Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Varakkaat, mistä sellaisesta säästätte, mihin ns. normaalituloiset käyttää rahaa?

Vierailija
29.04.2016 |

Siis kun sanotaan ja kerrotaan esimerkkejä varakkaista / rikkaista ihmisistä, jotka elävät niukasti tai jopa pihisti.

Mitkä ovat tulosi / omaisuutesi.

Kommentit (656)

Vierailija
121/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos ei 55000 euron tuloilla ole varaa kanavapakettiin tai lehtitilaukseen niin ihmettelen kyllä kovasti. Esimerkiksi kanavapaketin saa alle 10 €/kk. Eikö sinulta jää tuollaista summaa ylimääräistä rahaa kuukaudessa?

Ei kyse ole siitä, etteikö olisi varaa, vaan että ollaan tarkkoja sen rahankäytön kanssa eikä makseta turhasta. Meillä on hyvätuloinen vain mies (120k€ vuodessa), mutta ei meillä silti ole mitään kanavapakettia eikä edes televisiota. Ainoat maksulliset lehdet mitä tulee on Arvopaperi ja Talouselämä ja noiden hinnan saa vähennettyä pääomatulojen verotuksessa. Hyvään ruokaan panostetaan, mutta mitään ei osteta turhan päiten. Kotiin on hankittu huonekalut kaikki uutena, mutta sillä mielellä että ne kestävät mielellään sen 20 vuotta. Mitään sisustuskrääsää meillä ei ole eikä tule, verhotkin on vain makuuhuoneissa. Auto on halpa Skoda, mutta vene hairahduttiin ostamaan uutena hetken mielijohteesta (ja säästöistä maksettiin se). 

Meistä ei ehkä ehdi tulla varakkaita, mutta suunnittelemme raha-asioita pitkällä tähtäimellä ja lapsestamme tulee luultavasti huomattavasti meitä varakkaampi, koska olemme säästäneet hänelle hänen syntymästään asti ja hänellä on ollut ensiasunnon käsiraha koossa jo aikapäiviä sitten. Nyt 15-vuotiaana hän saa kuukausirahaa 20€, mikä on hänestä itsestään riittävä summa ja tuo opettaa myös hillitsemään rahankäyttöä. Monet tuon ikäiset saavat 50€ ja oppivat törsäämään sen turhuuksiin.

Kenestä tahansa voi tulla varakas, jos ottaa sen asiakseen. Ja jos kokee, että omalta kohdalta juna meni jo (ikää on 40-50 ennen kuin havahtuu tilanteeseen) niin aina voi pelastaa edes lapsensa. 

Kirjoittaja kirjoitti tarkalleen näin: "Ei minulla ole varaa noista yhteenkään, miten ihmeessä joku sellainen, joka elää muiden rahoilla, voi/saa käyttää rahaa tuollaisiin asioihin?"

Selvästi antoi ymmärtää että hänellä ei ole varaa noista mihinkään. Mihin köyhä saisi sitten käyttää rahansa? Saako köyhän elämässä olla mitään viihdykettä? Pitäisikö istua sisällä ja tuijotella seiniä että sinulle kelpaa?

Vierailija
122/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edellisiin lisäksi: myyn vanhat tavarani ja lastentarvikkeet huutonetissä. Ongelma tosin on, että ostajat yleensä hämmentyvät, kun tulevat hakemaan tavaroitaan isosta uudesta omakotitalosta tai olemme sopineet tapaamisen jonnekin matkani varrelle ja saavun paikalle uudella kalliimman hintaluokan autolla (työsuhde-) viimeisen päälle toimistovaatteet päällä :-D Pari ostajaa on mennyt kolkuttelemaan kodinhoitohuoneen ovelle, kun eivät ole uskaltaneet soittaa pääoven ovikelloa ja moni ei uskalla ensin ajaa pihaan, vaan soittaa tieltä, että mikä se numero olikaan ;-)

Ei nyt vain viitsi hyvistä tavaroista ilmaiseksikaan luopua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En omista autoa, kuljen kaikkialle kävellen tai polkupyörällä.

Teen ruoan itse laadukkaista, edullisista raaka-aineista. Suosin kauden vihanneksia ja hedelmiä.

En juuri koskaan syö ravintolassa omaan laskuun.

Ostan laadukkaita vaatteita ja kenkiä, jotka kestävät vuosikausia. Huollan vaatteita ja kenkiä säännöllisesti.

Asun pienessä keskustakaksiossa enkä pröystäilevässä omakotitalossa.

Lähes kaikki huonekaluni ovat kierrätystavaraa. Vain sänky, patja ja sohva on ostettu uutena.

En tilaa lehtiä vaan luen kaiken ilmaiseksi netistä.

Luettelen vielä asiat, joihin mielelläni käytän rahaa:

En siivoa tai silitä paitojani itse, vaan minulla käy siivooja 2 krt/kk.

Matkustelen paljon, mutta matkaillessakin voi helposti säästää. Kyttään alennuslentoja ja käytän Airbnb:tä. En osta lentokoneesta tai lentokentältä ylihinnoiteltuja sämpylöitä tai euron vesipulloja, vaan teen omat eväät ja vien mahdollisuuksien mukaan oman tyhjän vesipullon, jonka täytän lentokentän wc:ssä ennen koneeseen nousua. Helsinki-Vantaalla tämä onnistuu, mutta kaikkialla ei. Pienissä asioissakin voi säästää ja siitä kertyy ajan mittaan iso summa.

Harrastan pyöräilyä ja minulla on kolme kallista pyörää: maastopyörä, maantiepyörä ja cyclocross. Kaupunkipyörä on isän vanha Helkama 70-luvulta. Harrastuksessakin voi toki säästää: tilaan varaosat Saksan nettikaupoista ja huollan pyörät itse. Kivijalkaliikkeissä on osissa kohtuuttomat katteet ja ihan perushuolto maksaa helposti yli 150 euroa!

Vierailija
124/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomesta puuttuu palvelukulttuuri. Meidät on jo sukupolvien ajan kasvatettu siihen, että on tyhmää maksaa sellaisesta, minkä voi tehdä itsekin.

Edelleenkin ajatellaan, että itse tehty kermakakku juhliin on parempaa tarjottavaa kuin leipomosta ostettu ammattilaisen tekemä kakku

Mulla tuo johtuu siitä, että täällä on niin huonolaatuista melkein kaikki.

Esim. ostin vasta eräisiin juhliin kakkukeisarista kakun, ajattelin, että siellä olisi oikeita kakkuja, mitäs siinä sitten olikaan mm. karrageenia ja noin miljoona erilaista lisäainetta, vieraille tuli kuulemma "vatsatauti" siitä, karrageeni siis asialla taas.

Pakko tehdä itse, koska tuo on se laatu mitä täältä saa. Harvoista kahviloista saa esim. sen laatuista kahvia mitä juon, chemexilla tehtynä.

Samoin olen yrittänyt mm. ulkoistaa siivouksen, ei onnistu, koska jälki on huonoa jne. jokaisessa asiassa sama tarina ainakin mitä olen itse yrittänyt.

Vierailija
125/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole varakas, vaan täysin keskituloinen (55000€/vuosi), mutta olen viime aikoina katsellut taas Yleltä uusintana tullutta Kukkaron herraksi -ohjelmaa. Pitää tunnustaa, että kyllä minua ainakin ärsytti suunnattomasti toimeentulotukea saavien ihmisten hevosen pito, kanavapaketit, lehtitilaukset ym. Ei minulla ole varaa noista yhteenkään, miten ihmeessä joku sellainen, joka elää muiden rahoilla, voi/saa käyttää rahaa tuollaisiin asioihin?

Jos ei 55000 euron tuloilla ole varaa kanavapakettiin tai lehtitilaukseen niin ihmettelen kyllä kovasti. Esimerkiksi kanavapaketin saa alle 10 €/kk. Eikö sinulta jää tuollaista summaa ylimääräistä rahaa kuukaudessa?

Ei ole kyse siitä, etteikö minulla olisi sitä 10 €/kk rahaa. Kyse on siitä, etten koe, että minun tuloilla olisi varaa mihinkään tuollaiseen turhaan ja ei-välttämättömään. Ei aikuisen, perheellisen ihmisen elämä voi olla pelkkää kuukaudesta seuraavaan elämistä, myös niihin huonoihin päiviin on osattava varautua, koska niihin pystyy kyllä varautumaan tekemällä valintoja. Minulla ei ole varaa lehtitilauksiin eikä kanavapaketteihin, mutta minulla on varaa maksaa autoni yllättävät korjauskulut, ostaa tarvittaessa uusi pesukone ja maksaa lapseni leirikoulu...

Aika moni asia on turhaa ja ei-välttämätöntä. Ei tarvitse juoda teetä/kahvia/mehua, vesi saa riittää.

55000 euron vuosituloilla ei ole varaa 10 €/kk humpuukiin? Ilman tuota kymppiä kuussa ei voi varautua tulevaisuuteen? Aika huonosti on asiat (55 000 tuloilla) jos 10 euroa ajaa kädestä suuhun elämiseen.

Vierailija
126/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomesta puuttuu palvelukulttuuri. Meidät on jo sukupolvien ajan kasvatettu siihen, että on tyhmää maksaa sellaisesta, minkä voi tehdä itsekin.

Edelleenkin ajatellaan, että itse tehty kermakakku juhliin on parempaa tarjottavaa kuin leipomosta ostettu ammattilaisen tekemä kakku

Esim. ostin vasta eräisiin juhliin kakkukeisarista kakun, ajattelin, että siellä olisi oikeita kakkuja, mitäs siinä sitten olikaan mm. karrageenia ja noin miljoona erilaista lisäainetta, vieraille tuli kuulemma "vatsatauti" siitä, karrageeni siis asialla taas.

Pakko tehdä itse, koska tuo on se laatu mitä täältä saa. Harvoista kahviloista saa esim. sen laatuista kahvia mitä juon, chemexilla tehtynä.

Samoin olen yrittänyt mm. ulkoistaa siivouksen, ei onnistu, koska jälki on huonoa jne. jokaisessa asiassa sama tarina ainakin mitä olen itse yrittänyt.

Tämä on aivan totta. Tuolla aiemmin jo kirjoitinkin, että kävisin oikein mielelläni ravintolassa syömässä, JOS tarjottava ruoka olisi edes niin hyvää kuin mitä teen itse. Valitettavan usein ei ole. Vaikken harmittelekaan rahan menetystä, harmittelen sitä, että makunautinto oli vähäisempi kuin jos olisin laittanut ruokani itse.

Vierailija
127/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epämies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kyse ole siitä, etteikö olisi varaa, vaan että ollaan tarkkoja sen rahankäytön kanssa eikä makseta turhasta. Meillä on hyvätuloinen vain mies (120k€ vuodessa), mutta ei meillä silti ole mitään kanavapakettia eikä edes televisiota. Ainoat maksulliset lehdet mitä tulee on Arvopaperi ja Talouselämä ja noiden hinnan saa vähennettyä pääomatulojen verotuksessa. Hyvään ruokaan panostetaan, mutta mitään ei osteta turhan päiten. Kotiin on hankittu huonekalut kaikki uutena, mutta sillä mielellä että ne kestävät mielellään sen 20 vuotta. Mitään sisustuskrääsää meillä ei ole eikä tule, verhotkin on vain makuuhuoneissa. Auto on halpa Skoda, mutta vene hairahduttiin ostamaan uutena hetken mielijohteesta (ja säästöistä maksettiin se). 

Meistä ei ehkä ehdi tulla varakkaita, mutta suunnittelemme raha-asioita pitkällä tähtäimellä ja lapsestamme tulee luultavasti huomattavasti meitä varakkaampi, koska olemme säästäneet hänelle hänen syntymästään asti ja hänellä on ollut ensiasunnon käsiraha koossa jo aikapäiviä sitten. Nyt 15-vuotiaana hän saa kuukausirahaa 20€, mikä on hänestä itsestään riittävä summa ja tuo opettaa myös hillitsemään rahankäyttöä. Monet tuon ikäiset saavat 50€ ja oppivat törsäämään sen turhuuksiin.

Kenestä tahansa voi tulla varakas, jos ottaa sen asiakseen. Ja jos kokee, että omalta kohdalta juna meni jo (ikää on 40-50 ennen kuin havahtuu tilanteeseen) niin aina voi pelastaa edes lapsensa. 

Itse ainakin nautin mielummin elämästä kuin pätemisestä, että ei ole esim televisiota kotona vaikka tienataan hyvin. Vaan eihän cityvihreille sieltä tietenkään KOSKAAN tule yhtää mitään katsottavaa, niin ei voi sijoittaa sitä 500-1000e siihen vaikka tienataan helvetisti. 

Kyllä minulle tulee, mutta kaikki mielenkiintoiset ohjelmat ovat nähtävillä myös Ylen Areenalta. Riittää siis, että on läppäri.

Yle Areenaan ei tule kaikki Ylen kanavien ohjelmat.

Vierailija
128/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epämies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse ainakin nautin mielummin elämästä kuin pätemisestä, että ei ole esim televisiota kotona vaikka tienataan hyvin. Vaan eihän cityvihreille sieltä tietenkään KOSKAAN tule yhtää mitään katsottavaa, niin ei voi sijoittaa sitä 500-1000e siihen vaikka tienataan helvetisti. 

Kyllä minulle tulee, mutta kaikki mielenkiintoiset ohjelmat ovat nähtävillä myös Ylen Areenalta. Riittää siis, että on läppäri.

Ajankohtaisohjelmat eli kaikki mielenkiintoiset tulee.

Vierailija
129/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epämies kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajankohtaisohjelmat eli kaikki mielenkiintoiset tulee.

Juuri näin, ehditkin vastata ensin.

Vierailija
130/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nää rikkaat ostaa halpaa ruokaa? Eikö heillä olisi varaa tukea kotimaista ruoantuotantoa?

Vierailija
131/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on aivan totta. Tuolla aiemmin jo kirjoitinkin, että kävisin oikein mielelläni ravintolassa syömässä, JOS tarjottava ruoka olisi edes niin hyvää kuin mitä teen itse. Valitettavan usein ei ole. Vaikken harmittelekaan rahan menetystä, harmittelen sitä, että makunautinto oli vähäisempi kuin jos olisin laittanut ruokani itse.

Ok. Mutta ulkomailla saa ravintolastakin parempaa ruokaa koska se on halvempaa?

Vierailija
132/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En juo viinaa, en polta tupakkaa, en syö ravintoloissa, en käy kahviloissa, en meikkaa, en käy kosmetologilla, hierojalla tai kylpylässä. Laitan itse ruuan käyttäen hyväksi sesonkituotteita. Aikaisemmin tein vaatteenikin itse, mutta en nyt viime aikoina enää. En kyllä juurikaan osta uusia vaatteita, vaan käytän entisiä loppuun. Sama koskee jalkineita. En matkustele muualla kuin kodin ja loma-asunnon välillä. Kotikin on pian menossa myyntiin ja muutan kokonaan loma-asuntoon, joka on kerrostaloasunto, joten ei koidu muutosta ongelmia.

Vierailija
133/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nää rikkaat ostaa halpaa ruokaa? Eikö heillä olisi varaa tukea kotimaista ruoantuotantoa?

Ostan mieluummin laadukasta ja edullista kuin kotimaista. Lisäksi kannatan globalisaatiota ja vapaakauppaa, vastustan isolationismia ja merkantilismia.

Syynä ovat siis sekä käytännölliset että aatteelliset tekijät.

Vierailija
134/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosituloni ovat vähän yli 130 000 €. Sijoitusten summaa en osaa sanoa, pitäisi kaivaa paperit esiin enkä viitsi tehdä sitä nyt.  Asun yksin, lapseni ovat jo aikuisia. Yhden aikuisen taloudessa ei paljoa tarvita. Tässä iässä mulla on jo oikeastaan kaikki, mitä tarvitsen. Siis tavarat. Kaikki huonekaluni ovat kierrätyskamaa, jotka olen harrastuksena entisöinyt. Vaatteita - kenkiä, alusvaatteita ja sukkia lukuunottamatta - ostan kirpputoreilta silloin, kun tarvitsen. Joskus laskeskelin, että mulla taitaa olla vaatteitakin jo koko loppuelämäksi. Pidän ruuanlaitoista, joten harvoin tulee ostettua mitään valmisruokia. Suosin kauden kasviksia, lihaa syön varsin vähän. Maksullisia harrastuksia ei ole, lenkkeily koiran kanssa riittää mulle. Kun matkustan ulkomaille, varaan lennot ja hotellit netistä itse enkä pistä pahakseni pitkiäkään vaihtoaikoja lentokentillä. En siis tarvitse suoraa lentoa vaan nautin lentokenttien tunnelmasta. Kotimaassa ravintolassa syön joskus, mutta silloinkin maksan lounasseteleillä, kun eivät ne muuallekaan maksuvälineeksi käy. Autoa mulla ei ole vaan kuljen joko julkisilla tai kävellen. Päivittäistavaroita lukuunottamatta ei mulla ole oikein mitään ostettavaa. Kosmetologilla, kampaajalla tms en käy. Siivoan kotini itse. Kesäkukat pihalle kasvatan itse siemenistä. Tuossa nyt jotain, joskaan en pidä näitä mitenkään erityisesti pihistelynä.

Ok mutta mihin ja miksi ylipäätään säästät rahojasi jos lapsetkin ovat jo aikuisia? Kääriliinoissa ei ole taskuaja joten eikö kannattaisi hieman nauttia elämästä käyttämällä jo tienattuja varoja. En tarkoita tällä että pitäisi alkaa rällästämään pitkin poikin mutta rahalla saa kuitenkin "herkkuja" Se mitä ne herkut ovat on tietysti jokaisen itse päätettävissä omien mieltemysten mukaan.

Vierailija
135/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ketjussa ihmettelevät, miksei varakas kuluta asioihin, joihin on varaa. Mä voisin kysyä, miksi köyhä yksinhuoltajaäiti haaveilee ravintolassa syömisestä tai ulkomaanmatkasta? Miksi köyhä yksinhuoltaja ei käy joka päivä lähimetsässä eväsretkellä, vaikka hänellä on siihen varaa? Ihminen on siitä hassu olento, että se haaveilee asioista, jotka eivät ole - ainakaan sillä hetkellä - mahdollisia. Ja kun jokin asia on joka päivä mahdollista, sen merkitys muuttuu. Siitä ei enää haaveilla eikä sitä pidetäkään tarpeellisena. 

Olen ollut aikoinaan pienituloinen yksinhuoltaja. Tein työelämässä onnekkaita valintoja ja vaurastuin. Oli aika, jolloin söin joka ainoa päivä gourmet-tasoista ruokaa sisäfilepihveineen ja laadukkainen viineineen. Sitä kesti noin vuoden ja lopulta tuskailin, mitä juhlavaa laittaisin pyhäpäivien ruuaksi. Kun arkiruoka oli jo sisäfilepihviä, kampasimpukkaa ja muuta kallista, niin oli vaikea keksiä  mitään sen juhlavampaa. Joten palasin arkisin takaisin  makkarakeittoon, pinaattilettuihin, karjalanpaistiin yms tavalliseen ruokaan ja jätin niin viinit kuin kalliimmat ruuatkin erityistilanteisiin. 

Sama pätee moneen muuhunkin asiaan. Mulla olisi varaa istua sohvalla ja teettää kaikki kotihommat jollain toisella. Mutta ei se sohvalla istuminen enää kiehdo mua vaan haluan tehdä itse. Yllättäen nautinkin imuroinnista, keittiön kaapinovien pesusta yms. Itse tekeminen on elämää eikä se, että vierestä  katsoo, kun joku muu tekee puolestasi. Kun rahaa on tarpeeksi, alkaa nauttia ihan tavallisista arkisista asioista. 

Vierailija
136/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meilla palkkatulot netto n. 80K/vuosi molemmilla, eli 160K netto. Ja sitten pääomatuloja vielä lisäksi.

Meillä ei ole

- omaa asuntoa. Asumme loistavalla sijainnilla vuokralla 2000/kk, mutta sillä rahalla emme ostaisi tältä alueelta saman kokoista asuntoa.

- autot on hyviä (perhe-Bemari ja Audi TT), mutta vanhoja (kohta 10v) - suunnitellaan kyllä vaihtamista, mutta saas nähdä

- Syödään ulkona tosi harvoin. Ei haeta pizzoja pizzeriasta, ei käydä Macissa, ei osteta kahveja ulkona.. Joskus joo, mutta harvoin. 

- Matkustaessa vertailen hintoja paljon ja etsin "halvalla hyvää"

- En käytä palveluita paljoa - kauneusjuttuja, hierontoja tms. Hyvin harvoin.

- Mies ajaa pojan tukan (ja omansa) koneella ja minä tasoitan tytön tukan itse.

Mihin käytetään rahaa:

- Matkustamiseen

- Harrastuksiin (Tosi paljon. Jokainen.)

- Minun hiuksiini :)

Vierailija
137/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä teen monesti ruokaa itse myös matkoilla. Varsinkin 3-4 viikon reissuilla tympääntyy ulkona syömiseen ja alkaa tehdä mieli kotiruokaa. Muutaman kerran kun olen Airbnb:n kautta vuokrannut huoneen, olen päässyt isäntien kanssa kokkailemaan, mikä on ollut aivan sairaan kivaa. Toki syön myös ravintoloissa reissussa, koska kokeilen mielelläni paikallisia ruokia.

Vierailija
138/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuosituloni ovat vähän yli 130 000 €. Sijoitusten summaa en osaa sanoa, pitäisi kaivaa paperit esiin enkä viitsi tehdä sitä nyt.  Asun yksin, lapseni ovat jo aikuisia. Yhden aikuisen taloudessa ei paljoa tarvita. Tässä iässä mulla on jo oikeastaan kaikki, mitä tarvitsen. Siis tavarat. Kaikki huonekaluni ovat kierrätyskamaa, jotka olen harrastuksena entisöinyt. Vaatteita - kenkiä, alusvaatteita ja sukkia lukuunottamatta - ostan kirpputoreilta silloin, kun tarvitsen. Joskus laskeskelin, että mulla taitaa olla vaatteitakin jo koko loppuelämäksi. Pidän ruuanlaitoista, joten harvoin tulee ostettua mitään valmisruokia. Suosin kauden kasviksia, lihaa syön varsin vähän. Maksullisia harrastuksia ei ole, lenkkeily koiran kanssa riittää mulle. Kun matkustan ulkomaille, varaan lennot ja hotellit netistä itse enkä pistä pahakseni pitkiäkään vaihtoaikoja lentokentillä. En siis tarvitse suoraa lentoa vaan nautin lentokenttien tunnelmasta. Kotimaassa ravintolassa syön joskus, mutta silloinkin maksan lounasseteleillä, kun eivät ne muuallekaan maksuvälineeksi käy. Autoa mulla ei ole vaan kuljen joko julkisilla tai kävellen. Päivittäistavaroita lukuunottamatta ei mulla ole oikein mitään ostettavaa. Kosmetologilla, kampaajalla tms en käy. Siivoan kotini itse. Kesäkukat pihalle kasvatan itse siemenistä. Tuossa nyt jotain, joskaan en pidä näitä mitenkään erityisesti pihistelynä.

Ok mutta mihin ja miksi ylipäätään säästät rahojasi jos lapsetkin ovat jo aikuisia? Kääriliinoissa ei ole taskuaja joten eikö kannattaisi hieman nauttia elämästä käyttämällä jo tienattuja varoja. En tarkoita tällä että pitäisi alkaa rällästämään pitkin poikin mutta rahalla saa kuitenkin "herkkuja" Se mitä ne herkut ovat on tietysti jokaisen itse päätettävissä omien mieltemysten mukaan.

Säästän ihan sen vuoksi, että tulee vielä päivä, jolloin joudun ostamaan palveluita. Mä en kaipaa sellaisia "herkkuja", joita en jo nytkin tällä elintavalla saa. 

Vierailija
139/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän leikataan kaikista eniten työssäkäyvien keskiluokkaisten perheellisten ostovoimasta. Se on juuri se ihmisryhmä, joka kuluttaisi Suomessa.

Vierailija
140/656 |
30.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei vaan ulkomailla saa ravintolastakin parempaa ruokaa kuin Suomessa, kun käy niissä ravintoloissa, joissa paikalliset itsekin käyvät eikä turisteille suunnatuissa ravintoloissa. Ruuat on usein valmistettu varsin vaatimattomista raaka-aineista, mutta ne on silti huolella valmistettuja. Jos Suomessa haluat ravintolassa syödä kalaa tai muita mereneläviä, niin lähes poikkeuksetta vaihtoehdot ovat varsin rajalliset. Puhumattakaan kasvisvaihtoehdoista.