattaako oikeasti pitää "juhlia", jos niin isäntäväki kuin vieraatkin ovat sairaalloisen kitsaita ja muutenkin varsin epämiellyttävän kuuloisia henkilöitä. Toisaalta, kaltaisensahan tietty viihtyvät keskenään, eipä kukaan normaali ihminen tuollaisten kanssa aikaa viettäisikään.
Vierailija kirjoitti:
Niille jotka nillittää että olisitte järjestäneet nyyttärit ettekä vaatineet jtn maksua..Mutta tämä on vähän sama idea mutta yksi ihminen käy kaupassa ja järjestää ja muut sitten maksaa sen oman osansa ilman että tarvitsee käydä kaupassa ja tuoda tullessaan.
Ja tämä on minusta ihan normaali tapa järjestää ison jengin istujaisia sen sijaan että jokainen kestitsisi vuorotellen. Muuten on aina se yksi pari joka kyllä tulee vetämään suut ja silmät täyteen herkkuja ja vaatii vielä jämät mukaansa ja pöllii viimeisen punkkupullon mutta ei koskaan sitten vastavuoroisesti mitään järjestä. Tai jos järjestää niin maksattaa ihan kaiken vierailla.
Tuota kun tarpeeksi kauan tekee, niin huomaa jäävänsä ilman kutsua.
Meillä Espoossa ei ole ikinä tuollaisia ongelmia.
Jos tämä ei ollut porvoolaista vapunviettoa niin ihmettelen kyllä vieraitasi, törppöjä juntteja, en paljon viitsis jatkossa enää pihamaallani kattella tollasta roskaväkeä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ymmärrän ap:ta. Meillä on tiivis alle 10 hengen kaveriporukka ja vietetään vaput/juhannukset/kesäviikonloput jne yhdessä. Ja lähes aina meillä koska olen ainoa porukasta jolla on oma piha, grilli jne, muut asuvat kerrostalossa. Meillä kaikki osallistuu pienellä summalla ruokiin ja tuo omat juomansa koska tulisi tosi kalliiksi mulle aina maksaa kaikki, toki itsellä menee lähes poikkeuksessa enemmän rahaa kuin mitä on kerätty. Ja jämät jää meille :)
Vappuna yön kähmeissä päädyttiin meille jatkoille. Kun oli juotu kunnolla niin ehdottomasti jatkettiin vielä tinttaamista. Mulla on aika hyvässä mallissa tuo baarikaappi ja sieltä sitten nautittiin kyllä.
Olin itsekin sen verran kassissa että avasin prkle yhden kallio konjakin.
Aamulla oli viimeiseen konutippaan tumpattu rööki.(partsilla poltettiin huom. )
Mukana oli myös eräs Muje(nimi muutettu) ja hänellä oli tottatosiaan jallupullo mukanaan. Joka jäi juomatta kokonaan erinäisistä syistä. (katso ylempänä).
Ja eiköhän saatana Muje soittaa kun on jostain senverra selvinnyt,että ylipäätään tajuaa mistään mitään:" Mulla tais jäädä siit jallusta vielä jotain hänelle. Voinks mä tulla hakeen sen. Niinku nyt."
Että semmoisia vappuvieraita.
En ymmärrä tuollaisia juhlia, ellette ole köyhiä opiskelijoita.
Niin että halutaan grillata, mutta ei jakseta / keritä käydä kaupassa hakemassa lihaa tai muuta. On sullakin kaverit.
En vaan itse taipuisi millään pyytämään itse kutsumiltani vierailta rahaa, mielummin jättäisin juhlat pitämättä kokonaan jos ei olisi varaa sitä n. sataa euroa käyttää tarjoiluihin. En toki vieraanakaan kehtaisi alkaa missään olosuhteissa mitään jämiä mukaani pyytelemään, en vaikka ruokatarvikkeet olisivat itse tuomiani tms. Huh, onneksi ei tarvitse moisiin "tosiystävien" juhliin osallistua.
Varmaan siksi että hän ne ostikin? Eri asia olisi ollut jos koko kauppalasku olisi jaettu osallistujien kesken.