Varakkaat, mistä sellaisesta säästätte, mihin ns. normaalituloiset käyttää rahaa?
Siis kun sanotaan ja kerrotaan esimerkkejä varakkaista / rikkaista ihmisistä, jotka elävät niukasti tai jopa pihisti.
Mitkä ovat tulosi / omaisuutesi.
Kommentit (656)
Matkoilla aina tarjouslennot tai äkkilähdöt. Hotellit havimmasta päästä, max 3 tähteä. Mulle riittää, että suihku toimii ja sijainti on keskustassa.
Emme harrasta mitään tyypillisiä keltaliivien itsekkäitä saastutusharrastuksia kuten moottoripyörät, mönkijät, moottorikelkat yms rasittava haittapäristely.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee kyllä hyvin tässä ketjussa, että varakkuus ei takaa älykkyyttä tai täyspäisyyttä. En ole näin typeriä juttuja lukenut muualta. Satoja tuhansia "ylimääräistä" ja kaupasta ja kirpputorilta katsellaan punalapputuotteita. Tuo on suoraan sanottuna sairasta. Tulee mieleen kylänmies, joka oli myös niin pihi, että ei raskinut laskea edes pesukoneesta pesuvesiä viemäriin vaan säilöi ne saaviin ja huuhteli sitten pöntön niillä asioinnin jälkeen.
- Hyvätuloinen mutta ei sairas.
Punalappuisten elintarvikkeiden osto on ekoteko. Mua ainakin hirvittää, miten paljon syömäkelpoista ruokaa kaupat laittavat roskikseen.
Toki on, mut ainakin meillä päin nämä katoavat kyllä kaikki hyllystä
Oma lounas työpaikalle, ulkona syöminen muutenkin harvemmin kuin rahasta valittavilla tutuilla.
Hmm, onkohan noilla jokin yhteys?
En yleensä syö, enkä matkustele omalla kustannuksellani. Lähes kaikki rahaa vaativat asiat menevät joko yhteistyökumppaneiden tai omien firmojeni piikkiin. Taitava kirjanpitäjättäreni on varsin joustava ja lähtee mielellään mukaan matkoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näkee kyllä hyvin tässä ketjussa, että varakkuus ei takaa älykkyyttä tai täyspäisyyttä. En ole näin typeriä juttuja lukenut muualta. Satoja tuhansia "ylimääräistä" ja kaupasta ja kirpputorilta katsellaan punalapputuotteita. Tuo on suoraan sanottuna sairasta.
Kaupassa on vierekkäin kaksi samaa tuotetta. Toisessa on viimeinen käyttöpäivä huomenna, toisessa ylihuomenna. Ensin mainittu maksaa 30% vähemmän kuin jälkimmäinen. Miksi on sairasta ostaa se?
Kaupassa on vierekkäin kaksi samansisältöistä tuotetta, samasta tehtaasta. Toisessa lukee päällä Rainbow, toisessa brändimerkki. Ensin mainittu maksaa 30% vähemmän kuin jälkimmäinen. Miksi on sairasta ostaa se?
Perheellä on tarve kirjoituspöydälle. Sellainen löytyy tori.fi:stä käytettynä ja myös liikkeestä uutena. Ensin mainittu maksaa 70% vähemmän kuin jälkimmäinen. Miksi on sairasta ostaa se?
Tarkoittaako sinulle "terveys" sitä, että pitää aina ostaa samanveroisista tuotteista se kalliimpi? Miksi?
Todellisuudessahan tilanne ei ole tuo vaan tälläinen.
Kaupassa on tuotteita ja jossakin siellä seassa ehkä joku -30% lapputuote. Etsi siinä sitten sitä....
Perheellä on tarve kirjoituspöydälle. Tilaan kotiinkuljetuksella haluamani kirjoituspöydän tai sitten selaan viikkoja jotain tori.fi ilmoituksia. Lopulta löytyy joku joka suunnilleen vastaa mieltymyksiäni. Haen sen sitten omalla peräkärryllä ja kantoapu on tietenkin omasta takaa.
Mitä sillä rahalla tekee jos ei helpota omaa elämää? Ymmärrän jos joku varakas ei halua vaikka ns laittaa haisemaan ja ajaa perhefarkulla eikä uudella s-mersulla, mutta tuollaisissa pikkujutuissa säästäminen on ihan typerää eikä ollenkaan suhteessa saatuun hyötyyn. Mitä hiton väliä sillä on onko käyttötilillä kuollessa 300k euroa vai 350k euroa?
Sitä tässä miehen kanssa juuri mietittiin, että vaikka meillä olisi varaa vaikka minkälaiseen autoon, niin ei vaan haluta jostain syystä ostaa vaan tilattiin uusi Astra farkku.
Samoin lomat mietitään niin, että ei makseta mistään luksuksesta vaan perushuoneistohotelli, jossa voi välillä itse kokata.
Ja tosiaan tileillä on tällä hetkellä 202.000(säästö), 51.000(käyttö), rahastot 49.000 ja 47.000, osakesalkut 52.000 ja 49.000. Kiva erillistalo on kotina Espoossa, mökki Savossa ja Helsingissä kerrostalokolmio, jossa vuokralainen. Lapset ovat saaneet pesämunat omiin ensimmäisiin asuntoihinsa. Ei vaan "osata" käyttää rahaa.
Hämmentää, että miksi joku pitää 250000 rahana tileillä. Eikö kannattaisi ostaa vaikka sijoitusasunto tai kaksi? Nyt saattaisi olla hyvät ajat tinkiä yksiöistä ja kaksioista.
Osamaksuista ja lainoista
tupakasta, ei käytetä
autoista, ajamme autot loppuun eikä uusia hankita velaksi
ns merkkituotteista niin kuin jotkut laukut tai puhelimet, ei kiinnosta
asumisneliöt, meillä 25 neliötä /hlö vaikka asumme pienellä paikkakunnalla
Ajan 20 v vanhalla autolla joka huolletaan säännöllisesti. Asun vuokralla.
Helppoa muuttaa paikasta toiseen.
Huonekalut kunnon puuta eikä mitään ikean rimpuloita.
Itse en paljon rahaa tarvitse. Annan tarvitsevalle ja lahjoitan salaa.
Erään kerran kadunmies pyysi ihmisiltä rahaa että saa ruokaa haettua. Seurasin sivusta. Kukaan ei antanut.
Menin miehen luo ja sanoin mennään kauppaan saat ostaa mitä tarvitset.
Mies sanoi ettei hänellä ole rahaaa. Sanoin minä maksan.
Mies ei uskonut todeksi asiaa ennen kuin olimme kassalla ja maksoin ostokset.
Voisin kertoa enempikin mutta en kerro ettei tämä mies paljastu.
Autoin häntä muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Ajan 20 v vanhalla autolla joka huolletaan säännöllisesti. Asun vuokralla.
Helppoa muuttaa paikasta toiseen.
Huonekalut kunnon puuta eikä mitään ikean rimpuloita.
Itse en paljon rahaa tarvitse. Annan tarvitsevalle ja lahjoitan salaa.
Erään kerran kadunmies pyysi ihmisiltä rahaa että saa ruokaa haettua. Seurasin sivusta. Kukaan ei antanut.
Menin miehen luo ja sanoin mennään kauppaan saat ostaa mitä tarvitset.Mies sanoi ettei hänellä ole rahaaa. Sanoin minä maksan.
Mies ei uskonut todeksi asiaa ennen kuin olimme kassalla ja maksoin ostokset.
Voisin kertoa enempikin mutta en kerro ettei tämä mies paljastu.
Autoin häntä muutenkin.
minä tarjosin kerjäläiselle hampurilaisateriaa, muttei hän halunnut vaikka oli siellä ravintolassa kiertämässä pöytiä. Ei kai ollut nälkä.
toisessa pohjoismaassa ostin kerjäläisnaiselle mehua ja sämpylää, oli ilahtunut, koska oli tosi kuuma päivä. Ei rahaa näille, se vain paisuttaa tätä ihmiskauppaa!
Joo joo en puhunut mistään lämpimän maiden kerjäläisistä.
Suomessa on paljon autettavia.
Autan harkiten. Ja siten ettei kohde tiedä kuka on auttanut. Taloudelllisesti.
Yksi henkilö tietää varallisuuteni muttei ole hiiskunut kenellekkään.
Minulla kotona sellainen asia että monet ovat ihmettelleet miten minulla on varaa.
Eivät tiedä. Hyvä niin. Siksi asun vuokralla.
Kaikki eivät ymmärrä kysymystä. Kysely oli rikkaille, ei köyhille eikä keskituloisille.
moi
Kysymys kuului, että mistä varakkaat säästävät, mihin keskituloiset käyttävät rahaa.
moi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monesta ;-)
- Ruoassa katson aina hintalaput ja kilohinnat, ostan oransseilla hintalapuilla kne.
- Otan yleensä töihin eväät, syön työpaikkaruokalassa vain 1-2 kertaa kuukaudessa
- Ostan vaatteeni ja paljon muutakin pääasiassa kirpputoreilta
- Leikkaamme perheen hiukset itse kotona, olen käynyt kampaajalla viimeksi hääkampauksessa melkein 20v sitten
- Talo on rakennettu niin, että asumiskustannukset ovat mahdollisimman pienet
- Ei käydä hierojalla, manikyyrissä, kosmetologilla tms.
- Ravintoloissa ja kahviloissakin käydään Suomessa tosi harvoin, matkoilla enemmän.
- Vanhempien harrastukset halpoja / ilmaisia, lapsilla kalliimpia.
- Ulkomaanmatkat varataan itse netistä hintoja vertaillen
- Tehdään remontit, auton renkaanvaihdot ja pesut ym. itse, opetetaan lapset ajamaan opetusluvallaTulot? Perheen yhteiset bruttotulot jotain 170 000 € vuodessa, josta 30 000€ pääomatuloja sijoituksista. Nettotulot tietty paljon pienemmät. Omaisuutta n. 1,7 milj. € arvosta ja lainoja 275 000€. Lainanlyhennykset n. 2500€/kk.
Heh, hauska kysely. En olekaan koskaan näin laskenut
Ettekö halua hemmotella itseänne vai miksi elätte noin säästeliäästi, kun varaa olisi vähän leveämpäänkin elämään? Ei niitä rahoja saa mukaansa hautaan.
Kuka mitäkin pitää hemmotteluna. En ole edellinen mutta aika samoilla mennään:
- ruokaa kasvatetaan omassa pihassa, kerätään metsästä
- se mikä ostetaan kaupasta on tarjouksista ja kaikki ruoka tehdään itse. Eilen sain naudan ulkofilettä 13€/kg ja possunfilettä 8€/kg. Ostin 3,5kg
- vaatteita ostan harvoin, en kirppiksiltä tosin mutta aina alennuksella. Merkkivaatteissa alennus pitää olla -50-70% ennenkuin edes olen kiinnostunut.
- ravintoloissa käydään vain ulkomailla
- talo on uudehko ja energiatehokas meilläkin
- harrastukset halpoja, itsellä uinti kesät-talvet ja puutarhanhoito, äänikirjat
- autot on liisattuja
- kosmetologia tms en ole koskaan tarvinnut, hierojalla käyn tarvittaessa eli muutaman kerran vuodessa.
Hemmottelusta - matkustamme paljon ja meillä on talo ulkomailla. Siellä syömme hyvin koska hinta-laatusuhde on erinomainen. Rakastamme hyviä viinejä (ruuan kanssa) mutta niissäkin paras hinta-laatusuhde on Alkossa n 15 euron paikkeilla, ulkomailla paljon halvemmallakin löytyy laatuviinejä.
Mitäs muuta hemmottelua?? Mulle suurinta hemmottelua on lähijärvi ja -meri aamu-uinnilla tai hedelmät suoraan puusta poimittuina. Oman pihan kukkameri. Hyvä itsetehty ruoka ystävien ja perheen kesken. Sekään ei ole kallista:)
Perheemme tulot 140 000€ brutto, ei velkaa, netto-omaisuus jotain 600 000€ tällä hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Osamaksuista ja lainoista
tupakasta, ei käytetä
autoista, ajamme autot loppuun eikä uusia hankita velaksi
ns merkkituotteista niin kuin jotkut laukut tai puhelimet, ei kiinnosta
asumisneliöt, meillä 25 neliötä /hlö vaikka asumme pienellä paikkakunnalla
Tuskin olet varakaskaan.
moi
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin varakas, niin kyllä minä ainakin käyttäisin paljon palveluita (kampaaja, pt, lastenvahti, siivoja) ja näin ollen työllistäisin omalta osaltani heitä. Vanhuuden päivien turvaksi voi myydä asunnon tai käyttää sijoituksiaan. En halua kuolla tililläni miljoonia, lapset opetan tienaamaan omat rahansa ja suunnittelemaan elämänsä sen mukaisesti.
Rehellisesti sanottuna, halveksin rikkaita pihistelijöitä.
Mä olen ihan vain keskituloinen, mutta ehdottomasti käytän lähialueen palveluja nimenomaan tästä syystä. Käydään kivoissa ravintoloissa ja meillä käy siivooja. Minulla on varaa jakaa omastani ja laittaa hyvä kiertämään. Osakkeisiin on silti riittänyt ihan tarpeeksi.
Muuten hyvä mutta sori ette oo varakkaita vaan normaalituloisia. Siks varmaan alapeukkuja noin paljon.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin halvat sapuskat ja oranssit hintalaput, eväät töihin, ei turhia ylellisyyksiä eikä hellimishoitoja, paljon tehdään itse asioita, jotka muut ostaa valmiina tai teettää. Kimppakyydit ja aina myös lasketaan onko halvempaa kulkea julkisilla vai omalla autolla.
Sitten on myös tulopuoli, eli asutaan aika tavallisesti ja pienesti ja sijoitusasunnoista saadaan sitten lisätuloja (sen sijaan, että asuttaisiin hienommin eikä olisi niitä sijoituksia). Myyn netissä / kirppareilla ylimääräiset tavarat (siis en anna ilmaiseksi).
Tulot, bruttotulot molemmilla jotain päälle 60 000 / v ja sijoituksista joku 12 000
Vierailija kirjoitti:
Veroista.
Nailed it!👍 Miljonäärikaverini nostaa vuodessa firmastaan palkkaa 15 000 euroa. Siis koko vuosiansio tuo. Tämän vuoksi ei tarvitse maksaa edes elatusmaksujaan lapsestaan. Kusipäisyys huipussaan.
Ruoka. Siinä on helppo säästää kun katsoo kilohintoja eikä osta mitään roskaa kuten eineksiä.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka Liiteristä.
Työmatka pyörällä.
Auto seisoo tallissa.
Lomalennot ja hotellit pisteillä.
Harrastusvälineet kierrätetään.
Omaisuus osakkeissa.
Vuokrakämppä.
Onko edullinen vuokra? kuinka iso kämppä? Saatko asumistukee? Näin mielenkiinnosta kyselen. Niin ja se ympäristö?
osakkeita on itselläkin pienet kulut kämppä ihan mukavalla paikalla eikä nyt ihan pienikään. kaikki mistä tykkään aika lailla kävelymatkan päässä. Meressäkin voisin käydä pulahtamssa vaikka aamutakissa..No en ehkä sentään mutta melko vieressä merikin on. Alle kilometri. Kierrätystä kirppareitä liiterii ja itse teen ruuat. Lomailut on nyt jäänyt vähän vähille mutta eipä sillä nyt niin väliä kun joskus oon päässyt käymään. Pyöränkin voisin hankkia. Alle sata euroo ei kivesten tappajatankoa vaan vaikka semmonen unisex-pyörä missä on myös käsijarru.
Emme matkustele koskaan. Auto on sähköauto, jolloin rahaa ei mene kalliiseen bensaan. Ei ole koiria tai kissoja. Ei ole kesämökkiä.