Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varakkaat, mistä sellaisesta säästätte, mihin ns. normaalituloiset käyttää rahaa?

Vierailija
29.04.2016 |

Siis kun sanotaan ja kerrotaan esimerkkejä varakkaista / rikkaista ihmisistä, jotka elävät niukasti tai jopa pihisti.

Mitkä ovat tulosi / omaisuutesi.

Kommentit (656)

Vierailija
241/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varakas ja nuori sinkkunainen. Ruoasta säästän paljon. Ostan usein alennuksesta ja tarjouksesta, -30% -lätkillä ja halpoja merkkejä. Eväät on mukana töissä ja matkoilla. Ravintoloissa en käy oikeastaan kun töiden puolesta.

Alkoholia ostan todella vähän, viime vuonna pullon viiniä ja yhteensä alle 10 kpl siidereitä.

Toisaalta vaatteisiin ja liikuntaharrastukseeni käytän rahaa melkolailla huoletta. Lisäksi nautin matkustelusta.

Vierailija
242/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika monesta ;-)

- Ruoassa katson aina hintalaput ja kilohinnat, ostan oransseilla hintalapuilla kne.

- Otan yleensä töihin eväät, syön työpaikkaruokalassa vain 1-2 kertaa kuukaudessa

- Ostan vaatteeni ja paljon muutakin pääasiassa kirpputoreilta

- Leikkaamme perheen hiukset itse kotona, olen käynyt kampaajalla viimeksi hääkampauksessa melkein 20v sitten

- Talo on rakennettu niin, että asumiskustannukset ovat mahdollisimman pienet

- Ei käydä hierojalla, manikyyrissä, kosmetologilla tms.

- Ravintoloissa ja kahviloissakin käydään Suomessa tosi harvoin, matkoilla enemmän.

- Vanhempien harrastukset halpoja / ilmaisia, lapsilla kalliimpia.

- Ulkomaanmatkat varataan itse netistä hintoja vertaillen

- Tehdään remontit, auton renkaanvaihdot ja pesut ym. itse, opetetaan lapset ajamaan opetusluvalla

Tulot? Perheen yhteiset bruttotulot jotain 170 000 € vuodessa, josta 30 000€ pääomatuloja sijoituksista. Nettotulot tietty paljon pienemmät. Omaisuutta n. 1,7 milj. € arvosta ja lainoja 275 000€. Lainanlyhennykset n. 2500€/kk.

Heh, hauska kysely. En olekaan koskaan näin laskenut

Miksi ette maksa lainoja kerralla pois, kun sen pystyisitte tekemään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika monesta ;-)

- Ruoassa katson aina hintalaput ja kilohinnat, ostan oransseilla hintalapuilla kne.

- Otan yleensä töihin eväät, syön työpaikkaruokalassa vain 1-2 kertaa kuukaudessa

- Ostan vaatteeni ja paljon muutakin pääasiassa kirpputoreilta

- Leikkaamme perheen hiukset itse kotona, olen käynyt kampaajalla viimeksi hääkampauksessa melkein 20v sitten

- Talo on rakennettu niin, että asumiskustannukset ovat mahdollisimman pienet

- Ei käydä hierojalla, manikyyrissä, kosmetologilla tms.

- Ravintoloissa ja kahviloissakin käydään Suomessa tosi harvoin, matkoilla enemmän.

- Vanhempien harrastukset halpoja / ilmaisia, lapsilla kalliimpia.

- Ulkomaanmatkat varataan itse netistä hintoja vertaillen

- Tehdään remontit, auton renkaanvaihdot ja pesut ym. itse, opetetaan lapset ajamaan opetusluvalla

Tulot? Perheen yhteiset bruttotulot jotain 170 000 € vuodessa, josta 30 000€ pääomatuloja sijoituksista. Nettotulot tietty paljon pienemmät. Omaisuutta n. 1,7 milj. € arvosta ja lainoja 275 000€. Lainanlyhennykset n. 2500€/kk.

Heh, hauska kysely. En olekaan koskaan näin laskenut

Siis kuinka niin pystyisimme? Ne lainarahat on käytetty sijoitusasuntoihin, joiden tuotolla niitä maksetaan. Sitä kutsutaan velkavivuksi.

Vai tarkoitatko, että myisimme jonkun sijoitusasunnoista? Tai että hankkisimme sellaisen vasta kun koko hinta on säästetty? Ei kauhean järkevä ajatus noin sijoitusmielessä...

Vierailija
244/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole kyseinen kirjoittaja, mutta ei ole kannattavaa maksella lainaa pois, jos sijoituksista saa paremman tuoton kuin korkomenot.

Vierailija
245/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne lainarahat on käytetty sijoitusasuntoihin, joiden tuotolla niitä maksetaan. Sitä kutsutaan velkavivuksi.

247 jatkaa,

kirjoitta olikin tässä välissä vastannut :) eli sijoitusasunnon tapauksessa korkokulut voi vähentää verotuksessa eli laina on tästä näkökulmasta "ilmaista". Sitä suuremmalla syyllä olla maksamatta lainaa nopeasti pois.

Vierailija
246/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän vuositulot n. 130 000.

- ruoka Lidlistä, arkiruokaa tehdään itse

- töihin evääksi kotiruokaa

- vaatteet laadukkaita mutta käytetään loppuun, jotkut yli 10 v vanhoja.

- kalusteet ostettu kerran n. 10 v sitten ja niillä mennään. En sisustele.

- autoa ajan 15 v ja vaihdan kun hajoaa.

- matkat varaamme itse netistä ja vertailemme hinnat, hotellit siistejä mutta eivät luksusta.

- emme polta, viskipullo kestää vuoden

- kampaaja 1 krt/2kk, ei muita kauneushoitoja yms.

- ei kalliita harrastuksia, vain kuntosalikortti.

- ei tilata lehtiä

Jos joku ihmettelee tätä niin emme vain nauti ravintoloista ja väkijoukoista, ja jos ostaisin lisää vaatteita ja kenkiä, en ehtisi niitä kaikkia käyttää. Omatoimilomailu on mielenkiintoista ja virkistävää. Emme välitä mökkeillä, suvulla on mökkejä ihan riittämiin,  ja auto on minulle vain väline siirtyä paikasta toiseen. Emme ehtisi veneillä ja sisustuslehdet jäisivät lukematta. Kumpaakaan ei kiinnosta golf.

Vierailija
247/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika tylsää on elämä lapsillakin jos näissä perheissä ei todellakaan harrasteta esim. musiikkia, musiikinkuuntelua, elokuvia, populaaritaidetta yms. Ymmärrän sen, jos vanhempia ei kiinnostaa muu kuin pottakampaus ojassa kitkeä rikkaruohoja, mutta lapsille pitäisi tarjota mahdollisuuksia ja mielikuvitustakin soisi käytettävän, eikä elämän saisi olla vain pörssikurssien tarkistamista lehdestä kirpparirintaliivit päällä.

Lapsella on käytettynä ostettu taulu-tv, läppäri ja älypuhelin, niistä saa normi nettiliittymällä kaiken mahdollisen median.

Lapsen harrastuksena musiikki ja taide, mutta kun muuhun ei tuhlata, niiden vuosimaksut eivät taloudessa tunnu sinne tai tänne.

Perheellä käydään useamman kerran vuodessa ulkomailla, joten kulttuurikasvatusta tulee sitäkin kautta.

Lapselle olisin voinut ostaa merkkivaatteita, jos hän olisi tuntenut siihen jotain tarvetta, mutta häntä ei voisi vaatteiden merkit vähempää kiinnostaa.

Vierailija
248/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan se kieltämättä hassua, että itselle kelpaa se suomalaisen tason palkka, mutta sitä ei olla valmiita maksamaan muille.

Ravintolat ja kampaajat ah niin halpoja ulkomailla. No mikäs se oma vuosipalkka noissa halvoissa maissa olisi?

Ehkä ne suomalaiset palvelut on juuri sen takia niin kalliita kun sulle maksetaan se 170 000e vuodessa. Laskettaisiin kaikkien liksoja pariin tonniin kuussa, niin ravintolat ja kampaamot olis ah niin halpoja.

Meinaatko että ihan hyväntekeväisyysmielessä pitäisi käydä kampaajalla ottamassa huonompi leikkaus mitä itse osaa tehdä, ja ravintolassa syömässä huonompaa (ja lähes aina epäterveellisempää) ruokaa kuin itse kokkaa? Hampaat irvessä istua siellä kampaajan tuolissa katsomassa kun taas lähtee 10 senttiä kahden sijaan, ja hiusten latvat revitään pilalle ja föönillä hakataan päätä, ja hokea itselleen "tämä on mun velvollisuus koska mulla on rahaa". Tai nähdä se vaiva että käy jossain himskatin lumehoito-kosmetologilla nyppäyttämässä naamaansa, vaikka paremman lopputuloksen saa kun käy kotona saunassa ja kuorii pyyhkeellä ja pistää Erisania päälle... Ihan vaan velvollisuudesta näitä mun näkökulmasta ihan paskoja palveluja pitäisi käyttää?!

Mulle kyllä riittää kun palkasta revitään veroja enemmän kuin millään logiikalla olisi reilua, sen lisäksi en ala vielä uhraamaan hiuksiani, ihoani ja terveyttäni näille "hemmottelupalveluille"!

Vierailija
249/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne lainarahat on käytetty sijoitusasuntoihin, joiden tuotolla niitä maksetaan. Sitä kutsutaan velkavivuksi.

247 jatkaa,

kirjoitta olikin tässä välissä vastannut :) eli sijoitusasunnon tapauksessa korkokulut voi vähentää verotuksessa eli laina on tästä näkökulmasta "ilmaista". Sitä suuremmalla syyllä olla maksamatta lainaa nopeasti pois.

No ei se ihan ilmaista ole, eihän siitä korosta säästä kuin sen 30%, mikä on pääomatulon vero.

Oleellisempaa on se, että pääkaupunkiseudulla asuntojen hinnanousu on ainakin tähän saakka ollut niin nopeaa, että jos säästää ensin ja ostaa vasta sitten kun on rahat kasassa, maksaa asunto paljon enemmän kuin mitä lainasta menee korkoja. Lisäksi menettää säästämisajan vuokratuotot.

Siis Suomeksi:

- Ostat 150 000 euron asunnon, josta 120 000 rahoitat velalla (30 000 € = 20% omarahoitusosuus)

- 15 vuodeksi otetun lainan kuukausierä on 734 €, josta korkoa keskimäärin koko laina-ajalta 100 € / kk

- Maksat siis lainaa 8808 euroa vuodessa

- Asunnon vuokratulo yhtiövastikkeen jälkeen on noin 600 €/kk, eli 7200 €/vuosi

- Maksat vuodessa lisäksi pääomatuloveroa 643 x 12 x 0,30 = 2315

- Kun maksamastasi lyhennyksestä ja pääomatuloverosta vähennetään vuokratuotto, maksat asunnosta itse 3923 euroa vuodessa

15 vuoden kuluttua sinulla on velaton asunto, josta olet maksanut sen 30 000 € alkupääoman lisäksi 58 845 euroa, eli alunperin 150 000 euron asunto on maksanut sinulle 88 845 euroa.

Jos sen sijaan päätät säästää saman 3923 euroa vuodessa, niin sinun pitää säästää yli 30 vuotta, jotta saat kasaan sen 150 000 euroa. Siinä ajassa asunnon hinta on tosin noussut moninkertaiseksi, etkä käytännössä pysty ostamaan sitä ikinä noin pienellä vuosisäästöllä.

Tämä on velkavipu.

t. se alkuperäisen viestin kirjoittaja

Vierailija
250/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saisinhan menemään 200 e/kk rakennekynsiin ja ripsiin, mun mielestä ne vain näyttää mauttomilta. Lakkaan itse kynteni siistimmin kuin se tyttö jolla viimeksi kävin.

Vierailija
251/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

247 jatkaa,

No ei se ihan ilmaista ole, eihän siitä korosta säästä kuin sen 30%, mikä on pääomatulon vero.

Oleellisempaa on se, että pääkaupunkiseudulla asuntojen hinnanousu on ainakin tähän saakka ollut niin nopeaa, että jos säästää ensin ja ostaa vasta sitten kun on rahat kasassa, maksaa asunto paljon enemmän kuin mitä lainasta menee korkoja. Lisäksi menettää säästämisajan vuokratuotot.

Siis Suomeksi:

- Ostat 150 000 euron asunnon, josta 120 000 rahoitat velalla (30 000 € = 20% omarahoitusosuus)

- 15 vuodeksi otetun lainan kuukausierä on 734 €, josta korkoa keskimäärin koko laina-ajalta 100 € / kk

- Kun maksamastasi lyhennyksestä ja pääomatuloverosta vähennetään vuokratuotto, maksat asunnosta itse 3923 euroa vuodessa

15 vuoden kuluttua sinulla on velaton asunto, josta olet maksanut sen 30 000 € alkupääoman lisäksi 58 845 euroa, eli alunperin 150 000 euron asunto on maksanut sinulle 88 845 euroa.

Jos sen sijaan päätät säästää saman 3923 euroa vuodessa, niin sinun pitää säästää yli 30 vuotta, jotta saat kasaan sen 150 000 euroa. Siinä ajassa asunnon hinta on tosin noussut moninkertaiseksi, etkä käytännössä pysty ostamaan sitä ikinä noin pienellä vuosisäästöllä.

Tämä on velkavipu.

WAU! Kiitos selityksestä! On minullekin joskus joku yrittänyt tuota selittää, mutten ole koskaan aiemmin ymmärtänyt, miksi pitäisi ostaa sijoitusasunto velkarahalla. Nyt ymmärrän!

Tuohan tarkoittaa käytännössä sitä, että järkevällä sijoittamisella tarvitsee maksaa omaisuudestaan vain murto-osa. Ei siis tarvitakaan niin suuria tuloja kuin kuvitellaan. Siis tyyliin jos jollain on 500 000 € omaisuutta, niin moni luulee, että sen hankkimiseen pitää olla järjettömät tulot, mutta ei tarvitsekaan, tarvitsee vain tehdä asiat järkevästi :-) 

Vierailija
252/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia on siis köyhiä, kun kaikki varakkaat ostaa ne kaupan tarjousruuat :D

Vierailija
253/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia on siis köyhiä, kun kaikki varakkaat ostaa ne kaupan tarjousruuat :D

Tämä.

Miten joku 170000/v siis kehtaa ostaa oranssien lappujen ruokia! Niitä oikeesti tarvii joku jonka ruokabudjetti on loppukuusta joku 10 euroa koko viikonlopun ruuat itselle ja lapsille. Miettikää nyt vähän.

Ja net itse jyrsityt tukat ja se malli jossa laitetaan tukka vaan kiinni kun muka harrastetaan niin helvetisti liikuntaa,niin se näyttää huonolta ja huonosti leikatulta aina. Piste.

Vierailija
254/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matkustamme kerran tai kaksi vuodessa perheenä, miehen kanssa kahdestaan ehkä kerran per vuosi, mutta ihan vaan Berliiniin tms. Perheen kanssa tehdään jotain perus reissuja välimerelle tms. En tykkää lentää pitkiä lentoja ja siinä tavallaan kyllä säästää. 

Mies reissaa työn vuoksi jonkin verran, muttei tietenkään omalla rahalla. Emme aktiivisesti säästä rahaa, muttemme kai kuluta juuri sen enempää, kuin keskituloiset. Käymme viikoittain ( perheenä) syömässä ulkona, muttta alkoholia emme käytä oikein ollenkaan, siinäkin varmaan säästyy rahaa. Kanavapaketteja on kyllä useampi; en edes tiedä mitä kaikkia meillä on. Käytän rahaa jos näen jotakin, mitä haluan - mutta en oikein halua mitään. Jokus tulee sellaisia kausia, että huvittaa ostaa vaatteita ja kaikkea ja sitten kyllä ostankin, mutta en usein. Säästän siinä, että ostan nahkaa ( laukut, kengät ), silkkiä, pellavaa jne, eli materiaaleja, jotka kestävät ja pysyvät kauniina pitkään. En kuitenkaan osta 2000€ maksavaa mekkoa, vaikka haluaisinkin, vaan ostan vähän sinne suuntaan olevan, joka maksaa 200€. Säästämme myös tekniikassa; telkkari on jo aika vanha jne (mutta toisaalta meillä on kyllä monta läppäriä). 

Lapset eivät tosta vaan saa uutta pyörää, vaikka haluavat, jos vanha on ihan ok. En osta Jopoa vain siksi, että kaikilla muillakin on, jos oma pyörä on ostettu 2v sitten ja on täysin sopiva ja toimiva. Meillä aikuiset ja lapset harrastavat ihan tavallisia juttuja, ei mitään elitististä. 

Tilillä koko ajan yli 300k, sijoituksia on ja velatonta omaisuutta n. 700k, yhteiset tulot vuodessa vain n. 150k ja osingot olleet vuodessa noin 50-80k. Ei olla varakkaita siten, miten monet tuttumme ovat, mutta ei tässä nyt oo tarvinnut sitäkään miettiä, että riittävätkö rahat elämiseen. Maksamme eri hyväntekeväisyyskohteisiin noin 200€/kk ja maksan ne suoraveloituksena lapsilisistä. Osaispa sijoittaa johonkin, mut kun en osaa. 

Vierailija
255/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä käytetään vähän rahaa vaatteisiin, sisutukseen ja matkusteluun.

Saamme paljon tavaraa käytettynä. Toinen syy on, että olemme lähes aina töissä. Emme ehdi tuhlata :-(.

Vuositulot perheenä n.170t. Velkaa saman verran. Omaisuutta n.400t.

Vierailija
256/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

raitaliisa kirjoitti:

Matkustamme kerran tai kaksi vuodessa perheenä, miehen kanssa kahdestaan ehkä kerran per vuosi, mutta ihan vaan Berliiniin tms. Perheen kanssa tehdään jotain perus reissuja välimerelle tms. En tykkää lentää pitkiä lentoja ja siinä tavallaan kyllä säästää. 

Mies reissaa työn vuoksi jonkin verran, muttei tietenkään omalla rahalla. Emme aktiivisesti säästä rahaa, muttemme kai kuluta juuri sen enempää, kuin keskituloiset. Käymme viikoittain ( perheenä) syömässä ulkona, muttta alkoholia emme käytä oikein ollenkaan, siinäkin varmaan säästyy rahaa. Kanavapaketteja on kyllä useampi; en edes tiedä mitä kaikkia meillä on. Käytän rahaa jos näen jotakin, mitä haluan - mutta en oikein halua mitään. Jokus tulee sellaisia kausia, että huvittaa ostaa vaatteita ja kaikkea ja sitten kyllä ostankin, mutta en usein. Säästän siinä, että ostan nahkaa ( laukut, kengät ), silkkiä, pellavaa jne, eli materiaaleja, jotka kestävät ja pysyvät kauniina pitkään. En kuitenkaan osta 2000€ maksavaa mekkoa, vaikka haluaisinkin, vaan ostan vähän sinne suuntaan olevan, joka maksaa 200€. Säästämme myös tekniikassa; telkkari on jo aika vanha jne (mutta toisaalta meillä on kyllä monta läppäriä). 

Lapset eivät tosta vaan saa uutta pyörää, vaikka haluavat, jos vanha on ihan ok. En osta Jopoa vain siksi, että kaikilla muillakin on, jos oma pyörä on ostettu 2v sitten ja on täysin sopiva ja toimiva. Meillä aikuiset ja lapset harrastavat ihan tavallisia juttuja, ei mitään elitististä. 

Tilillä koko ajan yli 300k, sijoituksia on ja velatonta omaisuutta n. 700k, yhteiset tulot vuodessa vain n. 150k ja osingot olleet vuodessa noin 50-80k. Ei olla varakkaita siten, miten monet tuttumme ovat, mutta ei tässä nyt oo tarvinnut sitäkään miettiä, että riittävätkö rahat elämiseen. Maksamme eri hyväntekeväisyyskohteisiin noin 200€/kk ja maksan ne suoraveloituksena lapsilisistä. Osaispa sijoittaa johonkin, mut kun en osaa. 

Siis tarkoitatko, että teillä on koko ajan tilillä yli 300 000 €, vai etkö tiedä, mitä k tarkoittaa (kilo, eli tuhat)? Mitä järkeä on pitää tuollaista rahamäärää tilillä?

Vierailija
257/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

247 jatkaa,

Siis Suomeksi:

Tämä on velkavipu.

Ei voi olla mahdollista. Tuohan tarkoittaisi, että kun ottaisi 25 vuoden lainan, niin ei tarvitsisi maksaa itse asuntoa ollenkaan. Jos tuo olisi mahdollista, niin miksi kaikki eivät tekisi niin.

Vierailija
258/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä te "ostan vaatteet korkeintaan kirpparilta" teette työksenne? Jotain jossa on työvaatteet firman puolesta?

Vierailija
259/656 |
02.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te "ostan vaatteet korkeintaan kirpparilta" teette työksenne? Jotain jossa on työvaatteet firman puolesta?

Minä teen toimistotyötä johtavassa asemassa. Itse asiassa vaatteita löytyy varsin helposti ja monella kirpparilla vielä ystävällisesti erikseen lajiteltuna. Ilmeisestikään kovin monet samanikäiset (40-50) johtavassa asemassa olevat eivät osta kirpparilta, vaan pikemminkin lahjoittavat sinne ;-)

Ostan vain laatua, suurin osa vaatteistani on esim. Ril's, Gerry Weber, Anne Linnonmaa, Desigual, Global, Santarelli, Sand, Joseph Janard, Armani - nuo siis vaatehuoneen tangolta järjestyksessä kirpparilta ostamiani vaatteita (Ril's iä näyttää olevan yli puolet, on vissiin lempimerkkini). En koskaan osta mitään halpaketjujen vaatteita.

Sen sijaan miehelle ja murrosikäisille pojille on vaikea löytää kirpparilta vaatteita. Urheiluvaatteita löytyy, mutta "siistimmät" miesten vaatteet ovat ilmeisesti pääosin kuolinpesistä eivätkä pääosin kovin muodinmukaisia. Murrosikää lähestyvälle tytölle löytyy paremmin. Ilmeisimminkin naiset siis tekevät hutiostoksia enemmän kuin miehet.

Vierailija
260/656 |
03.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisusteleeko keskivertoihminen usein? Esim. useammin kuin kerran viidessä vuodessa? Kun on täällä monesti mainittu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi neljä