Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ostaa kirjoja, kun kirjastosta voi lainata?

Vierailija
28.04.2016 |

Luulisi että tälläiset kirjakaupat häviäis jo katukuvista, kun kuka ihme kirjoja ostelee? Niitähän voi lainata kirjastosta. Ja kuka oikeasti jaksaa lukea samaa kirjaa uudelleen? Mä luen kirjat vaan kerran, vaikka ois kuinka hyvä, en lue koskaan uudelleen, kun ei siinä oo mitään samanlaista hohtoa enään, kun tietää jo mitä siinä tapahtuu.

Miksi ostatte kirjoja, ettekä lainaa niitä?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan siksi, että haluan parhaat kirjat itselleni omaan hyllyyn. Luen monta kertaa uudestaan hyviä, ja joskus vain pätkiä sieltä täältä. Lainaan myös kirjastosta ja ostan e-kirjoja.

Vierailija
2/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä tykkään lukea kirjani sähköisessä muodossa. Tulee impulssiosteltua iBooksista kun näkee jotain uutta kiinnostavaa. Kirjastoihin en jaksa vaivautua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittuja uutuuksia joutuu odottamaan kuukausia. Varasin suosikkikirjailijani kauan odotetun uutuuden, edelläni jonossa oli 64 lainaajaa. Kiusaus kävi liian isoksi ja sijoitin vähän yli 20 € kirjaan. Luen kyllä suosikkikirjojani uudestaan. Mutta käytän myös kirjastoa paljon.

T:Himolukija

Vierailija
4/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi, koska palstan mukaan on ihan wt jos ei omista kirjaston verran kirjoja itse.

Vierailija
5/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja kuka oikeasti jaksaa lukea samaa kirjaa uudelleen? Mä luen kirjat vaan kerran, vaikka ois kuinka hyvä, en lue koskaan uudelleen, kun ei siinä oo mitään samanlaista hohtoa enään, kun tietää jo mitä siinä tapahtuu.

Kuunteletko sä koskaan samaa biisiä uudelleen? Miksi? Sähän tiedät jo miten se menee?

Vierailija
6/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjastoissa on niin heikosti englanninkielisiä kirjoja. Jos kirjailijan äidinkieli on englanti, on luonnollisesti paras vaihtoehto myös lukea ne englanniksi.

Vierailija
7/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittuja uutuuksia joutuu odottamaan kuukausia. Varasin suosikkikirjailijani kauan odotetun uutuuden, edelläni jonossa oli 64 lainaajaa. Kiusaus kävi liian isoksi ja sijoitin vähän yli 20 € kirjaan. Luen kyllä suosikkikirjojani uudestaan. Mutta käytän myös kirjastoa paljon.

Ja tykkään lukea kirjat ihan perinteisinä paperikirjoina.

Vierailija
8/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa jonotella, ostan uutuuskirjat jotta pääsen lukemaan ne heti, kun kiinnostus on herännyt. Suurin osa jatkaa sitten taivaltaan eli lahjoitan eteenpäin. Olen yrittänyt myydäkin, mutta liian hankalaa suhteessa saatuun tuottoon. Ammattiin ja harrastuksiin liittyvät kirjat säilytän. Vähän aikaa sitten tein suursiivouksen kirjahyllyssä ja annoin pois useita banaanilaatikollisia kirjoja, joten nyt on jäljellä enää noin kymmenen hyllymetriä niitä.

Vierailija
9/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaan kirjastosta lukemiseni. Voin lukea saman kirjan uudestaankin. Tunnelmat voi olla erilaisia ja tapahtumat voi nähdä uusin silmin uusintalukemisella.

Vierailija
10/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luen jonkin verran, mutta en ole moniin vuosiin ostanut mitään kirjoja, sillä kirjastosta lainaamalla säästää todella aivan älyttömästi rahaa.

Vierailija
11/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kirjoja on monenlaisia. Ns. laatukirjallisuudesta tärkeää ei ole juoni - siis se, mitä tapahtuu - vaan se, miten kirjailija ilmaisee asioita. Millaista kieltä, millainen miljöö, tunnelma ja henkilöhahmot.

Hyvää kirjaa voi siten lukea aina uudestaan, koska elämäntilanteen ja viisauden ja analyysikyvyn kasvaessa siitä saa aina uusia asioita irti.

Hyvä kirja myös luo tunnelman, johon haluaa uppoutua yhä uudestaan. Silloin ei haittaa, vaikka tietääkin, mitä seuraavaksi tulee tapahtumaan.

Minä ostan kirjani, koska a) haluan lukea hyviä kirjoja uudestaan, b) en välitä rampata kirjastoon ja stressata palautuksilla, c) uutuuksien saaminen heti halutessaan luettavaksi on kirjastosta mahdotonta, d) minulla on siihen varaa, ja rahaa voi käyttää huonompaankin kuin kirjallisuuden ja kirjailijoiden mesenoimiseen, e) kirjat ovat ihania esineitä, joita tykkään pitää kodissani.

Vierailija
12/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tykkään lukea kirjat ihan perinteisinä paperikirjoina.

Samat sanat. Ehkä ei ole ekologista eikä kaikkien mielestä järkevää, mutta työssä joutuu ihan tarpeeksi tuijottamaan näyttöä, joten vapaa-ajalla tykkään hypistellä painettuja kirjoja. Sähköisenä olen ostanut viimeksi sen KonMari-kirjan ja se oli ihan p*a.

Nro8

Vierailija
13/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kirjoja voi lukea uudelleen. Jokaisella lukukerralla tulee jotain uutta tai näkee kirjan tapahtumat vähän eri tavalla.

Vierailija
14/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kirjastoissa on niin heikosti englanninkielisiä kirjoja. Jos kirjailijan äidinkieli on englanti, on luonnollisesti paras vaihtoehto myös lukea ne englanniksi.

Joskus myös kirja on käännetty englanniksi, mutta ei suomeksi. Silloinkin tulee ostettua, kun todennäköisesti ei kirjastosta löytyisi.

Vierailija
15/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

JEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE

Vierailija
16/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kuuleppa. Jos tahtoo lukkee jonkun kirjan heti, eikä lainastosta saa heti, jos on jonnoo. Siksi ostaa ite.

Vierailija
17/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kirjojen kirjoittaminen varmaan kannattaisi, jos niitä ostettaisiin vain kirjastoihin. Eiköhän kaikki voita, kun osa lukee omistamiaan kirjoja ja osa lainattuja :)

Minä lähinnä lainaan lukemiseni kirjastosta. Jonkun verran ostan omaksi sellaisia teoksia, joita luen varmasti uudelleen.

Vierailija
18/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran, että uusintalukemisella hohtoa on mielestäni jopa enemmän kuin ensimmäisellä lukemisella. Ekalla kerralla kuitenkin kaikki - tapahtumat, henkilöt, juonenkäänteet - ovat uutta ja huomio menee paljon kärryillä pysymiseen. Toisella kerralla juoni ja henkilöt ovat tuttuja, joten ehtii keskittyä syvemmin tapahtumiin ja henkilöiden ajatuksiin.

Vierailija
19/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niitä kirjoja joita halua lukea, ei ole kirjastossa, ainakaan heti. Kindlellä saan sen sillä sekunnilla kun haluan sen lukea, ostamalla. Mulla on paljon myös puutarhakirjoja, taidekirjoja yms, joita en voisi kuvitellakaan muuna kuin ihanina isoina opuksina hyllyssäni, ja selailen niitä myös usein. Joitain kirjoja ostan, koska annan niitä lahjoiksi, kirjastoversiona ei olis ihan yhtä kiva...

Vierailija
20/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parhaat kirjat haluan itselle koska ne tulee luettua moneen kertaan vuosien saatossa. Ja noin muutenkin, kirjat on keräilykohteeni. En kerää ihan mitä tahansa randomkirjoja vaan kirjoja tietyiltä aihealueilta ja niiltäkin vain tietyt kirjat. (Esim. Astrid Lindgrenin kirjat ensipainoksina alkuperäiskielellä). Lisäksi kiinnostuksenkohteinani on sellaisia aloja, mm. arkkitehtuuri, joissa suurin osa lukemistani kirjoista on englanniksi eikä niitä löydy kirjastosta. Eli jos ne haluaa lukea, ne pitää ostaa. Ihan turha pyytää, että kirjasto ostaisi kokoelmiinsa esim. Baselin arkkitehtuurimuseon näyttelyihin liittyvän kirjasen joita ilmestyy joka vuosi 1-3 kpl. Ei osta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yhdeksän