Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varakkaat, mistä sellaisesta säästätte, mihin ns. normaalituloiset käyttää rahaa?

Vierailija
29.04.2016 |

Siis kun sanotaan ja kerrotaan esimerkkejä varakkaista / rikkaista ihmisistä, jotka elävät niukasti tai jopa pihisti.

Mitkä ovat tulosi / omaisuutesi.

Kommentit (656)

Vierailija
141/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosituloni ovat vähän yli 130 000 €. Sijoitusten summaa en osaa sanoa, pitäisi kaivaa paperit esiin enkä viitsi tehdä sitä nyt.  Asun yksin, lapseni ovat jo aikuisia. Yhden aikuisen taloudessa ei paljoa tarvita. Tässä iässä mulla on jo oikeastaan kaikki, mitä tarvitsen. Siis tavarat. Kaikki huonekaluni ovat kierrätyskamaa, jotka olen harrastuksena entisöinyt. Vaatteita - kenkiä, alusvaatteita ja sukkia lukuunottamatta - ostan kirpputoreilta silloin, kun tarvitsen. Joskus laskeskelin, että mulla taitaa olla vaatteitakin jo koko loppuelämäksi. Pidän ruuanlaitoista, joten harvoin tulee ostettua mitään valmisruokia. Suosin kauden kasviksia, lihaa syön varsin vähän. Maksullisia harrastuksia ei ole, lenkkeily koiran kanssa riittää mulle. Kun matkustan ulkomaille, varaan lennot ja hotellit netistä itse enkä pistä pahakseni pitkiäkään vaihtoaikoja lentokentillä. En siis tarvitse suoraa lentoa vaan nautin lentokenttien tunnelmasta. Kotimaassa ravintolassa syön joskus, mutta silloinkin maksan lounasseteleillä, kun eivät ne muuallekaan maksuvälineeksi käy. Autoa mulla ei ole vaan kuljen joko julkisilla tai kävellen. Päivittäistavaroita lukuunottamatta ei mulla ole oikein mitään ostettavaa. Kosmetologilla, kampaajalla tms en käy. Siivoan kotini itse. Kesäkukat pihalle kasvatan itse siemenistä. Tuossa nyt jotain, joskaan en pidä näitä mitenkään erityisesti pihistelynä.

Ok mutta mihin ja miksi ylipäätään säästät rahojasi jos lapsetkin ovat jo aikuisia? Kääriliinoissa ei ole taskuaja joten eikö kannattaisi hieman nauttia elämästä käyttämällä jo tienattuja varoja. En tarkoita tällä että pitäisi alkaa rällästämään pitkin poikin mutta rahalla saa kuitenkin "herkkuja" Se mitä ne herkut ovat on tietysti jokaisen itse päätettävissä omien mieltemysten mukaan.

Säästän ihan sen vuoksi, että tulee vielä päivä, jolloin joudun ostamaan palveluita. Mä en kaipaa sellaisia "herkkuja", joita en jo nytkin tällä elintavalla saa. 

Ok mutta mitähän ne jonkun päivän ostettavat palvelut ovat jotka pakottavat 130 000 euroa + sijoitustuloja nauttivaa henkilöä venyttämään penniä (senttiä) kuin mielenköyhä vaikka minkäänlaista pakottavaa tarvetta ei ole?

Vierailija
142/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomesta puuttuu palvelukulttuuri. Meidät on jo sukupolvien ajan kasvatettu siihen, että on tyhmää maksaa sellaisesta, minkä voi tehdä itsekin.

Edelleenkin ajatellaan, että itse tehty kermakakku juhliin on parempaa tarjottavaa kuin leipomosta ostettu ammattilaisen tekemä kakku

Mulla tuo johtuu siitä, että täällä on niin huonolaatuista melkein kaikki.

Esim. ostin vasta eräisiin juhliin kakkukeisarista kakun, ajattelin, että siellä olisi oikeita kakkuja, mitäs siinä sitten olikaan mm. karrageenia ja noin miljoona erilaista lisäainetta, vieraille tuli kuulemma "vatsatauti" siitä, karrageeni siis asialla taas.

Pakko tehdä itse, koska tuo on se laatu mitä täältä saa. Harvoista kahviloista saa esim. sen laatuista kahvia mitä juon, chemexilla tehtynä.

Samoin olen yrittänyt mm. ulkoistaa siivouksen, ei onnistu, koska jälki on huonoa jne. jokaisessa asiassa sama tarina ainakin mitä olen itse yrittänyt.

Tämä on aivan totta. Tuolla aiemmin jo kirjoitinkin, että kävisin oikein mielelläni ravintolassa syömässä, JOS tarjottava ruoka olisi edes niin hyvää kuin mitä teen itse. Valitettavan usein ei ole. Vaikken harmittelekaan rahan menetystä, harmittelen sitä, että makunautinto oli vähäisempi kuin jos olisin laittanut ruokani itse.

Ok. Mutta ulkomailla saa ravintolastakin parempaa ruokaa koska se on halvempaa?

Esimerkiksi Kreikassa, Italiassa, Ranskassa ja Espanjassa on huomattavasti parempia ravintoloita kuin Suomessa. Pitää vaan kysyä paikallisilta ne hyvät paikat, eikä käydä niissä turisteille suunnatuissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole varakas, vaan täysin keskituloinen (55000€/vuosi), mutta olen viime aikoina katsellut taas Yleltä uusintana tullutta Kukkaron herraksi -ohjelmaa. Pitää tunnustaa, että kyllä minua ainakin ärsytti suunnattomasti toimeentulotukea saavien ihmisten hevosen pito, kanavapaketit, lehtitilaukset ym. Ei minulla ole varaa noista yhteenkään, miten ihmeessä joku sellainen, joka elää muiden rahoilla, voi/saa käyttää rahaa tuollaisiin asioihin?

Jos ei 55000 euron tuloilla ole varaa kanavapakettiin tai lehtitilaukseen niin ihmettelen kyllä kovasti. Esimerkiksi kanavapaketin saa alle 10 €/kk. Eikö sinulta jää tuollaista summaa ylimääräistä rahaa kuukaudessa?

Ei ole kyse siitä, etteikö minulla olisi sitä 10 €/kk rahaa. Kyse on siitä, etten koe, että minun tuloilla olisi varaa mihinkään tuollaiseen turhaan ja ei-välttämättömään. Ei aikuisen, perheellisen ihmisen elämä voi olla pelkkää kuukaudesta seuraavaan elämistä, myös niihin huonoihin päiviin on osattava varautua, koska niihin pystyy kyllä varautumaan tekemällä valintoja. Minulla ei ole varaa lehtitilauksiin eikä kanavapaketteihin, mutta minulla on varaa maksaa autoni yllättävät korjauskulut, ostaa tarvittaessa uusi pesukone ja maksaa lapseni leirikoulu...

Aika moni asia on turhaa ja ei-välttämätöntä. Ei tarvitse juoda teetä/kahvia/mehua, vesi saa riittää.

55000 euron vuosituloilla ei ole varaa 10 €/kk humpuukiin? Ilman tuota kymppiä kuussa ei voi varautua tulevaisuuteen? Aika huonosti on asiat (55 000 tuloilla) jos 10 euroa ajaa kädestä suuhun elämiseen.

Sä ajattelet tän väärin päin ja siksi et ole varakas. Itse ajattelen aina niin, että se ettei ole varaa ja se ettei ole rahaa ovat eri asioita.

Minulla ei ole koskaan tilannetta, ettei minulla olisi rahaa tehdä mitä tahansa sellaista, joka maksaa alle 10 000 euroa. Sen sijaan se, onko varaa tehdä jotain vai ei liittyy siihen, MITEN ihminen haluaa rahansa käyttää. JOS haluan käyttää rahani siihen määrään matkoja kuin teen ja sellaiseen määrään sijoituksia, että voin matkustella vielä eläkkeelläkin, niin silloin minulla ei ole varaa kaikkeen mahdolliseen 10€ humpuukiin ainakaan milloin tahansa. Minä siis VALITSEN, mihin rahani käytän ja siksi minulla on varaa niihin asioihin, mitä teen.

Varakkaan ja köyhän ero on usein siinä, kuinka pitkäjänteisesti ajatellaan. Ei toki kaikkien kohdalla, mutta monen köyhyys selittyy sillä, että ajatellaan että jos on rahaa taskussa tai tilillä, niin on varaa käyttää se raha humpuukiin.

Niin, ja en ole tuo alkuperäinen kirjoittaja, jolle vastasit.

Vierailija
144/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosituloni ovat vähän yli 130 000 €. Sijoitusten summaa en osaa sanoa, pitäisi kaivaa paperit esiin enkä viitsi tehdä sitä nyt.  Asun yksin, lapseni ovat jo aikuisia. Yhden aikuisen taloudessa ei paljoa tarvita. Tässä iässä mulla on jo oikeastaan kaikki, mitä tarvitsen. Siis tavarat. Kaikki huonekaluni ovat kierrätyskamaa, jotka olen harrastuksena entisöinyt. Vaatteita - kenkiä, alusvaatteita ja sukkia lukuunottamatta - ostan kirpputoreilta silloin, kun tarvitsen. Joskus laskeskelin, että mulla taitaa olla vaatteitakin jo koko loppuelämäksi. Pidän ruuanlaitoista, joten harvoin tulee ostettua mitään valmisruokia. Suosin kauden kasviksia, lihaa syön varsin vähän. Maksullisia harrastuksia ei ole, lenkkeily koiran kanssa riittää mulle. Kun matkustan ulkomaille, varaan lennot ja hotellit netistä itse enkä pistä pahakseni pitkiäkään vaihtoaikoja lentokentillä. En siis tarvitse suoraa lentoa vaan nautin lentokenttien tunnelmasta. Kotimaassa ravintolassa syön joskus, mutta silloinkin maksan lounasseteleillä, kun eivät ne muuallekaan maksuvälineeksi käy. Autoa mulla ei ole vaan kuljen joko julkisilla tai kävellen. Päivittäistavaroita lukuunottamatta ei mulla ole oikein mitään ostettavaa. Kosmetologilla, kampaajalla tms en käy. Siivoan kotini itse. Kesäkukat pihalle kasvatan itse siemenistä. Tuossa nyt jotain, joskaan en pidä näitä mitenkään erityisesti pihistelynä.

Ok mutta mihin ja miksi ylipäätään säästät rahojasi jos lapsetkin ovat jo aikuisia? Kääriliinoissa ei ole taskuaja joten eikö kannattaisi hieman nauttia elämästä käyttämällä jo tienattuja varoja. En tarkoita tällä että pitäisi alkaa rällästämään pitkin poikin mutta rahalla saa kuitenkin "herkkuja" Se mitä ne herkut ovat on tietysti jokaisen itse päätettävissä omien mieltemysten mukaan.

Säästän ihan sen vuoksi, että tulee vielä päivä, jolloin joudun ostamaan palveluita. Mä en kaipaa sellaisia "herkkuja", joita en jo nytkin tällä elintavalla saa. 

Ok mutta mitähän ne jonkun päivän ostettavat palvelut ovat jotka pakottavat 130 000 euroa + sijoitustuloja nauttivaa henkilöä venyttämään penniä (senttiä) kuin mielenköyhä vaikka minkäänlaista pakottavaa tarvetta ei ole?

Olen myös viestin 138 kirjoittaja, ehkä se valaisee asiaa? Ja kuten alkuperäisessä viestissäni kirjoitin, en pidä elämäntapaani minään pihistelynä. Kerro mulle, mihin mun pitäisi rahojani käyttää, kun tavaraa on jo nurkat väärällään, en ole kiinnostunut ulkonäöstä ja ravintoloissa on tarjolla pääasiassa vain ruokaa, jota parempaa saan varsin hyvin itse tekemällä?

Vierailija
145/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen myös viestin 138 kirjoittaja, ehkä se valaisee asiaa? Ja kuten alkuperäisessä viestissäni kirjoitin, en pidä elämäntapaani minään pihistelynä. Kerro mulle, mihin mun pitäisi rahojani käyttää, kun tavaraa on jo nurkat väärällään, en ole kiinnostunut ulkonäöstä ja ravintoloissa on tarjolla pääasiassa vain ruokaa, jota parempaa saan varsin hyvin itse tekemällä?

Niin ja unohdin vastata ensimmäiseen kysymykseesi: siivouspalvelu, kauppapalvelu, asiointipalvelu, vaipanvaihtopalvelu, ulkoilutuspalvelua, pyykinpesupalvelu, sängyssäkääntämispalvelu, syöttämispalvelu....lista on loputon asioissa, jotka tulevaisuudessa saa rahalla laadukkaampana kuin rahattomana. 

Vierailija
146/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nää rikkaat ostaa halpaa ruokaa? Eikö heillä olisi varaa tukea kotimaista ruoantuotantoa?

Miksi pitäisi tukea kotimaista ruoantuotantoa? Monessa maassa, mistä ruokaa Suomeen tuodaan, on tuottajilla paljon suurempi tarve tukeen. Sitäpaitsi tuo "kotimaisuuden tukeminen" vain laiskistaa tuottajia ja vääristää kilpailua.

Vierailija
147/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En omista autoa, kuljen kaikkialle kävellen tai polkupyörällä.

Teen ruoan itse laadukkaista, edullisista raaka-aineista. Suosin kauden vihanneksia ja hedelmiä.

En juuri koskaan syö ravintolassa omaan laskuun.

Ostan laadukkaita vaatteita ja kenkiä, jotka kestävät vuosikausia. Huollan vaatteita ja kenkiä säännöllisesti.

Asun pienessä keskustakaksiossa enkä pröystäilevässä omakotitalossa.

Lähes kaikki huonekaluni ovat kierrätystavaraa. Vain sänky, patja ja sohva on ostettu uutena.

En tilaa lehtiä vaan luen kaiken ilmaiseksi netistä.

En käy myöskään baarissa. Alkoholia juon hyvin harvoin. Käytännössä juhlapyhinä saatan juoda pari lasia viiniä tai skumppaa.

Tupakkaa en tietenkään polta.

Enkä tietenkään omista mökkiä tai loma-asuntoa.

Itse asiassa pisti vihaksi, kun televisiossa oli jokin aika sitten valittamassa joku vanha mamma, että heillä ei ole kohta varaa käydä edes mökillä, kun mies on työttömänä. No myykää helvetti se mökki pois, niin on taas rahaa! Vaikka siitä saisi huono kun hinnan, niin ainakin säästää ylläpitokustannuksissa. Ei mökki ole mikään perusoikeus, jonka ylläpitoa yhteiskunnan pitäisi tukea.

Vierailija
148/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nää rikkaat ostaa halpaa ruokaa? Eikö heillä olisi varaa tukea kotimaista ruoantuotantoa?

Miksi pitäisi tukea kotimaista ruoantuotantoa? Monessa maassa, mistä ruokaa Suomeen tuodaan, on tuottajilla paljon suurempi tarve tukeen. Sitäpaitsi tuo "kotimaisuuden tukeminen" vain laiskistaa tuottajia ja vääristää kilpailua.

Miten helkutissa se muka laiskistaa tuottajia?

Vierailija
149/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan ostanut yli 250e maksavaa älypuhelinta, enkä näe mitään järkeä sellaisen hankintaan jatkossakaan. Ihmettelen suuresti, miten keski- ja pienituloiset haaskaavat rahansa niihin, monella opiskelijallakin näkee sikakalliita iPhoneja.

En myöskään törsää rahaa kalliisiin heräteostoksiin saati ota pikavippejä tai kulutusluottoja.

Vierailija
150/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan ostanut yli 250e maksavaa älypuhelinta, enkä näe mitään järkeä sellaisen hankintaan jatkossakaan. Ihmettelen suuresti, miten keski- ja pienituloiset haaskaavat rahansa niihin, monella opiskelijallakin näkee sikakalliita iPhoneja.

En myöskään törsää rahaa kalliisiin heräteostoksiin saati ota pikavippejä tai kulutusluottoja.

Sama täällä. Yli 5v vanha Nokia edelleen käytössä, ensimmäinen älypuhelimeni sentään :) ja hitaimmalla ja halvimmalla mahdollisella yhteydellä (kun joka paikassa on Wifi kuitenkin). Tosin mulla on myös työnantajan puhelin, jolla voi surffata netissä, mutta henk. koht. viestittelyn (puhelut, tekstarit, whatsapp) hoidan omalla kun haluan pitää ne erillään työasioista.

Vierailija
151/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siten helkutissa, ettei tarvitse kilpailla hinnalla tai laadulla, kun voi luottaa siihen että porukka ostaa sillä perusteella, missä tila sijaitsee.

Vierailija
152/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Autosta, melkein 10 v. vanha. Tulot > 120 000 €/v.

Monet keskituloiset näyttävät vaihtavan autoa parin vuoden välein. Uutta autolainaa otetaan vaikka entistäkin on maksamatta. Kallis harrastus.

Vierailija
153/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän leikataan kaikista eniten työssäkäyvien keskiluokkaisten perheellisten ostovoimasta. Se on juuri se ihmisryhmä, joka kuluttaisi Suomessa.

Suomessa kiluttaminen on vain yksi asia. Toinen on se, mikä ryhmä maksaa eniten veroja - progressiivisen verotuksen maassa samasta tulosta peritään satakertainen määrä veroja jos se annetaan hhdelle suurituloiselle sen sijaan, että se jaettaisiin sadalle pienituloiselle.

Lisäksi täytyy muistaa, että kaikki näiden pienituloistenkaan kulutus ei koidu Suomen hyödyksi: Jos lisääntyneillä tuloilla lähdetään Tallinnaan viinaostoksille, niin verotulojen menetyksen vuoksi kulut viinan haitoista lankeavat veronmaksajille. Ja vaikkei käyttäisi päihteitä ja tupakkaa (veronmaksajille kaikkein kalleinta), niin moni köyhä käyttää rahansa ylikansallisten kauppaketjujen Kiinassa tuotettuin krääsään.

Vierailija
154/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Autosta, melkein 10 v. vanha. Tulot > 120 000 €/v.

Monet keskituloiset näyttävät vaihtavan autoa parin vuoden välein. Uutta autolainaa otetaan vaikka entistäkin on maksamatta. Kallis harrastus.

Me vaihdetaan autot 5-6 vuoden välein, mutta ei tietenkään lainarahalla, vaan käteisellä. Työn kannalta pakko olla auto, joka toimii varmasti ja lisäksi on huomattu, että tuon 5-6 vuoden jälkeen niistä rupeaa tulemaan korjaamolaskua sen verran, että suorastaan epäilen tuleeko edes halvemmaksi. Autot edullisia perusautoja, ei luxusmerkkejä.

Vierailija
155/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikko on hiukan harhaanjohtava varakkuus ei välttämättä vaadi enempää kuin normituloja. Juuri vastauksissa mainituin keinoin tullaan varakkaaksi ja sitten voi vertailla kuinka käyttää rahaa eri lailla kuin SAMANtuloiset. Ja kyllä se on tiettyä pidättyvyyttä ihan kaikissa hankinnoissa. Tai sanotaan jos tuloista jää kohtuullinen osuus sijoitettavaksi ja pystyt elämään terveellisesti ja hoitamaan vastuusi ja velvollisuutesi niin siinäpä se, ihan sama minkälaisia valintoja tekee jossakin yksityiskohdassa.

Vierailija
156/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua. Jos rahaa on, miksei sitä kuluttaisi ja nauttisi elämästä. Siis toki järkevissä määrin. Mielestäni outoa, että lapset eivät pääse kampaajalle, vanhemmilla ei ole mitään maksullisia harrastuksia (kuten monet liikuntalajit, ratsastus, sali, joukkuepelilajit, taidekurssit tms.) ja että ei käydä edes kahviloissa tai ravintoloissa. Minusta olisi sekä ihanaa hemmottelua että järkevää käyttää rahaa palveluihin.

Sen sijaan ruoan itse kasvattamisen, kalastuksen jne. ymmärrän ihan hyvin.

Vierailija
157/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole varakas, vaan täysin keskituloinen (55000€/vuosi), mutta olen viime aikoina katsellut taas Yleltä uusintana tullutta Kukkaron herraksi -ohjelmaa. Pitää tunnustaa, että kyllä minua ainakin ärsytti suunnattomasti toimeentulotukea saavien ihmisten hevosen pito, kanavapaketit, lehtitilaukset ym. Ei minulla ole varaa noista yhteenkään, miten ihmeessä joku sellainen, joka elää muiden rahoilla, voi/saa käyttää rahaa tuollaisiin asioihin?

Jos ei 55000 euron tuloilla ole varaa kanavapakettiin tai lehtitilaukseen niin ihmettelen kyllä kovasti. Esimerkiksi kanavapaketin saa alle 10 €/kk. Eikö sinulta jää tuollaista summaa ylimääräistä rahaa kuukaudessa?

Ei ole kyse siitä, etteikö minulla olisi sitä 10 €/kk rahaa. Kyse on siitä, etten koe, että minun tuloilla olisi varaa mihinkään tuollaiseen turhaan ja ei-välttämättömään. Ei aikuisen, perheellisen ihmisen elämä voi olla pelkkää kuukaudesta seuraavaan elämistä, myös niihin huonoihin päiviin on osattava varautua, koska niihin pystyy kyllä varautumaan tekemällä valintoja. Minulla ei ole varaa lehtitilauksiin eikä kanavapaketteihin, mutta minulla on varaa maksaa autoni yllättävät korjauskulut, ostaa tarvittaessa uusi pesukone ja maksaa lapseni leirikoulu...

Aika moni asia on turhaa ja ei-välttämätöntä. Ei tarvitse juoda teetä/kahvia/mehua, vesi saa riittää.

55000 euron vuosituloilla ei ole varaa 10 €/kk humpuukiin? Ilman tuota kymppiä kuussa ei voi varautua tulevaisuuteen? Aika huonosti on asiat (55 000 tuloilla) jos 10 euroa ajaa kädestä suuhun elämiseen.

Useimmilla tavallasi ajattelevilla niitä 10€ kuussa menoja tuppaa kertymään niin, että lopputulos on, että se 10€ menee joka päivä johonkin turhuuteen: kanavapakettiin, lehteen, kahvikuppiin, suklaapatukkaan, veikkauskuponkiin, kukkapuskaan, huulipunaan, "parempaan" shampoopulloon, milloin mihinkin heräteostokseen siitä kassan vierestä jne. Lopputulos on se, että kymppi päivässä tekee 3650 € vuodessa, jolla lomailee jo koko perhe pari viikkoa Euroopassa tai viikon jossain kauempana. Ja jos useampi perheenjäsen tekee samaa, niin lopputulos on, että turhuuteen kulutetaan monen ulkomaanmatkan verran vuodessa.

Puhumattakaan niistä, jotka tupakoivat tai käyttävät alkoholia joka viikko - laskekaapa huviksenne paljonko siitä tulee vuodessa!

P.s. Minä juon teetä, kahvia ja mehua yleensä vain kotona / kylässä / työpaikalla paketti kuukaudessa -diilillä, en koskaan osta niitä kahvilasta tai ravintolasta, vaan juon siellä sitä vettä.

Vierailija
158/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siten helkutissa, ettei tarvitse kilpailla hinnalla tai laadulla, kun voi luottaa siihen että porukka ostaa sillä perusteella, missä tila sijaitsee.

Vaikka suomalaiset ostaisivat kaiken ruokansa kotimaisena, ei kilpailu kärsisi, kenties jopa päinvastoin. Ja yhdelläkään tuottajalla ei ole varaa laiskistua. Ilmeisesti kuvittelet tuottajien työn olevan kuin palkkatyötä, ei riskejä ja jos kysyntää piisaa niin hyväkiva ja sit lepsuillaan. Tuottaja vastaa itse kaikesta, koko yrityksestä, meni hyvin tai huonosti.

Vierailija
159/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallinen ajatus, että rahaa "jää" johonkin. Eivätkö kaikki käytä rahan johonkin - siis kaiken rahan? Vähintäänkin se jossain vaiheessa sijoitetaan tuottavasti tai jätetään perinnöksi, ei se varmaan mihinkään jää. Kysymys on siitä, mihin kukakin tuon rahan haluaa käyttää. Joku ostaa kuukausittain kanavapaketin, joku vuosittain viikonloppureissun jonnekin, kolmas 5 vuoden välein matkan ja neljäs sijoittaa kaiken ja on 20 vuoden päästä 5000 € rikkaampi (Miksikö 5000? Siksi, että hän on sijoittanut ne fiksusti ja tuottavasti).

Vierailija
160/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nythän leikataan kaikista eniten työssäkäyvien keskiluokkaisten perheellisten ostovoimasta. Se on juuri se ihmisryhmä, joka kuluttaisi Suomessa.

Suomessa kiluttaminen on vain yksi asia. Toinen on se, mikä ryhmä maksaa eniten veroja - progressiivisen verotuksen maassa samasta tulosta peritään satakertainen määrä veroja jos se annetaan hhdelle suurituloiselle sen sijaan, että se jaettaisiin sadalle pienituloiselle.

Lisäksi täytyy muistaa, että kaikki näiden pienituloistenkaan kulutus ei koidu Suomen hyödyksi: Jos lisääntyneillä tuloilla lähdetään Tallinnaan viinaostoksille, niin verotulojen menetyksen vuoksi kulut viinan haitoista lankeavat veronmaksajille. Ja vaikkei käyttäisi päihteitä ja tupakkaa (veronmaksajille kaikkein kalleinta), niin moni köyhä käyttää rahansa ylikansallisten kauppaketjujen Kiinassa tuotettuin krääsään.

Keskituloiset perheellisetkö siellä Tallinnassa käyvät keskimäärin viinaostoksilla?

Me kuulumme tulojemme puolesta korkeampaan keskiluokkaan, mutta niin vain tulomme hupenevat korkeisiin asumismenoihin (HKI), lasten päivä- ja iltapäivähoitomaksuihin, ruokaan ja lasten harrastuksiin. Ostovoimaamme kohdistuvat leikkaukset ovat suoraan pois kulutuksesta ja esim. kotimaan matkailusta (kylpylät, huvipuistot, teatteriesitykset yms.) Jo nykyisellään ostamme oikeastaan kaiken mahdollisen käytettynä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kuusi