Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ostaa kirjoja, kun kirjastosta voi lainata?

Vierailija
28.04.2016 |

Luulisi että tälläiset kirjakaupat häviäis jo katukuvista, kun kuka ihme kirjoja ostelee? Niitähän voi lainata kirjastosta. Ja kuka oikeasti jaksaa lukea samaa kirjaa uudelleen? Mä luen kirjat vaan kerran, vaikka ois kuinka hyvä, en lue koskaan uudelleen, kun ei siinä oo mitään samanlaista hohtoa enään, kun tietää jo mitä siinä tapahtuu.

Miksi ostatte kirjoja, ettekä lainaa niitä?

Kommentit (40)

Vierailija
21/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on laaja kirjasto ja ostan kirjoja siksi, että esim. uutuuksia saa kirjastosta jonottaa ikuisuuden ja laina-aika on lyhyt. Luen usein useampaa kirjaa siten, että tänään yhtä ja huomenna toista jne. Parin viikon laina-aika ei riitä mihinkään. Lisäksi kirjaston kirjat ovat usein epäsiistejä. Olen myös lukija, joka palaa suosikkikirjoihin yhä uudelleen ja uudelleen. Joitakin kirjoja olen lukenut jo parikymmentä kertaa ja palaan taas niihin jossain vaiheessa. Oma on aina oma ja lainattu on lainattu. Joitakin harrastekirjoja olen lainannut ja skannannut ne sitten omalle koneelle, laitonta, tiedän mutta en ole vain raaskinut ostaa joitakin kalliita harrastekirjoja.

Vierailija
22/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mietin. Kirjasto hoitaa hyvin varastoinninkin puolestani. Ainakin meidän pikkukunnan kirjastossa on lyhyet varausjonot, hyvin uutuuksia ja viihtyisä kirjasto.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaat kirjat haluan itselle koska ne tulee luettua moneen kertaan vuosien saatossa. Ja noin muutenkin, kirjat on keräilykohteeni. En kerää ihan mitä tahansa randomkirjoja vaan kirjoja tietyiltä aihealueilta ja niiltäkin vain tietyt kirjat. (Esim. Astrid Lindgrenin kirjat ensipainoksina alkuperäiskielellä). Lisäksi kiinnostuksenkohteinani on sellaisia aloja, mm. arkkitehtuuri, joissa suurin osa lukemistani kirjoista on englanniksi eikä niitä löydy kirjastosta. Eli jos ne haluaa lukea, ne pitää ostaa. Ihan turha pyytää, että kirjasto ostaisi kokoelmiinsa esim. Baselin arkkitehtuurimuseon näyttelyihin liittyvän kirjasen joita ilmestyy joka vuosi 1-3 kpl. Ei osta. 

Lisään: taidekirjat on sitten ihan oma lukunsa. Minulla ei kuuna päivänä tule olemaan varaa ostaa yhden suosikkitaitelijani, Aivazovskin, tauluja joten on kiva kun on isokokoinen taidekirja kotona josta niitä maalauksia voi edes katsella.

Vierailija
24/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjailijana totisesti toivon, että joku niitä kirjoja välillä ostaakin. Myyntilukujen perusteella otetaan seuraavia mahdollisia painoksia ja kirjailijalle usein sen perusteella lisää töitä. KIITOS siis kaikille kirjoja lukeville ja niitä ostaville! <3 <3

Vierailija
25/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kirjat on parhaita pokkareina, tästä syystä en ihan ensimmäisenä pääse uutuuksia lukemaan.

Aika usein laitan pokkarit kiertoon.

Saan myös aina sakot kirjastosta kun en muista palauttaa kirjoja.

Tänään näin marketissa kirjan, aika vanhan, jota en ollut lukenut, kovakantinen ja hinta 22€, en raaskinnut ostaa. Menin kirjastoon niin eikö tuo ollut lainassa. Usein käy niin kun jonkun määrätyn kirjan haluaisin lukea.

Vierailija
26/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, esim. lastenkasvatusoppaita löytyy kirjastosta hyvät valikoimat.

Vierailija
27/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostan siksi, että haluan parhaat kirjat itselleni omaan hyllyyn. Luen monta kertaa uudestaan hyviä, ja joskus vain pätkiä sieltä täältä. Lainaan myös kirjastosta ja ostan e-kirjoja.

Tämä olisi voinut olla suoraan omasta kynästäni, paitsi että e-kirjoja en osta. Luen paljon kirjaston kirjoja (sekä paperisia että e-kirjoja), mutta minulla on myös reilut kymmenen hyllymetriä kirjaa omassa olohuoneessani. Olen lukenut lempikirjani moneen kertaan, ja välillä tykkään myös lukea vain tiettyjä kohtia uudelleen. Yleensä ostan vain sellaisia kirjoja, jotka olen lukenut jo vähintään kerran aikaisemmin, ellei kyseessä ole jonkun suosikkikirjailijani uutuus. Iso osa kirjahyllyni sisällöstä on myös vanhempaa kirjallisuutta, jota ei välttämättä löydy kovin monesta kirjastosta. "Uusia" kirjoja minulle tosin kertyy enimmäkseen kirjankierrätyksestä ja kirppiksiltä, harvemmin upouutena kirjakaupasta.

Vierailija
28/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä kirjoja kannattaisi painaa eikä kustantaa, jos niiden ainoita ostajia olisivat kirjastot.

Ilman yksityisten kirjanostajien massaa ei kohta olisi kirjojakaan, ja kirjastot voisi muuttaa museoiksi.

Vierailija
29/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan yleensä englanninkielistä tietokirjallisuutta jota kirjastosta saa lähinnä satunnaisesti. Toinen kirjallisuustyyppi mitä harrastan on erinlaiset taidekirjat joita niitäkään ei kirjastoista hirveästi saa. Suomenkielisiä tietokirjoja ostan jos aihe on sellainen, että kirjaan on tarve palata useampaan otteeseen tai sitten satun löytämään halvalla divarista.

Vierailija
30/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostetun kirjan voi lukea koska huvittaa, eikä ole sidottu lainausaikoihin. Sen voi myös jättää kesken ja jatkaa lukemista vaikka kuukauden päästä. Kirjastosta ei tiedä kauanko sitä kirjaa taas jonotetaan. Keittokirjoja en myöskään viitsisi käydä lainaamssa, koska jonkun tekemiseen voi mennä 2 minuuttia ja kirjastoreissuun pari tuntia. Kirjan voi ottaa mukaan lomalle tai lukea lentokoneessa tai laiturin nokassa.

Oman kirjan kanssa ei myöskään tarvitse olla huolissaan, jos sen päälle kaatuu vaikka punaviiniä lukiessa. So what. Se on oma.

Vierailija
31/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia kirjoja ei ole kirjastossa. Lisäksi kerään tiettyjen kirjailijoiden kirjoja, jotka siis hankin itselleni. Luen niitä myöhemmin uudelleen vaikka tarina onkin jo tuttu. Ostan myös sanakirjoja, karttakirjoja yms. Opiskelen myös itsekseni kieliä ja kielikurssikirjoja ei aina ole kirjastossa ja jos on niin usein ovat suosittuja eli pitäisi koko ajan palauttaa ja lainata uudestaan.

Joskus varausjonot on niin pitkät että en jaksa odottaa omaa vuoroani.

Vierailija
32/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan suosikit omikseni ja esim. huuto.netistä olen saanut tosi halvallakin käytettynä. 5e on aikalailla maksimi jonka voin maksaa kirjasta. Uutena ostan vain poistomyynneistä.

Ei tule kalliiksi ja hyvänä pidetyt kirjat voi vielä joskus myydä eteenpäin :)

Vierailija
33/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska sienestyskirjani ovat matkassa mukana ympäri vuoden.

Vierailija
34/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjasto on myös mennyt rahastukseksi. Jos ei palauta kirjaa ajoissa, joutuu maksamaan jopa uuden kirjan hinnan, vaikka palauttaisi hyvässä kunnossa.

Joissakin kirjastoissa on vielä 80-luvun aikaisia IT-alan kirjoja sun muuta ja kirjastot myyvät poistomyynteinä tai antavat pois aika uusia ja ajantasaisia kirjoja, joiden hävittämisestä asiakas voisi joutua maksamaan monta kymmentä euroa. Silloin tällöin kirjastot heittävät isoja määriä äänitteitä ja kirjastoja lähimmän taloyhtiön roskikseen.

Vierailija
35/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuloimaan tai lomalle ostan usein pokkarin, ei haittaa vaikka katoaisi tai kastuisi. Muuten minäkin luen englanniksi, valikoimat ovat aika surkeat pikkukaupungin kirjastossa.Ostan siis e kirjoja tai tilaan käytettynä Amazonista.

Vierailija
36/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ällöttää ku ties kuka on kosketellut niitä kirjaston kirjoja perseisillä käsillään ja välillä löytyy räkäklimppejä sivujen välistä. Fifyy shades of grey taas kiertänyt niin monella runkkumatskuna etten kykenis selailee.

Vierailija
37/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin juuri kirpparilta 3 kirjaa ja ei menny kun 3 euroa. Melko lukemattoman oloisia.

Kirjastossa en käy. Niillä on ollu niin monta käyttäjää ja niin monta räkäpalloa pitkin sivuja.

Vierailija
38/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaisin jos kirjastosta löytyisi yksikin kirja, jonka haluaisin lukea. Pakko ostaa siis.

Vierailija
39/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainaan ja ostan, hyvä on olla joku pikavarasto kotona jos hätä iskee. Yleensä aina pokkari mukana laukussa, mielummin oma, jos se kastuu tms.

Vierailija
40/40 |
28.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luen enimmäkseen englanniksi ja aiemmin tilasin paljon pokkareita Amazonista. Lähikirjastossa ei ollut ainakaan silloin kuin ihan muutama hassu englanninkielinen kirja. Nykyään ostan kirjat Kindlelle ja kyttään Amazonin alennuksia.

Enemmän ihmettelen sitä, miksi suomalaiset e-kirjat on samanhintaisia kuin painetut versiot. Siis ymmärrän kirjojen kalleuden sinänsä, mutta kyllä materiaalikustannusten puuttuminen voisi jonkin verran vaikuttaa. Ja sitten kun kirja ilmestyy pokkarina, sen saa halvemmalla, mutta e-kirja se vaan maksaa edelleen yhtä paljon kuin kovakantinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kaksi