Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varakkaat, mistä sellaisesta säästätte, mihin ns. normaalituloiset käyttää rahaa?

Vierailija
29.04.2016 |

Siis kun sanotaan ja kerrotaan esimerkkejä varakkaista / rikkaista ihmisistä, jotka elävät niukasti tai jopa pihisti.

Mitkä ovat tulosi / omaisuutesi.

Kommentit (656)

Vierailija
341/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ei tupakointia

- Hyvin vähän alkoholia

- Ei kirkollisveroa

- Ei matkailua

- Ei lapsia

- Vanhahkot autot, joilla ajetaan tosi vähän.

- Energiatehokas asunto

- Halvat, mutta hauskat harrastukset

- Ei yletöntä turhuuksien shoppaamista

- Juhlia lukuunottamatta edullista ruokaa

Sijoittamalla sitten säästöjen päälle myös tuloa.

Vierailija
342/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja vielä

- Hiusten leikkuu itse ja muutenkin vähän mihinkään kauneudenhoitoon

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo korona on katkonut hiukset niin parturissakaan ei ole tarvinnut käydä sen jälkeen kun korona alkoi. jee.

Vierailija
344/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta varakkaimpien ihmisten velvollisuus olisi käyttää paikallisia yrittäjiä. Ihan älytöntä esim leikata itse hiukset vain piheydessään, kampaamot eivät nyt muutenkaan ole mitään kultakaivoksia. Käyttäkää varakkaat palveluita, ostakaa kotimaista.

Ehkä isokin osa varakkaita on aiemmin ollut köyhiä ja vähävaraisia (vähintäänkin opiskeluajan, mahdollisen työttömyyden, vanhempainvapaat, lapsuudenkodissa) ja on oppinut ja tottunut tekemään asiat itse. Ja silloin saattaa asian saada aikaan helpommin itse kuin palvelun ostamalla. Esim. tasoitan latvat paksuista kiharistani n. 5 minuutissa. Kampaamossa tämä kestää puolitoista tuntia+ matkat ja aikataulusovittelut päälle. En edes koe kampaamokäyntiä hemmotteluna.

Joissakin muissa asioissa taasen on pitänyt opetella, että työn voi ostaa itse tekemisen sijasta. Se kun olisi ollut köyhemmässä elämäntilanteessa älytöntä tai mahdotonta tuhlaamista. Esim. renkaidenvaihtoa, täytekakkuja, valmisruokia ja ikkunanpesua on nyt välillä ostettu kiirettä helpottamaan.

Toisaalta jos monilapsisen perheen tulot ovat jonkin verran toistasataatuhatta bruttona, ei siitä enää nettona erilaisten arkikulujen jälkeen liikoja jää palveluihin.

Lisäksi haluamme opettaa käytännöntaitoja lapsillemme, joten jatkossakin tulee tehtyä itse(kin).

Ravintoloissa ja kahviloissa tulee käytyä silloin tällöin.

Vierailija
345/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta varakkaimpien ihmisten velvollisuus olisi käyttää paikallisia yrittäjiä. Ihan älytöntä esim leikata itse hiukset vain piheydessään, kampaamot eivät nyt muutenkaan ole mitään kultakaivoksia. Käyttäkää varakkaat palveluita, ostakaa kotimaista.

Ehkä isokin osa varakkaita on aiemmin ollut köyhiä ja vähävaraisia (vähintäänkin opiskeluajan, mahdollisen työttömyyden, vanhempainvapaat, lapsuudenkodissa) ja on oppinut ja tottunut tekemään asiat itse. Ja silloin saattaa asian saada aikaan helpommin itse kuin palvelun ostamalla. Esim. tasoitan latvat paksuista kiharistani n. 5 minuutissa. Kampaamossa tämä kestää puolitoista tuntia+ matkat ja aikataulusovittelut päälle. En edes koe kampaamokäyntiä hemmotteluna.

Joissakin muissa asioissa taasen on pitänyt opetella, että työn voi ostaa itse tekemisen sijasta. Se kun olisi ollut köyhemmässä elämäntilanteessa älytöntä tai mahdotonta tuhlaamista. Esim. renkaidenvaihtoa, täytekakkuja, valmisruokia ja ikkunanpesua on nyt välillä ostettu kiirettä helpottamaan.

Toisaalta jos monilapsisen perheen tulot ovat jonkin verran toistasataatuhatta bruttona, ei siitä enää nettona erilaisten arkikulujen jälkeen liikoja jää palveluihin.

Lisäksi haluamme opettaa käytännöntaitoja lapsillemme, joten jatkossakin tulee tehtyä itse(kin).

Jos perheen tulot ovat vähän yli 100ke/v, niin silloin ko. perhe on kyllä keskutuloinen. Varakas voi toki olla esim. perityn omaisuuden kautta, mutta ei tuloilla. Omat tuloni ovat n. 80500e/v eikä silläkään kyllä Suomen verotuksen jälkeen juhli. Miehellä tulot tuplasti tuon. Toki voimme tarjota lapsille harrastuksia, asua ihan kivasti ja matkustaa jonkin verran, mutta kyllä tämä on kaukana jostain luksuselämästä, kun ei ole peruskesämökkiä kummempia perintöjä.

Vierailija
346/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos perheen tulot ovat vähän yli 100ke/v, niin silloin ko. perhe on kyllä keskutuloinen. Varakas voi toki olla esim. perityn omaisuuden kautta, mutta ei tuloilla. Omat tuloni ovat n. 80500e/v eikä silläkään kyllä Suomen verotuksen jälkeen juhli. Miehellä tulot tuplasti tuon. Toki voimme tarjota lapsille harrastuksia, asua ihan kivasti ja matkustaa jonkin verran, mutta kyllä tämä on kaukana jostain luksuselämästä, kun ei ole peruskesämökkiä kummempia perintöjä.

Näin on, mutta näissä (palsta)keskusteluissa hyvin usein sadantonnin ylitys on jonkinlainen maaginen raja rikkaiden joukkoon. Esim. vaaditaan lapsilisien poisto kaikilta perheiltä, joissa tienataan yli satatonnia.

Vierailija
347/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

- Ei autoa

- Ruoka kasvispainotteista. Lihaa ja lohta ostetaan poikkeuksena, ei päivittäin. Syödään halpoja kaloja. Normaalia kotiruokaa, tänään lounaana muusia, seitansoosia ja salaattia.

- Leikkaan puolison hiukset ja puoliso minun

- Katson tarjoukset joka viikko ja ostetaan tarjousruokaa

- Ei syödä lounasta ulkona, eikä käydä ravintolassa joka viikko

- Lomia harvoin ja niillä rahankäyttö harkitusti tuhlailevaa, toisissa asioissa varmaan jonkun mielestä pihiä. Viimeksi esimerkiksi junailtiin alennuslipuilla Euroopassa, juotiin kioskeilta ostettua kaljaa ja syötiin halvoissa paikoissa, mutta vastineeksi yövyttiin kahdessa eri neljän tähden boutique-hotellissa.

Säästöön tällä hetkellä noin 3000 e/kk plus asuntolainan lyhennys. 

Vierailija
348/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos perheen tulot ovat vähän yli 100ke/v, niin silloin ko. perhe on kyllä keskutuloinen.

Suomessa pääsee ylimpään tulodesiiliin 5200€ bruttotuloilla eli näillä ansioilla on jo suorastaan käsittämättönän ökyrikas. Tai pitäisi olla.

Meillä on kolme lasta joilla normaalit harrastukset, vanha peritty omakotitalo, pari vanhaa autoa ja täytyy sanoa että elämä on ainakin pk-seudun hintaisessa pérslävéssä korkeintaan samaa tasoa kuin mitä tehdastyössä käyneet vanhemmat tarjosivat minulle 1980-luvun alussa yli 100 000 asukkaan kaupungissa.

Eli puhutaan hädintuskin 1980-luvun alemman keskiluokan elintasosta.

Meillä ei ole senttiäkään velkaa mutta säästöön ei tahdo jäädä mitään.

Tuoreen tutkimuksen mukaan korkeasti koulutettujen ostovoima Suomessa on romahtanut niin että se on tällä tasolla enää puolet Sveitsin tai Norjan vastaavasta.

Poliitikot voivat tunkea "työpéräisen mąąhanmuuton" pérsééseensä. Tänne ei muuta vapaaehtoisesti kukaan muuten kuin ilmaisen ylläpidon takia.

Vierailija
349/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olisi pakko nostaa enemmän jos ei tarvi?

Vierailija
350/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veroista.

Nailed it!👍 Miljonäärikaverini nostaa vuodessa firmastaan palkkaa 15 000 euroa. Siis koko vuosiansio tuo. Tämän vuoksi ei tarvitse maksaa edes elatusmaksujaan lapsestaan. Kusipäisyys huipussaan.

Nerokasta, kerrassaan nerokasta! 

Vierailija
351/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulun ylimpään tulodesiliin ja säästän siitä, ettei ole maksukanavia, kuten Netflixiä tai Spitfytä. Viihteen lainaan kirjastosta, tietokirjat ostan.

Vierailija
352/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulun ylimpään tulodesiliin ja säästän siitä, ettei ole maksukanavia, kuten Netflixiä tai Spitfytä. Viihteen lainaan kirjastosta, tietokirjat ostan.

Hauska, just tätä samaa meinasin tulla kirjoittamaan myös ylimpään tulodesiiliin kuuluvana. Lapset ihmettelee, miksei meidän telkkarissa ole sitä ja tätä, mutta en näe mitään tarvetta pitkälle liudalle kanavia. Kirjasto käytössä meilläkin.

Vierailija
353/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asioita joihin useimmat keskituloista käyttävät enemmän rahaa

- auto. Kuljen mieluummin julkisilla

- kampaamo. Saan itse leikattua paremmin ja nopeammin.

- ruokahifistely. Ostan kaupan brändejä enkä huomaa useimmiten eroa kalliimpaan. Teen itse perusruokaa, enkä välitä finediningista vaan intialainen ja thairuoka on mieluisinta. Minusta 20+e pääruoasta on jo kallista.

- Kaikki vaatteet yms kalliimmat ostan alesta, harvoin maksan mistään normaalihintaa.

Vuositulot noin 240te

Vierailija
354/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän ketjuun ei kyllä voi osallistua se mustan amexin omistaja-wanna-be-juttelen-vain-rikkaiden-kanssa hra Uoti.

Vierailija
355/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupuliini kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osamaksuista ja lainoista

tupakasta, ei käytetä

autoista, ajamme autot loppuun eikä uusia hankita velaksi

ns merkkituotteista niin kuin jotkut laukut tai puhelimet, ei kiinnosta

asumisneliöt, meillä 25 neliötä /hlö vaikka asumme pienellä paikkakunnalla

Tuskin olet varakaskaan.

niin mikä se varakas kenenkin mielestä on. Tulot meidän kolmen hengen perheessä on reilu 120'000 vuodessa ja omaisuutta n 200'000 sijoituksissa (vrt velattoman asunnon arvo vain ehkä 150k€ ja asumiskustannukset alle 500 €/kk), sekä kiinteistöjä ja metsää.

Pihistämme tavaroissa ja panostamme palveluihin (harrastukset, ulkona syöminen, matkustaminen, kotitalouden /mökin palvelut ja mm säännöllinen hieroja).

Kai tässä on ollut tavoitteena jonkinlainen ekologisesti kestävä elämäntapa sekä säästäminen, molemmat lapsen tulevaisuutta ajatellen. Sitäpaitsi varallisuuden esittäminen jollain autoilla ja laukuilla on vaan noloa.

Vierailija
356/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen säästänyt paljon sillä, että olen saanut kaikki huonekalut perittynä. On vanhaa Artekia, designia jne. Myös asunto ja omaisuus on perittyä, joten kuluja on normilainanmaksajaan vähän. 

Enkä pukeudu mitenkään muodinmukaisesti, ne samat iättömät vaatteet plus laukut ovat edelleen käytössä. Myös äitini kierrättää minulle omiaan välillä. 

Ostan hiukselleni sopivia hoitotuotteita, mutta en värjää, en käy kampaajalla kovinkaan usein. 

Vierailija
357/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En omista autoa ja käytän elektroniikan loppuun. Vielä käytössä iPhone 6S. Inhoan uuden puhelimen ostamista jos vanhassa ei ole mitään vikaa!

Vierailija
358/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hammastikut, servetit, suola ja suola

Vierailija
359/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ostele koriste-esineitä tai astiastoja eri tarkoituksiin.

En harrasta sisustamista.

En käytä alkoholia tai tupakkaa.

En osta kahviloista latteja ja take-away sapuskoja.

Asun keskustassa joten autoa ei tarvi käyttää jatkuvasti.

En käy kalliissa ravintoloissa kuin harvakseltaan.

Laitan ruokaa itse.

Vaatteisiin ja matkusteluun tulee vähän törsättyä.

Vierailija
360/656 |
10.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Networth kirjoitti:

En ostele koriste-esineitä tai astiastoja eri tarkoituksiin.

En harrasta sisustamista.

En käytä alkoholia tai tupakkaa.

En osta kahviloista latteja ja take-away sapuskoja.

Asun keskustassa joten autoa ei tarvi käyttää jatkuvasti.

En käy kalliissa ravintoloissa kuin harvakseltaan.

Laitan ruokaa itse.

Vaatteisiin ja matkusteluun tulee vähän törsättyä.

Käyttääkö normaalituloiset näihin rahaa? Itse elän viimeistä kohtaa lukuunottamatta ihan samalla tavalla. Vaatteisiin ja matkoihin en todellakaan törsää. Keskituloinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä yksi