Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varakkaat, mistä sellaisesta säästätte, mihin ns. normaalituloiset käyttää rahaa?

Vierailija
29.04.2016 |

Siis kun sanotaan ja kerrotaan esimerkkejä varakkaista / rikkaista ihmisistä, jotka elävät niukasti tai jopa pihisti.

Mitkä ovat tulosi / omaisuutesi.

Kommentit (656)

Vierailija
161/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan keskihintaisia kenkiä ja vaatteita, saatan korjauttaa esim rikkoutuneen vetoketjun.

Ostan yleensäkin tosi harvoin mitään muuta kuin ruokaa ja käyttötavaraa.

En voisi kuvitellakaan ostavani jonkin törkeän kalliin käsilaukun.

Puhelimeni on suorastaan halpa. Ja vanha. Samoin lasten puhelimet. Läppärini vetelee viimeisiään.

Liinavaatteita uusin vasta kun ovat tosi kulahtaneita, parhaimmat on yli 20 v vanhoja

En tilaa aikakauslehtiä, ostan niitä tosi harvoin.

Toisaalta saatan silmää räpäyttämättä ostaa kymppitonnin lomamatkan.

Omaisuutta reilusti yli puoli miljoona. Yhteenlasketut tulot miehen kanssa noin 250000 e/vuosi

Vierailija
162/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse oli varakkaista, mielestäni ette ole noilla tuloilla ja säästöillä varakkaita..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua. Jos rahaa on, miksei sitä kuluttaisi ja nauttisi elämästä. Siis toki järkevissä määrin. Mielestäni outoa, että lapset eivät pääse kampaajalle, vanhemmilla ei ole mitään maksullisia harrastuksia (kuten monet liikuntalajit, ratsastus, sali, joukkuepelilajit, taidekurssit tms.) ja että ei käydä edes kahviloissa tai ravintoloissa. Minusta olisi sekä ihanaa hemmottelua että järkevää käyttää rahaa palveluihin.

Sen sijaan ruoan itse kasvattamisen, kalastuksen jne. ymmärrän ihan hyvin.

Sinä olet omaksunut kulutusyhteiskunnan aivopesun hyvin ja yhdistät alitajuntaisesti nauttimisen kuluttamiseen. Monet tämän ketjun kirjoittajista ovat oivaltaneet, ettei kuluttaminen lisää heidän onnellisuuttaan tai hyvinvointiaan millään tavalla. Siinä ero sinun ja minun välillä.

Toisaalta sinunkinlaisia ihmisiä tarvitaan, jotta minä saan tarvitsemani palvelut ja että omistamani Walt Disneyn, Coca-Colan ja Applen osakkeet tuottavat jatkossakin hyvin. Joten menkäähän päivittämään älypuhelintanne uuteen, hankkimaan brändilimonadia tai ostakaa vaikka Elsa-prinsessan muotoinen vappupallo lapsellenne.

Vierailija
164/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan keskihintaisia kenkiä ja vaatteita, saatan korjauttaa esim rikkoutuneen vetoketjun.

Ostan yleensäkin tosi harvoin mitään muuta kuin ruokaa ja käyttötavaraa.

En voisi kuvitellakaan ostavani jonkin törkeän kalliin käsilaukun.

Puhelimeni on suorastaan halpa. Ja vanha. Samoin lasten puhelimet. Läppärini vetelee viimeisiään.

Liinavaatteita uusin vasta kun ovat tosi kulahtaneita, parhaimmat on yli 20 v vanhoja

En tilaa aikakauslehtiä, ostan niitä tosi harvoin.

Toisaalta saatan silmää räpäyttämättä ostaa kymppitonnin lomamatkan.

Omaisuutta reilusti yli puoli miljoona. Yhteenlasketut tulot miehen kanssa noin 250000 e/vuosi

Käyn kampaajalla ja joskus kosmetelogilla.

Ostaisin mielelläni siivouspalveluja mutten halua maksaa huonosti tehdystä työstä.

Matkailen myös kotimaassa.

Ostan ensisijaisesti kotimaista ruokaa vaikka olisi kalliimpaa.

Lahjoitan hyväntekeväisyyteen vuositasolla aika paljon

Vierailija
165/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyse oli varakkaista, mielestäni ette ole noilla tuloilla ja säästöillä varakkaita..

Suomessa suurituloisimpien  joukkoon pääsee jo 120 000 euron vuosituloilla. Mutta meillä ei maailman mittakaavassa oikeita rikkaita olekaan kuin kourallinen.

Vierailija
166/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajua. Jos rahaa on, miksei sitä kuluttaisi ja nauttisi elämästä...Minusta olisi sekä ihanaa hemmottelua että järkevää käyttää rahaa palveluihin.

Se mikä vaikuttaa muihin perheenjäseniin on toki tärkeää huomioida. Mutta muutoin ajattelutapa on varmasti sen verran erilainen että on vaikea ymmärtää. (Jos jätetään ääritapaukset pois eli haluaa tehdä joitakin asioita nyt ennenkuin sairastuu vakavasti tai kuolee.) Niin voit ajatella, että säästeliäs nauttii ajatuksesta, että tulevaisuudessa hän voi kuluttaa kaksi palvelua eikä tarvitse työskennellä kuin sen yhden edestä. Esimerkiksi sen sijaan että tekee sukellusmatkan nyt (joka mahdollisesti vaatii nuorekkuutta, mutta jos ei ole valinnantekijälle olennaista) tekee kaksi kulttuurimatkaa tulevaisuudessa ja molempien valintojen vaatima ponnistus on sama. (Koska sen toisen kulttuurimatkan kustantaa passiivinen tulovirta.)

Vierailija
167/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleishavaintonani on, että varakkailla, siis oikeasti varakkailla ihmisillä ei ole tarvetta ulospäin näyttää varallisuuttaan. Auto voi olla vanha jeeppi ja laukku joku basaarista ostettu kangaspussukka. Ei mitään porcheja ja Luis vuittoneita ja muuta merkki kamaa. 

Ja monesti käyttävät huomattavia summia kuitenkin matkailuun. Pitkiä lomia erikoisissa paikoissa, silloin hinnoista tinkimättä. Ehkä tuosta tai muusta syystä lapsensa puhuvat useita kieliä ja omaavat hyvät, hillityt tavat.

Kodinkoneet usein huippulaadukkaita ja kalliita, mutta myös kestäviä. 

Vierailija
168/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä muutamia lähipiirin ammatteja:  Koodaaja, eläinlääkäri, toimialajohtaja (dipl.ins ym,),salkunhoitaja, johtaja (taide), venekauppias, maatilanomistaja,jolla saha ym. Rehtori, erik.lääkäri,  apteekkari, lennonjohtaja, sairaalatekniikka-alan asiantuntija, sijoittaja. Joko riittää, näin meillä päin.

Vierailija
169/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monesta ;-)

- Ruoassa katson aina hintalaput ja kilohinnat, ostan oransseilla hintalapuilla kne.

- Otan yleensä töihin eväät, syön työpaikkaruokalassa vain 1-2 kertaa kuukaudessa

- Ostan vaatteeni ja paljon muutakin pääasiassa kirpputoreilta

- Leikkaamme perheen hiukset itse kotona, olen käynyt kampaajalla viimeksi hääkampauksessa melkein 20v sitten

- Talo on rakennettu niin, että asumiskustannukset ovat mahdollisimman pienet

- Ei käydä hierojalla, manikyyrissä, kosmetologilla tms.

- Ravintoloissa ja kahviloissakin käydään Suomessa tosi harvoin, matkoilla enemmän.

- Vanhempien harrastukset halpoja / ilmaisia, lapsilla kalliimpia.

- Ulkomaanmatkat varataan itse netistä hintoja vertaillen

- Tehdään remontit, auton renkaanvaihdot ja pesut ym. itse, opetetaan lapset ajamaan opetusluvalla

Tulot? Perheen yhteiset bruttotulot jotain 170 000 € vuodessa, josta 30 000€ pääomatuloja sijoituksista. Nettotulot tietty paljon pienemmät. Omaisuutta n. 1,7 milj. € arvosta ja lainoja 275 000€. Lainanlyhennykset n. 2500€/kk.

Heh, hauska kysely. En olekaan koskaan näin laskenut

Ettekö halua hemmotella itseänne vai miksi elätte noin säästeliäästi, kun varaa olisi vähän leveämpäänkin elämään? Ei niitä rahoja saa mukaansa hautaan.

toisille hemmottelu on juuri sitä, että ei tarvitse tehdä sitä, mitä muut tekee.

Vierailija
170/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis kun sanotaan ja kerrotaan esimerkkejä varakkaista / rikkaista ihmisistä, jotka elävät niukasti tai jopa pihisti.

Emme säästä. Mulla ja miehelläni on vain hyvät palkat ja eläämme muttan ihan normi elämää ja meillä ei ole lapsia. Mulla 4.250e ja hänellä 7.000e+bonukset

Omaisuus: Talo makesettu (220.000e), 2 autoa maksettu (60.000 yhteensä) ja mökki (120.000e) mistä on puolet maksettu. Rahaa pankissa ehkä noin 70.000e. Siinä kaikki.

Vierailija
171/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monesta ;-)

- Ruoassa katson aina hintalaput ja kilohinnat, ostan oransseilla hintalapuilla kne.

- Otan yleensä töihin eväät, syön työpaikkaruokalassa vain 1-2 kertaa kuukaudessa

- Ostan vaatteeni ja paljon muutakin pääasiassa kirpputoreilta

- Leikkaamme perheen hiukset itse kotona, olen käynyt kampaajalla viimeksi hääkampauksessa melkein 20v sitten

- Talo on rakennettu niin, että asumiskustannukset ovat mahdollisimman pienet

- Ei käydä hierojalla, manikyyrissä, kosmetologilla tms.

- Ravintoloissa ja kahviloissakin käydään Suomessa tosi harvoin, matkoilla enemmän.

- Vanhempien harrastukset halpoja / ilmaisia, lapsilla kalliimpia.

- Ulkomaanmatkat varataan itse netistä hintoja vertaillen

- Tehdään remontit, auton renkaanvaihdot ja pesut ym. itse, opetetaan lapset ajamaan opetusluvalla

Tulot? Perheen yhteiset bruttotulot jotain 170 000 € vuodessa, josta 30 000€ pääomatuloja sijoituksista. Nettotulot tietty paljon pienemmät. Omaisuutta n. 1,7 milj. € arvosta ja lainoja 275 000€. Lainanlyhennykset n. 2500€/kk.

Heh, hauska kysely. En olekaan koskaan näin laskenut

Ettekö halua hemmotella itseänne vai miksi elätte noin säästeliäästi, kun varaa olisi vähän leveämpäänkin elämään? Ei niitä rahoja saa mukaansa hautaan.

toisille hemmottelu on juuri sitä, että ei tarvitse tehdä sitä, mitä muut tekee.

Amen!

Vierailija
172/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nää rikkaat ostaa halpaa ruokaa? Eikö heillä olisi varaa tukea kotimaista ruoantuotantoa?

Miksi pitäisi tukea kotimaista ruoantuotantoa? Monessa maassa, mistä ruokaa Suomeen tuodaan, on tuottajilla paljon suurempi tarve tukeen. Sitäpaitsi tuo "kotimaisuuden tukeminen" vain laiskistaa tuottajia ja vääristää kilpailua.

Miten helkutissa se muka laiskistaa tuottajia?

Näin on ja monia haluaa syödä puhtaampaa ruokaa, mutta jos halua hormonilihat ja geenimanipoloidut raaka-aineet, niin olkaa hyvä vaan. Siinä vaiheessa, kun ei saa suomalaista ruokaa kaupasta alan kasvattaa itse( onneksi on maata ja metsää)

Vierailija
173/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän koulussa oli yksi oppilas, jonka vanhemmat olivat erittäin varakkaita. Tytöllä oli pesemätön, pitkä tukka ja ympäri vuoden 2 vaatekertaa. Siis suurinpiirtein 1 pitkähihainen paita ja hame tai toinen pusero ja housut. Aina ne samat. Ja kuosiltaan ja malliltaan todella naurettavat ja nolot.

Tyttö oli enimmäkseen pihalla yksin ja kaikki vähän naureskelivat hänelle.

Mutta vanhemmilla jäi varmaan rahaa paljon säästöön.

Vierailija
174/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomesta puuttuu palvelukulttuuri. Meidät on jo sukupolvien ajan kasvatettu siihen, että on tyhmää maksaa sellaisesta, minkä voi tehdä itsekin.

Edelleenkin ajatellaan, että itse tehty kermakakku juhliin on parempaa tarjottavaa kuin leipomosta ostettu ammattilaisen tekemä kakku

Mulla tuo johtuu siitä, että täällä on niin huonolaatuista melkein kaikki.

Esim. ostin vasta eräisiin juhliin kakkukeisarista kakun, ajattelin, että siellä olisi oikeita kakkuja, mitäs siinä sitten olikaan mm. karrageenia ja noin miljoona erilaista lisäainetta, vieraille tuli kuulemma "vatsatauti" siitä, karrageeni siis asialla taas.

Pakko tehdä itse, koska tuo on se laatu mitä täältä saa. Harvoista kahviloista saa esim. sen laatuista kahvia mitä juon, chemexilla tehtynä.

Samoin olen yrittänyt mm. ulkoistaa siivouksen, ei onnistu, koska jälki on huonoa jne. jokaisessa asiassa sama tarina ainakin mitä olen itse yrittänyt.

Tämä on aivan totta. Tuolla aiemmin jo kirjoitinkin, että kävisin oikein mielelläni ravintolassa syömässä, JOS tarjottava ruoka olisi edes niin hyvää kuin mitä teen itse. Valitettavan usein ei ole. Vaikken harmittelekaan rahan menetystä, harmittelen sitä, että makunautinto oli vähäisempi kuin jos olisin laittanut ruokani itse.

Ok. Mutta ulkomailla saa ravintolastakin parempaa ruokaa koska se on halvempaa?

Esimerkiksi Kreikassa, Italiassa, Ranskassa ja Espanjassa on huomattavasti parempia ravintoloita kuin Suomessa. Pitää vaan kysyä paikallisilta ne hyvät paikat, eikä käydä niissä turisteille suunnatuissa.

Oikeasti tämä on niin nolo esimerkki wannabe-snobista että naurattaa :D

Vierailija
175/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen erittäin pienituloinen, mutta elän noin kuin monet ketjun varakkaista. Asunto on velaton eikä ole muita elätettäviä, joten arjen köyhäilyn jälkeen muu palkka menee matkusteluun.

Miksihän tätäkin on alapeukutettu? Kateutta, kun pienituloisella on velaton koti?

Nolointa mitä voit palstalla tehdä on vetää herneet nenään alapeukusta ja tulla takaisin ketjuun vänisemään miksi miksi. Palstalla on useampia alapeukuttajia, jotka vetävät peukut tarkoituksella ja kiusalla ilman syytä.

Sinun tapauksessasi luulen syyksi sitä, että sinulta ei kysytty mitään. Olet pienituloinen ja tulit silti kertomaan omia asioitasi.

No kuule, nolompaakin on tällä palstalla nähty, kuten vaikkapa juuri tuo tekstisi. Kommenttini oli täysin linjassa ketjun aiheen kanssa; se oli huomio siitä, että ilmeisestikään elämäntyyli ei riipu tuloista. Mutta hei - en olisi saanut kirjoittaa sitä. Koska sinä.

Sinun logiikallasi tässä ketjussa on paljon väkeä, joiden ei olisi pitänyt kirjoittaa mitään. Niin siis keskustelu toimii? Älä naurata. Tämä on kaikille avointa keskustelua, kuten kaikissa ketjuissa.

No hehe, nyt sulla meni oikeen herneenpalko sinne elimeesi :D MINÄ en laittanut sitä alapeukkua sinulle, vink vink.

Vierailija
176/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän ketjun perusteella köyhä elää paljon vapaampaa ja kokemusrikkaampaa elämää kuin rikas :D ette te niitä fyffejä hautaan mukaan saa..

Vierailija
177/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän ketjun perusteella köyhä elää paljon vapaampaa ja kokemusrikkaampaa elämää kuin rikas :D ette te niitä fyffejä hautaan mukaan saa..

Tämän ketjun perusteella köyhät ja rikkaat elävät kutakuinkin samanlaista elämää. Erotuksena vain se, että köyhä elää siten olosuhteiden pakosta, rikas vapaasta tahdostaan. Ja ei, fyffejä ei hautaan mukaansa saa, mutta en voi jättää perinnöksi jälkeläsilleen tai testamentata vaikka jollekin ydistykselle. 

Vierailija
178/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole itse erityisen hyvätuloinen, mutta puolisoni on ja meillä on kahden aikuisen talous. Taloudellinen tilanteemme on omalta osaltanut vaihdellut vuosittain, miehellä on vakaammat tulot.

- Tehdään ruokaostokset useimmiten Lidlissä.

- Ajetaan pienehköllä, ei-niin-kovin-uudella autolla, joka kuluttaa melko vähän.

- Tehdään paljon ruokaa itse, ihan perusruokaa, välillä tyyliin tonnikalaa ja makaronia. :D Kuulostaa ankealta, mutta me ei aina vain jakseta nähdä vaivaa ja meille maistuu mainiosti yksinkertainenkin ruoka. Arvostetaan tietenkin hyvin tehtyä laadukasta ruokaa, muttei olla nirsoja.

- Jos mennään ulos syömään, meille kelpaa rennompi ja edullisempi ravintola hyvin. (En tajua ruokaniuhotusta ja -nipotusta...)

- Käyn kampaajalla harvoin, ehkä kaksi tai enintään kolme kertaa vuodessa. Minulla on pitkät värjäämättömät hiukset, niin ei tarvitse. Mies ei käy nykyään ollenkaan parturissa, vaan hänen tukkansa ajetaan koneella siiliksi.

- En osta enää kovin paljon vaatteita. En yksinkertaisesti (enää) saa shoppailusta kovin suurta nautintoa. Mutta kun ostan, voin käyttää vähän enemmänkin rahaa. Viimeksi ostin uuden talvitakin yli kolme vuotta sitten. Yritän ostaa ajatonta ja kestävää. Tämä on varsinkin takkien ja kenkien kohdalla ollut hyvä ratkaisu. Kodin hankinnoissa pätee vähän sama periaate. Emme vaihtele kausittain tekstiilejä tms. Myöskään elektroniikkaan tai kodinkoneisiin emme kauheasti kuluta rahaa, paitsi jos on ns. pakko (puhelin hajoaa tms.).

- Ostan meikkejä ja kosmetiikkaa yleensä vain silloin, kun käytössä oleva purkki/puteli uhkaa loppua. En ole kiinnostunut uusimmista meikkituulista. Käytän edullisia tuotteita, kuten Lumenea ja apteekin perusvoiteita.

- Meillä on aika paljon neliöitä henkilöä kohden, mutta siivotaan itse. Tämä johtuu ehkä ennen kaikkea siitä, että olen itse aika tehokas ja tarkka siivooja. Joskus tulevaisuudessa tämä saattaa muuttua, mutta nyt olen kokenut helpommaksi ja nopeammaksi siivota itse.

Vierailija
179/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On eri asia, onko elämässä viihdykettä, kuin että onko elämässä maksullista viihdykettä. Sitä paitsi ei se kanavapakettien katselu ketään aktivoi, saati saa sieltä kotiseinien sisältä ulos... Ihan oikeasti: kuinka monen mielestä on oikein, että toimeentulotuella elävä pitää hevosta, jonka kustannukset ovat lähes 300€/kk??

Vierailija
180/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme säästä. Mulla ja miehelläni on vain hyvät palkat ja eläämme muttan ihan normi elämää ja meillä ei ole lapsia. Mulla 4.250e ja hänellä 7.000e+bonukset

Omaisuus: Talo makesettu (220.000e), 2 autoa maksettu (60.000 yhteensä) ja mökki (120.000e) mistä on puolet maksettu. Rahaa pankissa ehkä noin 70.000e. Siinä kaikki.

60 000e menee kevyesti vaikkapa paremman luokan Mersun lisävarusteisiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kolme