Tollot vappu vieraat?
Meillä oli grillijuhlat ja sovittu että jokainen vieras maksaa x summan (tässä tapauksessa 4e) jolla saa sitten syödä niin paljon kuin napa vetää. Tarjolla pihviä, kanaa, makkaraa, nakkeja, salaatteja, nachoja jne.
No, ostimme ruokaa reilusti jotta ei lopu kesken, ruokiin meni n.100e ja vierailta tuli tästä 40e.
Nyt sitten nämä vieraat ihan pokkana alkoivat miettiä että miten jäljelle jääneet lihat jne jaetaan tasapuolisesti. Siis anteeksi mitä? Kyllä, he olisivat halunneet että grillaamatta jääneet tuotteet jaetaan heille. Yritin asiallisesti selittää, että me pidämme ne mitä jäi, olemme ne ostaneet ja jokainen varmasti söi sen oman 4 euron edestä. Ja tulos: suuttunutta väkeä.
Toiminko nyt jotenkin väärin, onko minulla syytä pyydetä anteeksi?
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Siis onhan täysin eri asia kutsua kaveriporukka vappujuhliin, kuin neuvottelun jälkeen päätyä viettämään vappua jonkun kotiin.
"Mä en millään jaksais putsata grilliä ja siivota juhlien jälkeen, ei meille."
"Anoppi tulee kylään ens vkolla, ei oikein käy meillekään."
"Meillä ei oikein mahdu ja hei, teillähän on niiiin kiva terassi ja grillikin siinä sopivasti ja siinä on se keittolevykin ja kaikkee, et eiks kävis teille?"
"No joo, mut nyyttäreillä sitte..?"
"Mä en kyllä millään ehdi kauppaan..."
"Mä en jaksais alkaa tehdä mitään salaattia valmiiks kotona, ku se ehtii nuupahtaa ennen tarjoiluja.."
"Mä en oikein ikinä osaa ostaa mitään nyyttäreihin.."Lopputulos on se, että yksi tarjoaa kotinsa ja grillinsä käyttöön, ostaa ja valmistaa ruuat ja siivoaa jäljet. Sit sitä pidetään pihinä ja vaikka minä nillittäjänä, kun haluaa pienen (kuluihin nähden riittämättömän) korvauksen vierailtaan.
En tajua. Itse asiassa taitaa olla ihan kiva, ettei meillä oo isoja kaveriporukoita, joiden kans vietettäis noin aikaa. Ja oltais käytännössä aina maksajia.
Juuri näin! Itse kun pidetään näitä illanistujaisia keskiarvoisesti kymmenelle hengelle 1-2 kertaa kuukaudessa meillä niin tulisi kyllä aika kalliiksi jos itse maksaisin aina kaikki. Useampi satanen kuussa, juomineen voisi loppusummaksi jossakin kuussa tulla tonni eli eipä olisi enää varaa asua tässä mukavassa asunnossa jossa kavereidenkin on kiva grillailla ja saunoa.
Eriasia on jos mulla on vaikka synttärit ja kutsun ihmisiä juhliini, en tietenkään silloin kerää rahaa vierailta.
Meidän tuttavapiirissä ei ole ollut tapana maksaa tarjoiluista erikseen isommissakaan kekkereissä, mutta kohteliaisuuden nimissä vien kyllä isäntäväelle vähintäänkin kukkia, viinipullon tms. tuliaisia, tilaisuuden hengestä riippuen. Jos pelkkä arki-illan kahvittelu todella tuttujen ystävien luona, en välttämättä vie mitään mutta muuten aina. Aika itsestäänselvää myös, että tarjottavia ei aleta ruinaamaan mukaan ellei juhlien järjestäjä sitten oikein vaatimalla vaadi, jos ruoat muuten menisivät hukkaan. Meitä on moneen junaan...
Typeriä tai ajattelemattomia ovat olleet vieraat. AP on neuvotellut ja tarjonnut joustavasti eri vaihtoehtoja, joista vieraat ovat kannattaneet tätä 4e vaihtoehtoa. Kaikista reiluinta olis ollut laittaa koko kauppalasku tasan tai, että vieraat tuovat vielä skumpat kaikille mukanaan. Eri asia, jos AP olisi itse päättänyt järjestää juhlat ja olisi vuoroin vieraissa-systeemi.
No tuota, ei ollut kivaa vieraiden käytös. Se on totta. Mutta siis pääsymaksu, jos järjestää juhlat. On pidetty mökkigrillailut juhannuksena porukalle, on pidetty grillausiltaa pihalla ja uutena vuotena kutsuttu syömään muutama pariskunta. Kertaakaan ei ole maksua otettu keneltäkään. En oikein saa kiinni, että miksi isäntä ja emäntä laskuttaa vieraita. Ei minuakaan ole koskaan laskutettu, vaikka olen ollut tai ollaan oltu vieraina vastaavissa illanvietoissa itsekin.
Vierailija kirjoitti:
Me olisimme alunperin sopineet että grillailla ei, sillä porukka oli niin suuri että en halua aina maksaa kaikkien ruokia ja muutenkin väsätä tarjoiluja, jotka yleensä kyllä meillä aina kunnossa ovat. kysyin sitten, että olisiko mahdoton idea nyyttärimeiningillä -> täystyrmäys. Sitten kirjoitin sanasta sanaan näin:
"Hei, vapuksi oli toivottu grillailua ja yhdessä ruokailua, mutta nyyttärimeiningillä se ei onnistunut, joten sopiiko kaikille, että me ostamme ruuat ja tarjottavat ja sovitaan että jokainen maksaa 4e jolla saa kyllä illan aikana syödä niin paljon kuin jaksaa? Tarjolla olisi: salaatit, kanaa, pihviä, makkaraa ja nakkeja"
Lisäksi meillä oli saunamahdollisuus sekä kertakäyttöastiat menivät täysin omaan piikkiimme, niitä ei edes tuossa kauppalaskussa ollut. Kerroin kyllä miten paljon kauppaan meni, tuntuu että osa porukasta häpesi sen jälkeen koko ehdotusta jakaa ruuat. Mutta edelleen on pari tälläistä
"4e enkä syönyt kuin 2 makkaraa ja pari pihviä ja vähän salaattia, itku vonku parku.."En ala kyllä pahoittelemaan.. Harmittaa vain.
Ap
Luetun ymmärtämisessä ongelmia vierailla? Tuossa kutsussahan se selvästi sanotaan: "saa kyllä illan aikana syödä niin paljon kuin jaksaa". Mistä nuo vieraat ovat edes voineet saada päähänsä, että hommaan sisältyisi vielä jokin ihme takeaway -optio.
Vierailija kirjoitti:
No tuota, ei ollut kivaa vieraiden käytös. Se on totta. Mutta siis pääsymaksu, jos järjestää juhlat. On pidetty mökkigrillailut juhannuksena porukalle, on pidetty grillausiltaa pihalla ja uutena vuotena kutsuttu syömään muutama pariskunta. Kertaakaan ei ole maksua otettu keneltäkään. En oikein saa kiinni, että miksi isäntä ja emäntä laskuttaa vieraita. Ei minuakaan ole koskaan laskutettu, vaikka olen ollut tai ollaan oltu vieraina vastaavissa illanvietoissa itsekin.
Miksi osa haluaa väkisin ymmärtää väärin. Ap ja hänen ystävänsä järjestivät nämä juhlat yhdessä ja paikaksi valikoitui ap:n koti koska kukaan muu ei halunnut pitää juhlia kotonaan. Ei siis niin että ap olisi keksinyt koko juhlat itse ja kutsunut nämä vieraat kotiinsa ja pyytänyt pääsymaksua. Ihan eriasia.
Ihme ongelmat. Brenkkua en tarjoa ikinä paitti ehkä yhden kuoharilasin. Loput juomat saa jokainen tuoda itse. Grillibileet on aina nyyttärit. Sen verran voi koordinoida kuka tuo makkaraa, kuka kanaa, kuka possua jne. jne. Mä hoidan hiilet ja grillin. Jos ei "ehdi" kauppaan kun bileet tiedossa pari viikkoa aikaisemmin ei kyllä ehdi bileisiinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi osa haluaa väkisin ymmärtää väärin. Ap ja hänen ystävänsä järjestivät nämä juhlat yhdessä ja paikaksi valikoitui ap:n koti koska kukaan muu ei halunnut pitää juhlia kotonaan. Ei siis niin että ap olisi keksinyt koko juhlat itse ja kutsunut nämä vieraat kotiinsa ja pyytänyt pääsymaksua. Ihan eriasia.
Juuri näin! Itse järjestän useasti juhlia joihin kutsun ketä haluan ja silloin tarjoan tietenkin ruoat ja juomat. Mutta meillä on myös yhtenäinen ystäväpiiri ja haluamme viettää monesti juhlapyhiä tai viikonloppuja yhdessä koko porukalla. Illanviettopaikaksi valikoituu oikeastaan automaattisesti juuri minun kotini koska minulla on eniten tilaa, on grillaus- ja saunamahdollisuus. Kun näin yhdessä suunnittelemme että vietämme vaikka 10 hengen porukalla koko juhannuksen luonani niin kaikki osallistuvat (eli minä kerään ns pääsymaksun, ollaan yhdessä sovittu et niin on helpointa koska osaan ostaa sopivasti kaikkea eikä niiin että nyyttärimeiningillä olisi yksi paketti makkaraa ja 10 pakettia sinappia). Näihin meidän porukan yhteisiin illanviettoihin menee rahaa vuodessa tuhansia euroja (joskus kesällä voi mennä tuhansia euroja kuukaudessa) joten ei minulla olisi edes varaa olla keräämättä "pääsymaksua" jos sen joku haluaa niin ilmoittaa. Minusta tämä on tiiviissä kaveripiirissa ihan ok ja järkevä menettely vaikka en omasta mielestäni ole mitenkään pihi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan totta kyllä. Selasin huolimattomasti aloituksen ja ketjua, joten vastasin väärin tiedoin kritisoidessani pääsymaksua. Siinä tapauksessa perun tuon aiemman kommenttini, jota lainasit ja totean, että vieraat käyttäytyi ensinnäkin huonosti ja sit toisekseen vaikka he ois maksanu osuutensa (siis enemmän kuin 4e) ni pelkästään järkkäämisestä aiheutuva vaiva ois sellainen, että ihan hyvin vois siinäkin tilanteessa sanoa, että pitäkää vaan noi loput, kun näitte kauppavaivan ja muun. Pahoittelut ap, aiemmasta kommentista. Ymmärsin väärin.
Vierailija kirjoitti:
Siis osaatko lukea? Noin niinkuin ollenkaan?
Juhlathan järkättiin ap:n kotona porukalla, ei ollenkaan niin, että ap kutsui vieraita kotiinsa. Paikka nyt valikoitui ap:n kodiksi, koska kukaan muu ei viitsinyt laitata tikkua ristiin kekkereiden eteen, mutta halusi juhlia porukalla. Edes nyyttärit ei kelvanneet, kun ei jaksanut kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis osaatko lukea? Noin niinkuin ollenkaan?
Juhlathan järkättiin ap:n kotona porukalla, ei ollenkaan niin, että ap kutsui vieraita kotiinsa. Paikka nyt valikoitui ap:n kodiksi, koska kukaan muu ei viitsinyt laitata tikkua ristiin kekkereiden eteen, mutta halusi juhlia porukalla. Edes nyyttärit ei kelvanneet, kun ei jaksanut kauppaan.
Selasin huolimattomasti aloituksen ja ketjun ja pahoittelin väärinymmärrystäni jo tuossa yllä olevassa viestissä :)
Oisit antanut viedä, eihän niitä tarvitse sitten toiste kutsua. Tulipa tuokin selväksi, heidän tasonsa...
Noloja vieraita. Eikö näiden ihmisten ahneudella ole rajaa? Ihan kuin eivät ennen olisi ruokaa saaneet.
Jos ap on ollut kaveriporukasta ainoa joka viitsii nähdä vaivaa juhlien eteen niin kyllä varmaan ottaa aivoon jos vielä jämistä tapellaan ja valitetaan 4 e:sta. Ap oli myös satsannut rahaa reilusti yli satasen ruokiin ja tarvikkeisiin ja ne ois pitäny vielä vieraille jakaa, jösses.
Ap, laske yhteen kaikki kulut ja jaa osallistjamäärällä, laita valittajille lasku :) miinustat sen 4 e tietty....
Hitsi miten junttia toimintaa vierailta. Hyvä, että sulla oli AP pokkaa sanoa vastaan tossa tilanteessa.
Mulla kävi kerran sillä tavalla, että pidin kotonani pienet syntymäpäiväjuhlat, joihin kokkasin ja leivoin. Eräs pariskunta saapui ilman lahjaa tai tuomisia, mutta kehtasi pyytää laittamiani ruokia mukaansa illalla kun lähtivät. Olin niin hämmentynyt, että pakkasin ruokaa mukaan, vaikka olisivat kyllä menneet omassakin käytössä.
Haloo te jotka länkytätte että ap on urpo wt joka _laskuttaa_ kutsumiaan vieraita. #luetunymmärtäminen
Selkeästi oli väki YHDESSÄ halunnut viettää illan ruokien äärellä.
Mutta kukaan muu ei suostunut ottamaan vetoroolia ja tarjota kotiaan käyttöön.
Ap näin teki hoitaen siivoukset, safkat, kattamiset ja again siivoukset plus vähän päälle.
Olette varmaan just niitä pihejä jotka nyyttäreihin toisi itse halvinta ja pienintä mahdollista mutta syö muiden tekeleitä hulluna hamstraten. Tai jos yhteisestä kauppalaskusta osuutesi on 4,99€ siirrätte ystävänne tilille 4,99€ sen sijaan että antaisit hänelle käteen 5€ setelin.
Melkoisia ääliöitä nämä kaverisi, ap. Laita kuvat kuiteista ja pyydä jokaista nillittäjää laskemaan suupalansa ja siemaisunsa, ja pyydä siirtämään erotus tilillesi, jos sattui menemään yli neljän euron. Vastavuoroisesti tietenkin tarjoudu maksamaan alle neljän euron edestä ruokailleiden sentit takaisin heille. Jalosti voit ilmoittaa, ettei tarvitse laskea esimerkiksi tuntitaksaa valmisteluillenne kaupassa käynteineen. Jos ei tästä törpöimmätkään tajua siirtyä anteeksi pyytävien joukkoon, niin deletoi ystävistä. Tietynlaiset ihmiset on parempi pitää etäällä.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa juhlilta joissa eilen olin. No kuulepas nyt, AP (vai pitäisikö melkein ihan oikea nimesi kirjoittaa tähän kun minuakin tolloksi haukut?), asia ei ole aivan niinkuin sen nyt esität. Huomasimme muidenkin vieraiden kanssa, että kaikki ruoka oli suunnilleen halvinta merkkiä ja sitä oli aika vähän siihen nähden kuinka paljon olimme maksaneet. Missä loput ruuat (tai oikeastaan siis rahat) ovat? t. tiedät kyllä kuka
No ei kyllä 4 eurolla syödä sisäfileetä ja hummereita, vaikka olisi kuinka optimisti! Kyllä jokainen aikinen sen edestä on safkaa naamaansa pistänyt.
En kutsuisi vieraita jos ei ole vara heitä kestitä. Tosi noloa kerätä vierailta rahaa tarjoiluista. Nyyttärit vähän vähemmän nolot.
Joo. Kyllä sä toimit sangen epäselvästi. Vieraat luulivat, että he söivät sillä summalla mikä heiltä kaikilta yhteisesti tuli ja tottakai se loppu ruoka olisi sitten pitänyt jakaa kaikkien kesken.